- Liittynyt
- 10.12.2003
- Viestejä
- 577
Paikka: Koivuhaan Veho, Citroen-huolto.
Luku 1: 200 000 ajettu Xsara, lommoinen mutta luotettava, meni joulun alla vuosihuoltoon + katsastustarkastukseen. Edellinen huolto oli Hertzikan Veholla, jolloin laitettiin jarrut kokonaan uusiksi ja kaikkea pientä muuta, mutta ei mitään isoa vikaa. Koivuhaassa löysivät vaikka mitä, puhelimessa hylkäsin noin puolet ehdotetuista "korjauksista", koko lista kun alkoi hinnaltaan lähestyä jo auton hankintahintaa. Venttiilikannen tiivisteen ja ohjaustehostimen hihnan annoin laittaa. Takapyyhkijän olisivat saaneet toimimaan vaihtamalla E170 maksavan kokonaisen johtosarjan, johon sanoin että taidan sittenkin vain katsella sivupeileistä, eli antakaa olla.
No sitten alkoi kuulua kummia. Päästöt oli kuulemma tyhjäkäynnillä liian korkeat, ei menisi läpi katsastuksesta. He epäilivät katalysaattorin olevan lopussa, tai hapentunnistin rikki, tai moottorin mekaaninen kunto liian huono. Luonnollisesti he tutkisivat ja hoitaisivat homman. Katalysaattorin olisi saanut vaatimattomalla E700 hinnalla Sanoin että antaa olla, mietin pyhien yli. Katsastusaika vain oli umpeutumassa tällä viikolla. Vitutti ihan vähän, onneksi lahjat oli jo hankittuna ja kuitit hukattuna.
Luku 2: eukko oli kakaroiden kanssa ostoksilla ja auto hyytyi. Naapurin miehen kanssa mentiin apuun, ja akku näytti tyhjentyneen. Huoltoa seuraavana päivänä siis, eikä autolla oltu ajettu kuin kotiin siinä välillä. Työnnettiin käyntiin, ajattelin että menköön katti paskaksi jos on mennäkseen, ja ajelin kotiin. Sähköt oli sekaisin, käynti pumppasi ylös alas ja mittarit toimivat satunnaisesti. Seuraavana aamuna auto ei lähtenyt apuvirralla, joten hinurilla Vehon pikahuoltoon. Pitivät vuorokauden, eivät soittaneet. Soitin itse ja siellähän oli sitikka valmiina. Oli kuulemma akku paskana, olivat vaihtaneet. E120 lisää, kiitos.
Eivät ottaneet kantaa siihen oliko siihen asti moitteettomasti toiminut akku hajonnut huollon yhteydessä. Enpä pystynyt todistamaan minäkään kumpaankaan suuntaan. Auto pelasi joten ei kun joulunviettoon.
Luku 3: ajoin erääseen täällä niuhoksi mainittuun katsastuskonttoriin Hertzikassa. Auto lentäen läpi, päästöt kohdallaan.
Johtopäätöksiä? Akku olisi ehkä rikkoontunut muutenkin, mutta huollossa sen toimintaan ei kiinnitetty huomiota ja auto annettiin toimivana takaisin. Alijännitteellä käyvä kone antaa tyhjäkäynnillä poikkeavat lukemat. Autoalan ammattilaisten luulisi kiinnittävän koneen käyntiin huomiota tehdessään asiakkaalle maksullista tarkastusta. Sen sijaan tapaus generoi lisää kassavirtaa huollon tehneelle yritykselle.
Ehkä ihan normikäytäntö ja jokapäiväinen juttu autoalalla, ehkä olen tottunut liian hyvään kun aikaisemmin ajoin aina alle viisivuotiaalla autolla. Sen verran pahasti meni tapauksesta hiekkaa esinahan alle että laitanpa sitten edes Pakkikseen tämän rutinan.:itku:
Luku 1: 200 000 ajettu Xsara, lommoinen mutta luotettava, meni joulun alla vuosihuoltoon + katsastustarkastukseen. Edellinen huolto oli Hertzikan Veholla, jolloin laitettiin jarrut kokonaan uusiksi ja kaikkea pientä muuta, mutta ei mitään isoa vikaa. Koivuhaassa löysivät vaikka mitä, puhelimessa hylkäsin noin puolet ehdotetuista "korjauksista", koko lista kun alkoi hinnaltaan lähestyä jo auton hankintahintaa. Venttiilikannen tiivisteen ja ohjaustehostimen hihnan annoin laittaa. Takapyyhkijän olisivat saaneet toimimaan vaihtamalla E170 maksavan kokonaisen johtosarjan, johon sanoin että taidan sittenkin vain katsella sivupeileistä, eli antakaa olla.
No sitten alkoi kuulua kummia. Päästöt oli kuulemma tyhjäkäynnillä liian korkeat, ei menisi läpi katsastuksesta. He epäilivät katalysaattorin olevan lopussa, tai hapentunnistin rikki, tai moottorin mekaaninen kunto liian huono. Luonnollisesti he tutkisivat ja hoitaisivat homman. Katalysaattorin olisi saanut vaatimattomalla E700 hinnalla Sanoin että antaa olla, mietin pyhien yli. Katsastusaika vain oli umpeutumassa tällä viikolla. Vitutti ihan vähän, onneksi lahjat oli jo hankittuna ja kuitit hukattuna.
Luku 2: eukko oli kakaroiden kanssa ostoksilla ja auto hyytyi. Naapurin miehen kanssa mentiin apuun, ja akku näytti tyhjentyneen. Huoltoa seuraavana päivänä siis, eikä autolla oltu ajettu kuin kotiin siinä välillä. Työnnettiin käyntiin, ajattelin että menköön katti paskaksi jos on mennäkseen, ja ajelin kotiin. Sähköt oli sekaisin, käynti pumppasi ylös alas ja mittarit toimivat satunnaisesti. Seuraavana aamuna auto ei lähtenyt apuvirralla, joten hinurilla Vehon pikahuoltoon. Pitivät vuorokauden, eivät soittaneet. Soitin itse ja siellähän oli sitikka valmiina. Oli kuulemma akku paskana, olivat vaihtaneet. E120 lisää, kiitos.
Eivät ottaneet kantaa siihen oliko siihen asti moitteettomasti toiminut akku hajonnut huollon yhteydessä. Enpä pystynyt todistamaan minäkään kumpaankaan suuntaan. Auto pelasi joten ei kun joulunviettoon.
Luku 3: ajoin erääseen täällä niuhoksi mainittuun katsastuskonttoriin Hertzikassa. Auto lentäen läpi, päästöt kohdallaan.
Johtopäätöksiä? Akku olisi ehkä rikkoontunut muutenkin, mutta huollossa sen toimintaan ei kiinnitetty huomiota ja auto annettiin toimivana takaisin. Alijännitteellä käyvä kone antaa tyhjäkäynnillä poikkeavat lukemat. Autoalan ammattilaisten luulisi kiinnittävän koneen käyntiin huomiota tehdessään asiakkaalle maksullista tarkastusta. Sen sijaan tapaus generoi lisää kassavirtaa huollon tehneelle yritykselle.
Ehkä ihan normikäytäntö ja jokapäiväinen juttu autoalalla, ehkä olen tottunut liian hyvään kun aikaisemmin ajoin aina alle viisivuotiaalla autolla. Sen verran pahasti meni tapauksesta hiekkaa esinahan alle että laitanpa sitten edes Pakkikseen tämän rutinan.:itku: