Oletteko onnistuneet optimaalisen ruoan, treenin ja ravinnon kautta pitämään flunssat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Annami
  • Aloitettu Aloitettu
Osa harrasstelijaurheilijoista on pystynyt löytämään ravintorikkaan ruoan, tasapainoisen treenin, levon ja unen kautta terveyden. Suolisto tulee tätä kautta niin hyvään kuntoon, että pöpöt eivät pääse enää iskemään. Onko kukaan vielä onnistunut tässä? Jos on, montako vuotta olette olleet sairastamatta? Itse en ole onnistunut yrityksistä huolimatta.:puntti:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ei lasketa pikku vatsanvääntöjä, jotka useimmiten johtuvat liiasta oluesta, niin en kyllä muista olleeni kipeänä viimeiseen kuuteen-seitsemään vuoteen. Väittäisin, että stressin välttäminen on paras keino torjua lentsut. Tulee treenattua 2-7 kertaa viikossa ja ruokavalio ihan OK. Ei mikään sellainen kuin useimmilla pakkislaisilla tuntuu olevan, vaan syön sellaista mikä maistuu hyvältä.

Mulla on entuudestaan jo todella hyvä vastustuskyky, ainakin mitä tulee kuumeeseen, yskään ja oksennustautiin. Muuten sairastan normaalisti nuhat ja kurkkukivut kausiluontoisesti samaan aikaan kuin kaikki muutkin. Suolisto on toisellakin tavalla aika erikoinen. Meinaan aina dieetin ja bulkin alussa vatsa on sekasin pitkän aikaa, menee meinana ikuisuus ennenkun setti taas kovettu.. Mitään terveydellisiä hyötyjä en siis ole omalla kohdallani huomannut.

Aiemmin lähes 2 kk välein kevyttä kuumeilua tai flunssaa. Yskä jäi usein päälle useiksi viikoiksi. Nyt kohta 6kk reenailua takana ja erityisesti suurin muutos ruokavaliossa. Tänä aikana ei kertaakaan kuumetta, flunssaa.. ainoastaan kevyt yskä noin 3 kk sitten joka lähti pois alle viikossa. Tällaista en muista tapahtuneen koskaan aikaisemmin.

Itse onnistuin olemaan 1,5 vuotta ilman flunssaa tai kuumetta mutta nyt pari vkoa sitten sai kärsiä flunssakuumeen joka duunipaikalla kävi jokasen läpi.

Enpä ole ollut pahemmin kipeänä, viimeks 2009 kun altistuin tosi monelle sairaalle ihmiselle luokassa monta tuntia ja sitä ennen varmaan useita vuosia sitten, en muista. Syön perinteisen välimeren ruokavalion mukaisesti suurinpiirtein, ostan enimmäkseen kasvispainoitteista ruokaa luomuna. Vatsa oikkuilee vain jos syön tiettyjä ei niin terveellisiä ruokia ja sitten myös sienten kohdalla (sienisokeri tai huono valmistustapa) tai syön liian nopeasti tai sekoitan ruokia joita en saisi syödä keskenään esim. hedelmät ja kasvikset koitan erotella aamuun ja iltaan. Päänsärkyä en muista kokeneeni pitkään aikaan enkä mitään kurkkukipujakaan yms. Arvioisin et olen aika hyvillä raiteilla. :p

Itse huomasin tanaan, ettei ole ollut flunssaa tai mitaan kuumeiluja noin 1,5 vuoteen. Aikaisemmin oli ollut se vakio, etta yksi 3 viikon flunssa/kuumetauti kerran vuoteen.

Muutokset mita olen tehnyt.

Ruokavalio maidoton ja gluteeniton. Naita muutoksia en ole tehnyt minkaan muoti-ilmion takia vaan pitkallisten kokeilujen perusteella. Kroppa toimii paljon paremmin, kun olen jattanyt nuo asiat pois ruokavaliosta. Olen lopettanut myos kahvin juonnin ja suosin patkapaasto tyylista syomista. Pakki toimii ja narastys ja muut vatsaoireet on loppunut taysin.

paivittain kaytettavat lisaravinteet

- omega3
- d-vitamiini
- BCAA
- Hera-isolaatti

Proteeiinit kalasta/kanasta, herasta ja BCAA:sta. Rasvat omegoista, kalasta, oliivioljyista ja kananmunista. Hiilihydraatit taysjyvariisista ja kaurasta. Kuidut kasviksista ja kuitulisista (psyllium)

En tiedo onko mitaan yhteytta siihen etten ole flunssaa sairastanut 1,5 vuoteen mutta tulipahan mieleen.

Lisäksi yksi niksi (ei sisällä sukkahousuja): pese kädet aina kun tulet kotiin ja ennen ruokailua. Ja tätä varmaan turha mainita, käsipesu aina wc-käynnin jälkeen.

Viimeksi itse sairastin armeijassa todella pahan infektion, nyt olenkin ollut kolme vuotta täysin terveenä. Hieman kurkkukipua ja limaa ollut, mikä johtunee allergioista, mutta kaikki sairaudet olen onnistunut välttämään vaikka läheiset olisivatkin olleet kipeinä. Uskon terveyteni johtuvan nimeomaan hyvästä ruokavaliosta (vaikkakin opiskelija) ja tavoitteellisesta treenaamisesta :)

Joo, ei ole tullut elämän aikana vielä juurikaan sairasteltua. Maitohappobakterit on suurin tekijä vastustuskyvyssä (pöpöt ei pääse valloilleen) sekä sinkki, C- ja D-vitsku. :)

Varmaan 3-4 vuotta ollu ilman mitään flunssia ym. sairasteluks mainittavaa. Mitä pidemmälle mennään, sitä hatarimmiks viimiset muistot räkätaudeista muuttuu.

Loppu kaikki taudit ku alotin syömään multivitaa ja magnesiumia. Samaan aikaan muutin omaan kämppään eli sain syödä oman mielen mukaan. Myös saliharrastus muuttu astetta vakavammaks.
Paha sanoa, mikä vaikuttaa mihinki, mutta kasviksia tulee syötyä edelleen todella säälittäviä määriä. Yks porkkana ja ehkä vähän kaalin lehteä päivässä.

Täysin tuurista kiinni.. Faija ollu kipeänä 2x viimeisen 30vuoden aikana hirveillä elintavoilla.. lepo-> max 4h putkeen nukkumista ja duunia aina..
treeni-> leposyke 80 edelleen duunia aina..
ravinto-> no kertoo paljon että hänen herkku ja perusruokavalioon kuuluva asia on pulla voideltuna floralla.,. rasva%30-40

vertaa minä :)
Ravintoterapeutin hyväksymä ravinto-ohjelma mukaanlukien vitamiinit ymym
leposyke 42-46 rasva% 10
lepo tasainen +8h vrk + päikyt
treeni ja kehonhuolto riittävästi..
kipeänä keskimäärin 2x vuosi.

Suositut

Back
Ylös Bottom