Olen löytänyt sen... Ristikkäistaljan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Pumpattua lihasta ei kannata venyyttää voimakkaasti... naps... Noissa vipareissakaan saisi laske painoja luonnollista venymää alemmas... Mut eiks Arnold tehnyt noilla vipareilla rankkaa venyttelyä rinnalle :eek: Täytyy muistaa joka reenissä koittaa ärsyttää lihasta uudella tavalla... Mä kehitin sohva levon ja lihakset ärsyynty niin paljon että ne lähti... :hyper:

jalat sanoi:
Tarkoitatkos tällä ihan tavallisia vipunostoja, mutta selällään maaten ja ylöspäin. Siis kädet suorina vai jotenkin hieman koukistettuina?

Juuri näin. Liikerata siis muistuttaa aika paljon esim. juuri ristikkäistaljaa. Kädet sillain sopivasti koukussa. Kokeilemalla oppii hyvän liikeradan. Kannattaa keskittyä siihen kunnon venytykseen ja supistukseen.

neutraali sanoi:
IMO Kunnon massaliikkeet on rinnalle parhaita= Penkki. V,penkki. Viparit maaten. Ristitalja+peck deck yms on taas loistavia jos haluaa hakea tuntumaa/hyvää pumppia.

Kirjoitin ehkä vähän huonosti tuossa äskösessä. Siis kyllä munkin mielestä ne raskaat perusliikkeet on tärkeimpiä niinku tuossa mun esimerkissä olikin. Nuilla vipunostoilla saan ite vaan parhaan tuntuman, pumpin ja helpoiten tissit kipeeksi.

Kerran sain rintalihakseni todella kipeäksi pitkästä aikaa kun tein alaviistopenkkiä käsipainoilla. Eli vatsapenkille käsipainojen kanssa, kulma oiskohan ollut jotain 35-45 astetta. Kyllä oli nannaa. :)

Edit: Ja edelleen saan rintalihakset kipeiksi lähes joka treenistä, kun vaihtelen viimistä liikettä välillä peckdeck-ristitalja-viparit maaten. Eikä noita jokaista joka treenissä.

Kannattaa kokeilla kp punnerruksen ja vipunoston välimuotoa rinnalle. Siis kädet melko koukussa. Ja tehosteeksi sarjan loppuun vielä muutama normaali punnerrus.

Siis jos täällä nyt rintaneuvoja on tarkoitus jakaa.

Force sanoi:
No silleensä, että käytetään tuota primadonnaliikettä paremmissakin piireissä.

No satavarmasti se Anthony ois sen saman romun pukannut ilman tuota ristikkäistaljaakin.

Tollasilla liikkeillä reenin lopuksi kun nyt ei voimantuotannollisesti ole merkitystä.

Kraftwerk n sanoi:
No satavarmasti se Anthony ois sen saman romun pukannut ilman tuota ristikkäistaljaakin.

Tollasilla liikkeillä reenin lopuksi kun nyt ei voimantuotannollisesti ole merkitystä.
Juuri näin ja Anthony teki r,taljan varmasti niin sanottuna "palauttavana" liikkeenä rinta treenin loppuun.

neutraali sanoi:
Jos nyt oikein tulkitsin niin ei tuo mikään rintaliike ole vaan yksi kiertäjäkalvosiliikkeistä.

Kummasti siinä on vain mainittu lihakset, joihin tuo liike ottaa niin: Pectoralis major (sternal head) ja Pectoralis major (clavicular head). Ja nuihin se myös minulla ottaa eniten.

Edit: ja erityisesti tuon jälkimmäisen lihaksen takia tätä liikettä teen.

Kraftwerk n sanoi:

No vittu! Se kuitenkin teki sitä.

neutraali sanoi:
Juuri näin ja Anthony teki r,taljan varmasti niin sanottuna "palauttavana" liikkeenä rinta treenin loppuun.

Ilmeisesti hän koki hyötyvänsä siitä liikkeestä. Jos joku liike ei hyödytä mitään, niin turhahan sitä on tehdä.

zere sanoi:
Kummasti siinä on vain mainittu lihakset, joihin tuo liike ottaa niin: Pectoralis major (sternal head) ja Pectoralis major (clavicular head). Ja nuihin se myös minulla ottaa eniten.

Edit: ja erityisesti tuon jälkimmäisen lihaksen takia tätä liikettä teen.

Aika staattistahan se rasitus siinä on, kun käsittääkseni rintalihaksia tarvii tuossa ainoastaan kyynärpään pitämiseen kiinni vartalossa. Varsinainen liike tehdään pääasiassa muilla lihaksilla, mutta varmastihan tuo rinnassa tuntuu, jos rintatreenin loppuun tuota tekee.

Ei siinä mitään, hyvä liike joka tapauksessa. Harva kiertäjäkalvosimia on liikaa treenannut ja useimmat ei ollenkaan :)

Force sanoi:
Ilmeisesti hän koki hyötyvänsä siitä liikkeestä. Jos joku liike ei hyödytä mitään, niin turhahan sitä on tehdä.
Joo varmaan on voinut kokeakin hyötyvänsä vaan eiköhän Anthony ja monet muutkin ole myös treenannut sellaisiakin liikkeitä mistä ei varsinaista hyötyä ole ollutkaan.

jalat sanoi:
No totta helevatassa.
penkki, vinopenkki, irtopainoin, peck deck, pullover,...
Kertokaas kynikselle vielä mitkä teillä saa paikat tuntemaan
että nyt on kunnolla tehty jotain. Vaihtelua kaivataan.

Mulla on aina ollut myös ristitaljat, perck-decit sun muut osana rintatreeniä ja siten ei niistä mitään uutta mullistavaa lihaskipua tule.

Mutta Tomi muistaakseni joskus kertoi siitä mielenkiintoisesta shokki-penkki-systeemistä. Eli teet ensin tangolla 15 toistoa ja pidät max 30 sek taukoa ja 10 kg lisää ja taas max 30 sek taukoja jne niin kauan kun ei enää mene kun alle 10 toistoa. Tällä tulee ihan järjetön pumppi ja tissin kosketusarat monta päivää. Ja jos ei penkki ole vielä kova niin tekee 5 kg korotuksilla jotta niitä sarjoja tulee riittävästi. Tämä ei sitten ole mikään egojuttu, kun mihinkään jättipainoihin ei tällä päästä ja varmistaja on suotavaa, se stoppi tulee äkkiä.

Hieman :offtopic: mutta teettekö ton ristikkäistaljan niin että kädet menevät ala-asennossa ristiin? Kun itse olen tehnyt niin että ne menevät vaan yhteen. Vai onko tämä sitten joku ihan toinen liike..

Force sanoi:
No vittu! Se kuitenkin teki sitä.

Pointti olikin se, että Anthony olisi voinut korvata kyseisen liikkeen ihan millä tahansa toisella pumppiliikkeellä ja kehittynyt yhtälailla silti. Toisinsanoen, juuri kyseinen ristikkäistaljassa suoritettu liike ei varmasti vaikuttanut hänen penkkipunnerruksensa kovuuteen mitenkään. Ymmärretty? :piis:

BoneFish sanoi:
Hieman :offtopic: mutta teettekö ton ristikkäistaljan niin että kädet menevät ala-asennossa ristiin? Kun itse olen tehnyt niin että ne menevät vaan yhteen. Vai onko tämä sitten joku ihan toinen liike..

Ei niin kovasti offtopic, olisin juuri itsekin kysynyt seuraavaksi tätä.
Joskos joku osaisi valaista?

BoneFish sanoi:

Kyllä minä teen ainakin ristiin, silleen saa rutistettua kunnolla tisseillä.

Timba79 sanoi:
Kyllä minä teen ainakin ristiin, silleen saa rutistettua kunnolla tisseillä.

Ristiin teen itsekin, silloin kun tuota liikettä teen. Ei tosin kuulu "viralliseen" ohjelmaani tällä hetkellä.

Back
Ylös Bottom