Olankohautukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Daug
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin lisätä kohautukset olkapäiväliikkeisiin. Nykyään teen olkapäille vain pystypunnerrus 3x10 ja viparit sivuille 3x10. Millasilla painoilla teette noita kohautuksia? Ja millaset remmit siinä pitää olla, täytyykö ite ostaa vai onko ne niitä salin lattialla pyöriviä remmin pätkiä ? :nolo:

P.S. Vai pitäiskö sittenki ottaa pystysoutu taljassa ? :rolleyes: Vai kummatkin? (12 sarjaa ehkä vähän liikaa ;) )

Mulla on pystysoutu ja olankohautus vuorotellen, eli joka toinen kerta pystysoutu ja joka toinen kerta olankohautus. Pöh, ei mitää remmejä. Vetelet vaa isoilla romuilla ilman remmejä niin kasvaa puristusvoima ja forkut. :) Tästäkin voi tietenkin olla montaa mieltä. Toiset tykkää remmeist, toiset ei. Itse en ole joutunut remmejä vielä käyttämään ja varsinkin kun haen forkkuihi kokoo ja voimaa. Painoista sen verra, et mulla on ollu jotain about 2x pystypunnerus painot (siis yhteensä. Teen tangolla aika usein). Mut mun pystypunnerrus on sen verran heikko (niin kuin kaikki muutki, ainakin viel ;)) et en tiiä sit muista.

joo remmit poikkeen. tekee gutaa forkuillekin kun tankoa puristelee.

Nike_Air sanoi:
joo remmit poikkeen. tekee gutaa forkuillekin kun tankoa puristelee.
Siin on vaan aika vittumainen välivaihe, kun forkuissa ei oo voimaa, niin menee monen kuukauden kohautukset ja selkätreenit pilalle, ku ei jaksa pitää käsipainoista /tangosta kiinni loppuun asti, mut yrittää kuiteski ilman remmejä, että vahvistuisi kädet..... Oon tyytyny siihen, että selkätreenit remmien kanssa niin selkää saa 100% treenattua, sit erikseen rannekäännöt ja roikotukset ku forkkuja tehdään. Jos vaikka kulmasoutua tekisin, niin 3 sarja kärsisi ihan liikaa ilman remmejä.

Mitnick:Eikös pystysoutu ja olankohautukset vaikuta eri lihaksiin...? No, anyway...itse teen olankohautukset käsipainoilla. Aloituspainot 28kg ja lopettelen 35...40kg. Kolme sarjaa ja kerrat 10-15. Riippuen fiiliksistä ja kunnosta. Lopuksi vielä kevyillä käsipainoilla...20 kilosilla pyörittelen olkapäitä laajassa kaaressa polttoon saakka. Toinen koulukunta tekee kohatutukset tangolla selän takaa. Vielä olen pärjännytilman remmejä.

minkälaisilla painoilla te oikein teette noita olankohautuksia jos painot ei pysy käsissä!? itse teen 30 kg:n käsipainoilla ja epäkkääni ovat mielestäni yksi kovimmista lihasryhmistä...kai nyt nyt sen verran puristusvoimaa löytyy bodiäijiltä et maanvetovoima ei voita tässä asiassa ;)...sit on asia eikseen jos rankoo menemään kohautuksia 100kg ja ylöspäin...

Käytä ristiotetta jos teet olankohautusta tangolla. (siis mikäli meinaa tanko irrota näpeistä) Siinä on kumminkin paljon pienemmät painot kun mavessa että pitäis kyllä ilman remmejä pärjätä. Tee tosiaan vaikka vuoro viikoin olankohautus tai pystysoutu, koska treeninhän täytyy olla monipuolista vaihtelevaa.

Mixu sanoi:
Siin on vaan aika vittumainen välivaihe, kun forkuissa ei oo voimaa, niin menee monen kuukauden kohautukset ja selkätreenit pilalle, ku ei jaksa pitää käsipainoista /tangosta kiinni loppuun asti, mut yrittää kuiteski ilman remmejä, että vahvistuisi kädet..... Oon tyytyny siihen, että selkätreenit remmien kanssa niin selkää saa 100% treenattua, sit erikseen rannekäännöt ja roikotukset ku forkkuja tehdään. Jos vaikka kulmasoutua tekisin, niin 3 sarja kärsisi ihan liikaa ilman remmejä.

Oon täysin samaa mieltä ja itse teenkin niin pitkään ilman remmejä kun ote pitää ja sitten remmit käyttöön. Kyllä se puristusvoimakin siinä kasvaa ja mä teen kohautukset selkäpäivänä niin on selän treenailun jälkeen käpälät senverran lujilla että ei enää kohautukset onnistu ilman remmejä. Selkäreenissä en juuri remmejä käyttele, paitsi kulmasoudussa jos se on vikana liikkeenä. Ja tangolla teen ja jotain 80 kg pintaan on painot maksimissaan ja sillä kun tekee 12 toistoo niin on näpit pikkusen kovilla, vielä kun yrittää pitää sen rutistuksen hetken ja laskee hitaasti alas. Ja tangosta se hyvä ote menee just sille sileelle osuudelle niin ei oo ees pitookaan kun alkaa käpälät hikoileen.

Joo pitääpä kokeilla vaikka vuorotellen noita. Mitenkäs noissa kohautuksissa, nostetaanko ne suoraan ylös-alas liikkeellä vai kiertäen takaa niin kuin olen nähnyt joidenkin tekevän?

edit: Siis käsipainoilla tehdessä.

Älä turhaan kierrä, hajoo olkapäät. Tai voithan tietty kokeilla miltä tuntuu, mä en ainakaan tykänny. Olankohautuksiahan voi sit kokeilla kaikenlaisia mielenkiintosina muunnelmina. Cutleri teki videossaa vuorotellen vasenta ja oikeeta käsipainoilla. Varmaan ottaa ihan hyvin kans. Monipuolista treeniä :)

Hyvä kohautusliike:
Penkin reunalle istumaan, jalat maassa ja koukussa n. 90' kulmassa. Tämmönen iso mutkatanko takareisien alle ja vetoo siten, että "mutka" kolahtaa reisiin... Tekee gutaa... :worship: Mikähän tämänkin liikkeen nimi on :rolleyes:

Remmien kanssa vaan isot rojut liikkeelle ja sitten pumppaamaan. Teen semmosia 10-15 toiston sarjoja remmien kanssa, ku oon niin heikko, etten jaksa puristaa. :lol2:

Daug sanoi:
Joo pitääpä kokeilla vaikka vuorotellen noita. Mitenkäs noissa kohautuksissa, nostetaanko ne suoraan ylös-alas liikkeellä vai kiertäen takaa niin kuin olen nähnyt joidenkin tekevän?

edit: Siis käsipainoilla tehdessä.

T-Magista hakemalla "shrugs" löytyy juttu jossa perustellaan miksi ja miten kohautukset pitää tehdä. Eli pää hyvin pystyssä, painot suoraan sivulla ja olkapäiden nostosuunta kohti korvaa. Ei työnnetä päätä ja kaulaa eteen kun voimat loppuu, tai rullata olkapäitä eteenpäin. Kun asento pysyy kasassa niin trapsit pistävät paljon vähemmän rasitusta niskalle ja niskarangalle.

Olankohautukset on vähän hankalia tehdä, kun trapsit kyllä jaksaisi nostaa mutta käsivoimat ei riitä.

Olankohautukset tulee tehtyä mahdollisimman isoilla painoilla joko käsipainoilla tai levytangolla ja mieluiten ilman remmejä. Levytangolla voi luonnollisesti käyttää isompia painoja.

Teen tangolla remmien kanssa. Ei 130 kg pysy muuten käsissä 12 toiston ajan. 2 sarjaa tota, sit tiputetaan sataseen ja tehdään vielä yks vähän puhtaampi sarja.

Niin noh, onhan ne remmit vähän niinkuin pakolliset joillekin kun kuvitelma on se että ne painot mitkä saa maasta vedettyä kelpaavat sellaisenaan olankohautuksiin. Pieni vinkki: jos ei halua joutu naurunalaiseksi ei välttämättä kannata 60kg painoisena tehdä "olankohautuksia" (HUOM!: "..."-merkit) 220kilolla ellei niitä oikeasti pysty tekemään sillä rautamäärällä. Ja todella harva pystyy!!

Jos pari kuukautta sitten turussa näkemäni, kuvaukseen sopiva tyyppi tuntee piston sydämessään niin tämä on sinulle: :david:

Suosittelen tässäkin liikkeessä että opetellaan ensimmäisenä oikea suoritustapa ja pidetään se oikea suoritustapa sitten kun lisätään niitä painoja. Jos tekniikka kärsii on painot liian isot voimiin nähden.

Kyllähän sen tangon saa nousemaan muutaman sentin ylöspäin vaikka millaisilla painoilla, mutta silloin käytetään useimmiten hyväksi koko kehoa aina keuhkoja myöten. Trapetsien dynaaminen supistus on siinä vaiheessa pelkkä kaunis vaaleanpunainen harhakuvitelma enää.

Samppo sanoi:
Niin noh, onhan ne remmit vähän niinkuin pakolliset joillekin kun kuvitelma on se että ne painot mitkä saa maasta vedettyä kelpaavat sellaisenaan olankohautuksiin. Pieni vinkki: jos ei halua joutu naurunalaiseksi ei välttämättä kannata 60kg painoisena tehdä "olankohautuksia" (HUOM!: "..."-merkit) 220kilolla ellei niitä oikeasti pysty tekemään sillä rautamäärällä. Ja todella harva pystyy!!

Tähän kyllä pitää sanoa sen verran että epäkkäitä treenatessa pitää käyttää tarpeeksi painoa. Saahan ne supistumaan maksimaalisesti ja hyvällä tuntumalla vaikka ilman painojakin, mutta ei se tarkoita että ne kasvaa. Koskee muitakin liikkeitä. Silloin mennän jo perse edellä puuhun jos käytetään puolta siitä painosta mitä voisi käyttää, ja pelätään koko ajan ettei vaan tekniikka yhtään hajoo.

Powerhousu sanoi:
Tähän kyllä pitää sanoa sen verran että epäkkäitä treenatessa pitää käyttää tarpeeksi painoa. Saahan ne supistumaan maksimaalisesti ja hyvällä tuntumalla vaikka ilman painojakin, mutta ei se tarkoita että ne kasvaa. Koskee muitakin liikkeitä. Silloin mennän jo perse edellä puuhun jos käytetään puolta siitä painosta mitä voisi käyttää, ja pelätään koko ajan ettei vaan tekniikka yhtään hajoo.

Juuri näin ja tässäkin pitää muistaa se nousujohteisuus. Alussa saa kymmeniä kiloja sarjapainoihin lisää melkolailla nopeastikin. Mulla vaan ei olkapää anna kovin suuria painoja käytää, mutta sitä onkin sitten kompensoitava hitaammilla toistoilla.

Powerhousu sanoi:
Voi syvä huokaus...

Kuka on puhunut puolikkaiden painojen käytöstä?

Tietenkin niitä painoja pitää käyttää! Omasta mielestäni tein varsin selväksi kirjoitelmassani puhuvani nimenomaan niistä liian suurista treenipainoista, mutta koitetaan selventää entisestään.

Olankohautus on ehkä se helpoin liike laittaa liian isot painot kehiin. Johtuu varmaan siitä että maasta vedettynä paino X tuntuu kevyeltä, mutta trapetsit voivat olla hyvinkin erimieltä kun painoa X sitten koitetaan pelkästään niiden varassa hilata ylöspäin. Helposti käy niin että supistus on pyöreä nolla ja vain jännitys on suunnaton. Kun sitten tiedetään kuitenkin että hartioiden tulisi hieman noustakin liikkeen aikana on kynnys tosi matala nytkähdellä, heilahdella tai sätkähdellä niin että ne hartiat hieman nousevatkin. Se ei sitten ole enää pelkästään tyhmän näköistä vaan myös pitkän päälle lihaksistolle ja luustolle harmillista. Kaikkihan tiedämme miten alttiita nykyään ollaan ns niska-hartiaseudun ongelmille. Onko se niin trendikästä että ne ongelmat pitää hankkia hinnalla millä hyvänsä?

Jokainen käyttää tietenkin valitsemiaan painoja mutta itse pidättäydyn edelleenkin sellaisissa painoissa että hartiat nousevat edes jonkun verran ja saan tuntuvan supistuksen aikaan lihaksissa. Jos joku muu haluaa verisuonet päässä poksahdellen ja paska lahkeesta valuen tehdä olankohautuksensa 5 x 20 sarjoja 260 kilolla niin tehkööt. Vastustelen vasta sitten kun kaikki salin kiekot alkavat löytymään sieltä shrugs-ihmeen tangosta.

Back
Ylös Bottom