Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viikinki_84
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 OJENTAJA – KÄSIVARREN VOIMAN MOOTTORI 🔥

Meta description: Tekniikat, liikkeet ja vinkit tehokkaaseen ojentajatreeniin vahvuuden ja massan kasvattamiseksi.

Onko kukaan kokeillut sellasta liikettä kuin ojentajapunnerrus käsipainoilla maaten? Menet siis selällesi tasapenkille makaamaan, käsipainot käteen ja rinnalta nostat/ojennat kädet suorana ilmaan. Pirun raskas liike ja johan on poltetta ojentajissa. Tänään piti vähän improvisoida kun ei jaksanut ojentajia ja olkapäitä salille lähteä vääntämään.

Isoarska83 sanoi:
Onko kukaan kokeillut sellasta liikettä kuin ojentajapunnerrus käsipainoilla maaten? Menet siis selällesi tasapenkille makaamaan, käsipainot käteen ja rinnalta nostat/ojennat kädet suorana ilmaan. Pirun raskas liike ja johan on poltetta ojentajissa. Tänään piti vähän improvisoida kun ei jaksanut ojentajia ja olkapäitä salille lähteä vääntämään.

Sähän sälli olet! Kysyt ojentajista "ojentajat"-ketjussa.

Kysymykseen: Olen joskus kokeillut ja polttaa ihan kivasti, mutta on jostain syystä jäänyt liike unholaan...täytyy kokeilla huomenna kapeen penan jälkeen.

pitkästä aikaa tein itsekin. Eipä vaan dipit,kapea penkki ja ranskalainen ja ojentajataljat noin paljon ole ikinä ojentajia poltellu :)

Yhden käden versio on sitte vielä kovempi. Porukka kun meni ojentajaketjussa hauiksesta puhumaan niin jatketaan sitte takasin ojentajien pariin :)

Itse sain ojentajiin parhaan tuntuman ranskalaisella punnerruksella kp:llä niin, että kädet on kokoajan yli 90 asteen kulmassa vartaloon katsottuna ja käsipainot lasketaan koko alalleen lattialle niin että molemmat päät ovat kokonaan maassa.

Isoarska83 sanoi:

Yks tapa on ottaa toi vinopenkillä, loiva kulma ja eikun vääntämään. Saa pikkasen paremmin jakautumaan vastuksen suhteessa liikerataan ja voi katsoa sivusilmällä peilin kautta liikkeen kulkua. Pienen totuttelun jälkeen saa aika isoillakin kässäreillä otettua mikä antaa jo kunnon ärsykettä lihaskasvulle. Eli siis molemmat kädet samaan tahtiin teen tota...

Powerhousu sanoi:
Hauiksella sen sijaan on vain yksi tehtävä, joten olisiko siinä edes järkeä, että joku hauiksen osa toimisi eri tavalla kuin toinen?
Hauislihas kulkee kahden nivelen yli ja sillä on itseasiassa muitakin tehtäviä kuin kyynärnivelen koukistus jos siihen tässä viittaat. Pitää ymmärtää sitä anatomiaa ja biomekaniikkaa ennenkuin ihan faktana kirjoittaa tämmösiä juttuja.

Powerhousu sanoi:
Hauiksella sen sijaan on vain yksi tehtävä, joten olisiko siinä edes järkeä, että joku hauiksen osa toimisi eri tavalla kuin toinen?

Hmm...

Mikäköhän se yksi tehtävä on näistä?

Kiertää, koukistaa vai nostaa?

Käsittääkseni se tekee noita kaikkia.....

Edit: Huspista. Toistelin sitten muita ku en lukenut ketjua loppuun asti :nolo:

Gdane sanoi:
Hmm...

Mikäköhän se yksi tehtävä on näistä?

Kiertää, koukistaa vai nostaa?

Käsittääkseni se tekee noita kaikkia.....

Edit: Huspista. Toistelin sitten muita ku en lukenut ketjua loppuun asti :nolo:
mun mielestä hauis vain koukistaa. ojentaja nostaa/työntää ja olkapää kiertää.

Hauislihas eli m. biceps brachii toimii seuraavasti:
Pitkä pää:
- kyynärnivelen flexio
- kyynärnivelen supinaatio
- olkanivelen abductio (lievä)
Lyhyt pää:
- kyynärnivelen flexio
- olkanivelen flexio (lievä)

Eli vastaus on: kyynärnivelen koukistus, kyynärnivelen ulkokierto ja auttaa olkanivelen liikkeissä (nosto eteen).

timse sanoi:
Pitkä pää:
- kyynärnivelen flexio
Lyhyt pää:
- kyynärnivelen flexio

Eli vastaus on: kyynärnivelen koukistus, kyynärnivelen ulkokierto ja auttaa olkanivelen liikkeissä (nosto eteen).
Lisäksi hauiksen pitkä pää kuuluu toiminnallisesti rotator cuffiin ja tukee olkaluun päätä glenoideumiin.

Inkeri sanoi:
Lisäksi hauiksen pitkä pää kuuluu toiminnallisesti rotator cuffiin ja tukee olkaluun päätä glenoideumiin.

Omakohtainen hauiksen pitkänpään tulehdus osoitti sen tosiaan kuuluvan sinne rotator cuffiin muuallakin kuin anatomian kirjoissa. :wall:

timse sanoi:
Pitkä pää:
- kyynärnivelen flexio
Lyhyt pää:
- kyynärnivelen flexio

Siinähän se tulikin sitten "latinaksikin" :thumbs:

Nää ei oo nyt mitään mielipideasioita, valitettavasti

Hyvä kuitti :lol2:

neutraali sanoi:
joo, sen takia sanoinkin mielestäni koska fakta tietoa mulla ei ole. yritin käyttää maalaisjärkeä:)

Käytäntöön -->

Eli hauiskääntöähän pystyy "tehostamaan" (tai muuttamaan) tekemällä liikkeen käsipainolla kiertäen, kuten varmasti on kaikilla tiedossakin, tai sitten vaikkapa tangolla viemällä tangon aina "suulle" asti jolloin tuo nosto tulee mukaan...

Nuissahan nuo kaikki toteutuvatkin...

Voi jumalauta. Mä en sano enää yhtään mitään. Yrittää yksinkertaistaa asioia, niin heti tulee sanomista. Korjataanko? Hauislihaksessa lihassyyt ovat vain yhteen suuntaan, ja hauis supistuu vain yhteen suuntaan. Kelpaako?

Gdane sanoi:
Käytäntöön -->

Eli hauiskääntöähän pystyy "tehostamaan" (tai muuttamaan) tekemällä liikkeen käsipainolla kiertäen, kuten varmasti on kaikilla tiedossakin, tai sitten vaikkapa tangolla viemällä tangon aina "suulle" asti jolloin tuo nosto tulee mukaan...

Nuissahan nuo kaikki toteutuvatkin...
kierrot +suulle viennit rassaa aika paljon olkapäitä. toki ne tuntuvat erillaiselta kuin ilman kiertoa tehtynä. mutta en käsitä miten se kierto tai suulle nosto sinne hauis lihakseen vaikuttaa/tehostaisi liikettä.

Powerhousu sanoi:
Voi jumalauta. Mä en sano enää yhtään mitään. Yrittää yksinkertaistaa asioia, niin heti tulee sanomista. Korjataanko? Hauislihaksessa lihassyyt ovat vain yhteen suuntaan, ja hauis supistuu vain yhteen suuntaan. Kelpaako?

Elä nyt riemastu. Ja yksinkertaista vain.

Tuossa nyt vain haettiin sitä että se missä tilanteissa joku lihas toimii riippuu siitä mihin lihaksen eri osat ovat kiinnittyneet. Silloin lihasta voidaan rasittaakkin eri tavoin.

Yksinkertaistaminen silti kunniaan :thumbs:

Eeditti:
neutraali sanoi:
kierrot +suulle viennit rassaa aika paljon olkapäitä. toki ne tuntuvat erillaiselta kuin ilman kiertoa tehtynä. mutta en käsitä miten se kieto sinne lihakseen vaikuttaa/tehostaisi liikettä.

Siksihän minä juuri lainausmerkkeihin ton "tohostaa" laitoinkin kun IMO se hauis rasittuu kaikista parhaiten kun unohtaa kaikenlaiset kiertelyt ja hilavitkutukset ja eristää lihaksen mahdollisimman tehokkaasti!

Varmasti kuitenkin eri liikkeet vaikuttavat eri tavalla (lihassupistus on erilainen).

Powerhousu sanoi:

Mä jätin jo vastaamatta näille jästipäille, kun ei mene kaaliin.
Eikös hauislihaksen alla ole lihaksia, jotka hoitaa kaiken maailman kierrot sun muut.

En mä jaksa

Back
Ylös Bottom