Ojentajat ärtyneet kyynerpään yläpuolelta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Eli ojenajan kiinityskohta on ärtynyt kyynerpään yläpuolelta enkä tunnu pääsevän siitä eroon millään. Kipu on hiukan pahempi oikeassa kädessä kuin vasemmassa, Olen keventänyt ojentajiin kohdistavaa rasitusta (sekä suoraa että epäsuoraa) ja panostanut muutenkin palautumiseen erityisesti ojentajien kohdalla (venyttelyt, jää yms.). Kipu tuntuu ilmaantuvan aina kun treenaan, riippumatta siitä millaisella ohjelmalla treenaan tai kuinka paljon ojentajat saavat rasitusta. Kyynerlämmittimet tuntuvat auttavan hiukan vaivaan, mutta käytän niitä treenissä vain silloin kun on pakko koska olen siinä uskossa että kohdan "hautominen" pahentaa kipua. Olenko oikeassa?

Kipu ei sinänsä ole paha eikä häiritse arkielämää eikä itseasiassa treenaustakaan mutta haluaisin päästä siitä silti eroon ennen kuin se pahenee, ja niinhän yleensä käy hoitamattomilla kivuilla.

Kivun tunnen esim seuraavalla tavalla: Suuntaan oikean kyynerpääni suoraan sivulle ja laitan kämmenselän muutaman sentin irti rinnasta (eli kämmen osoittaa eteenpäin). Yritän suoristaa oikean käteni pitäen kyynerpään paikallaan painaen samalla vasemmalla kädellä oikeaa kämmentä vasten. Tällöin tuntuu tavallaan muljahtelevaa kipua oikean ojenajan alaosassa.

Aiheuttaako jonkin liikkeen väärintekeminen tälläistä?
Mitä liikkeitä kannattaa suosia/välttää?
Auttaako joku lääke?

Itselläni oli joskus sama tulehdus kyynärpäissä. Oli tullut tehtyä ojentajia pitkän tauon jälkeen liian kovaa, josta sitten seurasi kyynärpäiden limapussien tulehdus. Eli mahdollisesti olet ylirasittanut niveliä liian suurilla painoilla tai sitten liialla treenillä. Tuohon ei taida olla muuta parannuskeinoa kuin lepo. Jos ärtyy pahaksi, niin sitten lääkäriin. Kylmällä tuota paranemista levon aikana voi hieman nopeuttaa.

Ite oon saanut apua hainrusto valmisteista. Tuntuis vahvistavan jänteitä ja kivut on pysynyt loitolla. Ei kannata myöskään venyttää jänteitään liian pitkillä liikeradoilla. Pieni cheattaus myös auttaa säästään jänteitä...

syöttösika sanoi:
Eli ojenajan kiinityskohta on ärtynyt kyynerpään yläpuolelta enkä tunnu pääsevän siitä eroon millään. Kipu tuntuu ilmaantuvan aina kun treenaan, riippumatta siitä millaisella ohjelmalla treenaan tai kuinka paljon ojentajat saavat rasitusta.

Mulla tulehtui vasta hauis ja onkelma oli kyllä kovin samanlainen. Juurikin tuosta lihaksen kiinnityskohdasta tulehtu. Ainoa vaan että mulla se meni heti senverta huonoksi että puristusvoima hävisi. Jatkossa sitten myös epäkäs ja niska kipeytyivät.

Ultraa, kylmää, lepoa ja tukisidettä käytettiin. Ja vanha kunnon burana kuuri.

Täytyy jatkossa muistaa hauberitkin venytellä :whip:

Edit: Niin joo ja kipaiseppas vaikka fysioterapeutin tykö niin saat apua vaivaan. Toi ultra tosiaan auttaa paljon.

foo sanoi:
Ite oon saanut apua hainrusto valmisteista. Tuntuis vahvistavan jänteitä ja kivut on pysynyt loitolla. Ei kannata myöskään venyttää jänteitään liian pitkillä liikeradoilla. Pieni cheattaus myös auttaa säästään jänteitä...

Jep, kipu tuntuu liikkeissä juuri siinä negatiivisen vaiheen lopussa, eli silloin kun lihas venyy.
Ite ostin vaivaan bioteekin TEHO INKIVÄÄRIÄ ja donsbachin FORTODOLIA. Kummastakaan en ole huomannut mainittavaa apua vaivaan.

Mutta tota fortodolia täytyy mainostaa sen verran että kun mutsilla on todella pahoja jalkakipuja (joihin ei oikeen muuta lääkettä ole löytynyt, paitsi tietenkin todella vahvat reseptikipulääkkeet) ja tämä fortodol on ainoa reseptivapaa lääke joka todella auttaa vaivaan. Sama lääke on kuulemma saanut tuhansia asiakaspalautteita luontaistuotekaupan tyytyväisiltä asiakkailta ja olen itse huomannut ton auttavan omiin selkäkipuihini (jotka ovat kyllä muutenkin todella minimaalisia). Harvoin ostan mitään pillereitä koska en oikean usko niihin mutta tämä toimii kyllä harvinaisen hyvin tietynlaisiin tulehduksiin. Vaikuttavina aineina tässä on fenylalaniini ja kurkumiini.

Treenaan tällä hetkellä kaksijakoisella ohjelmalla kolmesti viikossa eli kroppa tulee treenattua läpi 1.5 kertaa viikossa.
Jako:
pvä1: rinta, olka, ojen, pohkeet, trapsit
pvä2: reidet, selkä, hauis, vatsat, kyynervarret

Onko olemassa jotain liikkeitä mitkä tekevät pahaa juuri tuohon vaivaan?
Kannattaako yrittää tehdä semikevyesti juuri tuohon kohtaan kohdistuvia liikkeitä (tate press, taljan painallus vastaotteella)?
Millaista buranakuuri suosittelisitte?

Itse tekisin sillälailla että pitäisin noin 1-4vk totaalitauon noista kyynärpäihin kohdistuvista liikkeistä tilanteesta riippuen ja buranaa naamaan 1vk ajan esim 4*400mg / pv ja jäätä kyynärpäähän 3-4 kertaa / pv.

Mulla oli kuukausi takaperin ihan sama vaiva. Käden suoraksi ojentaminenkin sattu.
Viikon totaalilepo ja vähän buranaa naamariin,sillä siitä selviää. Nyt saa painaa jo sata lasissa.

syöttösika sanoi:
Aiheuttaako jonkin liikkeen väärintekeminen tälläistä?
Mitä liikkeitä kannattaa suosia/välttää?
Yksinivel-ojentajaliikkeet, kuten ranskalainen punnerrus, raskailla painoilla tehtynä (eli matalalla toistomäärällä) saattaa aiheuttaa kipuilua. Suosittelen tekemään ojentajille ne raskaat sarjat punnerrusliikkeillä ja jos haluaa eristäviä liikkeitä käyttää, niin tekee suosiolla pidempiä sarjoja (>10-12 toistoa).

-- Edit --
Vaivaako ne ojentajat kaikissa punnerrusliikkeissä? Itselläni kun oli ongelmia olkapäiden kanssa niin kipu säteili noihin ojentajiin, eli välttämättä kyse ei ole kyynärpäästä.

Kipu vaivaa lähes kaikissa ojentajaliikkeissä (joissakin vähemmän kuin toisissa) ja sitte useimmissa punnerrusliikkeissä.
Peruspenassa ei kipua tunnu oikeastaan ollenkaan mutta sotilapenassa tuntuu. Ehkä siksi että sotilaspenassa tulee käännettyä kyynerpäitä liiakse sivulle kun taas penassa on helpompi vetää niitä kyynerpäitä kylkiin ja saada näin optimaalisempi nostoasento.
Olen myös alkanut tekemään käsipainopenkkejä niin että hanttelit eivät ole kohtisuorassa kehooni nähden vaan ennemminkin 45 asteen kulmassa, olen huomannut tämän olevan huomattavasti ergonoomisempi asento!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla tuli vastaavaa kipua aina kun tein rankalaista punnerrusta tai kapeaa penkkiä. Treenaan samanlaisella jaolla kuin syöttis ja ojentajat on lopussa vasta ja niille teen joko ojentajapunnerrusta taljassa tai sitten istuen rankalaista yhdellä isolla käsipainolla, nämä liikkeet eivät mulla aiheuta mitään kipuja.

Timba79 sanoi:
Mulla tuli vastaavaa kipua aina kun tein rankalaista punnerrusta tai kapeaa penkkiä.
Ranskalainen kannattaa tehdä maaten päälaelta pienellä heijarilla, eikä otsalta niin kipu hieman helpottaa. Teen ensin hauikset niin kädet hieman lämpenevät.

mulla taas oli sellanen onkelma ,että pitkän tauon jälkee ojentajareeni ni keräs nestettä molempiin käsiin kyynerpäiden yläpuolelle tai oikeestaan meni jo päälle??
eli ärtyikö vain pahasti vai mitä???

Timba79 sanoi:
Mulla tuli vastaavaa kipua aina kun tein rankalaista punnerrusta tai kapeaa penkkiä. Treenaan samanlaisella jaolla kuin syöttis ja ojentajat on lopussa vasta ja niille teen joko ojentajapunnerrusta taljassa tai sitten istuen rankalaista yhdellä isolla käsipainolla, nämä liikkeet eivät mulla aiheuta mitään kipuja.

Etkö tee enää mitään työtöliikkeitä ojentajille?
Itse haluan pitää ainakin jonkun punnerrusliikkeen (dippi, kapeapean, lankkupena) mukana koska mielestäni ojentajat tarvitsevat myös jonkun raskaan pääliikkeen.

Itse teen n. joka toinen kerta ojentajat rinnan jälkeen ennen olkapäitä. Silloin teen olkapäät pelkillä vipareilla, ja raskaan punnerrusliikkeen olkapäille. Jos teen ojentajat vasta olkapäiden jälkeen teen niillä vain yhden vipuvarsiliikkeen (ranskalainen pään takaa kp, taljan painallus yms.)

Sama vaiva iski tännekin. Lauantain treenissä sattui dipin jälkeen järkyttävästi ojentajien alapäähän tai kyynärnivelen seuduille ja eilisessä treenissä ei oikein kärsinyt tehdä edes penkkiä. Kokeilen pitää viikon lepoa kaikista liikkeistä, joissa tulee suoraa tai epäsuoraa rasitusta ojentajiin. Eli jalka, selkä ja hauis viikko edessä... :jahas:

Edit: Itsellä tuo tuli luultavasti voluumin nopeasta kasvusta, kun lisäsin sarjoja vähän joka liikkeeseen tuossa HST-kierrossa. Siinä ilmeisesti epäsuora + suora rasitus ojentajille hyppäsi uusille lukemille liian nopeasti. No, opin taas jotain...

Larzan sanoi:
Sama vaiva iski tännekin. Lauantain treenissä sattui dipin jälkeen järkyttävästi ojentajien alapäähän tai kyynärnivelen seuduille ja eilisessä treenissä ei oikein kärsinyt tehdä edes penkkiä. Kokeilen pitää viikon lepoa kaikista liikkeistä, joissa tulee suoraa tai epäsuoraa rasitusta ojentajiin. Eli jalka, selkä ja hauis viikko edessä... :jahas:

Edit: Itsellä tuo tuli luultavasti voluumin nopeasta kasvusta, kun lisäsin sarjoja vähän joka liikkeeseen tuossa HST-kierrossa. Siinä ilmeisesti epäsuora + suora rasitus ojentajille hyppäsi uusille lukemille liian nopeasti. No, opin taas jotain...

HST:n kans oppii kuuntelemaan kroppaansa, vaikka sitten kantapään kautta. :D

Kokemusta on.

syöttösika sanoi:
Etkö tee enää mitään työtöliikkeitä ojentajille?
Itse haluan pitää ainakin jonkun punnerrusliikkeen (dippi, kapeapean, lankkupena) mukana koska mielestäni ojentajat tarvitsevat myös jonkun raskaan pääliikkeen.

Itse teen n. joka toinen kerta ojentajat rinnan jälkeen ennen olkapäitä. Silloin teen olkapäät pelkillä vipareilla, ja raskaan punnerrusliikkeen olkapäille. Jos teen ojentajat vasta olkapäiden jälkeen teen niillä vain yhden vipuvarsiliikkeen (ranskalainen pään takaa kp, taljan painallus yms.)

2-jakoisessani on kaikki työntävät samassa, joten rinnalle teen pelkkiä punnerruksia ja olkepäillekin on pystypunenrrus, joten en todellakaan tunne tarvitsevani ojentajille enää raskasta punnerrusliikettä, vaan vähän "eristävämpi" liike ajaa ainakin mun kohalla ojentajatreenin tässäkohtaa enemmän kuin hyvin.

XXL: Kokeiltu on tuokin, Neutraalin kanssa tuosta jossain ketjussa pitkät pätkät jauhettiin. Kipu tulee aina kun raudat kasvaa sellaisiksi että tehdään esim. 8 toiston sarjoja.

Timba79 sanoi:
2-jakoisessani on kaikki työntävät samassa, joten rinnalle teen pelkkiä punnerruksia ja olkepäillekin on pystypunenrrus, joten en todellakaan tunne tarvitsevani ojentajille enää raskasta punnerrusliikettä, vaan vähän "eristävämpi" liike ajaa ainakin mun kohalla ojentajatreenin tässäkohtaa enemmän kuin hyvin.

XXL: Kokeiltu on tuokin, Neutraalin kanssa tuosta jossain ketjussa pitkät pätkät jauhettiin. Kipu tulee aina kun raudat kasvaa sellaisiksi että tehdään esim. 8 toiston sarjoja.

Se on kyllä totta että kun on treenannut rinnan ja olkapäät punnerrusliikkeillä niin ojentajat eivät tarvitse välttämättä enää punnerrusliikettäm, mutta itse olen pitänyt sen kuintenki ohjelmassa sen takia että sarjapainoja on paljon helpompi hilata ylöspäin dipissä tai kapeassapenassa. Tulee ainakin varmistettua että se progressiivisuus toteutuu myös ojentajien kohdalla.

Korjaus edelliseen postiin: Eli silloin kun treenaan ojentajat heti rinnan jälkeen teen OJENTAJILLE punnerrusliikkeen ja siihen perään yllensä vielä jonkun vipuvarsiliikkeen. Ja tämän jälkeen olkapäät pelkillä vipareilla.

Mulla on ongelmia ojentajan kanssa! Pelkästään oikean ojentaja on kipeä tuosta kyynärvarren kiinnikkeen luota ja kun koukistan käteni ( siis aivan kuin jännittäisin hauista) kipu tuntuu keskellä ojentajaa sekä hieman kiinnikkeen luona? Mikähän mahtaa olla kivun aiheuttaja ja mikähän hoito tähän mahtaa auttaa?

kuulostaa samanlaiselta vaivalta kuin meikäläisellä.

Ite en vieläkään ole päässyt vaivasta kokonaan eroon mutta se on huomattavasti helpottunut kun olen tehnyt ns lihaskalvoja venyttävää treeniä ojentajille (ja muillekin).
Tällä lihaskalvoja venyttävällä treenillä tarkoitan siis sitä että se ojentajatreeni ei ole aina dipi/kapeanpenan/ranskalaisten max kutosten väkisin repimistä, vaan esim taljan painallusta korotetun hitailla negatiivisilla (n3sek) ja otetaan myös pidemmät sarjat mukaan ohjelmaan (esim vaikka 20, 15, 12, 8). Myös ranskalainen punnerrus pään takaa kässäreillä tuntuu hyvältä pumpaavalta liikkeeltä.

Back
Ylös Bottom