Ojentaja ja selkä vai hauis ja selkä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hippa

Okkapukku.
VIP
Kas siinä pulma.

Treenaako selän kanssa hauiksen vai ojentajan? Perusteluja kans.

Itse olen päätynyt siihen, että selän kanssa on ojentaja, koska aiemmin treenatessani selän kanssa haban olen huomannut, että se verottaa aina sitä toista (jos hauis ekana ni selkää ei jaksa täysillä ja vice versa).

Toisaalta taas miettii onko se sitten hauikselle liikaa, jos treenaa sen eri päivänä kuin selän, koska ottaahan se selkä siihen hauikseenkin, tosin mun mielestä ei kovin rankasti.

Mielipiteitä ja ajatuksia ja perusteluita olisi kiva kuulla.

Mulla on kolmijakoinen treeni:

Rinta, hauis, (olkapäät), vatsat
Jalat
Selkä, ojentajat, vatsat

Toinen vatsatreeni on kevyt ja toinen raskas.

Voishan sitä tietty laittaa selälle oma päivä, mutta mihin tungen sit ton hauistreenin? Ja onhan siinä sit tuo sama ongelma kuin nytkin, että hauis tulee kahdesti viikossa.

Olen itse ihan tyytyväinen tähän hetkeen, mutta tuo mietityttää hieman, että onko se liikaa hauikselle.

Olen myös kokeillut molempia tapoja ja molemmissa on puolensa. Nyt olen aika pitkään tehnyt hauiksen rintapäivänä ja ojentajat selkäpäivänä. Ainakin ojentajissa ero on aika merkittävä kun ne tekee eri päivänä kuin rinnan. Tähän ratkaisuun vaikuttaa myös se että treenaan kolmijakoisella ohjelmalla. Nelijakoisessa voisi tehdä asiat paremmin :)

Originally posted by Hippa
Mulla on kolmijakoinen treeni:

Rinta, hauis, (olkapäät), vatsat
Jalat
Selkä, ojentajat, vatsat
vaihda olkapäiden ja ojentajien paikkaa. kädet on ainakin mun mielestä tosi hyvä treenata kerralla ja selän jälkeen ei välttämättä tartte ottaa edes takaolkapäitä kun ne tulee treenattua selkäliikkeissä. muutenkin, (etu)olkapäät ja ojentajat saattaa väsyä rintatreenissä sen verran että esim. pystypunnerruksen teho kärsii

Olkapäät on suluissa just siksi, kun en niitä tee läheskään aina, vaan olen ajatellut, että ne saa kylliksi huomiota muiden liikkeiden kanssa.

Eikä mulla ole ongelmaa selkätreenin kanssa, vaan mietin sitä onko haitaksi treenata selkä ja hauis eri päivinä, vai onko se sitten hauiksen liikarasitusta?

EDIT: vielä vähän lisää.. En kylläkään ole kokeillut hauista ja ojentajaa samana päivänä, mut jotenkin mielikuva on se, että jos treenaisi samalla kertaa ni se taas ois toisesta pois..

Eikä mulla ole ongelmaa selkätreenin kanssa, vaan mietin sitä onko haitaksi treenata selkä ja hauis eri päivinä, vai onko se sitten hauiksen liikarasitusta?
kyllä niin moni taitaa (menestyksekkäästi) treenata selän ja hauiksen eri päivinä että ei siitä voi haittaa olla. eikä sille haballe tartte niin hirveitä sarjamääriä vääntää, 4-6 riittänee

Originally posted by beginner
kyllä niin moni taitaa (menestyksekkäästi) treenata selän ja hauiksen eri päivinä että ei siitä voi haittaa olla. eikä sille haballe tartte niin hirveitä sarjamääriä vääntää, 4-6 riittänee

Nii paitsi jotkut pelottelee, että se on liikaa haballe.

Mun habatreeni sisältää hauiskäännöt (8-12 toistoa) 2 sarjaa istualleen, 2 seisaalleen, 1-2 sarjaa tankoa ja 2 taljassa. Ja tulosta on tullut :)

Nii paitsi jotkut pelottelee, että se on liikaa haballe.

Mun habatreeni sisältää hauiskäännöt (8-12 toistoa) 2 sarjaa istualleen, 2 seisaalleen, 1-2 sarjaa tankoa ja 2 taljassa. Ja tulosta on tullut :)
jos tulosta tulle niin jatka nykyisellä ohjelmalla. kokeile treenata selkä ja hauis eri päivinä, jos menee ylikuntoon tai kehitys hidastuu/pysähtyy niin vaihda taas ohjelmaa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla hauikset kasvo ihan huomaamatta tällä treenijaolla vaikka en antanu niille mitään erityistä huomiota - oikeastaan en perustanu paskan vertaa koko habasta :)

1. penkit, haba
2. jalat, alaselkä
3. yläselkä, olkapäät

Eli hauiskääntöä muutama sarja penkkitreenin päälle ja epäsuora treeni yläselän kans. Tuntu toimivan hauikselle. Yks käsille hyvä jako on tietenki rinta-olka-hauis ja selkä-ojentaja.

Selkätreenistä

Ite treenaan selän ja hauiksen samana päivänä.
Perustelu: Saat hauikseen kunnon alkuväsytyksen selkää treenatessa. Kun treenaat hauiksen siihen perään se saa hyvin levättyä loppuviikon.

Treenaako selän kanssa hauiksen vai ojentajan? Perusteluja kans.
Mun ohjelma on:
- Selkä, vatsat
- Olkapäät, hauis
- (lepo)
- Jalat, vatsat
- Rinta, ojentajat
- (lepo)
- (lepo)

Treenaan selän ensin kuntoon maanantaina ja seuraavana päivänä hauis. Selässä on

Re: Selkätreenistä

Originally posted by Talikko
Ite treenaan selän ja hauiksen samana päivänä.
Perustelu: Saat hauikseen kunnon alkuväsytyksen selkää treenatessa. Kun treenaat hauiksen siihen perään se saa hyvin levättyä loppuviikon.

Mulla sama homma yleensä, eli selkä ja hauis samalla kerralla ja samoista syistä: alkuväsytys haballe ja siitä hyvä tuntuma itse hauistreeniin, ja toisaalta tarpeeksi pitkä palautumisaika molemmille lihasryhmille. Oon välillä koittanut tehdä hauista eri päivänä mut tuntu siltä että vaikka habatreenistä olis jo monta päivää, se kuitenkin haittaa selän tekemistä täpöillä. Ja kun selkätreenissä hauiskin väsyy, pitäis taas olla monta päivää ennen käsitreeniä. Mun kroppa ilmeisesti vaatii viikon palautuakseen seuraavaan treeniin, ja jos hauis ja selkä ois eri päivinä niin treenijako pitäs olla tosi pitkälle ajalle tehty. Viikon ajalle jaettu homma on jees kun muutenkin elämä kulkee viikon sykleissä ja mulle viikon palautumiset tuntuu sopivan.

Treenijako on mulla yleensä tämä:
-selkä, hauis (vatsa)
-jalat (ei ihan joka viikko, silloin noi muut yleensä jaettu kolmeen)
-rinta, olka, ojentaja
Vatsa suluissa siksi että monesti teen sen omanaan aerobisen treenin yhteydessä. Välillä vaihtelen treenijakoa ja nelijakoistakin tulee jonkin verran tehtyä, mut aina vaan kuitenkin palaan tähän samaan jakoon kun tuntuu mulla toimivan parhaiten.

Mun valinta on ehdottomasti selkä ja hauis samalle päivälle. Ensin (tietenkin) selkätreeni ja siihen perään 4 kovaa sarjaa hauikselle. Sit loppuun vielä pari pumppailusarjaa hauikselle -> yli 20 toistoa. Tuntuu kivalta seuraavana päivänä.. ahh :hmmm:

Sellanen huomio vaan täältä sivusta, eli aina ei välttämättä ole viisainta tehdä lihasjaollisesti "fiksuimpia" jakoja treenin suhteen. Ite aikanaan tein samana päivänä haukkarit ja selän. Kumpaakin lihasryhmää "inhosin". Kaks suhteellisesti heikointa osa-aluetta kun tekee samana päivänä, niin ei jotenkin saa itestään mitään irti.

Sit kun siirsin haukkarit rinta-päivälle, niin johan alko hauiksetkin kulkee ku penkin jälkeen oli yleensä aina hyvä mieli. Ei harmittanut suoraan että "tääkin" meni käsille, ja kohta varmaan menee hauiksetkin pieleen ku ne aina menee huonosti ja tää vetokaan ei kule.

Eli kannattaa toki järjestellä lihasryhmät mielekkäästi, mutta ei mielekkyyden kustannuksella. Huonokin jako on hyvä jos se psyykkisesti saa tsemppaamaan paremmin.

Originally posted by Sumppari
Sellanen huomio vaan täältä sivusta, eli aina ei välttämättä ole viisainta tehdä lihasjaollisesti "fiksuimpia" jakoja treenin suhteen. Eli kannattaa toki järjestellä lihasryhmät mielekkäästi, mutta ei mielekkyyden kustannuksella. Huonokin jako on hyvä jos se psyykkisesti saa tsemppaamaan paremmin.

Niiiiiin totta :D Ei niitä parhaita juttuja kirjoista tai muiden ohjeista löydä vaan jokainen loppuviimeks löytää itse kokeilemalla parhaiten itselle sopivimmat hommat. Mut hyviä vinkkejä kannattaa tietty kuunnella ja koittaa josko sopis omaan treeniin.

Back
Ylös Bottom