Hei,
Olen reilu puolivuotta harrastellu salilla ja nyt ajattelin laittaa ruokavalionkin kuntoon.
Täältä löytynyt paljon tietoa eri ruokavalioista ja dieteistä, mutta en kuitenkaan ole saanut selvää mikä olisi se minun ruokavalioni.
Olen 69kg ja 172cm. Minulla on pientä pötsiä ja jenkkakahvaa mistä haluan kipeästi eroon, mutta kuitenkin saada sitä lihasta ja reilumman puoleisesti.
On lähes mahdoton yhtälö polttaa rasvaa, ja saada lihasta samaan aikaan. Kyseinen asia onnistuu vain mikäli olet täysin aloittelija, tai roinaaja. Sun täytyy siis panostaa toiseen asiaan. Suosittelisin panostamaan dieettaamiseen, ja miksi dieettaamiseen niin siksi että saat dieetin jälkeen aloitetulla massakaudella paljon enemmän lihasta kuin mitä nyt jos aloittaisit massakauden. Lisäksi hyödyt dieetistä siten, että tulevaisuudessa ei tarvitsisi dieetata läheskään niin kauaa. Miksi sitten dieetin jälkeen saisit enemmän lihasta niin:
http://lihastohtori.wordpress.com/2012/06/15/bulkkaus/
Paina ctrl + F ja kirjoita: "Bulkkauksen alkuvaiheessa käy" niin pääset suoraan asiaan.
Sun ruokavaliosi siis dieetillä olisi se, että söisit 500-800kcal alle kulutuksen. Lasket kulutuksen tuolta kalorilaskuri sivulta. Sivusto on muutenkin kätevä sillä pääset sinne syöttämään myös päivän ruuat ja kyseinen laskuri näyttää kuinka paljon tulet laihtumaan viikossa. Sopiva tahti tosiaan mun mielestä on 500-1000g viikossa.
Dieetin jälkeen aloitat normaalisti massakauden, eli bulkin. Sillon taas syöt päinvastoin yli kulutuksen, mutta suunnilleen 300-500kcal yli kulutuksen, ettei tule rasvaa. Bulkilla saat sitä lihasta reilummanpuoleisesti (suosittelen lukemaan kokonaan tuon linkittämäni artikkelin)
Mitkäköhän kalori ja hiilarimäärät olisi päivässä hyvät? Ja riittääkö 5x viikko punttis ja kerran viikossa säbä vai pitäisikö lenkkeily ottaa 2-3x viikkossa ohjelmaan?
Ja onko samana päivänä sali ja lenkkeily enemmän haittaa kun hyötyä, tästäkin lukenu ristiriitasta tekstiä?
Noihin kaloriasioihin vastasinkin jo tuossa ylemmässä. Hiilarin määrällä ei ole ollenkaan väliä kunhan vaan olet miinuskaloreilla (dieetillä). Hiilarit ei siis lihota eikä estä laihduttamista. Mutta rasvaa kannattaa olla 1g per painokilo ja proteiinia 2g per painokilo. Loput vaikka hiilareita.
Millä ohjelmalla oikeen reenaat jos käyt 5x salilla? Oletan kuitenkin että ohjelmassakin olisi jotain fixattavaa jos 5x viikkoon ja vielä noin aloittelijana. Oot kuitenkin salilla jo käynyt noin puolivuotta, mutta en tiedä millaisessa kunnossa olet, niin suosittelen joko Arnoldin G6 ohjelmaa
http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ tai Elaston 2-jakoista:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/ Arnoldin ohjelma on siis 1-jakoinen jossa käyt 3x viikossa salilla ja Elaston ohjelma 2-jakoinen jossa taas käyt 4x viikkoon salilla, jos tietäisi nykyisen ohjelman niin osaisi suositella "oikeaa" noista ohjelmista. Mikäli penkki maksimisi on alle 80kg niin ota G6, jos ylikin niin ota tuo elasto.
5x viikkoon salilla aloittelijalle on kuitenkin monen mielestä liikaa, ja vielä jollain monijakoisella ohjelmalla.
Lenkkeilystä sen verran että lenkkeilystä nähdään yleensäkin olevan haittaa lihaksien kasvatuksen kannalta (bulkilla) koska keho käyttää sillon energiakseen myös lihasta. Mutta lisää tietoo aerobisen määrästä bulkilla löydät googlailemalla. Dieetillä sen sijaan aerobista voit ottaa rohkeasti tuon 2-3x viikkoonkin. Eikä haittaa vaikka olisi samana päivänä salin kanssa. Eli mene lenkille kun mieles tekee.