Ohjelmasta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Amateur- sanoi:

No tuolla voi alkuun hoitaa rintalihastreenin eli korvaa se "Flyes käsipainoilla lattialla" tuolla.

Amateur- sanoi:
Jooh, no kokeilen tuota, kiitos paljon hyvistä neuvoista! :)

Juza, pidätkö kuinka tärkeänä palautusjuoman käyttämistä näin alussa?

Palautusjuoman voi alkuun korvata ihan hyvin esimerkiksi parilla vaalealla leivän siivulla (nopeita hiilihydraatteja) ja siihen päälle reilusti kinkku- tai kalkkunasiivuja (proteiinia). Eihän tuo täysin samaa aja kuin palautusjuoma, mutta hoitaa kuitenkin palautusjuoman tärkeimmät tehtävät eli täydentää elimistön pienentyneitä energiavarastoja.

Mun mielestä taas ei ole mitään järkeä edes yrittää korvata palatusjuomaa jollain leivällä ja leikkeleillä. Perusheraa ja maltoa itse sekoittaen, on sitten jopa halvempaakin kun jotkut leipäviritelmät ja takuulla toimii paremmin. Ja yhtälailla aloittelija tarvitsee palautusjuomaa kuin pidemmälle ehtinytkin.

Timba79 sanoi:
Mun mielestä taas ei ole mitään järkeä edes yrittää korvata palatusjuomaa jollain leivällä ja leikkeleillä. Perusheraa ja maltoa itse sekoittaen, on sitten jopa halvempaakin kun jotkut leipäviritelmät ja takuulla toimii paremmin. Ja yhtälailla aloittelija tarvitsee palautusjuomaa kuin pidemmälle ehtinytkin.

Mä katson asiaa vähän eri vinkkelistä. Kaveri aloittelee salitreeniharrastusta, joten tärkeintä on alkuun saada tulokset nousuun ja motivaatio kohdalleen. Helposti panostamalla samantien liikaa joka osa-alueeseen tulee lannistuminen ja sitä kautta motivaation tippuminen. Toisaalta, kaveri on 15-vuotias, joten kotona leipä ja kinkku on huomattavasti helpommin saatavilla kuin palkkariainekset. Mitä vikaa sinäänsä on voileivässä ja kinkussa? Ne ovat varmasti halvempi vaihtoehto 15-vuotiaalle, koska ne tulevat kotoa sen sijaan että pitää itse kesätienesteistä/viikkorahoista irrottaa rahat lisäravinteisiin.

Isoja kehoja on rakennettu jo aikanaan ennenkuin on ollut edes tietoa palautusjuomista. Onhan palautusjuoma tärkeä, mutta tässä vaiheessa se ei ole kehityksen kannalta merkittävimpiä seikkoja. Paljon tärkeämpää on yleisesti ottaen oikeanlainen treeni ja hyvä sekä riittävä ravinto pitkin päivää.

Helposti aloitteleville syntyy käsitys, että palautusjuoma ja sitä kautta lisäravinteet olisivat todella merkittävä avain kehitykseen. Todellisuudessa syöminen yleisesti on huomattavasti tärkeämpää, ja sitä voidaan täydentää lisäravinteiden avulla. Montako kertaa täälläkin on aloittelijoiden osiolla kyselty, että miksi ei treeni kulje ja vaa'an mittari värähdä suurempiin lukemiin, vaikka palkkari on kohdillaan jne...

Näkisin ennemminkin, että kasvava kiinnostus saliharrastukseen ja sitä kautta saatu motivaatio ennemmin tai myöhemmin tuo kaverin tänne takaisin kyselemään palautusjuomista sitten kun sen aika on.

Viimeksi muokattu:
Kyllä sä Juza ihan asiaa puhut. Mutta jos vanhemmat eivät kotona katso jauhoja pahaksi (kuten joskus valitettavasti tekevät) vaan jopa suostuvat vähän sponssamaan niihin, niin en edelleenkään näe mitään perustetta miksi ne pitäisi jättää pois, vaikka olisi kuinka aloittelija.

Mutta tuo ruokailupuoli yleensäkin on se, johon varsinkin jo aloittelijan pitäisi enemmän panostaa. Treenipuolta yleensä viilataan ja viilataan, mutta ravintoasiat on yleensä aivan surkeat. Ilman ravintoa kun ei kasva edes se aloittelija.

Ja minä en ole montaakaan vietiä huomannut, missä olisi sanottu, että paino ei nouse vaikka palautusjuoma on kunnossa. Yleensä ovat olleet tyyliin, ohjelma on tämä ja tämä ja syömispuoi on "kunnossa", miksei kehitystä tapahdu?

Mutta IMO ihan järjettömän turhaa ajatella miten "silloin joskus ennen" kehityttiin ilman sitä ja tätä. Ei silloin joskus ollut puhelinta, ei internettiä (ja sitäkautta pakkotoistoa) yms yms. Mun mielestä kannattaa vaan ottaa irti kaikki mitä nykykehityksellä tiedetään. Sitä varmaan nauretaan tämänhetkisille palautusjuomille 20 vuoden päästä.

Tulipahan taas avauduttua. :piis:

EDIT: Senverran vielä palautusjuomasta, että jos siinä on 30-40 g protskua, niin se on monelle aloittelijalle jo todella merkittävä lisäproteiinin määrä. Siitä kotisafkasta kun ei aina valitettavasti kovin ihmeellistä proteiinin määrää saa.

Timba79 sanoi:
Kyllä sä Juza ihan asiaa puhut. Mutta jos vanhemmat eivät kotona katso jauhoja pahaksi (kuten joskus valitettavasti tekevät) vaan jopa suostuvat vähän sponssamaan niihin, niin en edelleenkään näe mitään perustetta miksi ne pitäisi jättää pois, vaikka olisi kuinka aloittelija.

Mutta tuo ruokailupuoli yleensäkin on se, johon varsinkin jo aloittelijan pitäisi enemmän panostaa. Treenipuolta yleensä viilataan ja viilataan, mutta ravintoasiat on yleensä aivan surkeat. Ilman ravintoa kun ei kasva edes se aloittelija.

Täsmälleen samaa mieltä.

Timba79 sanoi:
Ja minä en ole montaakaan vietiä huomannut, missä olisi sanottu, että paino ei nouse vaikka palautusjuoma on kunnossa. Yleensä ovat olleet tyyliin, ohjelma on tämä ja tämä ja syömispuoi on "kunnossa", miksei kehitystä tapahdu?
Saatat olla hyvinkin oikeassa. Sanoin ehkä vähän liian suppeasti. Tarkoitin, että yleensä kysellään lisäravinteiden käytöstä ja määristä, mutta todellisuudessa kaikki muu ravinto on täysin perseestä.

Timba79 sanoi:
Mutta IMO ihan järjettömän turhaa ajatella miten "silloin joskus ennen" kehityttiin ilman sitä ja tätä. Ei silloin joskus ollut puhelinta, ei internettiä (ja sitäkautta pakkotoistoa) yms yms. Mun mielestä kannattaa vaan ottaa irti kaikki mitä nykykehityksellä tiedetään. Sitä varmaan nauretaan tämänhetkisille palautusjuomille 20 vuoden päästä.
Tuolla oli tarkoitus ainoastaan huomauttaa, että hyvä kehitys on täysin mahdollista ilman lisäravinteitakin - ja erityisesti myös ilman palautusjuomaa. Eli pyrin korostamaan asioiden painoarvoja tuolla viittauksella menneisyyteen.

Timba79 sanoi:
EDIT: Senverran vielä palautusjuomasta, että jos siinä on 30-40 g protskua, niin se on monelle aloittelijalle jo todella merkittävä lisäproteiinin määrä. Siitä kotisafkasta kun ei aina valitettavasti kovin ihmeellistä proteiinin määrää saa.
Tuo pitää täysin paikkansa. Siksi erityisesti nuorten alottelijoiden kannattaa painostaa vanhempia kantamaan enemmän esimerkiksi raejuustoa ja tonnikalaa himaan. Ei ne vanhemmat yleensä hermostu pahasti, jos sitä syö ja esimerkiksi mättää lihaa vähän reilummin lautaselle. Lisäravinteisiin on yleensä valitettavasti vähän jyrkempi kanta.

Timba79 sanoi:
Tulipahan taas avauduttua. :piis:
Samoilla linjoilla kuitenkin ollaan. :thumbs: Mun tarkoitus on vain yrittää pistää asioita tärkeysjärjestykseen aloittelevilla treenaajilla, koska treeniä aloittaessa tulee niin helvetisti uutta informaatiota, josta pitäisi yrittää suodattaa se oleellisin.

Kaipa mä sitten pysyttelen vielä tuolla leipä- ja banaanilinjalla toistaseks.
Ruokaa koitan vetää aina niin paljon, kuin mahdollista.

Mutta kannattaa nyt ainakin kysyä vanhemmilta tuosta palautusjuomasta, itsellä ainakin vanhemmat tajus heti mistä on kysymys ja maksavat edelleen lisäravinteet. Tosin kreatiinia eivät ostaneet... Kyllähän siitä vähän noottia tuli kun tilasin niin paljon kerralla että hinnaksi tuli 130e, mutta kyllä ne sen ymmärsi kun sanoin että kuinka kauan ne sitten taas kestää. Mutta siis pointti oli ettei varmasti jokaisen vanhemmat ole lisäravinteita vastaan.

Juza76 sanoi:
Samoilla linjoilla kuitenkin ollaan. :thumbs: Mun tarkoitus on vain yrittää pistää asioita tärkeysjärjestykseen aloittelevilla treenaajilla, koska treeniä aloittaessa tulee niin helvetisti uutta informaatiota, josta pitäisi yrittää suodattaa se oleellisin.

Mulla tahtoo unohtua aina tuo kavereiden ikä ja vanhempien mahdollinen suhtautuminen. Itse en 15 vuotiaana tehnyt kun jotain turhaa RHP-treeniä ja lisäravinteista ei ollut edes tietoa tuolloin, eikä paljon mistään muustakaan. Eli ihan hyvä että avaat vähän meikäläisenkin silmiä ajattelemaan asiaan eri näköulmista. :thumbs:

Tuolla jalkaprässi kohdistuu myös reisiin, mutta jalan ojennus on ihan mahdollisuuksien rajoissa tuohon jalkaprässin kanssa samalle päivälle. Tee se kuitenkin vasta jalkaprässin jälkeen, koska jalkaprässi on enemmän massaliikkeitä kuin jalan ojennus. Tuo on yleisestikin hyvä sääntö, eli perusliikkeet ensimmäisenä ja eristävät viimeisinä.

Pohkeet tosiaan tuosta puuttuvatkin. Jos mahdollista, niin tee vuorokerroin seisten ja istuen, koska liikkeet ottavat eri kohtiin pohkeita. Ei ole maailmanloppu, jos voit tehdä vain toisella noista tavoista. Pohkeet voisi pistää vasta 2. treenikertaan, koska silloin kummallekin päivälle tulee yhtä paljon liikkeitä.

Eli tämänhetkinen treeniohjelma näyttäisi tältä:

1.kerta

-alkulämmittely
-Jalkaprässi
-Rintalihakset (siinä koneessa)
-Jalan ojennus
-Pystypunnerrus
-Alaselkä jollain menetelmällä ("selkälaite" tms.)
-Taljalla ojentajat

2. kerta

-Alkulämmittely
-Ylätalja, leveällä/kapealla otteella eteen (vaikka vuorokerroin leveällä ja kapealla otteella)
-Jalankoukistus
-Alatalja (soutu)
-Pohkeet seisten/istuen (vuorokerroin)
-Vatsalihakset jollain menetelmällä ("vatsalihaslaite", perusvatsalihakset, kiertolaite... vaihtele liikettä joka kerta)
-Hauis käsipainoilla

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siis seisten omalla painolla? Ja istuen vaikka jalkaprässillä?

Ärsyttävää, kun vasen käsi paljon heikompi, kuin oikea. (Katkesi pari kk sitten)
Eikä oikealle kädelle saa paljoakaan treeniä, jos tekee samoilla painoilla. Silti varmaan kannattaa tehdä samoilla painoilla, että voimat tasaantuisivat?

Amateur- sanoi:
Siis seisten omalla painolla? Ja istuen vaikka jalkaprässillä?

Kumpaankin liikkeeseen on olemassa laitteita, mutta jollei salilta löydy, niin siinä tapauksessa otat (riittävän painavat) käsipainot kumpaankin käteen ja etsit jostain portaan tms. korokkeen. Siinä sitten pitkällä liikeradalla hitaasti ylös ja alas. Itsellä toimii parhaiten 2x20 -treeni pohkeille. Tuon voi myös tehdä jalkaprässissä eli jalkaprässissä tehdyt pohkeet vastaavat seisten tehtyä pohjeliikettä. Jos pohkeet tekee istuen, on ratkaiseva ero polvien asennossa, eli polven pitäisi olla n. 90 asteen kulmassa eikä suorana. Jollei tuohon ole mahdollisuutta, niin tee joka kerta tuota jalat suorana tehtävää liikettä (eli seisten tai jalkaprässissä).

Ärsyttävää, kun vasen käsi paljon heikompi, kuin oikea. (Katkesi pari kk sitten)
Eikä oikealle kädelle saa paljoakaan treeniä, jos tekee samoilla painoilla. Silti varmaan kannattaa tehdä samoilla painoilla, että voimat tasaantuisivat?
Ehdottomasti vasemman käden määräämillä painoilla edetään ja käytetään samaa painoa kummallekin kädelle. Mulla ei ole vieläkään vasen käsi oikean kanssa samalla tasalla (0.5 cm pienempi ympärysmitta myös), ja epäilen ettei taida ikinä tullakaan, joten käsipainoilla kun teen hauiskääntöä, niin aloitan aina vasemmalla kädellä ja lopetan sarjan siihen kun vasen käsi hyytyy.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom