ohjelman vaihto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kahdeksan viikon välein ja vaihdan lähes kaiken uusiksi. Vaihtoon menee toistomäärät, liikkeet ja välillä myös sarjamäärät.

Ohjelma vaihtuu parin kuukauden välein ja siihen asti pysyy yleensä toistomäärätkin samoina. Siihen mennessä on jo kyllästynyt saman treenin jauhamiseen ja pääkin kaipaa vaihtelua. Lisäksi pitää testailla erilaisia treenitapoja, jotta tietää mikä toimii itselle parhaiten.

Aivan hyödytöntä tollainen ohjelmien vaihtelu säännöllisen tiheään. Mielestäni ohjelmaa tulisi pitää samanlaisena (jako, intensiteetti) vähintään se 6 kk, että edes näkee tuleeko ohjelmalla tulosta. Puhun nyt kehonrakennus puolesta, noista voima ohjelmista kun en tajua yhtään mitään. Jos jokin tappaa kehityksen niin tuo ohjelmien vaihtelu.

Toolaten kanssa ehdottomasti samaa mieltä. Ja itse kun käytän 2-jakoista, on mulla käytännössä kaksi ohjelmaa päällekkäin. Eli joka toinen kertan on vähän eri liikkeet treenissä. Mutta 8 päivän välein tulee kuitenkin aina samanlainen treeni. Tuossa ei pääse kyllästymään, ei tottumaan ja saa hyvää vaihtelua treeniin ja lisäksi kaikki hyvät liikkeet mukaan (2-jakoisessa kun on pakko rajoittaa liikkeitä yhdessä treenissä).

Eli tehkää säännöllinen suunnitelmallinen vaihtelu esim. liikkeiden, sarjamäärien tai palautusaikojen kanssa. Mutta pitäkää se säännöllisenä ja käyttäkää treenipäiväkirjaa. Koko ohjelmaa on IMO turha vaihtaa 2 kk välein jos se ei ole susi jo alusta asti ollut.

toolate sanoi:
Aivan hyödytöntä tollainen ohjelmien vaihtelu säännöllisen tiheään. Mielestäni ohjelmaa tulisi pitää samanlaisena (jako, intensiteetti) vähintään se 6 kk, että edes näkee tuleeko ohjelmalla tulosta. Puhun nyt kehonrakennus puolesta, noista voima ohjelmista kun en tajua yhtään mitään. Jos jokin tappaa kehityksen niin tuo ohjelmien vaihtelu.

En nyt ihan hyödyttömäksi kutsuisi. Mulle ainakin on sopinut tähän asti, kun olen treenannut yleensä kolmijakoisella. Kyllä se on todettu juttu, että vaihtelulla saadaan lihakset kasvamaan, varsinkin, jos on tullu tasanne vastaan.

Mielipide asioista _ei_ voi kinastella, mutta sen sanon, että mulla on tullu jokaisen ohjelmauudistuksen alussa kasvupiikki. Mä en tosin vaihdakaan muuta, kuin apuliikkeet ja volyymin.

niklas86 sanoi:
En nyt ihan hyödyttömäksi kutsuisi. Mulle ainakin on sopinut tähän asti, kun olen treenannut yleensä kolmijakoisella. Kyllä se on todettu juttu, että vaihtelulla saadaan lihakset kasvamaan, varsinkin, jos on tullu tasanne vastaan.

Mielipide asioista _ei_ voi kinastella, mutta sen sanon, että mulla on tullu jokaisen ohjelmauudistuksen alussa kasvupiikki. Mä en tosin vaihdakaan muuta, kuin apuliikkeet ja volyymin.
Jos ei sen verran pitkäjänteisyyttä löydy, että pystyy yhtä ohjelmaa pitämään yli pari kuukautta, niin kai sitä on sitten vaihdeltava. Uskon, että sullakin pitkällä tarkasteluvälillä tulee kehitystä enemmän jos pitäydyt yhdessä treeniohjelmassa pidemmän aikaa ja pyrit pitämään progressiivisuutta yllä.

Kun ihmiset switchailee ohjelmaa tasasin väliajoin niin usein sitä huomataankin, että sarjapainot on ihan samaa luokkaa kun vuosi sitten. Ohjelman toimivuutta/toimimattomuutta tuossa parissa kuukaudessa ei kyllä saa todistettua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
toolate sanoi:
Jos ei sen verran pitkäjänteisyyttä löydy, että pystyy yhtä ohjelmaa pitämään yli pari kuukautta, niin kai sitä on sitten vaihdeltava. Uskon, että sullakin pitkällä tarkasteluvälillä tulee kehitystä enemmän jos pitäydyt yhdessä treeniohjelmassa pidemmän aikaa ja pyrit pitämään progressiivisuutta yllä.

Kun ihmiset switchailee ohjelmaa tasasin väliajoin niin usein sitä huomataankin, että sarjapainot on ihan samaa luokkaa kun vuosi sitten. Ohjelman toimivuutta/toimimattomuutta tuossa parissa kuukaudessa ei kyllä saa todistettua.

Ei se pitkäjännitteisyydestä ole, pitää joskus koittaa tehdä pitempiäkin jaksoja. :)
Ne sarjapainot kyllä on noussu kokoajan, muutenkin alotan aina 70-90% niistä millä viimeksi ja pyrin ohjelman lopussa käyttämään niitä +100%-> sarjapainoja verrattuna edellisiin.

Sori kun nostan ylös, mutta muistaakseni Massaa Voimaa -kirjassa sanottiin (en omista, en voi tarkistaa), että jos ohjelma ei ole kahteen ensimmäiseen viikkoon tuottanut tulosta, sitä pitää muuttaa. Itse taidan kuulua näihin 4-8 vkoa ja uusi ohjelma tilalle tyyppeihin. On niin paljon mielenkiintoisia ohjelmia, joita on kiva päästä testaamaan :)

Timban "alottelijoiden oppaan" mukaan vaihdan aina 1kk välein toisto- ja sarjamääriä akselilla voima-kestävyys. Pääliikkeet nykyään yleensä kuitenkin samat ja hyväksi havaitut. Näin alottelijana näkisin lähinnä positiivisena sen, että kahnaa kohtuudella läpi noita liikkeitä eikä jumita pitkäksi aikaa paskaan ohjelmaan/liikkeisiin, kun ei alottelija välttämättä tajua, että parempiakin olisi itselle. Vaikka tässä ehkä on tuloskehitys ollut hitaampaa kuin yhteen ohjelmaan tukeutuen (en tiedä - kehitystä silti), kokemuksen kautta saatu oppi palkitsee kyllä jatkossa. Sitten kun treeneissä alkaa olla sitä kiukkua ja tunnetta mukana, ei tartte siinä vaiheessa enää paljon arpoa liikkeiden kanssa. Ainakin näin itsellä 9kk punttailun jälkeen.

Päivä 1

Jalkaprässi 2x5-10
Leuanveto 2x5-10
Maastaveto 2x5-10
Penkki 2x5-10
Käsipainopunnerrus 2x5-10
Ranskalainen punnerrus 2x5-10
Hauiskääntö tangolla 2x5-10
Pohkeet istuen 2x5-10

Päivä 2

Reidenojennus 2x10-20
Reidenkoukistus 2x10-20
Ylätalja 2x10-20
Penkki 2x10-20
Käsipainopunnerrus 2x10-20
Ranskalainen punnerrus 2x10-20
Hauiskääntö myötäotteella 2x10-20
Pohkeet seisten 2x10-20

Päivä 3

Jalkaprässi 2x5-10
Maastaveto 2x5-10
Leuanveto 2x5-10
Penkki 2x5-10
Käsipainopunnerrus 2x5-10
Ranskalainen punnerrus 2x5-10
Hauiskääntö tangolla 2x5-10
Pohkeet istuen 2x5-10

Tämmöstä ohjelmaa olen suunnitellut seuraavaksi. Ajatus tällaisesta lähti Massaa! Voimaa! -kirjan perus(voima?)ohjelmasta. Rupesin vain muokkaamaan sitä sen takia, jotta saisin epäkkäät, forkut, pohkeet ja kädet treeniin mukaan, kun nämä siitä kirjan versiosta puuttuivat. Vastaavasti sarjoja oli enemmän/lihasryhmä.

Miltä tämä näyttää teidän mielestä? Näistä kroppa kolmesti viikkoon ohjelmista ei ole laisinkaan kokemusta. Jos viitsitte heittää parannusehdotuksia :) Luin tuota suurta HST-keskustelua, mutta tässä kuitenkin sarjapituudet vaihtuu kierron sisällä, joten tämän toimivuus jäi arveluttamaan.

Tuossa on se epäsuhta, että isoille lihasryhmille on sama sarjamäärä mitä pienillekin. Että itse tiputtaisin piniltä liharyhmiltä, kuten hauikset, ojentajat, pohkeet, forkut ja epäkkäät yhden sarjan pois ja harkiten ottaisin jaloilla ehkä sarjat enemmän.

Ja tuossa kakkospäivänä kun ei ole mavea mukana, voisi selälle ehkä antaa vähän enemmän rasitusta.

En tiedä oliko näistä ideoista mitään hyötyä, kun ei itelläkään näistä koko kropan ohjelmista paljon kokemusta ole.

Timba79 sanoi:
Tuossa on se epäsuhta, että isoille lihasryhmille on sama sarjamäärä mitä pienillekin. Että itse tiputtaisin piniltä liharyhmiltä, kuten hauikset, ojentajat, pohkeet, forkut ja epäkkäät yhden sarjan pois ja harkiten ottaisin jaloilla ehkä sarjat enemmän.

Ja tuossa kakkospäivänä kun ei ole mavea mukana, voisi selälle ehkä antaa vähän enemmän rasitusta.

En tiedä oliko näistä ideoista mitään hyötyä, kun ei itelläkään näistä koko kropan ohjelmista paljon kokemusta ole.
Kiitoksia kommentista. Itseänikin hieman arvelutti toisaalta se, että onko tuo 4 sarjaa hauiksille +2 forkuille liikaa, mutta kuitenkin tällä hetkellä teen kolmijakoisella ohjelmalla hauiksille 5 sarjaa ja forkuille 2 ja ojentajille 5. Eli siinä suhteessa sopiva??? Mutta ilmeisesti hermosto rasittuu enemmän kun samaa lihasta rasitetaan kolmesti viikkoon, vaikkakin määrällisesti vähemmän.

Ja tietenkin nuo sarjat jättäisin 1-2 toistoa vajaiksi. Tulipa sekavaa tekstiä. Onko lisää kommenttia. Tietenkinhän se selviää itse kokeilemalla miten ohjelma toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom