Ohjelmaa jalkaprässiin ja selänojennukseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SSking
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Jalkaprässi treenaa jalkoja, mutta ei keskivartaloa joka on kyykyssä vähintään yhtä oleellinen kuin ne jalatkin, joten jos kyykyn keskivartalo-ongelmat aikoo selättää prässäämällä niin metsään mennään niin että raikaa.

Ei minun ongelmat rajottunu selkään, vaan ongelmana oli myös heiluvat jalat. Jalkaprässi sopii siihen apuliikkeeksi kuin nyrkki naamaan.

Ei tässä nyt mistään vitun sarjapainojen (huimista) nousuista ole kysymys! Vaan siitä että jalkaprässi auttaa tekemään kyykyn paremmin (jalat eivät heilu niin helposti) koska jalkaprässi treenaa jalkoja joita tarvitaan kyykyssä.
Auttaa toki, mutta ei todellakaan niin paljon kuin luulisit. Se sun hermostollinen voima jolla sitä kyykkyä tehdään on vain oikeasti kovin liikekohtaista. Kysymyksesi oli että miten saisit kyykyn sujumaan paremmin. Tähän ei oikeasti ole muuta hyvää vastausta kuin kyykkää!

Jos tulee selkä kipeäksi, etsi syy miksi. Samoin jos polvet vispaavat.
95% tapauksissa se syy on tekniikassa / liian isoissa painoissa
Kyllä mäkin kyykkään kympin 110kilolla nätisti, mutta kun laitan tankoon 120 niin koko äijä vatkaa joka saatanan suuntaan vikoilal toistoilla!

Samoin täytyisi vähän tietää enemmän tosta selkäkivusta, millaista se on. Onhan se nyt selvää että selkä tulee ekoilla kyykkykerroilla kipeäksi ja niin se varmasti ollut kaikilla.

Ei tässä nyt mistään vitun sarjapainojen (huimista) nousuista ole kysymys! Vaan siitä että jalkaprässi auttaa tekemään kyykyn paremmin (jalat eivät heilu niin helposti) koska jalkaprässi treenaa jalkoja joita tarvitaan kyykyssä.

Osaatko tehdä kärrynpyörän paremmin jos pystypunnerrat 10x150kg. Nyt oikeesti valoja päälle.

Usko jo . Kyykky paranee kun teet pienemmillä romuilla , itse tein jossain vaiheessa apuliikkeenä kyykylle prässiä , mutta se ei tuntunut luonnolliselle joten aloin tekemään kyykkyä apuliikkeenä kyykkylle . Pienemmillä romuilla (50%/pr) ja pidempää sarjaa . . Väkisin ne jalat ja selkä vahvistuu , vähän pitkäjänteisyyttä .

Jalat alkavat yleensä heilua, jos a) tekniikka on perseestä tai b) keskivartalo ja sen myötä asento pettää, aika harvinaista että jalat olisivat voimien puolesta se heikoin lenkki. Mutta prässää mun puolestani jos uskot sen auttavan ja toivottavasti tulee tulosta.

Ei minun ongelmat rajottunu selkään, vaan ongelmana oli myös heiluvat jalat. Jalkaprässi sopii siihen apuliikkeeksi kuin nyrkki naamaan.
Vitun narukäsi, tee sitten sitä helvetin prässiä ja kehity paskasti. Tytötkin nauravat pakkasen raiskaamille kanankoivillesi

^Toi nyt oli vitun tyhmä kommentti. en ymmärrä miksi prässillä tulee kanankoipijalat, ei mulla vaan ole.
Tee vaikka kyykky viimeiseksi jalkaliikkeeksi pienillä painoilla tai ekaksi liikkeeksi lämmittelymielessä,
kunnes pystyt tekemään sitä kunnolla.
Niin ajattelin itse tehdä.

^Toi nyt oli vitun tyhmä kommentti.

Ottaen huomioon kysyjän asenteen, oli jo aikakin että joku kommentoi epäasiallisesti.
AP: joo tee prässiä ja selänojennuksia vaikkapa kumpaakin se 3-5x5-8 kaks kertaa viikossa. Joka kerta lisäät yhtä näistä: paino, sarjat, toistot per sarja. Sitten vahvista vastus medialista, eli tippalihasta reiden ojentajalaitteessa liikkeratana noin 20 astetta yläasennossa.

Auttaako tämä kyykkyongelmassasi? Ei. Niin kauan kun sä et halua opetella kyykyn oikeaoppista tekniikkaa, tulee sulle joka kerta selkäkipuja etkä tuu ikinä kyykkäämään kunnolla.

Pahoittelen, että neuvoin kyykkäämään, mutta niin vain ymmärsin aloituspostista, että se oli se ongelma.

Jalkaprässi toki tietenkin treenaa jalkoja, kertoohan sen jo nimikin, mutta kyykky treenaa niitä molempia mitkä olet ilmoittanut ongelmaksesi.

Kuitenkin, jos jalkaprässillä saat kinttusi kuntoon ja ajattelet, että sitten voit siirtyä kyykkäämiseen, ovat selkäongelmasi yhä jäljellä.

Itse kokeilin joskus junnuna, aloittelija siis olen tosiaan yhä, selkä seinässä kiinni ja siitä laskeutua alas. Ja nousta ylös. Näin meillä junnufutisjoukkueen treeneissä vähän "kyykkäiltiin". Tee sitten sitä prässiä, mutta älä unohda, että kyykkyä ei turhaan pidetä yhtenä parhaimpana jalkojen voima/massaliikkeenä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
"Rippetoen kirjassa sanotaan et viis toistoo". Rippetoe ei myöskään opeta kyykkäämään jalkaprässin ja selänojennuksen avulla tietääkseni?

Jos se selkä paskoo niin ehkä sä katot että mikä siinä mättää. Ei se ongelma ainakaan prässillä lähde.

Valoja tauluun.

"Siirtovaikutus prässistä kyykkyyn on erittäin pieni."

Todista

Se nyt vain on ihan 100% fakta että prässi ei auta paskan vertaa kyykkyyn.

Selkävaivat tulee väärästä lantion mekaniikasta. Todennäköisiä syitä;

-heikko VMO
-lyhyet adductorit
-liikaa arpikudosta semitendinosuksen ja adductor magnusin välissä
-lyhyet ja huonosti funktioivat psoakset

Sitten vain google esiin ja miettimään mitä nuo ovat.

E:

Jalat alkavat yleensä heilua, jos a) tekniikka on perseestä tai b) keskivartalo ja sen myötä asento pettää, aika harvinaista että jalat olisivat voimien puolesta se heikoin lenkki. Mutta prässää mun puolestani jos uskot sen auttavan ja toivottavasti tulee tulosta.

Oman kokemuksen perusteella se vika löytyy hyvin usein jalkojen heikkoudesta.

Ja vielä yksi vinkki, treenaa jalat unilateraalisesti, eli yhden raajan liikkeillä.

Se on nopein keino päästä kyykkyongelmista eroon.

Selkävaivat tulee väärästä lantion mekaniikasta. Todennäköisiä syitä;

-heikko VMO
-lyhyet adductorit
-liikaa arpikudosta semitendinosuksen ja adductor magnusin välissä
-lyhyet ja huonosti funktioivat psoakset

No nyt kyllä tuntee tavallinen ihminen ittensä vitun tyhmäks! :D Mutta joo, oma neuvo aloituspostissa esitettyyn "jalat heiluu kun ei ole tarpeeksi voimaa" -ongelmaan on se, että tarkista tekniikka. Jalkojen heiluminen kuulostaa ainakin siltä, että polvet taipuu sisään / ulospäin. Alas mentäessä polvia kuuluu työntää eteen niin ettei ne lonksu sivuille.

No nyt kyllä tuntee tavallinen ihminen ittensä vitun tyhmäks! :D Mutta joo, oma neuvo aloituspostissa esitettyyn "jalat heiluu kun ei ole tarpeeksi voimaa" -ongelmaan on se, että tarkista tekniikka. Jalkojen heiluminen kuulostaa ainakin siltä, että polvet taipuu sisään / ulospäin. Alas mentäessä polvia kuuluu työntää eteen niin ettei ne lonksu sivuille.

Jokainen flippaa johonkin, sanoi ystäväni kerran kun keskustelimme anatomiasta :D

Heikko VMO (vastus medialis oblique) tulee esille varsinkin polvien sisäänkaatumisen muodossa.

Tää on yks Pakkiksen historian hienoimmista ketjuista. Pienimuotonen "älä opeta isääs nussiin"-asenne on aina paikallaan, mutta että tämänmoinen...
Ehkä SSkingin kannattas tehdä nyt vaan sitä kyykkyä uutterasti, opetella oikealla tekniikalla kyykkäämään jne, niin saattais jostain jotain hyötyäki olla. Reenaa vaikka tissihaukka seukki kerralla, niin ei tarvi murehtia tommosista kyykyistä.

Montako sataa kiloa aloittajalla mahtoi olla kyykkytangossa kun sen selkänsä paskoi, kun on varaa vittuilla ja päteä päin naamaa ihan kaikille, vaikka neuvojien joukossa on myös ihmisiä, joilla on kokemusta ja tietoa aivan käsittämätön määrä (itseäni en laske siihen kastiin)?

Mitä järkeä on taas kerran kysyä mitään, jos kaiken tietää jo valmiiksi itse paremmin? Olen sanaton.

Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom