Ohjelma 15-vuotiaalle (huomioitavat asiat)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin, aion valmentaa pikkuveljestäni 250kg:n natupenkkaajan. Ei vaiskaan vaan ihan basic kehonrakennusohjelman väsäsin sille ja nyt tahtoisin kuulla mielipiteenne liikkeistä joita 15-vuotiaan ei kannata tehdä.

Näitä ainakin, kyykky, mave, kulmasoutu? pystypunnerrukset seisaaltaan? Kertokaa jos vielä jotain! Sen tiedän että broidi osaa aika hyvin ja on maltillinen. Mitä muuta kannattaisi huomioida ohjelmassa? Vaikeimpia liikkeitä en myöskään ole laittanut ettei mene väärin. Toistoja 10 korvilla per sarja. Sarjoja n. 8 per lihasryhmä.

Syömäänkin olen neuvonut enkä ainakaan vielä oo lisäravinteita suositellut. Kaipa se vois palautusjuomaa ruveta ottamaan?

Sanokaa vaan mitä mieleen tulee! Däng juu!

Kyllähän niitä lisäravinteita suositellaan, mutta normaali ravinnolla (jota tarvitaan paljon) on myös hyvät edellytykset varsinkin 15-vuotiaan lihaskasvulle ja palautusjuoma kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön :)

Tsemppia pikkuveljelle ! :thumbs:

Heti alkuun ehdottomasti ne "vaikeimmat" liikkeet mukaan! *ttumaista opetella niitä sitten kolmikymppisenä kun lihastasapaino on mitä on. En nyt tarkoita tällä mitään yhden käden tempauksia samalla kun pyörittää hulahulavannetta (tm), mutta ne perusliikkeet alusta asti mukaan. Kyykkyä ja mavea nyt suositellaan aina välttämään pituuskasvun rajoittumisen takia, no, jokanen vetäkööt omat mielipiteensä tosta, kai se voi hieman vaikuttaa. Tiedänpä salilta muijan joka on 12 vuotiaasta harrastanut molempia ja on nyt 16vuotiaana mua sentin lyhempi (171cm), oliskohan siitä tullu kaks metrinen ilman mavee :)

Lisäravinteista sen verran että palkkari mukaan vaan heti alusta, ei tarvi hirveesti hifistellä, mutta hyvä se on olla mukana.

Kun kerran on pikkuveljestäsi kyse niin sinähän voit sitten kokeneempana ohjata ja opettaa oikeita liikkeiden suoritustapoja, ei niillä kilomäärillä siinä alussa niin väliä ole. Jos broidis on kauheen innokas niitä ykkösiä repimään tai aivan loppuun asti sarjoja niin hillitse aina välillä, kiittää tästä jälkikäteen varmasti.

Monipuolista treeniä vaan kun kerran nuoresta henkilöstä kyse, lämmittelyt ja venyttelyt alusta asti kunnolla mukaan niin tulee tavaksi. Se on kyllä hyvä varmasti noin samasta taloudesta lähteä treenailemaan niin on aina tsemppaaja ja varmistaja mukana salilla. Mitäpä tuossa muuta, hyviä treenejä molemmille. :thumbs:

Ehdottomasti noin kun Nelkku sanoi. Kyykyt, mavet sun muut mukaan vaan heti, mutta ehdottomasti pääpaino tekniikan hiomisessa alussa. Ja niitä maksimeita ei kokeilla ja sarjapituudet pidetään muutenkin tuossa 8-10 välillä. En todellakaan usko, että tollasella treenillä olisi mitään negatiivista vaikutusta pituuskasvuun. Edelleen se huonosti syöminen vaikuttaa varmasti enemmän. Eli ruokaa koneeseen ja paljon!

Ja myös se palautusjuoma on ihan hyvä ottaa mukaan, se on edullinen tapa (jos tekee itse ja peruskamasta) ottaa kelpomäärä lisäproteiineja, eikä siitä paremmasta palautuksesta ole aloittelijalle varmasti haittaa. En keksi mitään järkevää syytä jättää sitä ottamatta, kunhan uhontaa kaikenlaiset hifistelyt.

Tuohon ravintoasiaan kannattaa todellakin kiinnittää huomiota. Pikkuveli on kuitenkin vielä kasvuiässä ja siihen kun liitetään hyvä treeni niin energiantarve taitaa jo hivellä taivaita. Protskuakin pitää olla paljon, joissakin lähteissä mainittu kasvuikäiselle urheilijalle jopa 4 g / rasvaton painokilo.

Mä olen myös vähän opastanut pikkubroidia salihommien pariin (17v, urheilutausta tasatarkkaan nolla, pituuskasvukin lienee vielä jonkin verran kesken). Itse olen antanut sellaiset eväät, että kaikki kunnon liikkeet mukaan heti alusta, myös kyykky ja mave. Suosittelin tosin, että tekee toistaiseksi pitkää sarjaa maltillisilla painoilla (kuten kaikissa muissakin liikkeissä). Tällöin oppii tekemään liikkeet kunnolla ja koordinaatio ja tekniikka ovat valmiiksi kunnossa, jos/kun haluaa joskus siirtyä kunnon tavoitteellisiin treeneihin. Pituuskasvukaan ei ole vaarassa, kun harjoituspainot ovat tässä vaiheessa varsin pieniä.

Juu itse ajattelin neuvoa tekemään noita vaikeita liikkeitä vaikkapa 10-15 toiston sarjoina. Tota safkaa oon kyllä painottanu! Jossain luki että oikeanlainen rasitus, ei siis pelkästään lihaksissa, saatta jopa kiihdyttää pituuskasvua. Ei tietenkään mikään destruktiivinen selänrevittely :)

Lämmittely on kunnossa ja lämmittelysarjat on ohjelmassa. Tuosta treenin alussa venyttelystä on eri mielipiteitä. Sehän heikentää lihassupisturefleksiä (vai mikä se nyt olikaan). Itse olen kevyttä venyä tehnyt treeniä ennen mutta mikä olis aivan optimaalisin tyyli venytellä lihaskasvua ajatellen?

Ja kiitti neuvoista!

Jotain venyttelystä vaikka täältä.

Kyllä tulee venyteltyä ennen ja jälkeen salin enkä ole siitä mitään haittaa huomannut. Tarkoitushan on saada paikat "auki" ennen treeniä ja valmistautua treeniin.

joo kyllä venytellä saa ennen treeniä mut perussääntö ois et ennen treenii alle 15s venytykset ja sit pari tuntia treenin jälkeen yli 30s venytykset..

Back
Ylös Bottom