Ohjeita pistooliammuntaan

On aina kiinnostanut tuo ampuminen (pyssyhullu kun olen lapsesta asti ollut) ja nyt olisi tarkoitus aloittaa pistooliammuntaharrastus. Ostin tuollaisen edullisen pienoispistoolin ja olen jo muutaman kerran kokeillut osata, mutta yllättävän hankalaa se on. Olisiko jollain esim. practikaaliampujalla (Japa ja kumppanit) neuvoa jotain linkkiä jossa olisi neuvoja aloittelijalle esim. ampuma-asennosta jne?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomi sanoi:
Google se on sitten ihmeellinen asia. En tiedä practical-anpuamisesta hevon vittua, mutta Googlepas tiesi. Tässä 2 sekunnin tulos:

http://www.ipscfin.net/hakemisto/terveys/laji.html

Practical ammunta on tätä:

Koiranpentu ampui miestä
Julkaistu 10:22

tulosta juttu
lähetä linkki

Pensacola, florida. Koiranpentu onnistui pelastautumaan ampumalla henkeään uhannutta miestä ranteeseen.
Floridalaismies oli tappamassa pentuja, mutta rohkea sekarotuinen pentu oli toista mieltä. Se kiemurteli miehen käsissä niin paljon, että sen tassu osui liipaisimeen.
Ase laukesi ja luoti osui miestä käteen.

Mies joutui sairaalaan hoidettavaksi, ja poliisi takavarikoi sankaripennun, sen kolme sisarusta sekä pentueen emon.
Koiraperhe on nyt turvassa eläinsuojelujärjestön hoivissa ja miestä odottaa syyte eläinrääkkäyksestä.

STT–DPA

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076153893008

Ko. koira taitaa kuulua Steven Seagal - rotuun, ex CIA-agentti :hyper:

Tomi sanoi:
Google se on sitten ihmeellinen asia. En tiedä practical-anpuamisesta hevon vittua, mutta Googlepas tiesi. Tässä 2 sekunnin tulos:

http://www.ipscfin.net/hakemisto/terveys/laji.html

Kiitokset vaan Tompalle! Eipä tuo ohje paljoa auttanut, eivätkä ne muutkaan 20 linkkiä jotka hakusanoilla "ampuma-asento" + "pistooli" löysin. Allekirjoittanut tarvitsisi muitakin ohjeita kuin käsien puristusprosentit (omat käsivarret ovat senverran vanhaa karvalakkimallia, että mittarit puuttuu). Esimerkiksi hengitystekniikka on tärkeä. Löysin googlella jopa linkin jonka alla olisi opastettu käsipainoharjoitus pistooliammuntaa silmälläpitäen, mutta en saanut linkkiä toimimaan, ikävä kyllä. Practikaalia ei nyt tässä vaiheessa ole tarkoitus aloittaa (pitää ensin oppia kävelemään ennekuin voi aloittaa juoksemisen) eikä välttämättä koskaan, mutta olin vaan muistavinani, että täällä oli ko. lajin harrastajia jotka olisivat voineet antaa vinkkiä oikeista hakusanoista tai kirjoista.

vilho_kanuuna sanoi:
mutta olin vaan muistavinani, että täällä oli ko. lajin harrastajia jotka olisivat voineet antaa vinkkiä oikeista hakusanoista tai kirjoista.
Willie käy ampuamassa pistoolilla joka viikko.

Siis ihan normiammunta hakusessa? Eiköhän se löydy hakemisen kautta se tekniikka, ei siinä muuta ole kuin tosiaan tukeva weaver asento, työntö/veto käsien kesken tukevasti, hengitys ulos ja sen pidätys ennen liipasimen painallusta, etuveto pois ja rauhallinen puserrus niin ettei piippu lähde vaappumaan ennen paukahdusta. Mikä sulla on ongelmana, onko osumat hajallaan vai kasassa jossain kohtaa taulua?

Hengitystekniikalla ei imho ole harrasteammuskelussa suurtakaan merkitystä pistooliammunnassa. Oikea ote aseesta (ja ampuma-asento kädet+muut) on tärkeämpi. Hienosäätö kuten "puristamisprosentit" yms tulee kokemuksen myötä kun tarpeeksi harjoittelee. Noista eri otteista oli muistaakseni artikkeli/artikkeleita ase- tai kaliberi-lehdessä joskus.

Tossa olis sra-ammuntaohjeita kuvien kanssa, ehkä siitä on jotain apua:
http://www.lipas.net/verkkolehti/1_2003/ampumatekniikka.shtml
http://www.lipas.net/verkkolehti/2_2003/ampumatekniikka.shtml
http://www.lipas.net/verkkolehti/3_2003/ampumatekniikka.shtml

vilho_kanuuna sanoi:
Allekirjoittanut tarvitsisi muitakin ohjeita kuin käsien puristusprosentit (omat käsivarret ovat senverran vanhaa karvalakkimallia, että mittarit puuttuu). Esimerkiksi hengitystekniikka on tärkeä. Löysin googlella jopa linkin jonka alla olisi opastettu käsipainoharjoitus pistooliammuntaa silmälläpitäen, mutta en saanut linkkiä toimimaan, ikävä kyllä. Practikaalia ei nyt tässä vaiheessa ole tarkoitus aloittaa (pitää ensin oppia kävelemään ennekuin voi aloittaa juoksemisen) eikä välttämättä koskaan, mutta olin vaan muistavinani, että täällä oli ko. lajin harrastajia jotka olisivat voineet antaa vinkkiä oikeista hakusanoista tai kirjoista.

Kun kyseessä on kuitenkin pienoispistooli, niin voisit aloittaa harjoittelun ihan perinteisestä kylki-tauluun -kaksintaisteluasennosta yhdellä kädellä ampuen. Eli kilpailulajina tyyliin olympia/vapaa/pienoispistooliammunta.

Practicalin ampuma-asento on kehitetty enempi siihen että ammutaan isokaliberisella (ja isorekyylisellä) aseella useita laukauksia nopeasti peräkkäin samaan kohteeseen.

Unohda käsipainoharjoitukset näin aluksi ja keskity hengitystekniikkaan ja rentouteen. Yhden käden ampuma-asennossa voi tuo rentouden hakeminen tulla alussa paremmin esille. Pitää vaan oppia hakemaan asento niin että vain tarvittavat lihakset jännittyvät ja nekin mahdollisimman vähän. Sitten kun asento on kunnossa, haluamasi määrä syviä hengityksiä (esim. 3), ja tähtäinkuva lasketaan uloshengityksellä sopivaan kohtaan taulussa, lopetetaan hengittely ja puristetaan tasaisesti liipasinta. Jälkipito.

Reeniä vaan. Tuhannen laukauksen jälkeen tuntuu jo erilaiselta.

Niin joo 22 ei paljoa potki takaisin joten tuennan suhteen ei paljoa ehkä kannatakaan stressata jos sillä meinaat aina paukutella jatkossakin ;) jyvä vaan keskellä ja pam pam

Ei siinä paljon muu auta, kuin mennä sinne radalle ampumaan... Kannattaa keskittyä siihen laukaisutapahtumaan, että oppii sen hyvin. Ei liipasinta ei saa nykiä, vaan pitää rauhallisesti puristaa, ettei piippu heilahda kriittisellä hetkellä. Myöhemmin voit treenata nopeaa ammuntaa, kun oikeaoppinen laukaisu on selkäytimessä.

Ei muuta kuin kymppejä ja paljon.

/E

Tuossa edellä on kyllä jo tullutkin perusjutut. Urheilupistooli ammunnasta oli muistaakseni viimevuonna Urheiluampuja lehdessä perusteelista juttua. Samoin olen nähnyt kirjastossa pistooliammunnasta kirjoja.
Omalla kohdallani on kuivaharjoittelu tuonnut suurimman kehityksen ammunnan saralla. Se vaatii todella paljon keskittymistä ja jopa hieman tylsää mutta siinnä tulevat toistot vievät ammunnan "selkäytimeen". Samoin mihin mä joudun kiinnittämään huomiota on jälkipito, se meinaa aina unohtua.
Tässä sitten muutama linkki joista kyllä löytyy asiaa ammuntaan:
http://www.asesivut.net/linkit.htm
http://www.brianenos.com/pages/home.html

Johnny! Olit todella etevä ja loistava :david: kun osasit ottaa osaa keskusteluun josta sinulla ei näy olevan mitään hajua!

japa sanoi:
Johnny! Olit todella etevä ja loistava :david: kun osasit ottaa osaa keskusteluun josta sinulla ei näy olevan mitään hajua!

japa! olet todella loistavalla huumorintajulla varustettu :david:

Johnny sanoi:
japa! olet todella loistavalla huumorintajulla varustettu :david:

No olen todella hyvällä huumorintajulla varustettu mutta kun puhutaan esim. aseista niin huumori jää. Ja varsinkin kun kyseiset harrastukset ovat juuri tuollaisten ikävien tapahtumien takia vastatuulessa niin mielestäni ei tarvita enää huumoria lietsomaan niiden ikäviä puolia. Joten mielestäni laittamasi linkki/juttu ei ole millään tavalla huumoria vaan mustamaalausta lajiin josta ilmeisesti sinulla ei todellakaan ole hajua sillä en ole viellä törmännyt yhteenkään ampumaurheilun harrastajaan joka suhtautuu lajiinsa noin hölmösti ja mustamaalaa harrastustaan.
Olen aina pyrkinyt antamaan ampumaharrastuksesta myönteisen ja urheilullisen kuvan kaikille. Valitettavaa on että aseilla tapahtuvat onnettomuudet ja vahingot saavat aivan liian suurta huomiota mediassa ja ei muisteta että enemmän ihmisvahinkoja tapahtuu puukolla tai autolla kuin aseilla. Kuitenkin kokoajan ase harrastusta valvotaan tiukemmin ja harrastaminen vaikeutuu ja kallistuu. Sen takia ei enää tarvita yhtään vahinkoa/onnettomuutta/epäasiallista suhtautumista asiaan.

japa sanoi:
No olen todella hyvällä huumorintajulla varustettu mutta kun puhutaan esim. aseista niin huumori jää. Ja varsinkin kun kyseiset harrastukset ovat juuri tuollaisten ikävien tapahtumien takia vastatuulessa niin mielestäni ei tarvita enää huumoria lietsomaan niiden ikäviä puolia. Joten mielestäni laittamasi linkki/juttu ei ole millään tavalla huumoria vaan mustamaalausta lajiin josta ilmeisesti sinulla ei todellakaan ole hajua sillä en ole viellä törmännyt yhteenkään ampumaurheilun harrastajaan joka suhtautuu lajiinsa noin hölmösti ja mustamaalaa harrastustaan.
Olen aina pyrkinyt antamaan ampumaharrastuksesta myönteisen ja urheilullisen kuvan kaikille. Valitettavaa on että aseilla tapahtuvat onnettomuudet ja vahingot saavat aivan liian suurta huomiota mediassa ja ei muisteta että enemmän ihmisvahinkoja tapahtuu puukolla tai autolla kuin aseilla. Kuitenkin kokoajan ase harrastusta valvotaan tiukemmin ja harrastaminen vaikeutuu ja kallistuu. Sen takia ei enää tarvita yhtään vahinkoa/onnettomuutta/epäasiallista suhtautumista asiaan.

Mielestäni on hauskaa, kun koiranpentu ampuu teloittajaansa käteen.
Tarkoitus oli tuoda esille tuo hyvä juttu kaikkien luettavaksi. Tarkoitus ei ollut mustamaalata practical-ammuntaa. Ampuma-aseiden kanssa tulisi varovaisuuden ja turvallisuuden olla itsestäänselvyys, joten en ainakaan tarkoituksella kiihottanut ketää opettamaan koiranpentuaan ampumaan :D

No mutta se siitä, moving right along...

Kas, tällainenkin viestiketju löytyi, en ollut aikaisemmin huomannut. Nyt en ehdi kunnolla vastaamaan ja ehdin takaisin koneen ääreen vasta huomenna illalla. Palaan silloin aiheeseen, pystyn antamaan ehkä jotain vinkkiä aivan aloittelijalle.
Itse olen nyt harrastanut pistooliammuntaa aktiivisesti 2-3 vuotta,kivääriammunnasta löytyy sitten pohjia huomattavasti enemmän. Vaikka lajien välillä on huomattavia eroja, löytyy samankaltaisuuksiakin jotka auttavat harjoittelussa. Hengittäminen, laukaisu, painopisteen merkitys tukevalle asennolle jne. ovat tuttuja entuudestaan. Noin kerran viikossa tulee tällä hetkellä käytyä ampumassa ja taso kouluammunnassa on sellaista 540/600 luokkaa, eli keskimäärin ysiin osun. Erityisen hyvä ampuja en siis ole, mutta jos tämän tasoiset neuvot kelpaavat niin niitä mielelläni jaan.
Muutama kysymys jotka helpottavat vastaamista. Millaisia tuloksia saat 100 laukauksella (tuon verran kai tulee ammuttua yhdellä harjoituskerralla)? Missä päin taulua osumat enimmäkseen ovat (esim. osumakeskipiste seiskassa, kello 4:ssä)? Minkä aseen olet hankkinut? Millaisesta asennosta ammut, eli ammutko kahdella kädellä ja jos, niin ammutko weaver-, isosceles-tyylillä vai jollain muulla tyylillä (eli mihin rintamasuuntasi on ja ovatko jalkasi millä linjalla toisiinsa nähden)? Mihin katseesi on tarkennettu ampuessasi? Miten hengität? Kaikki muukin tieto helpottaa vastaamista.
Huomiseen, nyt maalle rakentamaan porukoiden uutta taloa. :)

Ampuma-asennosta en tiedä, mutta asetta ei saa viedä liian lähelle ohimoa koska käteen pongahtaa ruutijäljet joitten takia voi jäädä kiinni. Poikkeuksena oma ohimo koska silloin kiinnijäämisen merkitys on vähäinen, joskin todennäköinen.

kiewi sanoi:
Ampuma-asennosta en tiedä, mutta asetta ei saa viedä liian lähelle ohimoa koska käteen pongahtaa ruutijäljet joitten takia voi jäädä kiinni. Poikkeuksena oma ohimo koska silloin kiinnijäämisen merkitys on vähäinen, joskin todennäköinen.

Öö siis mitä ja häh? Mitä tää nyt tarkoittaa?

Sori, mä olen oikeasti yksinkertainen.

Sumu sanoi:
Öö siis mitä ja häh? Mitä tää nyt tarkoittaa?

Sori, mä olen oikeasti yksinkertainen.

Lankeankohan mä nyt johonkin ansaan..? No kuitenkin tuo kaveri yritti olla fiksu ja hauska... mutta ei onnistunut ja oli viellä väärässä.
Eli olevinaan kertoili sitä että jos ampuu jotakin toista ohimoon niin kuinka pitää toimia jne...

japa sanoi:
Lankeankohan mä nyt johonkin ansaan..? No kuitenkin tuo kaveri yritti olla fiksu ja hauska... mutta ei onnistunut ja oli viellä väärässä.
Eli olevinaan kertoili sitä että jos ampuu jotakin toista ohimoon niin kuinka pitää toimia jne...

Joo, huomasin tässä ihan saman. Pointti jota yritettiin kertoa ja se, että faktatiedot taitavat olla vähän hakusessa.

kiewi voi sitten keskittyä vaikka johonkin ihan oikeasti älykkääseen. Pitääkö tämäkin threadi perseillä ihan täysin :anssi: ja :offtopic: linjalle?

Suositut

Back
Ylös Bottom