Ohjeita ensimmäisen auton ostoon!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Scamyel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
17.2.2010
Viestejä
139
Elikkä olen tällä hetkellä 17- vuotias ja auton osto tulee ajankohtaiseksi ensivuoden alussa.
Nyt on iskenyt autokuume päälle ja olen kuolannut käytettyjen autojen perään.
Olen laskeskellut että käytössäni olisi n. 4000-5000e autoon, eli mitä asioita täytyy ottaa huomioon?
Tuolla hinnalla luulisi ihan kohtuu hyvän auton löytävän.
Auto on todella suuri investointi ja käytetyn auton ostaessa tekee väistämättä tappiota.
Nyt kun on kyseessä tälläinen autoista mitään tietämätön ihminen niin neuvot ovat tervetulleita!
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ota mukaan kaveri joka oikeasti tietää autoista jotain.
 
Älä osta daciaa,renua,citikkaa,fiatia tai pösöä. Noissa autoissa on oman työnkokemuksen jne puolesta eniten sellaisia vikoja jotka maksavat tai ovat muuten hankalia. Sekä vältä saksasta ja muualta jobattuja autoja. Osta mielummin suomiversio.
Jos tosiaan on joku kaveri joka tietää autoista niin se mukaan, mutta kuitenkin käytä harkintaa jos kaverin mielestä on paras vaihtoehto se ensimmäinen samanmerkkinen kuin sillä itsellä on.
Mitä tarkempi huoltohistoria niin sen parempi.
Jakohihnan historia on hyvä tietää ja jos juuri vaihdettu niin parempi sillä yleensä se on aika hinnakas operaatio. Tietenkin yksi mahdollisuus on että etsii ketjulla olevan auton, ei ole sitä huolta.
 
Löytyy kyllä muutama tuttu jotka tietävät autoista, mutta olisi hyvä saada muidenkin mielipiteitä ja kokemuksia erilaisista käytetyistä autoista. Aikoinaan kun ostin mopon, niin siinä kustiin niin pahasti silmään, että yritän välttää sitä nyt auton ostossa.
 
Aikoinaan kun ostin mopon, niin siinä kustiin niin pahasti silmään, että yritän välttää sitä nyt auton ostossa.
Sama homma täällä, mutta siitä kunnon kiukulla päätin opetella mopojen/skootterien tekniikan :lol2: Onko a-mallin omegoissa (2.0bensa manuaali) muita suuria ongelmia kuin ruoste?
 
Itsellä ollu ny ensimmäisenä autona vapari s40, ja kulutusosia vaan joutunut vaihtamaan ja huoltamaan liikkeessä...Todella toimiva ollu, vm.98 ja itse olen ajanut nyt n.3 vuodessa n.65tkm...Kyseessä oli suomiauto, yhdeltä omistajalta ja liikkeestä haettuna...Yks valinta siis voisi olla pikku vulva :D
 
Tuohon hintahaarukkaan saa hyvin noin 1990-luvun lopun tai ehkä jo 2000-luvun alun japseja, Toyota/Mazda/Nissan on tekniikaltaan yleensä aika varmoja valintoja. Jotain mitä tulee mieleen:

- yleisilme/kunto: vastaako ilmoitettuja kilometrejä? vaikka ovien saranoiden kunto, ratti, polkimet ja vaihdekeppi antaa vähän vihjettä paljonko on oikeasti veivattu
- ruoste: katso etenkin helmat/lokareiden sisäpuoli/ovien alareunat. hyvä olisi päästä kurkkaamaan myös auton alle, mutta käytännössä hankalaa
- epämääräiset äänet: etenkin kiihdytyksissä, käännöksissä, jarrutuksissa
- kuluvien osien kunto: esim. renkaat, jarrupalat, jarrulevyt. ei sinänsä estä kauppaa mutta jos joku on vaihtokunnossa, sillä perusteella voi tingata hintaa
- jos mahdollista, huoltokirjasta/korjaamokuiteista tieto siitä mitä on viime aikoina vaihdettu ja mitä remppaa on tiedossa lähiaikoina. jakohihnan vaihto suht kallis homma, yleensä noin 100 000 välein
- netistä löytyy listoja eri merkkien/mallien tyyppivioista, ne kannattaa tsekata tarkkaan
- ihan koko budjettia ei ehkä kannata pistää auton ostoon, koska joka autossa tulee ennemmin tai myöhemmin kuitenkin jotakin rempattavaa
 
Tuohon hintahaarukkaan saa hyvin noin 1990-luvun lopun tai ehkä jo 2000-luvun alun japseja, Toyota/Mazda/Nissan on tekniikaltaan yleensä aika varmoja valintoja. Jotain mitä tulee mieleen:

- yleisilme/kunto: vastaako ilmoitettuja kilometrejä? vaikka ovien saranoiden kunto, ratti, polkimet ja vaihdekeppi antaa vähän vihjettä paljonko on oikeasti veivattu
- ruoste: katso etenkin helmat/lokareiden sisäpuoli/ovien alareunat. hyvä olisi päästä kurkkaamaan myös auton alle, mutta käytännössä hankalaa
- epämääräiset äänet: etenkin kiihdytyksissä, käännöksissä, jarrutuksissa
- kuluvien osien kunto: esim. renkaat, jarrupalat, jarrulevyt. ei sinänsä estä kauppaa mutta jos joku on vaihtokunnossa, sillä perusteella voi tingata hintaa
- jos mahdollista, huoltokirjasta/korjaamokuiteista tieto siitä mitä on viime aikoina vaihdettu ja mitä remppaa on tiedossa lähiaikoina. jakohihnan vaihto suht kallis homma, yleensä noin 100 000 välein
- netistä löytyy listoja eri merkkien/mallien tyyppivioista, ne kannattaa tsekata tarkkaan
- ihan koko budjettia ei ehkä kannata pistää auton ostoon, koska joka autossa tulee ennemmin tai myöhemmin kuitenkin jotakin rempattavaa
Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta! Yritän tehdä iltatöitä myös sen jälkeen kun saan ostettua auton ja pistän rahaa sivuun aina kun vain mahdollista, että on rahaa sitten rempata autoa jos tarve vaatii.
 
Toi nyt on vähän sellasta tuuripeliä koko touhu. Monesti autoissa on just sellasia vikoja mitkä on aika vaikea ostohetkellä huomata. Mut kannattaa koeajaa kunnolla, kokeilla kiihdytykset, vaihteet, tyhjäkäyttää autoa paikallaan muutama minuutti, tarkistaa paperit (Ake:lle myös tekstiviestinä rekisteri, että on verot yms kunnossa). Itse suht paljon autokauppaa tehneenä oon huomannu myös sen, että myyjän käytöksestäkin voi vähän auton kuntoa päätellä. Kyllä kusettejan yleensä tunnistaa. Itsellä on nyt 20 autoa takana ja tuossa hintaluokassa on muutama ollut. Suosittelen itse sulle V40 tai S40 volvoa. Saat 90-luvun lopun mallin kohtuu kilometreillä ja ajettavuus ja varusteet on yleensä hyvät. Vakuutusmaksutkaan ei volvoissa ole pahat ja T4 motti ihan pirteäkin. Ja vikoja erittäin vähän. Varmoja vehkeitä ja omaan silmään ihan ok näkösiäkin.
 
Toi nyt on vähän sellasta tuuripeliä koko touhu. Monesti autoissa on just sellasia vikoja mitkä on aika vaikea ostohetkellä huomata. Mut kannattaa koeajaa kunnolla, kokeilla kiihdytykset, vaihteet, tyhjäkäyttää autoa paikallaan muutama minuutti, tarkistaa paperit (Ake:lle myös tekstiviestinä rekisteri, että on verot yms kunnossa). Itse suht paljon autokauppaa tehneenä oon huomannu myös sen, että myyjän käytöksestäkin voi vähän auton kuntoa päätellä. Kyllä kusettejan yleensä tunnistaa. Itsellä on nyt 20 autoa takana ja tuossa hintaluokassa on muutama ollut. Suosittelen itse sulle V40 tai S40 volvoa. Saat 90-luvun lopun mallin kohtuu kilometreillä ja ajettavuus ja varusteet on yleensä hyvät. Vakuutusmaksutkaan ei volvoissa ole pahat ja T4 motti ihan pirteäkin. Ja vikoja erittäin vähän. Varmoja vehkeitä ja omaan silmään ihan ok näkösiäkin.
Kuinka paljon on "kohtuu" ajettu jollekin esimerkiksi 97- vuoden volvolle? Näitähän on moneen lähtöön. Ja kiitos vastauksesta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka paljon on "kohtuu" ajettu jollekin esimerkiksi 97- vuoden volvolle? Näitähän on moneen lähtöön. Ja kiitos vastauksesta.

Kaverilla oli tuollanen 340 tkm ajettu ja ei syönyt öljyä eikä muutakaan. Itsellä oli 190 tkm mittarissa ja pelas kun kello koko sen 30 tkm ajan mitä mulla oli ennenku meni lunariin. Eli noin 200 tkm ajetussa on vielä reilusti matkaa edessä, silloin tällöin näkee noin 5000e:llä jopa noita ~150tkm ajettuja.
 
Kuinka paljon on "kohtuu" ajettu jollekin esimerkiksi 97- vuoden volvolle? Näitähän on moneen lähtöön. Ja kiitos vastauksesta.
Onhan noi ihan vankkoja autoja, mutta itse en ostaisi T4:ää ainakaan yli 150tkm ajettuna. Kuitenkin kyseessä on iskutilavuuteen nähden aika tehokas auto, joten ahdin on kovilla (oikeastaan kaikissa turbopeleissä ahdin finaalissa noilla kilsoilla) ja lisäks tuon tehoiset autot saattaa olla saanu joskus runtua enemmän kuin on tarvetta. Jos haluaa pelata varman päälle, niin ostaa vapaastihengittävän pelin. Jos itse ostaisin nyt autoa, niin valinta olis kyllä vapari, mikäli kilsoja on lähemmäksi 200t.
 
Zone-sarja -42%
Huoltokirja kertoo hyvin, miten autoa on huollettu. Ja kuitit sun muut tehdyistä remonteista. Auton osto ei ole tuuripeliä ku ihan osittain, kyllä siinä järki ja hintojen tarkkailu(halvin ei ole paras eikä aina hyväkään) auttaa ja paljon. Kattele tunnettuja merkkejä, Honda, Mazda, Toyota, Seat, Mitsubishi, Citroen, VW, BMW, Peugeot, Nissan jne. Tuo jonku kommentti ranskalaisista kannattaa jättää omaan arvoonsa, ei ne ole sen huonompia ku muutkaan merkit. Tai no ehkä ne japskit tekee varmimmat pelit, mutta kaikissa merkeissä on ne hyvät ja huonot puolet. Enemmänkin kannattaa seurata eri mallien eroja, ei niinkään tuijottaa merkkiä
 
Ranskalaisia on ollut ja ne on ollut jopa ihan ok. Paskin merkki mitä itsellä ikinä on ollut tulee tuolta saksanmaalta eli BMW. 5 Kpl mokomia paskoja on ollut ja en voi kyllä suositella yli 100 tkm ajettua kellekkään. Ellei siis ole varattuna auton hinnan päälle ylimäärästä 5000 euroa remontteihin.
 
Esimerkiksi Renaultit ovat suuresti aliarvostettuja, mikä tarkoittaa sitä, että kohtuullisen hyvän sellaisen voi saada halvemmalla kuin monen muun merkkisen kärryn. Käytetyn auton osto on aina jonkin verran tuuripeliä, ja tämä pätee myös luotettavina pidettyihin japseihin.
 
Kannattaa ihan oikeesti jättää ne ranskalaiset ja italialaiset noille jotka niitä kehuu. Ne on oikeesti vitun paskoja autoja ja niissä on semmoisia vikoja mitä muissa autoissa ei ole edes kuultu.
Eli karta renaultit,citroen,peugeot,fiat. alfaromeosta puhumattakaan.

Suosittelen noita japskeja. Ovat vaan helvetisti laadukkaammin tehty kuin yllä olevat automerkit.

Jos itse olisin ostamassa ekaa autoa, ostaisin max 1500€ auton.
 
Vältä ranskalaisia viimeiseen asti. :D

Paremmat autot tulee japanista ja saksasta. Japanissa esim. Toyota, Nissan, Mazda, Honda, nämä autot kestää ja on varmoja juurikin tekniikaltaan, mutta aika tylsiä autoja ja muovisia kaikenkaikkiaan. Monesti aika pelkistettyjä myös. Motti noissa onkin varmin varmaan, koppa niinkään varma ruosteelta ainakaan, tosin aikalailla riippuu ruostesuojista. Anyway, jos haluaa enemmän mukavuutta ja parempaa autoa, niin lähtisin hakemaan jotain saksalaista, tosin nillä on sitä hintaakin aina enempi, eli joutusit jonkun vahnemman mersun, bmwn, audin tai opelista omegan hankkimaan. MB 200D, löysä kulkemaan, mutta miljoonia ajelee sillä kyllä. :D Joku Audi olisi myös mainio. Itse kun en niin paljoa BMW ja Opelista pidä, tosin sunhan se päätös on, ja valinta, että mitä haluat ja minkälaista autoa. Mutta laatuvarmoja: Audi, BMW, MB.
 
Sääntö nro1.
Älä osta mustalaiselta. Ne kusettaa ihan varmasti.

Sääntö nro2.
Ei: opeleita, pösöjä, renaultteja tohon hintaluokkaan.


Liikeestä ostaessa sulle tulee autoon kuluttajasuojalain mukainen "takuu", joka koskee yleensä voimansiirtoa ja vaihteistoa. Perävalotakuu yksityiseltä ostaessa on voimassa.

Katso paperit tarkkaan. Löytyykö kaikki varusteet mitä pitäisi olla, toimiiko absit, ilmastoinnit yms.

Ota sellainen kaveri mukaan autonkatsomisreissulle, joka tietää autoista

Lue kiinnostuksen kohteena olevan auton mallin tyyppiviat (google).
Et tuolla rahalla uutta autoa ole saamassa, niin ei kannate joka asiasta niuhottaa, mutta pyyntihinnan alentamisessa hyviä asioita.
 
Sääntö nro2.
Ei: opeleita, pösöjä, renaultteja tohon hintaluokkaan.

Liikeestä ostaessa sulle tulee autoon kuluttajasuojalain mukainen "takuu", joka koskee yleensä voimansiirtoa ja vaihteistoa. Perävalotakuu yksityiseltä ostaessa on voimassa.

Rohkenen olla hieman erimieltä noista opeleista ainakin. Ekan omalla rahalla ostetun auton ostin 2004, alle 2500e opeli, merkityksettömien hintaluokkaan kuuluvien sähkövikojen (sähköikkunat lähinnä) lisäksi auto on edelleen päivittäisessä, ongelmattomassa käytössä vanhemmilla. Mittarissakin vasta vähän yli 400tkm.

Mutta tuosta toisesta kohdasta olen tasan samaa mieltä. Tuon hintaluokan autoa en "uskaltaisi" ostaa yksityiseltä, kun mitään takeita ei ole, että auto kestää seuraavaa starttia. Liikkeellä on kärrystä edes jonkinlainen vastuu.

edit: Ainiin. Ei tosiaan kannata koko putjettia heivata siihen autoon. Kun siihen päälle tulee melko pian kiva nippu erinäisiä sivukuluja..ajoneuvovero, vakuutukset, mahdolliset uudet renkaat, jne..
 
Jos 4-5k auton ostat ekaksi autoksi niin mun neuvo on että jos et jo varannut niin varaa rahat täyskaskoon vaikka ekaks pariks vuodeks. Vituttaa nimittäin mällätä jos ei ole.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom