Ohjeita ensimmäisen auton ostoon!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Scamyel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itselläkin tässä olisi auton hankinta alla, 5-10k masseista heitän KORKEINTAAN 1,5k autoon. Todennäköisesti ostan jonkun halvan ladan/a-mallin omegan jolla pääsee kauppaan-takaisin ja talvella jäälle. Saako alle 1k hintaluokassa fiksua a-omegaa, ladoja ainakin saisi. Halpa siisti/orkkiskuntoinen takaveto hakusessa senkin vuoksi, että ei paljoa tule mielipahaa, vaikka sen puun ympärille ajaisikin :lol2:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
jokainen auto on yksilö. oli se sitten ranskalainen tai opel tai ihan mikä vaan, niin jos ostat halvimman mahdollisen niin on taatusti paska.
ekaksi autoksi sanoisin melkein ohjeeks, että mikä vaan, jossa on huoltohistoria kunnossa ja yleisilmeeltään siisti yms.. se kaveri joka niistä jotain ymmärtää on kaiken A ja O, välttyypähän ainakin kaikista törkeimmiltä kusetuksilta :)
 
Yksi vinkki on välttää perus teiniautoja, esim e36 bmw. Nuo kun usein vaihtavat omistajaa vuoden välein ja jokainen polkee vuorollaan autoa sen mitä siitä irti saa. Onhan niitä hyviäkin e36:sia, mutta harmittavan moni on osallisena tälläkin hetkellä ympäri suomea tapahtuvassa pillurallissa.

Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei sitä malliston tehokkaimmalla/harvinaisimmalla koneella olevaa kannata ostaa, ellei ole valmis makselemaan extraa varaosista.
 
Yksi vinkki on välttää perus teiniautoja, esim e36 bmw. Nuo kun usein vaihtavat omistajaa vuoden välein ja jokainen polkee vuorollaan autoa sen mitä siitä irti saa. Onhan niitä hyviäkin e36:sia, mutta harmittavan moni on osallisena tälläkin hetkellä ympäri suomea tapahtuvassa pillurallissa.

Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei sitä malliston tehokkaimmalla/harvinaisimmalla koneella olevaa kannata ostaa, ellei ole valmis makselemaan extraa varaosista.

kuten yllä maininnut/vihjaissut, että jos ostamisen tarkoitus on varmat kyydit paikasta A paikkaan B, eikä se, että se saippualaatikko kiihtyyy liikennevaloista toisille 3.5 sekunnissa niin kannattaa välttää nimenon omaan nuo bemarit ja ne vanhemmat GTI/muut tehtaan tehokkaammat mallit... Ovat saaneet kenkää sitten niin perkeleesti. Riippuuu tietenkin myyjästä ja auton ulkoinen kuntokin kertoo jo paljon.
 
Kannattaa ihan oikeesti jättää ne ranskalaiset ja italialaiset noille jotka niitä kehuu. Ne on oikeesti vitun paskoja autoja ja niissä on semmoisia vikoja mitä muissa autoissa ei ole edes kuultu.
Eli karta renaultit,citroen,peugeot,fiat. alfaromeosta puhumattakaan.
.

Erittäin hyvin sanottu.
Kaveri on töissä vakuutusyhtiössä ja on joku "pomo" autokorvaus käsitellyssä. Hän pitänyt omaa kirjaa autoista jotka jäävät tien päälle ja kirkaasti johdossa on nuo ranskalaiset ja sitten pitkän välin jälkeen tulee saksalaiset.
Itse taas pääsen käsiksi esim korjaamon tietokantaan jossa kärjessä ja varsinkin noiden osien ja huoltojen kalleuden kärjessä on ranskalaiset. Samoin varaosien saanissa sekä osien vaihtuvuudessa eniten ongelmia on ranskalaisissa. Ja olipa juuri nuoruuden tyhmyysessä itsellänikin eräs rapea ranskalainen. Joten tiedän kokemuksesta.

Tuo neuvo joka edellä esitettiin että ota autoon kasko oli hyvä. On näet harvinaisen huono homma jos sijoittaa eka autoon joku 3-5k ja sitten mällään sen ja ei jää muuta kuin kasa romua jäljelle.

Ja tosiaan ne tuunatut autot on pommeja. Niissä saattaa se hieno spoileri olla laitettu niin kiinni että sen alla muhii hyvä ruostepommi jne.jne
 
Erittäin hyvin sanottu.
Kaveri on töissä vakuutusyhtiössä ja on joku "pomo" autokorvaus käsitellyssä. Hän pitänyt omaa kirjaa autoista jotka jäävät tien päälle ja kirkaasti johdossa on nuo ranskalaiset ja sitten pitkän välin jälkeen tulee saksalaiset.
Itse taas pääsen käsiksi esim korjaamon tietokantaan jossa kärjessä ja varsinkin noiden osien ja huoltojen kalleuden kärjessä on ranskalaiset. Samoin varaosien saanissa sekä osien vaihtuvuudessa eniten ongelmia on ranskalaisissa. Ja olipa juuri nuoruuden tyhmyysessä itsellänikin eräs rapea ranskalainen. Joten tiedän kokemuksesta.

Itsekkään en kyllä tule ikinä koskemaan yhteenkään ranskalaiseen, kun näki sen Top Gear jakson, jossa vaihdettiin normaalit etuvalon polttimot johonkin Renaulttiin. Autosta joutui ottamaan eturenkaan irti ja jostain sieltä pienestä luukusta käsikopelolla piti taiteilla polttimo paikalleen. :D Eli periaatteessa joutuu johonkin merkkihuoltoon tms. viemään aina kun polttimot palaa. Jos polttimoiden vaihto tehdään tuommoiseksi, niin voin vain kuvitella kuinka vaikeaksi ja kalliiksi on muut huollot tehty.
 
Itsekkään en kyllä tule ikinä koskemaan yhteenkään ranskalaiseen, kun näki sen Top Gear jakson, jossa vaihdettiin normaalit etuvalon polttimot johonkin Renaulttiin. Autosta joutui ottamaan eturenkaan irti ja jostain sieltä pienestä luukusta käsikopelolla piti taiteilla polttimo paikalleen. :D Eli periaatteessa joutuu johonkin merkkihuoltoon tms. viemään aina kun polttimot palaa. Jos polttimoiden vaihto tehdään tuommoiseksi, niin voin vain kuvitella kuinka vaikeaksi ja kalliiksi on muut huollot tehty.
Tokihan se kannattaa aina merkkihuoltoon viedä, kun polttimo palaa. Itse en jaksanut alkaa Meganeen vaihtamaan polttimoa, koska tiesin sen olevan hankala homma. Vein läheiselle teboilille ja 5 minuutissa vaihtoivat ja kympin veloittivat. No big deal.
 
Itsekkään en kyllä tule ikinä koskemaan yhteenkään ranskalaiseen, kun näki sen Top Gear jakson, jossa vaihdettiin normaalit etuvalon polttimot johonkin Renaulttiin. Autosta joutui ottamaan eturenkaan irti ja jostain sieltä pienestä luukusta käsikopelolla piti taiteilla polttimo paikalleen. :D Eli periaatteessa joutuu johonkin merkkihuoltoon tms. viemään aina kun polttimot palaa. Jos polttimoiden vaihto tehdään tuommoiseksi, niin voin vain kuvitella kuinka vaikeaksi ja kalliiksi on muut huollot tehty.

Sama homma kuule vähän joka merkillä nykyään, omassakin kulkineessa(Mitsubishi) joutuu ottaa koko etupuskurin irti, ennenkuin voi polttimon vaihtaa. Edelleen, suotta kartat ranskalaisia autoja, hinta/laatu-suhde monesti erinomainen ku ovat halvempiakin kuin esim. BMW. Itsellä ollut 5 ranskalaista ja melkeinpä vähiten niissä on ollut ongelmia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa itse ostelin ekaa autoa ja tein puhelukierroksen kavereille, joilla on jotain aavistusta autoista (itsellä ei sitten mitään hajua). Yhteenvetona puhelukierrokselta jäi "Älä osta ranskalaista". Suositteluimpia autoja oli nipponit ja sakemannit (skodat/volkkarit/audit). Mukana oli useampi ranskalaisen omistajakin. Joissan määrin huvittavin tarina oli se, että 10k€ ranskikseen oli kolmen vuoden sisään tehty 5k€ remontit, ja tuossa ei ole ns. kuluvia osia mukana. Suomalainen joka tekee aina autokaupoilla elämänsä parhaan diilin sanoo, että älä saatana sotkeudu ranskiksiin niin uskon. Olkoonkin yksilöitä, mutta kun neljästä ranskiksen omistajasta kaikki kiroaa autonsa niin jätän väliin.
 
Jos budejtti on 5000 euroa, ostaisin asemassasi noin 4000 euron auton. Silloin jäisi 1000 euroa siihen että voisi laittaa kulutusosat kuntoon ja hieman ehkä remonttirahaa reserviinkin.

Kuulostaa tylsältä, mutta mielestäni tuolla budejetilla ei todellakaan kannata lähteä hakemaan mitään ajamisen iloa vaan kannattaa keskittää katse luotettaviin (ja tylsiin) perusautoihin. Toyota, Nissan, Volkswagen jollain 1.6 peruskoneella niin hyvin menee (tai diesel jos ajelet pidempää matkaa. Ylläpitohinnat ovat perusautolla merkittävästi alemmat verrattuna johonkin ikäloppuun sportti/luxusautoon.
 
Jos budejtti on 5000 euroa, ostaisin asemassasi noin 4000 euron auton. Silloin jäisi 1000 euroa siihen että voisi laittaa kulutusosat kuntoon ja hieman ehkä remonttirahaa reserviinkin.

+vakuutuksiin ja veroihin menee vähintään 500€. Itse käyttäisin 5k€:N budjetista enintään 3k€ autoon.
 
3000e autoon ja 2000e säästöön ja sitte kun se eka vakuutusmaksu kolahtaa luukusta niin siitä kahesta tonnista on 50 euroa jälellä. Itselle ainakin kävis juurikin näin ja aika monelle muullekkin varmasti.
 
Tarkoituksena onkin jättää huoltoja varten rahaa sivuun. Eli en ole laittamassa koko omaisuuttani autoon ja onhan tässä nyt aikaa vielä säästää :D
Koulun ohella kun teen ilta- ja viikonloppu töitä niin kyllä sitä rahaa pitäisi olla korjauksia varten kunhan elelee vaan tarpeeksi säästeliäästi.
Kiitos hyvistä neuvoista kaikille!
 
Jos itse olisin ensimmäistä autoa ostamassa, niin kiinnittäisin huomiota myös siihen auton turvallisuuteen. Ne parit ensimmäiset autot lienee ne, joilla sen kolarin suurimmalla todennäköisyydellä ajaa ja silloin toki toivoisi, että auto olisi luotettavuuden ja muiden ominaisuuksien ohella turvallinen. Se perusluotettava riisikippo ei välttämättä ole aina se turvallisin vaihtoehto.
 
auto tulee melkein 100% olemaan joku 90-luvun lopun laite, jolloin turvallisuus on merkistä riippumatta ihan varmasti riittävä. oli se sitten riisikippo tai rapea ranskis.
 
Oon nyt hieman lueskellu tuosta Volvo s40 autosta, mitä muutama tyyppi suosittelikin. Tyyppivikoja löysin autolle http://www.tyyppiviat.com/tyyppiviat-volvo.php sivuston mukaan ,Turbovikoja ,Etupyöränlaakereissa vikaa ,EGR-venttiili vikoja ,Käsijarru tehoton, Tukivarret ja pallonivelet väljät. Jakohihna tuossa s40 täytyy vaihtaa 4v, tai 100-120tkm, hihnan vaihto pyörii siinä 700e paikkeilla ja se pitäis ainaki olla vaihdettuna ja siitä kaikki kuitit tallella. Bensaa tehoihin nähden kuluttaa kuulema pirusti. Enempää en saa netistä irti, kun ei ole oikein tietoa siitä että mitä sieltä kyseistä autosta pitäisi etsiä.
Jos joku volvomies voisi kertoa oman mielipiteensä autosta.
 
en ole volvomies, mutta kannattaa tohon sun hintahaarukkaan ainakin nuo turbo -versiot jättää pois. nuo mainitut viat ovat aivan niitä perusvikoja, joita nyt on joka autossa. lähinnä huolehtisin siitä, että jakopäänremppa olis vastikään tehtynä.
 
Avensis tai Carina E. Tylsiä perusautoja, mutta vähävikaisia sellaisia. Omalla ajanut 200tkm --> 257tkm 2,5 vuoteen ilman mitään ylimääräisiä remppoja. 4 samanlaista löytyy lähipiiristä ilman ongelmia. Mielellään 1.6 koneella, koska tuota 1.6 konetta (4A-FE) on aika monen asentajan suusta kehuttu pommin varmaksi. Tuossa hintaluokassa on IMO aivan turha edes katsella mitään urheilullista/tehokasta autoa, sitten vituttaa kun korjauskulut imaisee helposti auton hinnan. Ne bemarit ym on parempi hankkia sitten kun ei tarvitse katsella niitä halvimpia pilalle poljettuja ritsoja.
 
Zone-sarja -42%

Suositut

Back
Ylös Bottom