Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, siis tekoäly tulkitsee niitä raskaita matemaattisia malleja lennosta ja tuottaa siltä pohjalta automaattisesti graafistadataa jota meille esitetään ennusteina. Tuskin on joo joku gpt käytössä, mutta niinköhän näitä ennusteita joku Hessu kasailee jossain kellareissa laskettuaan ensin itse raskailla matemaattisilla malleilla lopputuloksen.

Eli ymmärrän kyllä tekoäly mallin ja matemaattisen mallin eron, vaikka taulukko dataa hyödynnetään molemmissa.
Joo, mutta siis nää tekoälymallit on minun ymmärtääkseni vähän yksinkertaistaen hemmetin monimutkaisia if-rakenteita ja laskennan puolesta pitkälti jotain matriisien pyörittelyä kautta lineaarialgebraa.

Noi sääennustemallit on, jälleen minun ymmärtääkseni, ihan toisenlaista matikkaa ja ongelmatkin luonteeltaan pitkälti epälineaarisia. Tyyliin siis niinku joku virtauslaskenta.

Mutta riittänee tästä, pitää safkata ja palata niiden asioiden pariin, joista tietääkin jotain :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, siis tekoäly tulkitsee niitä raskaita matemaattisia malleja lennosta ja tuottaa siltä pohjalta automaattisesti graafistadataa jota meille esitetään ennusteina. Tuskin on joo joku gpt käytössä, mutta niinköhän näitä ennusteita joku Hessu kasailee jossain kellareissa laskettuaan ensin itse raskailla matemaattisilla malleilla lopputuloksen.

Eli ymmärrän kyllä tekoäly mallin ja matemaattisen mallin eron, vaikka taulukko dataa hyödynnetään molemmissa.
Niin, ainakin ilmatieteen laitoksella on 15vrk ennusteessa erikseen merkitty ennusteväli ja vielä tyylin 10pv sisällä meteorologin ennuste.
 
Mihinkä tämä taito on kadonnut? Tuntuu, että välillä vaihtuu tiuhaan tahtiin jopa saman päivän aikana ennusteet. Ei ole kauheasti ollut luottoa sääennusteisiin ja välillä ei edes pidä paikkaansa.

Sääennusteissa on kyse jo lähtökohtaisesti kaoottisesta mallista ja kun laskennan sekä mallinnuksen ymmärrys tuskin on ainakaan heikentynyt entisestä ja mallinnuksen laskentatehot ovat eri planeetalta kuin ns. vanhoina hyvinä aikoina, niin eiköhän jäljelle jää se johtopäätös, että itse sään ja siihen vaikuttavien tekijöiden vaihtelut ovat muuttuneet sellaisiksi, että parantunutkaan mallinnus ei enää pysy perässä. Syitä tähän voi sitten jokainen pohtia itse (tietysti salaliitto, ilmastonmuutosta ei ole olemassa).
 
Sääennusteissa on kyse jo lähtökohtaisesti kaoottisesta mallista ja kun laskennan sekä mallinnuksen ymmärrys tuskin on ainakaan heikentynyt entisestä ja mallinnuksen laskentatehot ovat eri planeetalta kuin ns. vanhoina hyvinä aikoina, niin eiköhän jäljelle jää se johtopäätös, että itse sään ja siihen vaikuttavien tekijöiden vaihtelut ovat muuttuneet sellaisiksi, että parantunutkaan mallinnus ei enää pysy perässä. Syitä tähän voi sitten jokainen pohtia itse (tietysti salaliitto, ilmastonmuutosta ei ole olemassa).
Ilmastonmuutos käy joka keliin.

Sataa vitusti - ilmastonmuutos
Ei sada ollenkaan - ilmastonmuutos
Vitun kuuma - ilmastonmuutos
Vitun kylmä - ilmastonmuutos
Vitusti lunta - ilmastonmuutos
Ei ollenkaan lunta - ilmastonmuutos
Tuulee vitusti - ilmastonmuutos
Ei tuule - ilmastonmuutos
 
tulisipa sellainen ilamastonmuutos, että tulisi ovista ja ikkunoista

tiedätte kyllä mitä
 
voisiko oikea syy ennustuksien heikennykseen olla:

ennen, Vanhoina Hyvinä Aikoina, katsottiin huomisen sää 20:30 uutisista #arvilind muita vaihtoehtoja ei ollut

nykypänä sitä perkeles vahdataan taskupuhelimesta alvariinsa!
 
Eilenkös sitä töissä naureskeltiin kun aamulla oli uutinen missä Pekka Pouta sanoi että hirmu helteet syksyllä ja siitä voisi tehdä uuden kesälomakuukauden. Tunnin päästä se uutinen oli kadonnut ja tilalla "huomenna jopa pakkasta!?" uutinen.
 
Jep jep, eli koska ilmastonmuutos ja laskeminen vaikeaa, niin ennusteet nykyisin aina päin vittua. Selittänee myös sen, et sadetutkat ei osu seuraavalle tunnille saati kahdelle.
 
Sääennusteissa on kyse jo lähtökohtaisesti kaoottisesta mallista ja kun laskennan sekä mallinnuksen ymmärrys tuskin on ainakaan heikentynyt entisestä ja mallinnuksen laskentatehot ovat eri planeetalta kuin ns. vanhoina hyvinä aikoina, niin eiköhän jäljelle jää se johtopäätös, että

...kuvittelette vaan ilman faktatietoa että ennusteet olisi enempi pielessä kuin ennen. Sadetutka ollut ihan luotettava ja ihan hyvin on ennustanut kuten ennenkin. Enkä nyt muutenkaan mitään erityistä ole huomannut. Yleensä katson tuota forecan 15vrk käppyrää havainnollistaa parhaiten miten sää tulee menemään. Tietty ei ole kohtuullista olettaa ihan mahdotonta tarkkuutta, mutta päivän pari eteenpäin erinomainen. En ole mitään omituista siinä huomannut että olisi pielessä.
Note to self: huomenaamulla ysiltä pitäisi olla 11,5C ja puolipilvistä.
 
voisiko oikea syy ennustuksien heikennykseen olla:

ennen, Vanhoina Hyvinä Aikoina, katsottiin huomisen sää 20:30 uutisista #arvilind muita vaihtoehtoja ei ollut

nykypänä sitä perkeles vahdataan taskupuhelimesta alvariinsa!

Nimenomaan. Eikä ollut mitään paikkakuntakohtaisia tuntiennusteita

Screenshot_20240917-140850_Samsung Internet.webp

#ennenkaikkioliparemmin
 
Sain eilisistä reeneistä mustelman keskelle kaulaa. Vissiin kuristukset meni perille. Naamamustelman kanssa viitsisi olla töissäkin (ehkä), mutta tuosta tulee vähän teinivibat - poolopaita ja meikkiä.

Sadesäässä ulkoilu on muuten parasta mindfullnessia. Syksy, je t'aime!
 
Back
Ylös Bottom