Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
5C3F3F6F-1034-4747-B9FC-5DE282F6CF5C.jpeg
 
Kela yrittää laskea eläkeläisen asumistukeani. Käsittääkseni siinä ei ole mitään kiinteää suojaosuutta (kuten yleisessä asumistuessa) eli voisi hankkia X €/kk ilman asumistuen pienenemistä, vaan kaikki mikä tulee vähentää etuutta. Erittäin kinkkinen tilanne, koska oma arvioitu ansiotuloni on 0 - 500 €/kk. Tässä lienee sellainen kuuluisa tuloloukko! Ehkä päädyn siihen, että olemalla ihan vaan eläkkeellä vähäinen kokonaistuloni jää isommaksi kuin satunnaisella keikkailulla höystetty eläkeläisyys ☹

Näinhän ei missään tapauksessa saisi olla vaan työnteon tulisi aina olla kannattavaa.
Eihän niistä kannustinloukkujen purkamisesta ole pitkään puhuttu. Vielä ennen vuotta 2300 joku hallitus sen tekee.
 
Minua ihmetyttää tämänhetkinen työvoimapula käytännössä kaikilla suorittavan työn aloilla. Jos ne tekijät koronan aiheuttamien lomautusten vuoksi vaihtoi alaa, niin minne hlvtiin ne yhtäkkiä katosi, ku ei kaikki oo voinu johtajiksikaan silläaikaa ruveta?

Ukrainan sodan myötä joutuivat jäämään Ukrainaan, Venäjälle ja Valkovenäjälle?
 
Olen miettinyt työnsä lopettaneita/lopetusta harkitsevia sairaanhoitajia, koska "pakkorokotus" ja/tai huono palkka. Minne he siirtyvät noin vain 🤔 Catering- tai kaupan alan perusduuneissa ei ainakaan palkka nouse. Eikä siivousalalla, jossa työvoimapula myös.
 
Jos en väärin muistele, niin jos on yli 6h vuoro, niin sitten täytyy antaa se 30min ruokis.

Jep. Minä lukaisin TESin. Neljässä tunnissa oltava pieni kahvitauko ja yli kuuteen tuntiin lisäksi tuo pidempi ruokatauko.

Ymmärrän hyvin, ettei lounasruuhkan aikana laiteta stoppia päälle ja aleta sitten itse ruokailemaan, mutta jos koko työvuoron aikana ei pysty aterioimaan, niin sitten on vikaa jossain. Jotenkin sieppasi se "jossain välissä voi haukata jotain pientä" 🤣
Just joo. Tarjoillaanko tuota asennetta nuorille keikkalaisille ja esitetään että näin se vaan on ja sen kuuluukin olla? Että raada nyt orjana ja ole kiitollinen, että pääsit duuniin. Eipä ihme, että nuorisoa ei työelämä houkuttele, jos tämä on ensikokemus palkkatyöstä.

Muistaakseni PAMilla oli joku auttava puhelin kesällä, mistä nuoret sai kysellä työehtoasioista, ja niitä puheluita tuli paljon.
 
Itse olen aloittanut ravintola-alan duunit 14-vuotiaana kesähessuna ja tottakai palkat sai suoraan kouraan kulkematta verottajan kautta. Viimeisen kerran ravintelissa tein duunia 19 kesäisenä. Useamman kerran tuli kusetuksen maku suuhun ja oppirahat tuli maksettua, mutta toisaalta nykyisin haistaa paskanpuhujat kaukaa, ainakin mitä duuneihin tulee.
 
Jep. Minä lukaisin TESin. Neljässä tunnissa oltava pieni kahvitauko ja yli kuuteen tuntiin lisäksi tuo pidempi ruokatauko.

Ymmärrän hyvin, ettei lounasruuhkan aikana laiteta stoppia päälle ja aleta sitten itse ruokailemaan, mutta jos koko työvuoron aikana ei pysty aterioimaan, niin sitten on vikaa jossain. Jotenkin sieppasi se "jossain välissä voi haukata jotain pientä" 🤣
Just joo. Tarjoillaanko tuota asennetta nuorille keikkalaisille ja esitetään että näin se vaan on ja sen kuuluukin olla? Että raada nyt orjana ja ole kiitollinen, että pääsit duuniin. Eipä ihme, että nuorisoa ei työelämä houkuttele, jos tämä on ensikokemus palkkatyöstä.

Muistaakseni PAMilla oli joku auttava puhelin kesällä, mistä nuoret sai kysellä työehtoasioista, ja niitä puheluita tuli paljon.
Ite tein ravintelissä nuorena jonkun aikaa, 14h työvuoroja yksin. Ei ruokataukoa eikä paskalle päässy. Lisätkin jäi tietenkin saamatta ei silloin osannut vaatia. Ei ihme ettei ala kiinnosta ihmisiä enää, ei ne halua ottaa ilmatteeksi kakkoseen.
 
Kuinka kotonasi/työpaikallasi on varauduttu talvella mahdollisesti elettävään "kakkaa muovipussiin" -aikaan?

Onko virallista ohjeistusta annettu sanoin ja teoin?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom