Off-topic 24h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Mikään ei kuitenkaan takaa sitä, että vastaavaa tietojen tallentelua ei oteta täällä myöhemmin käyttöön, eli yritetä uudelleen.
Kyllähän GDPR sääntelee aika voimakkaasti sitä, miten yksityisten ihmisten tietoja voidaan käsitellä ja säilyttää, eikä ole näköpiirissä, että se olis tuosta mihinkään muuttumassa.

Tokihan nää isot ja datalla rahaa tekevät firmat Google ja Facebook etunenässä koittavat varmasti painostaa EU:ta, mitä tuo uhkailu palvelujen sulkemisellakin on, mutta paljon suurempi uhka yksityishenkilöiden tietosuojalle on minusta on se, että pienemmät palveluntarjoajat sössivät tietoturvansa ja tietoja valuu sitä kautta kolmansille osapuolille tai kaikkien ihmeteltäväksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneksi ylä-asteen historianopettaja oli kaiketi jonkinsortin sotahullu. Ei tietääkseni kuitenkaan natsi, vaikka mistä minä tiedän, millainen pääkallolla varustettu SS-koppalakki sieltä vitriinin päältä löytyy. Taistelut raivosivat ja ne käytiin läpi yksityiskohtaisesti kaikessa armottomudessaan. Vieläkin muistan näiltä ajoilta joitain Sotamarsalkka Rommelin ja Sir Bernard Montgomeryn hyökäyssuuntia El-Alameinin taistelussa. Opettaja tosiaan paasasi toisen maailmansodan ulkomuistista ilman kalvoja tai oppikirjoja taululle piirtäen. Tuntematon sotilas katsottiin myös joka vuosi historiantunnilla. Olisipa ollut kammottava menetys, jos joku vihervassari olisi opettanut historiaa.
Itse olen vaihtanut koulua koko lapsuuteni n. 0,5-2 vuoden välein, joten omaan historian oppimäärääni on tullut varmasti suuria aukkoja ja eri opettajia on ollut useita. Maailmansodat ja Suomen sodat on käyty aika heppoisesti ja Saksan liittolaisuus on ollut vain mainittu sivujuonne. Luin Katja Ketun Kätilön, suomalaisnaisen puuhastelusta natsiupseerin kanssa, ja tätä kautta oikeasti ymmärsin Suomen sotimisen Saksan rinnalla. Joten tästä syystä nämä tällaiset kirjat voivat olla ihan hyödyksi.

Kauheesti ei hampaita tai muitakaan työkaluja tarttenu.

Screenshot_20210110-121422_QuickPic.jpgScreenshot_20210110-121447_QuickPic.jpgScreenshot_20210110-121459_QuickPic.jpg

Kyllähän GDPR sääntelee aika voimakkaasti sitä, miten yksityisten ihmisten tietoja voidaan käsitellä ja säilyttää, eikä ole näköpiirissä, että se olis tuosta mihinkään muuttumassa.

Tokihan nää isot ja datalla rahaa tekevät firmat Google ja Facebook etunenässä koittavat varmasti painostaa EU:ta, mitä tuo uhkailu palvelujen sulkemisellakin on, mutta paljon suurempi uhka yksityishenkilöiden tietosuojalle on minusta on se, että pienemmät palveluntarjoajat sössivät tietoturvansa ja tietoja valuu sitä kautta kolmansille osapuolille tai kaikkien ihmeteltäväksi.
Siihen GDPR:ään se kai nyt kaatuukin, joten onneksi meillä moinen on europassa. Vaikka suhteellisen paljon varmaan osalle teettänyt harmaita hiuksia. Jopa kerrostalojen ovisummereista kadonnut muutamassa talossa nimet joissa käynyt. Luulen liittyvän tuohon ja pykälän tiukkaan tulkintaan.

Kylläpä sana puuhastelu pääsi nyt monelle riville :)
Tuosta kirjasta ja lähinnä sen otsikosta "koska kotimaa meidät lähetti" on käsittääkseni jo lähtökohtaisesti päin vittua koska se oli vapaaehtoisjoukko.
Vaikkakin käytettiin mm. nimeä panttipataljoona jne.
En nyt tietenkään ala väittämään kun en ole varma joten oikaiskaa onko tuonne pitänyt lähteä pakolla?

Jopa kerrostalojen ovisummereista kadonnut muutamassa talossa nimet joissa käynyt. Luulen liittyvän tuohon ja pykälän tiukkaan tulkintaan.
Pikkutoimijat toteuttavat todennäköisesti vähän miten sattuu GDPR:n vaatimuksia, mikä ei tietty ole kovin suuri ihme, kun onhan se aika haastava paketti hallita, jos ei ole kunnollista osaamista ja resursseja.

Enkä tiedä minkä verran GDPR-sääntelystä on edelleenkään oikeuskäytäntöä, että miten mitäkin pykälää edes sovelletaan... sakkoihin ja rikkomuksiin liittyen siis.

Tuosta kirjasta ja lähinnä sen otsikosta "koska kotimaa meidät lähetti" on käsittääkseni jo lähtökohtaisesti päin vittua koska se oli vapaaehtoisjoukko.

Eiköhän kaikki tuota aikaa ja ilmiötä kuvaavat kirjat kirjoiteta muotoon: enhän minä ollut natsi. Tietenkin olivat enempi tai vähempi jos tuonne vapaaehtoisina menivät.

Kylläpä sana puuhastelu pääsi nyt monelle riville :)
Vaikkakin käytettiin mm. nimeä panttipataljoona jne.
En nyt tietenkään ala väittämään kun en ole varma joten oikaiskaa onko tuonne pitänyt lähteä pakolla?
Vapaaehtoisesti taisivat lähteä. Otsikko saattaa viitata enemmän herran omiin aatoksiin lähtemisenä syistä, mutta pitänee ensin kuunnella kyseinen opus ennen kuin voi tarkemmin sanoa. En nyt kuitenkaan lähtisi tuomitsemaan kirjaa tai sen kirjoittajaa ihan vain otsikon perusteella, jos ei ole edes tutustunut sen sisältöön. Ainakin tuossa esittelyssä mainitaan, että tunsivat taistelevansa saman asian puolesta mitä kotirintamalla, eli kotimaan puolesta.

Eiköhän kaikki tuota aikaa ja ilmiötä kuvaavat kirjat kirjoiteta muotoon: enhän minä ollut natsi. Tietenkin olivat enempi tai vähempi jos tuonne vapaaehtoisina menivät.
Mitä itse olen lukenut noita juttuja niin monet lähti seikkailun vuoksi ja nuoria olivat kaikki, en tiedä minkä verran täällä opastettiin siihen aikaan natsi-ideologian saloihin siihen aikaan. Ihan täysin mahdollista että on ollut aatteen palossakin mukana olleita ja ei tosiaan kukaan tervejärkinen sitä jälkeenpäin tunnustaisi.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin upeaa aikalaiskuvaa löytyy Olavi Paavolaiselta. Hän matkusti sekä Neuvostoliitossa että Natsi-Saksassa. Suosittelen.

Samoin Victor Klempererin päiväkirja.

Sen verran oli mielenkiintoinen juttu, että guuglasin kyseisen kirjoittajan, niin tämä nuori naiskirjailija lienee olevan lähemmäs 50-60 v. historiantutkija, joka on aiemmin julkaissut myös kirjan "Veripellot: Sisällissodan surmatyöt Pohjois-Kymenlaaksossa 1918".

Sen verran oli mielenkiintoinen juttu, että guuglasin kyseisen kirjoittajan, niin tämä nuori naiskirjailija lienee olevan lähemmäs 50-60 v. historiantutkija, joka on aiemmin julkaissut myös kirjan "Veripellot: Sisällissodan surmatyöt Pohjois-Kymenlaaksossa 1918".

Hemmetti sentään kun en nyt muista yhtään mikä kirja se oli, mun mielestä ei ollut tämä mutta en kyllä löytänyt itse uusia muita aihetta käsitteleviä naisen kirjoittamana.

Hemmetti sentään kun en nyt muista yhtään mikä kirja se oli, mun mielestä ei ollut tämä mutta en kyllä löytänyt itse uusia muita aihetta käsitteleviä naisen kirjoittamana.
Tod.näk. tämä, koska YLEn etusivulla on otsikko ja linkki. Otsikossa tämä lienee kiinnittänyt huomiosi:

“Joillekin kumppanuus natsien kanssa oli todella tervetullut ajatus”

Viimeksi muokattu:
Tod.näk. tämä, koska YLEn etusivulla on otsikko ja linkki. Otsikossa tämä lienee kiinnittänyt huomiosi:

No tämähän se oli!

Mitä itse olen lukenut noita juttuja niin monet lähti seikkailun vuoksi ja nuoria olivat kaikki, en tiedä minkä verran täällä opastettiin siihen aikaan natsi-ideologian saloihin siihen aikaan. Ihan täysin mahdollista että on ollut aatteen palossakin mukana olleita ja ei tosiaan kukaan tervejärkinen sitä jälkeenpäin tunnustaisi.

Joo ja monelle saattanut näyttää kovinkin edistykselliseltä ja tehokkaalta systeemiltä. Miksipä ei olisi ihaillut varsinkaan kun ei varmaan tiedetty keskitysleireistä mitään saatikka sodan lopputulemasta. Mahtava liittolainen todellista uhkaa eli kommunistista Neuvostoliittoa ja diktaaattori Stalinia vastaan.

Jos muuten puhutaan Suomen ja Saksan yhteistyöstä aikanaan, niin ei saisi unohtaa Ahnenerbe-instituutin indogermaanis-suomalaisten kulttuurisuhteiden osaston ansiokasta työtä, jonka seurauksena Himmler mm. ripusti työhuoneeseensa runonlaulaja Timo Lipitsän kuvan ja tilasi SS:lle nipun kanteleita.

Vaikuttaa ihmiseltä joka haluaa olla tässäkin päivässä nazi-hunter.
Veikkaan että siirtyy Ylen vakio blogistiksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom