Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Nyt jos pitäisi ryhtyä rakennuspuuhiin niin pohjapiirros näyttäisi suunnilleen tältä.

No saunan tuohon voisi lisätä.

7d7b018acf961e4e7bd878c51c20f104.jpg
Tuosta puuttuu saunan lisäksi kuntosali. Ja se iso takka

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista"

Juha Kankkunen

"Minä en evännyt silmiltäni mitään, mitä ne halusivat, enkä kieltänyt sydämeltäni yhtäkään iloa. Vaivannäköni tuloksista minun sydämeni iloitsi, sen palkan sain kaikesta ponnistelustani. Mutta kun tarkastelin töitä, joita käteni olivat tehneet, ja vaivaa, jonka olin nähnyt, minä havaitsin: kaikki se oli turhuutta ja tuulen tavoittelua. Mistään ei ole mitään hyötyä auringon alla."

Kuningas Salomo

Mä pidin tulta takassa talvisin joka päivä edellisessäkin talossa. Tälle talvelle oli pakko ostaa puita mutta oon reippaana melkein laihialaisena käynyt metsässä keräämässä myrskyn kaatamia rankoja niin ens talvena on jo halvempaa poltella

Nykyään suunnitellaan huonommin.
Mummo ja ukki asuivat aikoinaan yksiössä. Oli oikea erillinen keittiö, eteinen välissä, ja yksi iso huone, jossa oli alkovi. Keittiössä oli kylmäkomero. Ei tuollaisia enää ole. Mutta se olikin aikaa, jolloin kotoa lähdettäessä laitettiin avain pienen käytävämaton alle.
Asuttiin mutsin kanssa -70 luvulla just tollaisessa Apollonkadulla Töölössä (ilman kylmäkomeroa). Keittiöön mahtui kunnon pöytä.

Oli kylpyammekin. Ja alkovin ansiosta myös olkkari oli olkkari. Eteinenkin oli suurempi kuin esim tässä nykyisessä 5h+k kämpässä.

Silti toi oli 1h+k

Toki toi kämppä nykyään maksaisi varmaan 300-370k€ sijainnin takia. Silloin asuttiin vuokralla.

Tuolloin muuten pystyi 6v kävellä ihan rauhassa yksin lähidivariin vaihtamaan sarjiksia.

Ennen oli… ai niin.

"Minä en evännyt silmiltäni mitään, mitä ne halusivat, enkä kieltänyt sydämeltäni yhtäkään iloa. Vaivannäköni tuloksista minun sydämeni iloitsi, sen palkan sain kaikesta ponnistelustani. Mutta kun tarkastelin töitä, joita käteni olivat tehneet, ja vaivaa, jonka olin nähnyt, minä havaitsin: kaikki se oli turhuutta ja tuulen tavoittelua. Mistään ei ole mitään hyötyä auringon alla."

Kuningas Salomo
Tähän pakko todeta vaan että;

View: https://www.instagram.com/reel/DUGs4rRDk3U/?igsh=MWx4eHR5bzZzaG5ucw==

Tekis mieli ottaa vähän sisäistä lämmikettä. Join jo lämmintä amarettokaakaota. Vähän parempaa irkkuviskiä on baarikaappi täysi. Mutta jotenkin ei oo tullut nautittua kun tuo mies jonka kanssa hengaan, on absolutisti niin tulee vähän sellainen fiilis ettei itsekään kehtaa ottaa.
Näin talvella tekisi mieli mennä myöskin karaokeen mutta en kehtaa kysyä lähtiskö se kaveriksi kuuntelee humalaisia, tulis varmaan sanomista jos yksin menisin

Ettei ihan lörväilyksi mene, niin laitoin chili con carnen tekeytymään. Ongelma aina se, etten koskaan noudata mitään ohjeita, koska etsin sitä täydellistä sattumalta sairaan hyvää -chiliä.

Nyt tuli kai:
1100g naudan jauheliha
480 g säilöttyjä mustapapuja
2 sipulia
Valkosipulia
Tomaattipyreetä
Olutta 1 tlk
Maustemestan chili con carne -seos
Fariinisokeria
Van Houten kaakaopulveria
Chipotles en adobo

Ehkä vielä jotain. Pari tuntia haudutusta ja huomenna sitten maistaa lopputuloksen. Vaatii yön yli tekeytymisen kylmässä.

Kai tästä kaksi ihmistä jokusen aterian syö. Röyh.

Mulle se koko puljaaminen on terapiaa.
Ja on se lämpö erilainen.
Oon tähänkin laittamassa pönttöuunia ja ostopuulla ei takuulla säästä mitään, mutta nauttii.
Me otettiin aikoinaan kämppään kiertoilmatakka, kun ei ehditty varaamaan rivarin rakennusvaiheessa vahvistettua valua varaavaa varten.

Ihan tiedossa oli energiatehokkuus, mutta silti paloi syksyllä ja talvella tosi usein (päivittäin) ostopuulla. Koska niin tunnelmaista.

Toki 20v sitten sai ostopuuta aivan eri hintaan kuin nykyään.

Kuningas Salomo

Mika Waltari opiskeli teologiaa. Tämä voisi olla Sinuhen, Mikael Karvajalan tai Johannes Angeloksen pohdintaa. Waltarin kirjoissa käsitellään ihmiselämän tarkoitusta ja tarkoituksettomuutta hyvin raamatullisella tyylillä - minkä Waltari siis tunsi hyvin. Ehkäpä Offarin seuraava lukukokemus voisi olla Saarnaajan kirja Vanhasta testamentista! Raamattu on (myös) kaunokirjallisuutta - ei vaan se, millä voi hakata itseään tai toisia päähän.

Nykyään suunnitellaan huonommin.
Mummo ja ukki asuivat aikoinaan yksiössä. Oli oikea erillinen keittiö, eteinen välissä, ja yksi iso huone, jossa oli alkovi. Keittiössä oli kylmäkomero. Ei tuollaisia enää ole. Mutta se olikin aikaa, jolloin kotoa lähdettäessä laitettiin avain pienen käytävämaton alle.
Ennenvanhaan saattoi 5-6 hengen perhe asua kaksiossa, siitähän tullut jo osa lämmityksestä.

Mutta kuntit hei, eräs asia on nykyään paremmin kuin ennen.

Nimittäin se, että nykyään voi samasta nettikaupasta tilata sekä proteiinijauheet että preservatiivit.

Outstanding!

Tämä vaatii jo hieman raporttia. Oluiden osalta siis. Ei kalsareiden.
Molemmat ipoja. Ensimmäinen Deep Fried Beersin In Da Clurb With Eclipse, toinen Fidensin The Warrior. Mukavan samettisia ja paksuhkoja olematta raskaita, eikä ollenkaan viinaisia (molemmat n.8,5%). Miellyttäviä juoda, kumpikaan ei superhedelmäinen muttei tunkkainenkaan. Ei tällä harrastuneisuudella ehkä tämän syvällisempää irtoa.

Back
Ylös Bottom