Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ihmiset osaa kyllä ottaa hienosti ajatuksen säästöliekistä, väitetään olevan säästöliekillä eikä siksi laihdu.
Siinä todennäköisesti yliarvoidaan rankasti oma kulutus ja/tai lasketaan väärin syödyt kalorit, jokatapauksessa ei millään hyväksytä ajatusta että dietillä voi olla oikeasti nälkä eikä voi syödä mitä huvittaa ja milloin huvittaa.

Itse kallistun enemmän ja enemmän sen puolelle, että on löydettävä ne henkilökohtaiset keinot siihen, että mahdollisimman vähän jäisi itsekurin varaan.
Nälänsäätely toimii erilailla juuh. Toisille se ratkaisu voi myöskin olla lääkitys josta hyötyy.
Esimerkkinä yksi exä oli tosi laiha eikä sillä ollut juuri koskaan nälkä. Toisella sitten perse levis jatkuvasti kun se söi ruokahalunsa mukaan, muuttui vuodessa timmistä semiläskiksi.

Itsekuri tietysti kaupassa, söit just sen minkä ostit on oikea tapa ajatella kaupassa. Noin muutoin mun mielestä kurin sijaan pitäis löytää positiivinen motivaatio. Kääntää pieni nälkä kamalasta puutteesta ja himosta johonkin jes mä olen agiili ja hyväkuntoinen ja homma menee eteenpäin. Nauttia siitä pienestä näläntunteesta välillä ettei koko ajan puputa. Sama kuin muiden addiktioiden kanssa.
Pitää löytää laihempi elämäntapa missä itse viihtyy pysyvästi.
Tai siis ei mikään pakko ole, mutta jos vastentahtoisesti "laihduttaa", niin se implikoi jotain tilapäistä ei pysyvää, eli turhaa hommaa pitkässä juoksussa.

Hoikka/normaalipainoinen ei pysy mitoissaan vain "itsekurin" voimalla. Ei hän joka ikinen päivä ja jokaisen aterian äärellä joudu pinnistelemään tahdonvoimalla. Hänellä ei ole samanlaista riippuvuussuhdetta ruokaan kuin sairaalloisen lihavalla voi olla. Hän ei saa siitä samanlaisia kiksejä, lohtua, iloa, mielihyvää. Itsekuria käytetään silloin kun mietitään, ostaisinko suklaalevyn tai megapizzan viikonlopuksi. Tai ottaisinko vielä yhden drinksun (alkoholistille usein mahdotonta ilman ryyppyputken alkamista) tai ostaisiko raha-arvan (peliriippuvainen ostaa sen: seuraavaksi pelataan auto ja asunto ja otetaan pikavippejä). Sylvin ei tarvitse joka joulu hampaat irvessä päättää, että nyt syön sianpersettä vain kohtuullisesti kilon, ja siten epätoivoisesti riippua kiinni itsekurissa uuteen vuoteen saakka, koska kinkku ei yksinkertaisesti kiinnosta. Ei pätkääkään. Ei herahda vesi kielelle. Itsekurin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, vaikka seitsemän kiloa sikaa mässyttänyt, laihdutuskuurilla oleva ja siinä täten surkeasti epäonnistunut naapurin Paksu-Pirkko näin ajatteleekin. Ei vaan nappaa

Ruoka-addiktiossa täytyy opetella terveellinen kohtuukäyttö. Ei voi tehdä totaalistoppia. Siihen kuuluisaan viiteen kiloon toimii itsekuri. Kun tavoitteena on pysyvä laihduttaminen ja laihdutettavaa useita kymmeniä kiloja, niin kurin sijaan on opeteltava juurikin jotain positiivisempaa ja monimutkaisempaa. Kurilla ja itseinholla päätyy todennäköisimmin kitudieetille, rääkkitreeniin ja ymmärrettävästi ns repsahdukseen ennemmin tai myöhemmin.

No siitähän mäkin puhuin, ettei se ole helppoa pitää itsekuria kun on todella paha syömishäiriö. Silti onnistuin tiputtaan painoa, ja olo on aika saatanasti parempi myös henkisesti. Pientä jojoilua on silti yhä, ja jatkuvasti joudun tappeleen vastaan. Eikä se koskaan muutu, välillä on helpompaa ja välillä vaikeempaa. Ennemmin ny katon itteeni peilistä ku 40kg sitten. Ja mulla rasitteena IBD:n lisäks vakavia suolisto-ongelmia viimeset 2v. Merkittäviä tuki ja liikuntaelin vammoja sekä kilpparin vajaatoiminta ja vaikeet unihäiriöt. Mä vaan tiedostin ettei se korjaannu ozempicilla tai ihmedietillä.

Muuten kyllä (yllättävänkin) asiallista keskustelua ruokailusta ja ravinnosta. Mutta vähän ikävästi taas painotettu virheelliseksi osoittautunutta kalorimallia ja unohdettu kokonaan lähes aukottomasti todistettu massatasapainomalli. 🤔
Vähän kyllä alkaa oksettaa nää jutut.

Kyllä tuon on itsekin huomannut, että painon pudotus on aika helppoa, painon lisäys erittäin helppoa. Mutta pudotuksen jälkeinen tasapainotilan löytyminen on se haasteellinen homma. Ainakin itselläni vaatisi semmoista tasaista perusarkea. Jos tulee esim. vähän työkiireitä, tai pidempiä työkomennuksia onnistuneen painonpudotuksen jälkeen - niin vanhaan malliin ja painoon palataan hyvin pikaisesti.

Hoikka/normaalipainoinen ei pysy mitoissaan vain "itsekurin" voimalla. Ei hän joka ikinen päivä ja jokaisen aterian äärellä joudu pinnistelemään tahdonvoimalla. Hänellä ei ole samanlaista riippuvuussuhdetta ruokaan kuin sairaalloisen lihavalla voi olla. Hän ei saa siitä samanlaisia kiksejä, lohtua, iloa, mielihyvää. Itsekuria käytetään silloin kun mietitään, ostaisinko suklaalevyn tai megapizzan viikonlopuksi. Tai ottaisinko vielä yhden drinksun (alkoholistille usein mahdotonta ilman ryyppyputken alkamista) tai ostaisiko raha-arvan (peliriippuvainen ostaa sen: seuraavaksi pelataan auto ja asunto ja otetaan pikavippejä). Sylvin ei tarvitse joka joulu hampaat irvessä päättää, että nyt syön sianpersettä vain kohtuullisesti kilon, ja siten epätoivoisesti riippua kiinni itsekurissa uuteen vuoteen saakka, koska kinkku ei yksinkertaisesti kiinnosta. Ei pätkääkään. Ei herahda vesi kielelle. Itsekurin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, vaikka seitsemän kiloa sikaa mässyttänyt, laihdutuskuurilla oleva ja siinä täten surkeasti epäonnistunut naapurin Paksu-Pirkko näin ajatteleekin. Ei vaan nappaa

Ruoka-addiktiossa täytyy opetella terveellinen kohtuukäyttö. Ei voi tehdä totaalistoppia. Siihen kuuluisaan viiteen kiloon toimii itsekuri. Kun tavoitteena on pysyvä laihduttaminen ja laihdutettavaa useita kymmeniä kiloja, niin kurin sijaan on opeteltava juurikin jotain positiivisempaa ja monimutkaisempaa. Kurilla ja itseinholla päätyy todennäköisimmin kitudieetille, rääkkitreeniin ja ymmärrettävästi ns repsahdukseen ennemmin tai myöhemmin.

Juuri näin, positiivinen voima pitää olla muutoksen takana. Nyt on grilliruoka valmista ja voisi avata olusenkin, positiivisten voimien taisto on kova. Voi iskeä jopa ns yltiöpositiivisuus päälle!

@Heatseeker
Tuleeko Toyotaan sitten 20v puhkiruostumattomuus ja moottoriin kiinnileikkaamattomuus takuu.
+30v vanha auto jolla ajettu reilu 500tkm.

Sama takuu kuin maltsun virman tuotteilla eli perävalotakuu.

Aion kyllä ajaa kiesillä itse pari tuhatta kilsaa ennen myyntiä, jotta pystyy toteamaan että kaikki toimii.

+30v vanha auto jolla ajettu reilu 500tkm.

Sama takuu kuin maltsun virman tuotteilla eli perävalotakuu.

Aion kyllä ajaa kiesillä itse pari tuhatta kilsaa ennen myyntiä, jotta pystyy toteamaan että kaikki toimii.
Kuluttajariitalautakunta suosittelisi myyjän maksamaan vielä tuostakin kaikista rempoista vähintään puolet, mitkä eteen tulee parin vuoden sisään ostosta.

512708752_1240646757532941_8217307554857786722_n.webp

#sylvi

Back
Ylös Bottom