Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ei toi ihan heleppoa ole 😁 joulun aikaan söin 2viikon aikana 17kg takasin, että kyl tää tappelu on ku heroinistin kaltasta. Välillä onnistuu syömään vähän vapaammin kun laskee makrot. Välillä joutuu tosissaan taisteleen. 😰
Millasta tykitystä se joulu sitten on ollu? Varmaan historian takia keräätkin suht nopeesti painoa mutta yli kilo päivässä on kyllä melkosta.

Koittanut käyttää kävelylenkkejä hyödyksi ja kuunnellut podcasteja, toki esim. Utin/Miken jutut on hyviä ja sitten kuunnellut väkevä elämä podcastia jossa on oikeasti ammattilaisia äänessä. Kyssäri kuuluukin onko heittää hyviä sellaisia jotka on vastaavanlaisia?

Millasta tykitystä se joulu sitten on ollu? Varmaan historian takia keräätkin suht nopeesti painoa mutta yli kilo päivässä on kyllä melkosta.
Makean suhteen mulla ei ole rajaa, vaikka ylensöisin. Joten jos annan itseni syödä, syön kans. Esim 1kg karkkia menee yhden leffan aikana helposti, vaikka alla olisi iso ruoka ja päälle vielä pullaa, jäätelöö jne. 😥
Joku 10000+kcal päiväs on heleppoo ku heinänteko. Siks tää kurinalasuus pakko pitää. 😌

Ei me olla ainoita ja olen tosiaan todella tyytyväinen tuohon 7h unimäärään, sekin useimmiten lähes yhtenäistä eikä tartte kusitaukoja tai muuta.
Yöllä jos ihan herää niin todella vaikea saada uudelleen unta, joskus sekin ihme käy.

Talvi ja aktiivisuus kun vähenee niin mullakin alkaa 4-5h yöunet palailemaan, menen aina 21.00 sänkyyn ja harvoin jaksan 22 asti valvoa ja vaikka koittaisi väkisin valvoa niin silti herään todella aikaisin ja unet sitäkin lyhyemmät.

Mulla alkoi toi aamusalilla käynti siitä kun aina hereillä 3-5 välillä, alkoi sitten turhauttamaan se pyöriminen niin ajattelin kokeilla mennä silloin salille.
Nyt on kääntynyt niin etten osaa enää käydä kuin 4-6 välillä aamulla siellä :censored:
Mä nukahan nykysin aika hyvin, mutta unenlaatu on surkea ja herään 10-30 kertaa yössä. Vaikkei ole tarvetta vessaan edes.
Vaikka ois vapaapäivä ja valvoisin 03, oon ylhäällä 06 mais. Toi aamusali ennen töitä on aika kiva kyl.

"Olen pahasti ylipainoinen ja minulla on ongelma, ei ole rahaa painonpudotuslääkkeeseen"

Ja minusta tuossa on melkoinen dilemma.
Lihavilla valitettavan usein odotus, että joku muu esim. lääke tekee työn laihdutuksen eteen. Eihän sitä herranen aika ite ruveta rajottaan syömistä 🤯

Kaloririkas ruoka on paljon halvempaa (ja helpompaa) kuin vähäkalorinen/terveellinen.
Tottahan se tuokin, toisaalta terveellistä ruokaakin voi tehdä edullisesti jos vain viitsii.
Varmasti joutuu tinkimään eri asioista mutta jos on käytössä summa X niin se aiheuttaa sellaista.

Väitän että monen ylipainoisen ruokavalion kun siivoaa siistiksi ja valitaan edullisia ruoka-aineita niin säästöä voi löytyä sen lääkkeen verran.
Puhumattakaan siitä että paino putoaisi jopa jo ilman sitä lääkettä, toisilla se on toki oikeasti todella vaikeaa ja lääke tekee siitä mahdollista mutta kuitenkin.

kankaan taakse keskikaijjutin
Positive. Ei oikein muuten istahda.

IMG_3992.webp

Joku 10000+kcal päiväs on heleppoo ku heinänteko.

Cool! 😁 En ole aiemmin miettiny, mutta tolla taitaa sen kilon päivässä tosiaan lihota, jää jotain 7000kcal yli kulutuksen ja kilo ihmisrasvaa sisältää sen öpaut 7000kcal. Makes sense. Samoiten voi funtsia että jonkun maksimi puoli kiloa päivässä tai ehkä realistisemmin kolmanneksen vois laihtua päivässä täyspaastolla. Hyvä että matikka mietittynä jos tarttis joskus laihduttaa lihottaa itseään nopeasti hehe.

Tutulta paloi juuri diesel mersu. Kesken ajon sytty kaik vikavalot ja alko tökkimään. Aatteli että mikä ny, ohjas sivuun. Sit alko haista käry ja leimahti. Toimi sähköt niin sai takaluukun auki ja koiran veks. 10 minuutissa oli täysin tuhoutunu. Ei ylittänyt uutiskynnystä kun sen verran syrjässä, ei ollu montaa ohikulkijaa niin ei kait laitelleet viestiä iltalehteen.
Mulla paloi bensa Ford Mondeo toukokuun alussa. Tuli aika kiire ulos siitä autosta kun se palo syttyi konehuoneessa yli 100 kmh vauhdissa ja kun piti alkaa jarruttaa niin meni vaan jarrupoljin lattiaan. Onneksi oli manuaalivaihteinen auto niin sai tehtyä moottorijarrutusta ja sai auton sopivasti parkkiin vielä bussipysäkille. Oli jo jarrunestesäiliö varmaan sulanut siinä vaiheessa konehuoneessa kun yritin jarruttaa. Onneksi ei tullu henkilövahinkoja ja oli palovakuutus. Halpa autohan toikin oli.

Joo mut se pysyy kurissa CPAP-laitteella. En mä vaan o koskaan nukkunu, eikä siihen ole syytä löytyny tutkimuksilla.
Itsellä oli viime talvena tosi pahoja uniongelmia. Nukahdin aina hyvin nopeasti mutta ongelmana oli se että heräsin jo noin 3 tunnin päästä enkä saanut uudelleen unta. Ongelmaan määrättiin aluksi melatoniinia mutta se vaan pahensi ongelmia entisestään. Ongelmana kun ei ollut nukahtaminen ja siihenhän melatoniini enimmäkseen auttaakin. Se melatoniini herätti mut vielä aiemmin…

Sitten tehtiin uniapneatutkimus mun omasta pyynnöstä vaikka vaimo olikin aiemmin väittänyt ettei mulla oo hengityskatkoksia joten tuskin on uniapneaakaan. Kyljellään nukkuessa oli vaan lievää uniapneaa mutta selällään nukkuessani oli todella paljon hengityskatkoksia = uniapneaa.

Sain käyttöön CPAP-laitteen joka on auttanut todella hyvin ja nykyisin saan hyvää syvää unta 5-7 tuntia yössä mikä riittää itselle erinomaisesti. Selvisi siinä sitten samalla syy niille yöllisille heräilyille kun olin koko ajan ollut siinä ”juokse tai kuole” moodissa enkä ollut saanut kunnollista levollista unta kuukausiin. Heräsi aina useamman kerran siihen ja oli aina tietysti olevinaan kusihätä vaikka se syy heräämiselle olikin ollut aina todellisuudessa ne hengityskatkokset.

Cool! 😁 En ole aiemmin miettiny, mutta tolla taitaa sen kilon päivässä tosiaan lihota, jää jotain 7000kcal yli kulutuksen ja kilo ihmisrasvaa sisältää sen öpaut 7000kcal. Makes sense. Samoiten voi funtsia että jonkun maksimi puoli kiloa päivässä tai ehkä realistisemmin kolmanneksen vois laihtua päivässä täyspaastolla. Hyvä että matikka mietittynä jos tarttis joskus laihduttaa lihottaa itseään nopeasti hehe.
Painon nosto on heleppoa, se muoto vaan ei ole niin kaunista. 😁 kyllähän se hyvin tippuukin vaikka iän karttues vähä hidastuuki, kunhan saa itsekuria piettyä. Toistaseks vähän jojoilua, josko täs kesällä saa takas alas ja si piettyä siinä.

Back
Ylös Bottom