Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Pojalla alkaa huomenna varusmiespalvelus, tänään hän mainitsi ne kylmäävät sanat. Hän ei ehkä hae RUKiin, mitä tässä on enää tehtävissä? Toivottavasti vielä innostuu ja hakee...

Pojalla alkaa huomenna varusmiespalvelus, tänään hän mainitsi ne kylmäävät sanat. Hän ei ehkä hae RUKiin, mitä tässä on enää tehtävissä? Toivottavasti vielä innostuu ja hakee...
Unpopular opinion: Tai sitten olet ylpeä, ettei kiinnosta moinen pelleily 😁

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi RUKiin hakeminen olisi tärkeää?

RUK on tärkeä, niin voi sanoa käyneensä sen.

Se mitä sillä tekee, en minä tiedä. Mutta jotain hommaa immisen elämän tuohon vaiheeseen olisi saada, jolla poistuu turha jännitys esiintyä ja olla ihmisten edessä.

Työnantajiahan moinen ei kinostele keskimäärin. Mutta kuten sanoin, niin esiintymispelkoa voipi poistaa. No niin poistaa ehkä vähän aukkikin.

Johtamista tuolla nyt ei pahemmin opi. Se pitää olla luonteessa ja tulee myöhemmin kiinnostavaksi, jos niikseen.

Mulla ollu esimiehenä res majuri ja res kapteeni. Väitän että on työhönotossa vaikuttanu positiivisesti palvelus ja reservitausta. Jos taas rekryävä esimies on feministi vasemmistosivari niin ei vaikuta positiivisesti työnhaussa... mutta haluaisitko edes moisen työnantajan jos itellä eri arvot?

Ittehän en rukkiin varusmiesaikoina päässy. Meiltä ei lähteny sinne ku kaks ja kovia hemmoja olivat. Ressutouhuissa on pv:n väki pyytäny käymään reservissä upseeriksi kurssin ku sotahommat vaatis sitä. Vois melkein käydäkkin, mutta viimevuosina skidit ja työt vieny niin paljon aikaa ettei tuohon repeis.

Ja jos kävis, niin ei olis enää vääpeli! Mieluummin kävisin kurssit ja pitäisin sotilasarvon :D

Kyllä rukista monenlaista kokemusta ja oppia saa. Varsinkin verrattuna 6kk mieheen. Hyviä argumentteja kuulee siitä, että kannattaa käydä 6kk koska muuten menettää sen lopun 6kk elämästä. Yleensä kysyn, että mistä sen 6kk menettää? Onko elämän alkupäästä, keskivaiheilta vai lopusta? Yleensä ei vastausta. Tai sitten se tienaus homma. Kuinka monella 19v kundilla on 6kk jälkeen tallessa niin paljon massia ettei kannata olla 12kk intissä?

Aika on kyllä kullannut ja kukittanut muistot RUKista. Muistaakseni siellä itse kukin hajoili vähän vuoronperään. Oma pahin rasti oli kun kuume nousi joulunalusviikolla ja lekuri ei meinannut päästää kotio jouluksi.

Ilmeisesti komppaniat ei ole enää samat kuin 20v sitten? Pitäisi kyllä käydä Haminassa, en ole RUK jälkeen siellä käynytkään. Savon prikaatikin lakkautettiin, onneksi sinne pääsee vapaasti kasarmialuetta ihmettelemään ja vanhoja muistelemaan.

Nään usein unia inttiajasta eikä ne koskaan ole painajaisia.

Omien (vanhojen) kokemusten mukaan keskimäärin tuo pv-johtajakoulu on monelle historiallisesti enemmänkin ollut haitallista kuin hyödyllistä. Kun opitaan lähtökohtaisesti väärät ihmisjohtamisen mallit, ne tuossa iässä iskostuu toisille melko syvälle. Ei toki kaikille.

Management by perkele kun vaan on tehotonta ja epämotivoivaa. Ja silti jotkut pitää tästä opitusta menosta yhä vieläkin kiinni ja se näkyy isoissakin yrityksissä Suomessa varsin negatiivisesti.

Tämä alkulätinä tosin omiin kokemuksiin pohjautuen ja kohtuu kaukaa 90- ja 00-lukujen taitteesta. Tiedä sitten, onko meno muuttunut, toivon että on. Eikä kaikki opittu tietty suoraan siirry työmaailmaan, mutta se mitä nuorena opitaan...

Onneksi nykyään silti muutenkin asiat ovat monilta osin toisin ja johtamistavat ovat ainakin omalla alalla modernisoituneet huomattavasti. Tämä siis ihan puhtaasti näin omasta johtamisen näkövinkkelistä, omaan kokemukseen pohjautuen.

Vaikkei mikään huippututkimus, joskus tämän luin ja sopii hyvin aihepiiriin.

Ja pahoittelyt on-topic:sta 😁

E. Tarkentavana, en siis silti halua mitenkään dissata nykypäivän pv:n johtajakoulutusta, kun en siitä mitään tänä päivänä tiedä.

Viimeksi muokattu:
Ei ymmärrä tuota rukin ihannointia. Puhutaan ihan keskenkasvuisista lapsista, niin mitä meriittejä se mahdollisuus päästä huutamaan muille tuo? Tai se, että saat tetsata viikon perse märkänä ilman yöunia yhtä soittoa, jonka jälkeen pääset komentamaan itseäsi nuorempia? Pikkulapsen vanhempana saat tehdä sisätiloissa saman ja siihen päälle pitää pystyä esittämään töissä mukavaa. Eikä se suoritus katoa yhteen lyhyeen pätkään.

Ampuma- ja erätaidot on (ainakin oli) jokaisella korvessa asuneella ennestäänkin. Ehkä 1/10 näistä johtajista oli siinä kehitysvaiheessa, että heistä oli oikeasti johtajiksi ja auktoriteettia siihen. Nämä kyllä pärjäsivät siviilissäkin hyvin, tosin en usko että rukilla oli sen kanssa mitään tekemistä. Loppu oli pelkkää räkänokkien perseilyä ja samaan aikaan pelättiin jokaista vähän vittumaisemman näköistä kapiaista niin paljon, että pihalle laitettiin muoto pystyyn puoli tuntia etuajassa 😂

Kaikkea typerää on työhaastatteluissa vuosien varrella kysytty, muun muassa onko lapsia tai aionko hankkia. Armeijasta ainoa kysymys oli nuorempana että onko se suoritettu.

Nyt joillain pyörii mielessä vaan sotilasarvot, palkka ja duunipaikat. Ei kyse ole lainkaan niistä, vaan että on toimintakykyinen laaja joukko maanpuolustustahtoisia reserviläisiä tarpeen tullen puolustamassa maata, jos sitä joskus tulee kohtaamaan uhka. Myös siviilielämän osaamisella ja jopa siivilipalveluksella on merkityksensä.

Mitä tulee kokemukseen armeijasta itsessään niin sain hyvät kokemukset vietettyäni 9 kuukautta lääkintämiehenä. Armeijassa huomasi myös alikersanteissa ja upseerikokelaissa, että oli niitä joilta teki mieli mennä nykäsemään arvomerkki pois ja oli niitä joista voi olla varma, että on oikeasti hyvä johtaja. Kuten joku mainitsi niin ei johtajaksi ruveta vaan luonne sen määrittää. En ole AUKia tai RUKia käynyt, niin en syvenny siihen enempää varmasti ovat sisällöltään hyviä ja voi saada joitain työkaluja myös asevelvollisuuden jälkeiseen elämään, mutta eivät ne itsessään ole tae onneen ja menestykseen. Armeijassa sitä näki Suomen nuoison koko kirjavan sakin, kyllä sen huomasi kun kävi kertausharjoituksissa kun ympärillä oli paljon varttuneempaa porukkaa niin homma oli selkeästi erilaista ja kun oli itsekin hieman varttunut.

Työmaailmassa taas minulla voi olla ihan hyvin esimiehenä armeijan käymätön nainen tai vaikka siviipalveluksen suorittanut mies, kunhan se esimies hoitaan tonttinsa miten pitääkin ja on siihen tehtävään pätevä henkilö. Ei se sotilasarvo korvaa pätevyyttä/koulutusta.

Jatkakaa.

Unpopular opinion: Tai sitten olet ylpeä, ettei kiinnosta moinen pelleily 😁

Toinen unpopular opinion: Hyvä vaan, että nuori mies itse tietää mitä haluaa ja ei halua. Paljon parempi niin kuin se että menee muiden miellyttämisen halusta tekemään jotakin mitä itse ei halua tehdä.

Toki hyvä huudella, kun ei ole käynyt RUKkia, eikä ole omia mukuloita. En koe menettäneeni mitään rukin suhteen.

Viimeksi muokattu:
Pojan mielestä ei varmaankaan ole tärkeää jos ei koe tarpeelliseksi hakea sinne.

No minä tässä hainkin sitä, että miksi sinulle olisi tärkeää, että poika hakisi sinne.

Minä en tuosta maailmasta tiedä oikeastaan mitään niin sen takia myös kysyin. Ja myös koska tässä itsekin poikaa yritän kasvattaa niin tietäisin sitten joskus tulevaisuudessa edes vähäsen jotain aiheesta. Tulihan täällä nyt hyviä vastauksia siihen miksi RUK olisi hyvä tai ei olisi hyvä.

Olkaa hyvä ja poistukaa.

edit. Tisseillä saa jäädä.
Tissit löytyy edelleen. Saan siis jäädä.

Toinen unpopular opinion: Hyvä vaan, että nuori mies itse tietää mitä haluaa ja ei halua. Paljon parempi niin kuin se että menee muiden miellyttämisen halusta tekemään jotakin mitä itse ei halua tehdä.

Toki hyvä huudella, kun ei ole käynyt RUKkia, eikä ole omia mukuloita. En koe menettäneeni mitään rukin suhteen.
Noinhan sen pitää olla ja siihen pitää kannustaa. Ei aleta elämään vanhempien unelmia vaan niitä omia.

Hengissä.

Onkohan tuo terran kohdalla? Oon tässä kk sisään ollu kaks kertaa siinä puomilla aamulla kuuden aikaan niin että junaa ei tule mutta puomit kiinni. Oon vetäny uukkarin ja kiertäny kaupunginsairaalan viereisestä tasoristeyksestä. Odotellessa kattellu miten pyörät vetää läpi. Nyt ilmeisesti tuli juna.
Luonnonvalintaa...

Back
Ylös Bottom