Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.


No liitto ei määriä päätä ja määrät on about jo tuplattu viimisen ~20 vuoden aikana. Se että ne vaikka tuplattaisiin vielä vaikuttaisi siten, että pitäisi ensin rakentaa kaikki lääkikset uudestaan..ryhmät ovat jo nyt niin valtavia että opetuksen laatu on jo kärsinyt ihan merkittävästi. Silloin 19v sitten kun minä aloitin, aloitti ~120 opiskelijaa tiloissa jotka oli suunniteltu 75 opiskelijalle. Nykyään saman koulun aloitusmäärä lienee 150 tienoilla Ulkomailta oppinsa hakeneiden laatu on myös, sanoisinko vaihtelevaa ja jännittävää.

Ongelma ei suinkaan ole lääkäreiden lukumääräinen puute, vaan se, että homma on jo mennyt niin paskaksi, ettei sitä huvita tehdä. Esim viimeisin päivystysasetuksen muutos sai aikaan sen, että iso osa pienten terkkareiden päivystyksistä lopetettiin, kaikki mummot kärrätään yhteen pisteeseen missä heitä ei tunneta yhtään. Kaikkia tutkitaan vaikka kuinka pirusti (ihan turhaan), kun heidän "historiaa" ei tunneta. Päivystykset kuormittuu siihen pisteeseen, että vaikka työntekijöitä olisi "alueella", niin työ on niin paskaa ettei sitä haluta tehdä vaikka siitä maksetaan käytännössä se mitä kehtaa pyytää. Esimerkkinä päätöksestä joka lähes satavarmasti kasvattaa terveydenhuollon kuluja, vaikka tarkoitus on varmasti ollut päinvastainen.



Saman voi tehdä kuka tahansa, joka firman kautta voi työpanostansa myydä. Esim jokainen lainoppinut.

Meidän kurssilla opiskelijoita varmaankin 160. Aivan liikaa. Meidän kurssin jälkeen kurssikoot taitavat järestäin olla 160. Meidän kurssin jälkeen aloittaineilla vähennetty opiskeluaikana tutkittavien potilaiden määrää, koska potilaita riitä. Lisäksi tänä vuonna näkynyt opetuksissa se, että potilaat peruvat osallistumisensa. Tätä ei aikaismmin ole ollut näissä määrissä. Parhaimmillaan 3/4 potilaista perunut yhdestä harkasta. Varmaankin vaikuttaa tässäkin se, että opiskelijoita enemmän ja pitäisi enemmän saada innokkaita potilaitakin hommaan mukaan. Potilaskohtaamisia olisi kuitenkin suotava päästä harrastamaan opiskelun aikana. Saati sitten toimenpiteitä, jotka osalla porukkaa voi jäädä hyvinkin vähälle, jos jää pelkästään opetuksissa tulleiden tapausten varaan.

Päivystäminenhän on oikein mukavaa. Nautin perjantaina, kun listalla oli 36 nimeä/10h.
Sitten saa kuunnella sitä "oho, pääsit jo lääkärille 2 tuntia myöhässä" kommenttia. Kauniisti selittelee, että on ollut hieman kiirettä tänään ja ne oikeasti kiireiset katsotaan heti... :):):)
 
Mitä mieltä kalastaja Joxuz tästä sähköautovouhotuksesta?

Volkkarihan ilmotti investoivansa 44 miljardia sähköautojen tuotantoon. Ja muutkin on siihen lähdössä mukaan.

Jos nyt kuvitellaan että s-auton saisi vaikka 30kiloeuron hitaan itselleen lunastaa. Sitten kun auto tulee noin 10vuoden ikään, on tullut aika vaihtaa se akkupaketti, joka kustantaa jotain 10k.
Eli mitään järkeähän sitä akkupakettia ei ole vaihtaa, kun auton arvo on jo laskenut niin alas.
Työnnetäänkö ne vanhat sähköautot sitten alas penkalta ja tehdään uusia.

Norjassahan taitaa olla jo jonkun verran käytettyjä sähköautoja joita kukaan ei halua.
Itse haen perjantaina uuden riisselin alle.
 
Tää se varmaan ois.
Pitäs tehä säännöllisesti rentoutusharjoitteita, mutta eipä sitäkään oo saanu aikaan. Omaa tyhmyyttä taas.

Toinen vaihtoehto on keksiä jostain pika rikastuminen, isolla tilipussilla ei tarvis tehdä välttämättä ikäviä asioita.

Riisiä ja tonnikalaa, huomenna sama satsi.

Viimeksi söin yksitoista tuntia sitten.
 
Hyvä.

Täyssähköauto on ainakin toistaiseksi suomen oloissa täysin toimimaton vaihtoehto, siis jos nyt ajat muuallekin kuin lähimpään kauppaan ja alkoon.
Kyllä. Ja olen kans joskus yrittänyt miettiä tota, että kuinka kauan se akusto kestää edes siten, että varauskapasiteetti säilyis vaikka puolessa alkuperäsestä. Ja miten se pystyttäis elvyttään tai uusiokäyttään. Muutenhan koko touhussa ei ole mitään järkeä, juuri edellä kuvailemistasi syistä.

Ja toinen on tosiaan tuo, että markkinoille pitäs tulla semmosia latausasemia/-järjestelmiä kotioloihin, että se energia tuotetaan jotenkin muuten kuin fossiilisilla Venäjällä tai keski-Euroopassa.

Vitun urvelot.
 
Löysimpäs, tässä vielä kuva leikkeestä.
IMAG1551.webp
Tilat on pienet varmasti, mutta lisää määrärahoja koulutukseen, niin painetaan isompaa rakennusta tontille.

Ja veikkaan, että samassa rakennuksessa hyörivillä sairaanhoitajilla ei ole samoja mahdollisuuksia pyörittää työtään oman yhtiön kautta. Tai jos on, niin tulot jää niin pieniksi, joten verohyöty jää samalla saavuttamatta ja tätä kautta se vuoden parin sapattivapaa, on vaan haave pikku-ukkoja maalailevalle invikselle.

En siis pui asiaa mitenkään katkerasti. Kovaa hommaa, eikä meikä mandoliino jaksaisi moista hullunmyllyä. Ihmettelen vaan maailman menoa sen suhteen, että tekijöistä on pulaa, mutta rahaa ei hommaan anneta. Rahastahan tämä lopulta on kiinni.
 
Mitä mieltä kalastaja Joxuz tästä sähköautovouhotuksesta?

Volkkarihan ilmotti investoivansa 44 miljardia sähköautojen tuotantoon. Ja muutkin on siihen lähdössä mukaan.

Jos nyt kuvitellaan että s-auton saisi vaikka 30kiloeuron hitaan itselleen lunastaa. Sitten kun auto tulee noin 10vuoden ikään, on tullut aika vaihtaa se akkupaketti, joka kustantaa jotain 10k.
Eli mitään järkeähän sitä akkupakettia ei ole vaihtaa, kun auton arvo on jo laskenut niin alas.
Työnnetäänkö ne vanhat sähköautot sitten alas penkalta ja tehdään uusia.

Norjassahan taitaa olla jo jonkun verran käytettyjä sähköautoja joita kukaan ei halua.
Parempi, että en edes kerro kantaani. :ROFLMAO:

Verenpaine nousee äkkiä moista ajatellessa.

Joku järki kai tuonne Touko Aaltojen hiekkalaatikolle pitäisi saada. Ostaa nyt rahalla vihreää hyväksyntää. Perus pertillä ei mahkua ole sähköautolla ajaa, juuri koska aggu on vähän kallis paukku.

Teknokratia voisi olla hyvä.
 
Mitä mieltä kalastaja Joxuz tästä sähköautovouhotuksesta?

Volkkarihan ilmotti investoivansa 44 miljardia sähköautojen tuotantoon. Ja muutkin on siihen lähdössä mukaan.

Jos nyt kuvitellaan että s-auton saisi vaikka 30kiloeuron hitaan itselleen lunastaa. Sitten kun auto tulee noin 10vuoden ikään, on tullut aika vaihtaa se akkupaketti, joka kustantaa jotain 10k.
Eli mitään järkeähän sitä akkupakettia ei ole vaihtaa, kun auton arvo on jo laskenut niin alas.
Työnnetäänkö ne vanhat sähköautot sitten alas penkalta ja tehdään uusia.

Norjassahan taitaa olla jo jonkun verran käytettyjä sähköautoja joita kukaan ei halua.

tällä:viikolla,vihervasemmistokanavalla(en tiedä oliko faktaa vai fiktiota) sähköautoista oli juttu ja puhuttiin, että tehdaskunnostetun akkupaketin saisi jo nyt 1500eurolla
 
Muistuttaisin, että sote-alalla työskentelevät ovat menoerä veromarkoista. Vaikka hyvä ja asiantunteva hoito on täysin korvaamatonta, niin budjetissa me ollaan miinusmerkki siinä missä tuotantotyöntekijä lasketaan tuottavana firman listalla, palkka tietty harkinnan mukaan. Pelkästään tuo isompi ikäluokka kuluttaa budjetista aivan suakelinmoiset määrät, että tavallaan se viimesen päälle pitkään eläminen on valtiontaloudellisesti kaikista kuormittavinta. Laskeppa tosin sitten se ihmiselämän hinta.

Kyllähän näitä työllistäviä sumia löytyy, kun saa painaa pitkää päivää ja väsymys on iso. Sitten välillä on hiljaista kuin hautausmaalla. Kyllähän meillä ongelmana on juuri se kun pitäisi saada priimaa halvalla, mutta siihen mentaliteettiin syyllistyy aivan kaikki alat teollisuudesta sairaanhoitoon ja kirurgiaan. Konkareita on vähemmän, uusia liikaa ja osaaminen on hajautettu. Ei tässä välttämättä tarvittaisi massiivista määrää uusia, vaan tasaisempi osaaminen ja työssäjaksamisen parantaminen. Niin potilaat kuin työntekijät kun näyttäytyy siellä johtoportaassa vain numeroina.
 
Täyssähköauto on ainakin toistaiseksi suomen oloissa täysin toimimaton vaihtoehto, siis jos nyt ajat muuallekin kuin lähimpään kauppaan ja alkoon.

Jos maailma haluttaisiin pelastaa edes vähän järjen kanssa, niin pistokehybridejä pitäisi Suomessa promota ja tukea vähintään yhtä tehokkaasti kuin sähköautoja. Niillä ajaa puhtaasti sähköllä ne keskivertoihmisen muutaman kymmenen kilsan päivittäiset ajot, mutta pidemmillä matkoilla ei ole pakko yöpyä jossain perseessä latauksen takia eikä liikkumistaan tarvitse aina miettiä sähkön saatavuuden kannalta. Ottaen huomioon matalan kulutuksen menovedellä ajettaessa ja sen, kuinka vähän keskivertoautoilija oikeasti ajaa vuodessa pitkää matkaa, olisi ekoaste melkein sama kuin täyssähköautolla, mutta ilman sen rajoitteita. Hevon kuusessa asuva tai paljon pitkää matkaa ajava taas kuolee alkoholimyrkytykseen ennen kuin on tarpeeksi kännissä että täyssähköauto alkaisi tuntua hyvältä idealta, joten heidän osaltaan on turha edes verrata.

Koska akku on paljon pienempi kuin täyssähkövehkeissä, niin sen uusiminenkin aikanaan voi olla vielä järkevän rajoissa paalauksen sijasta.

Mutta kun joku hippi on keksinyt, että täyssähköauto kuulostaa kivalta ja juuri niillä pitää Suomi täyttää.
 
tällä:viikolla,vihervasemmistokanavalla(en tiedä oliko faktaa vai fiktiota) sähköautoista oli juttu ja puhuttiin, että tehdaskunnostetun akkupaketin saisi jo nyt 1500eurolla
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Tai sitten ei. Tuntuu silti halvalle, ehkä liian.
 
Back
Ylös Bottom