Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

@Fea minä käytän yliopistoa oppimiseen ja inspiroitumiseen. Jos facebookin aukaisee, niin liian helposti menee aikaa vaan siihen, että alkaa läräämään uutisvirtaa. Ratkaisu: ei aukaise koko sovellusta, niin ei tule lärättyä myöskään uutisvirtaa.
Tässä konkretisoituu juuri se mistä kirjoitin, riippuu näkökulmasta ja tavoitteista. FB voi toki olla ennen kaikkea juurikin "ajankäytön media." Mutta se (tai jokin muu somealusta) voi olla myös paikka sosiaaliseen oppimiseen tai vaikkapa yrityksen markkinointiin ja kohderyhmän sitouttamiseen. Harvalla yrityksellä ei tänä päivänä ole sometilejä ja yritykset eivät taatusti käytä sitä ajantuhlaamiseen eivätkä varsinkaan, jos se some ei generoisi myyntiä. :)
Ja FB voi toki olla esimerkiksi myös uutismedia riippuen siitä mitä sivuja seuraa.

Itse en juurikaan selaile uutisvirtaa kolmea ensimmäistä postausta pidemmälle, paitsi silloin kun siinä on ensimmäisenä retkeilykuvia tietyistä ryhmistä.
Olisi kyllä hankala hakea omaan luonnossa liikkumiseen inspiraatiota yo:lta. Ei varmaan olisi edes sopivaa avoimen kurssia. :ROFLMAO:
Pointtini siis: Käyttötapoja on monia. Jos ei itse ole löytänyt hyödyllistä tapaa se ei tarkoita, että ko. aktiviteetti olisi yleisesti ottaen ajanhukkaa. Vaikka sinulle olisikin.

Eikä ole hankalaa. Itsellä mailit tulee puhelimeen ainoastaan sovelluksen avatessa ja avaan sen vain tarpeeseen. Pyhitän tunnin joka aamu sähköpostin lukemiseen. Siirrän turhat arkistoon ja ne jotka tarvii actionin tai vastaamisen, jätän inboxiin. Sitten joko vastaan heti, tai kirjotan post it lapulle to do listan kyseiselle päivälle. Jos ei ole kiireinen asia, jätän vaan inboxiin. Arkistoin sitten sitä mukaa kun on tehty. Jos inboxissa ei viestiä, ei mitään taskia. Oonkin tehnyt selväksi, että turha odottaa sähköpostiin vastaamista heti. Jos on kiireellinen asia niin sitten soitto. Skype on aina do not disturb jos en halua yhteydenottoja, jos olen valmis chattaamaan niin sitten vihreänä.
Näitä juttuja ei oikein voi yleistää yli toimialarajojen. Oma ala (IT/softa) ja toimenkuva on menoltaan sen verran hektistä, että sähköposti-triage tehdään omalla kohdalla aina mailin saapuessa ja siihen sitten reagoidaan joko heti, ei ollenkaan tai mitä tahansa siltä väliltä viestistä riippuen. Automatiikalla saa hoidettua ison osan tästä tosin jo etukäteen. Mailiin tulee myös ilmoitukset eri tiketöintijärjestelmistä, laskutusjärjestelmistä yms. ja osa vaatii varsin ripeitä toimia.

Puhelulla (asiakas) tavoittaa nopeasti ja saa huomoin asialleen. Muuten ne onkin ihan perseestä oikeiden asioiden hoitamisessa. Jos ei ole puhelun asia tiedossa, ei ole voinut valmistautua, tiimityössä syntyy rikkinäinen puhelin-efektiä ja puhelusta tulisi silti naputella kaikille se maili tms., jotta siitä jää dokua. Sisäisessä kommunikoinnissa ei meillä ainakaan juuri mailailla, vaan käytetyt pikaviestimet on sinänsä helvetin hyviä (Slack, Teams), mutta niidenkin kanssakin on opeteltava elämään (busy-tila, turhat kanavat veks jne.).

Yritin siis sanoa, että toimialat ja toimenkuvat on niin erilaisia, että se mikä sopii toiselle...etc. jne. yms.
Jos post-it tilalle joskus kiinnostaa katsella sähköistä versiota, itse käytän jonkin verran asioden (ei kiireelliset) hoitamiseen wunderlistia https://www.wunderlist.com

Minä olen kokeillut wunderlistia kuten myös joitakin muita vastaavia työkaluja - suhtaudun näihin positiivisen uteliaasti.
En kuitenkaan niin positiivisesti kuin yksi työkaveri, joka liittää minut kerran kuussa johonkin uuteen työkaluun. :rolleyes:

Mikään noista ei ole jäänyt käyttöön, koska omassa työssä email ja pari muuta järjestelmää ovat kuitenkin tehokkaimpia. Riippuu tosiaan toimialasta ja tehtävästä.

@Fea niin siis eiköhän täällä jokainen kirjoittele omasta näkökulmastaan. Minusta facebookin lärääminen on ihan puhdasta ajanhukkaa siihen verrattuna, että tekee oikeasti jotain järkevää veks tietokoneelta ja puhelimelta, mutta en kai minä voi ruveta kenellekään perustelemaan, että mihin aikaa saa käyttää ja mihin ei :D Yrityskäyttö on asia ihan erikseen.

@Xtreme Juuri noin. Alakin nykyään sama.

Tuosta sisäisestä viestinnästä, niin joskus on parempi kuvata joku keissi kollegalle mailissa vähän pidemmin tai vaikka parin kuvan kanssa, niin viesti menee todennäköisesti paremmin perille. Toinen vaihtoehto (käytännössä aina paras) on ottaa skype ja jakaa näyttö, mutta mailit onkin sitä varten, jos ei ole varma, kerkeääkö kollega perehtymään kyseiseen asiaan juuri sillä hetkellä.

@Xtreme Juu varmasti. Tai sitten jos teet jotain Posiva projektia niin mihinkään ei ole kiire. Rahoitus on taattu ja parempi että asiat on kymmeneen kertaan mietitty ennenku hätiköidään :D

Tosta @narunpätkä jaarittelusta niin se vasta perseestä on! Itse monesti tarvitsen tietoa onko joku homma tehty, liittyen laskutukseen ja edistymään ym. Itse asia ei kiinnosta yhtään. Silloin sanon vastaavalle alkusanoiksi että, vastaa joo tai ei. Yksi ainoa sana. Sit ku kysyn et onko tehty niin alkaa jaarittely, että tuli ongelmia ku jollain oli esinahassa rakkula ja yks tilaus ei tullu. Eikä vitunkaan väliä mikä on tarina, vaan joko on tehty tai ei oo tehty.

Haha kerran kysyin kaiffaa lounaalle. Pyysin taas vastaamaan yhdellä sanalla joo tai ei. Ni jumalauta alkoi tarina että, ei oikee kerkeis ku mulla on se homma ja toiki soitti ja semmosta. Argh.

Teidän höpinäitä silmäillessä ei voi kun todeta: kyllä työelmäkin vaan on helppoa pienellä palkalla
Kuten mainitsin niin koitan ensin tehdä ns. oikeat työt ja sitten heittää haalarit kaappiin ja kaivaa kulmahousut sekä kauluspaidan päälle ja alkaa leikkimään johtajaa kun siirtyy tietsikan ääreen näpyttelemään :)

Kyllähän se on melkein homma kuin homma, niin joku asia v*tuttaa :D Ei ole ainakaan meikäläiselle tullut vielä vastaan sellaista pestiä, ettei mistään asiasta sais välillä hermojaan kireelle.

Kyllähän se on melkein homma kuin homma, niin joku v*tuttaa :D Ei ole ainakaan meikäläiselle tullut vielä vastaan, ettei mikään osa-alue ottais välillä päähän.

Ei homma vaan ihmiset, ykskään homma ei ole loppunut ite työhön vaan niihin kemmoleihin joita pitäisi jaksaa, mitäs sit kun ei vaan enää jaksa? Kaikkien kanssa tulee toimeen niin kauan kuin kuuntelija on samaa mieltä.

Harvemmin kiristää työ, toki joskus kun pitää mennä perse edeltä puuhun.. Enemmänkin vaan kyllästyttää ja turhauttaa kun ei ole mitään uutta opittavaa ollut moniin vuosiin. Samaa liukuhihnahommaa päivästä toiseen. Mutta eipä tällä koulutuksella parempiinkaan lähdetä, eikä koulunpenkki innosta. Eli turha valittaa! :cautious:

Ei se olis työ jossei vituttais.
Emmä silti mitään vastuutonta linjastohommaa tekis puolta pienemmällä palkalla.
Mutta voisin tehdä nykyistä hommaa puolta pienemmällä palkalla jos olis puolet vähemmän työpäiviä. Esim loka-helmikuu olis duunia 7,5h/5d ja maalis-syyskuu vapaata.

Huomenna ehkä uskaltaisi gaimille. :hyper: Hyiyök. :yäk:

Ihan vit...himskatinmoinen laihdutusurakka taas. :cry:

Olen pötköttänyt nyt kohta viikon tässä sohvalla. En muista milloin viimeksi olisin ollut viikon vapailla ja kokoajan kotona. :unsure:

Ei homma vaan ihmiset, ykskään homma ei ole loppunut ite työhön vaan niihin kemmoleihin joita pitäisi jaksaa, mitäs sit kun ei vaan enää jaksa? Kaikkien kanssa tulee toimeen niin kauan kuin kuuntelija on samaa mieltä.
Itsehän en ole luomassa kaverisuhteita töissä, joten kunhan kukin hoitaa oman ruutunsa, toimii mulle ja jos ei hoida, asiaa eteenpäin. Ei ole ihmisiin kaatunut mikään homma koskaan, mutta mä oonkin tämmönen kävelevä ristiriita; sosiaalinen diplomaatti, joka kuitenkin taatusti sanoo sanottavansa.

Minä hoidollisten juttujen lisäksi kuuntelen mm. erilaisia huutoääniä suurimman osan työpäivästäni ja pelailen joskus lautapelejä, joten sähköpostiin vastaaminen tuntuu kyllä todella spesiaalilta jutulta! Viime viikolla sain niin tehdä ja tunsin itseni tosi tärkeäksi.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom