Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

...
Eli voisi kai sanoa että oma suhtautumiseni alkoholiin on muuttunut negatiivisemmaksi näin yleisesti, mutta arvostus laadukkaita tuotteita ja valmistajia kohtaan on noussut. Absolutistia minusta ei varmaankaan koskaan saa mutta jos näin raju muutos on ollut 8 vuodessa niin katsotaan tilannetta uusiksi kun ollaan nelikymppisiä =)
Itellä on tällainen siirtymä tapahtunut reilun 10 vuoden aikana. Aika usein viikonloppuna tulee juotua 1-8 annosta, joka ei haittaa seuraavana aamuna mettälenkille lähtöä. Muutaman kerran vuodessa reilummin (nelivetoja ei nykyään koskaan), joka saattaa aiheuttaa jo esteitä lähdölle.
Nuorempana oli kyllä tapana vetää aina naula päähän asti viikonloppuna, usein molempina päivinä ja vielä nuorempana vähän muutakin kuin alkoholia toisinaan.

Samaa vikaa on ehkä itellä, että herkästi mieli tekisi juoda lisää ja lisää, mutta oppinut pitämään jonkinlaisen itsekontrollin myös pikku hutikassa. Olen itselleni tätä selitellyt sillä, että epäilen sukurasitteena saaneeni alkoholismiin/muihin riippuvaisuuksiin altistavan geenin. Lähisuvussa erilaisia riippuvaisia on tilastollisesti tarkastellen ns. vitusti, joista tosin onneksi läheisin nykyisin parantuva holisti->absolutisti. Voisin kuvitella, että itekin voisi olla huonommilla teillä, jos en olisi aikanaan löytänyt nykyistä vaimoani ja osannut muutenkin omatoimisesti alkaa kontrolloimaan omaa juomistaan.

Lapsia ei itsellä ole, joten voisin "syyllistä" hakea koirista; että jaksan mettälle lähteä :)

Itellä on tällainen siirtymä tapahtunut reilun 10 vuoden aikana. Aika usein viikonloppuna tulee juotua 1-8 annosta, joka ei haittaa seuraavana aamuna mettälenkille lähtöä. Muutaman kerran vuodessa reilummin (nelivetoja ei nykyään koskaan), joka saattaa aiheuttaa jo esteitä lähdölle.
Nuorempana oli kyllä tapana vetää aina naula päähän asti viikonloppuna, usein molempina päivinä ja vielä nuorempana vähän muutakin kuin alkoholia toisinaan.

Samaa vikaa on ehkä itellä, että herkästi mieli tekisi juoda lisää ja lisää, mutta oppinut pitämään jonkinlaisen itsekontrollin myös pikku hutikassa. Olen itselleni tätä selitellyt sillä, että epäilen sukurasitteena saaneeni alkoholismiin/muihin riippuvaisuuksiin altistavan geenin. Lähisuvussa erilaisia riippuvaisia on tilastollisesti tarkastellen ns. vitusti, joista tosin onneksi läheisin nykyisin parantuva holisti->absolutisti. Voisin kuvitella, että itekin voisi olla huonommilla teillä, jos en olisi aikanaan löytänyt nykyistä vaimoani ja osannut muutenkin omatoimisesti alkaa kontrolloimaan omaa juomistaan.

Lapsia ei itsellä ole, joten voisin "syyllistä" hakea koirista; että jaksan mettälle lähteä :)
Ihan kuin itse olisi tuon kirjoittanut.
Mulle tosin sattuu usein pilaantuneita oluita kun 5 oluen jälkeen on seuraavana aamuna pieni darra jossa päätä jomottaa, väsyttää, hieman oksettaa ja tietenkin panettaa mutta ei varsinaisesti estä toimintaa.
Nelivetokännejä en edes muista koska viimeksi on tullut vedettyä mutta kuukausi sitten oli ihan kammo tärinädarra, edellinen olikin heti 2013 viimeksi.

Itsellä on pakonomainen tarve saada ne perjantaioluet joita menee n.6kpl ja se riittääkin, nyt kun kesän jälkeen rauhallista niin saatan ottaa 4-5 olutta viikolla.
Salitouhu on hieman vähentänyt oluen ottamista ja dietillä saattaa mennä se kuukausi ihan ilman olutta.

Minä juon oikeastaan vaan humaltumistarkoituksessa.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että en juo saunaoluita tms. Joskus voin ottaa lasin kuohuviiniä viikonloppuna jos sattuu olemaan seuraa. Harvoin on. Eli käytän alkoa seurassa. Teinien kanssa en viitsi valkaa kilistelemään.
Humalahakuista juomista on keskimäätin kolme kertaa vuodessa. Se on käytännössä sellaista, että lähden ulos ystävieni kanssa.
Voin käydä ulkona myös niin, että en ota alkoa lainkaan. Voin käydä ravitsemusliikkeessä ja juoda vain alkottomia tuotteita, sama pätee illanistujaisiin. Voin mennä istumaan iltaa ja juoda vain alkottomia virvokkeita.

Tähän on syy: migreeni.

Jos otan esim. kolme olutta iltasella voi siitä seurauksena olla migreeni.
Eli en halua ns. turhaan kärsiä perkeleellisestä kivusta ja särystä montaa päivää.

Olen ollut myös pitkiä aikoja ilman alkoa ihan vaan ilman mitään syytä. Raskaus- ja imetysajat ovat luonnollisia mutta olen myös ollut omaehtoisella pidemmällä abstinenssillä monen monta kertaa, koska voin.

Back
Ylös Bottom