Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Kalori on turhake. Yhtään en ole lihonut sen jälkeen, kun lakkasin miettimästä niitä ja aloin kiinnittää huomiota vain siihen, että suunnilleen joka aterialla on rasvaa ja proteiinia.

Huomaan myös ruokahalun pienentyneen huomattavasti sen jälkeen, kun lakkasin suhtautumasta syömiseen rajoitettavana asiana. Taisin sanoa jo eilen sen. #rikkinäinenlevy
Tämä onkin mielestäni monelle syömään opettelevalle hyvä tavoite. Ensin on ymmärrettävä, paljonko on tarpeeksi proteiinia, rasvaa, kuitua ja muita hiilareita. Tämä ei onnistu mitenkään muuten kuin huomiota kiinnittämällä. Sitten kun aikansa on asiaan huomiota kiinnittänyt, alkaa olla ymmärrystä siitä, missä on minkäkin verran mitäkin ja osaa muodostaa ilman laskemista tai ravintoainesisällön tuijottamista monipuolisia ateriakokonaisuuksia. Se, että sinä olet jo oppinut jonkinlaisen näppituntuman eri ruoka-aineille ja osaat tehdä tämän laskematta ja huomiota kiinnittämättä, ei tarkoita että kaikki osaavat tai edes haluavat.

En itsekään katsele tuntemieni ruoka-aineiden makrojakaumia, koska tiedän ne suunnilleen ja tiedän, missä on kuitua, missä hyvää rasvaa yms. Eikä minun tarvitse tietää grammalleen, mitä syön, sinne päin riittää. Toiset haluavat tietää tarkemmin ja toiset taas vasta opettelevat ja käyttävät näitä "apuvälineitä".

Meillä on töissä menossa jatkuva pohdinta siitä, mitä kaikkia ruoka-aineita voisi syödä kilon tai enemmän. Täällä on ihme nyhveröitä, joilla ei menisi edes nesteitä. Pyh.

Joskus 5-6 v sitten kun olin edesmennellä karppausfoorumilla laskin makroja jonkin aikaa, kunnes kyllästyin ja koin osaavani homman riittävällä mutulla. Kalorit opettelin suunnilleen laskemaan jo 15-vuotiaana kun laihdutin kahdessa viikossa 5kg (56 -> 51).

Siis ei voisi juoda litraa vettä tai kahta 0,5 litran saunajuomaa ?

No suunnilleen joo. Myös asiasta "litran jäätelö" on keskusteltu, sehän ei tietenkään ole siis kiloa vaan vähän alle puolet, mutta vaikea uskoa että nää jutut olisi paikkansapitäviä. Ehkä se on tätä samaa "en syö juuri mitään - silloin kun joku näkee". En mäkään usko että saisin sitä kolmea kiloa berliininmunkkeja syötyä, mutta kiinnostaisi melkein kokeilla että montako :D

E. Lopetin kaloreiden vahtaamisen monta vuotta sitten joten uskallan sanoa että se on turhaa.

Minä en laskenut niitä 35 vuoteen kuin joskus suuntaa-antavasti päässä ja kun kyllästyin sadan kilon mahaan, johon paino sillä tyylillä asettui ihan normaalilla syömisellä, niin päivittäinen laskeminen osoittautui ainoaksi tavaksi päästä siitä eroon, joten uskallan sanoa että kaikkien muidenkin täytyy aina laskea kalorit. #minunkokemuksenionainoaoikea #kaikkimuutovatväärässä #kaikkiihmisetovatsamanlaisia #voihelvettinoitamopsismeja

Mulla on taas ollut monta päivää huono ruokahalu, silti toki syön mutta olen vähän laihtunut taas. Ihan jees, vyötsky kapenee ja lihaserottuvuus lisääntyy.

Musta kahvi ja rommiroti maistuis kyllä :hyper:

E. Se laskematta ja rajoittamatta pärjääminen ehkä kuitenkin perustuu siihen, että olen hypnotisoinut itseni elämään aina siten, etten liho, koska en vain kestä sitä joten automatisoituna huolehdin, ettei niin tapahdu. Olen myös kyllästynyt elämän sisällön hakemiseen ruuasta, joten juuri koskaan ei huvita enää syödä huvikseen, mutta myöskään pelkkää polttoainetta en söisi koska en syö mitään mielestäni pahaa, vaan ennemmin olen syömättä.

Sama kuin Xtremellä, aamupalan ja lounaan välissä on välipala. Aamupalakin on kyllä ihan kunnollinen.
Sama, joka aamu, kaurapuuroa, 133,33 g raejuustoa, voisilmä ja vaihtelevasti marjoja.

Paola Suhonen laukoo hyviä (mieleisiäni) mielipiteitä sukupuolista Rockilla: "Ei ole heikompaa sukupuolta, on vain yksilöitä sukupuolesta riippumatta".

Yleensä mä nukun pari tuntia pitempään ja ruokarytmi seuraa siinä tietty mukana, mutta tää aamuvuoron aamupala kuuden jälkeen ei oikein riitä puolille päivin asti. Ja joka aamu: kaurapuuro, raikku, kaakaoprotskumaito. Dieetillä vaan vähän vähempi puuroa.

En varsinaisesti silloin, kun kuin saan syödä totutulla rytmillä ja totuttuja ruokia eli energiamäärään nähden täyttävää tavaraa sekä paljon kasviksia, mutta aina maistuisi kyllä enemmänkin ja juuri siksi on pakko laskea syömiset, koska fiiliksen mukaan syömällä pitäisi saada varmaan se ~500kcal enemmän ja silloin kehonmassan saturaatiopiste asettuu pitkäaikaisen kokemuksen mukaan satasen pintaan, mihin ei nyt ole aikomusta palata. Jos yhtään joutuu syömään korkean kaloritiheyden ns. eväs- tai roskaruokaa, niin silloinhan tuosta kahdesta ja puolesta tonnista ei tule kuin vihaiseksi.
Joskus sanonut aiemminkin että minä olen samanlainen.
Mulla on aina nälkä ihan syödystä ruuasta ja sen määrästä riippumatta mutta itseasiassa dietillä kaikista helpointa olla jolloin vähiten nälkä.
Viimeiset 3 vuotta pääosin syönyt ruuan vaa´an kautta ja pystyn säätelemään mitä vaaka näyttää melko helposti, toisaalta on todella vapauttavaa kun koskaan ei tarvitse miettiä sen suuremmin mikä on oikea määrä.
Tuossa meinasi taas paino karata niin tällä viikolla olen jättänyt hiilarit pois aamupalalta ja lounaalta mutta hieman lisännyt päivälliselle niin on saanut viisarin verran painoa alemmaksi.

Ei sillä että töissä ois menossa melko kuollut päivä tai että silloin tällöin (jokunen kymmenen kertaa päivässä) hekumoisin milloin työmatka lyhenee, mutta laskin montako päivää täytyy vielä kulkea junalla perähikiältä ihmisten ilmoille urakoimaan, jos muutto tulee aikataulussa: 77. Melkein inhimillinen määrä. Sen jälkeen en aio vähintään vuoteen astua junaan kuin äärimmäisessä hädässä, jos kaikki bussifirmat on suurlakossa, pyörän kumit on puhjenneet edellisenä päivänä ja kävellen kestäis yli kolme tuntia.

Back
Ylös Bottom