Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Sarjassamme kesäloman suurimpia iloja, yöpaidassa (vai pitäiskö sanoo päiväpaidassa kun ei käytä sitä yöllä) hilluminen iltapäivästä. Täytyy vaan muistaa vaihtaa välillä, tässä alkaa olla puurotahroja.

Kyllä se onnistuu työn ohellakin, jos tekee suunnitelman ja noudattaa sitä. Okei, ehkä ne pääsykokeen pisteet ei ole yhtä korkeat kuin jonkun sellaisen joka on käynyt preppauskurssit ja saanut lähtöpisteitä kirjoituksista, mutta on se toteutettavissa. Opiskelu työn ohella sen sijaan on nykyisin hankalaa, jos kurssit vaativat osallistumista tai mikä pahempaa, ryhmätöitä. Ite sain tehtyä viime lukuvuonna 20 op, eli 10 syksyllä ja 10 keväällä. Enempään olisi pitänyt joko saada lyhyempi työaika tai sitten karsia jotain harrastusta.
Juu, pitkälti tämä on toteutuksesta kiinni.
Itse tahkoin edellisvuonna 90-100 noppaa yhdellä opintovapaapäivällä/vko., mutta osa kursseista oli ns. monimuoto-toteutuksia ja pari kurssia vain tentein. Tosin mukana oli kyllä 1 vai 2 ryhmätyökurssia, jotka pääosin videopuhelujen yms. avulla hoitui melko simmpelisti.

e. Muuta elämää ei juuri ollut tuolloin pois lukien koirien kanssa lenkkeily. Viikonloput meni aika lailla 16h kouluhommia/pv.

Mulla ei kyllä riittäis motivaatio enää tässä elämänvaiheessa (säännölliseen tulonlähteeseen ja osa-aikaduuniin tottuneena) lähteä uuteen opiskelu-urakkaan ellei ihan täydellinen burnout uhkaisi. Yks kuuden vuoden rutistus (+ pari "sosiaaliseen elämään" painottunutta vuotta siinä lisänä) minimituloilla kärvistellen hillitsee tehokkaasti suurimpia alanvaihtohimoja. Onneks on ala ja työpaikka, missä voi vaikka ensiapuna kokeilla tunteja vähentää, jos rupeaa liikaa otsalohkoa kiristää.

Riippuen ensi viikolla alkavan 3kk:n työkokeilun tuloksesta saatan joutua pakolla ammatilliseen uudelleenkoulutukseen. Siinäpä onkin mielenkiintoinen tilanne, jos pitää miettiä alaa, jossa työllistyminen varmaa, opiskelu järjestyy tällä paikkakunnalla, fyysiset rajoitteet eivät esteenä ja pää kestää. Onneksi on turvana tuo nykyinen vakituinen työpaikka; tosin työnantaja ei varmaan ilosta hihku joutuessaan toimimaan tämmöisen raihnaismuijan ehdoilla. Muutenkin työkokeiluneuvottelut uuden lähiesimiehen kanssa olivat "tervetuloa todellisuuteen" -kokemus kaiken Kevan esitteiden positiivisen löpinän jälkeen. Jotenkin tuli vieno aavistus siitä, että "kannustavaa ja tukevaa, työkokeilijan omat voimavarat huomioivaa ilmapiiriä" ei ole tarjolla. Että pitäisi varmaan suosiolla jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle tai tehdä itsemurha, ettei olisi turhana kuormana ja hidasteena niille, joilla paska ei ole osunut tuulettimeen samassa mittakaavassa. Mutta ihan vittuillessa en malta antaa periksi :D

Vaikka taidat olla pääasiassa omapapu-miehiä, suosittelen maistamaan hätävarakaffeeksi Nordquistin Festivita ja Reko
Festiva maistamatta, mutta Reko on kaupasta saatavista tiiliskivistä parhaasta päästä.

Tulee meinaan haettua hätävaroiks välillä muutakin, kun ei papukaupoille ehdi.

No periaatteessa kyllä, vaikkakin edelleen sanon, että hyvin ala- ja pääsykoekohtaista. Mulla on mielessä oikeustieteen opinnot, ja se tarkoittaisi pääsykoemielessä sitä, että ne kirjat on pakko osata käytännössä ulkoa ja valmennuskurssia tarvitsee jo ihan oikean vastaustekniikan oppimiseksi. Kun siihen yhdistetään tilastoa tasoa 12 aloituspaikkaa, joista 9 on ensikertalaiskiintiölle, niin ei se ole enää kovin tehtävissä normityön ohessa. Työpäivä+matkat on kuitenkin sen karvan alle 10 tuntia (jos on normipituinen, eikä aina tod.ole), ja kotona koirat, joten ihan nörtiksi en voi alkaa. :) Jos esim. pyrkisi johonkin sellaiseen, jossa pääsykoe on enemmän soveltamista ja laskemista, niin varmaan olisi helpompi urakka. Oon Turussa kertaalleen noita pääsykokeita kokeillut, enkä siltä pohjalta lähtisi uudelleen kuin 100% panostuksella.

Sellaista suunnitelmaa pyörittelin, että käyttäisi nyt pari vuotta sen avoimen väylän pistemäärän tekemiseen (eli n. 25 op/vuosi), ja sitten toki mahdollisen koulupaikan kanssa olisi tehtävä lyhyempää työaikaa tai otettava opintovapaata kokonaan.
Eiks Helsingissä muuten oo joku Tallinnan yliopiston oikkis, johon pääsee rahalla ? Näin muistan ainakin joskus lukeneeni.

Jumalauta. Waasan juna-aseman kahvilasta sain ehkä parhaimman makusen kupillisen vaaleepaahtosta äsken. Oli pakko ostaa kotio papuja mukaan. Jauhoivat valmiiksi.

Porin Paahtimolta, varmaan @Xtreme n ja @gonzaless in ristiinmulkuttamia papuja.

Joutuuko tässä nyt taipumaan kahvihifistely-Keijoksi itsekin...

IMAG0681.webp

Jumalauta. Waasan juna-aseman kahvilasta sain ehkä parhaimman makusen kupillisen vaaleepaahtosta äsken. Oli pakko ostaa kotio papuja mukaan. Jauhoivat valmiiksi.

Porin Paahtimolta, varmaan @Xtreme n ja @gonzaless in ristiinmulkuttamia papuja.

Joutuuko tässä nyt taipumaan kahvihifistely-Keijoksi itsekin...

katso liitettä 143206
Juu, aito porilainen paahtimo ja toi on niiden oma sekoitus, jota tarjoilevat omassakin kahvilassaan...olsin tosin kyllä ostanut tummaa :)
Mutta juu, käyn toki mulkuttamassa papuja aina ennen ja jälkeen paahtamisen, kun on tossa varsin likellä. Noita pakkauspussin reunoja oon ihan vaan sivellyt omin pussein.

e. Jos joskus eksyt elämysmatkalle Poriin ja käyt Puuvillassa, niin toi noitten paahtimo/kahvila on siinä sen vieressä.

Perkele, klo 14:15 alkoi eka tauko sitten 7:15. Oli vähän kiireenpi päivä tänää, mutta nyt jos sais ittensä juna-asemalle niin vois Semassa vetästä sumpin.

Oli toimistolle tullut palautettakin, kuulemma teen työni niin hyvin ettei mua haluttais takas kouluun päästää. Jostain se hymy näittenki hommien keskellä on revittävä.

Juu, aito porilainen paahtimo ja toi on niiden oma sekoitus, jota tarjoilevat omassakin kahvilassaan...olsin tosin kyllä ostanut tummaa :)
Mutta juu, käyn toki mulkuttamassa papuja aina ennen ja jälkeen paahtamisen, kun on tossa varsin likellä. Noita pakkauspussin reunoja oon ihan vaan sivellyt omin pussein.

e. Jos joskus eksyt elämysmatkalle Poriin ja käyt Puuvillassa, niin toi noitten paahtimo/kahvila on siinä sen vieressä.
Okei. Nyt kun Anttilaa ei enää ole, niin lisätään Porin nähtävyyksien listalle toi paahtimo/kahvila, markoboy87:n asuintalon lisäksi.

Tossa kaapissa on broiskun fileetä ja pekonia. Sain kuningas ajatuksen yhdistää nämä, en ole ikinä syönyt broiskua kera pekonin. Soosiin tulee lisäksi säilöttyjä herkkusieniä ja zipulia. Suunnilleen perinteinen ruskea kastike kera pekoni kuutioiden ja herkkusienien. Kermaakin ajattelin vähän lorauttaa, mausteena pääasiassa viherpippuri.

No joo, kyllä mä sitäkin kelasin ettei laittaskaan kuutioiksi vaan just jotain tommosta. Käärii ja parilla hammastikulla kiinni.

Minä olen käynyt kerran Porissa kaupassa. Oli joku iso marketti. Vuonna 2006. Ja ehkä vaihdoin kerran siellä bussia.

Miten voit vaihtaa bussia porissa? Tuleeko tänne busseja?

Paljastetaan nyt sitten, että käyn sivutoiminimellä mulkuttaas kaffepapuja. Saa muutaman sentin per kaffepaketti. Ei niin mainittavaa tuloo, että veropalstoilla näkyis.

Olen käynyt esittelemässä työkalujani myös paikallisille panimoille, niitä on täällä jokunen. Jos laajentais oluisiin. Kolmen kaverin jädet on myös kysellyt, mutta olen kieltäytynyt.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom