Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mä nyt oletan, että tarkoitat tuolla lyhenteellä maksimiykköstä? Jos tarkoitat jotain muuta niin sitten en halua edes arvata :D
Tuon laskurin kanssa tulee joskus leikittyä (mä en oikeastaan koskaan maksimeja kokeile, kun yksin tulee treenattua), en tiedä onko kuinka paikkaansa pitävä, mutta saapahan suuntaa ainakin:
http://www.bodybuilding.com/fun/other7.htm

Ykkösmaksimeitapa hyvinkin :)

Selän loukannut selkäpäivänä: noin 2 kertaa
Selän loukannut jalkapäivänä: noin 2 kertaa
Muinapäivinä: n+1
edit:
esim
- hauistreeni, käsipainon laittaminen huolimattomasti telineeseen, jäätävä kramppi selkään
- penkkitangosta painokiekkoa poistaessa jäätävä kramppi selkään
- pystypunnerrukseen käsipainoa nostaessa kramppi selkään jne

Varmaan joku tommonen paino huolimattomasti paikoilleen hommeli. Jos relaksantti auttaisi vähän.

Mä olen jalkatreeneissä onnistunut telomaan käden niin, että tuli ihan vertakin. Aika paljonkin jopa. Kaikki on mahdollista.

On tätäkin tehty.

Joskus muinoin tää kurssi oli esitieto mun toiselle kurssille ja kiroilin kun kukaan ei osannut ko. kurssin keskeistä sisältöä mun kurssille tullessaan vaikka arvosana oli kohdallaan. Ajattelin että kunhan minä pääsen opettamaan tuota asiaa, teen sen oikein! Ja ennen pitkää kurssi tulikin minulle opetettavaksi. Eivät ne vieläkään osaa.

Ja joo, ensi vuonna kokeilen taas jotain uutta tapaa ratkaista tämä asia.
On vähän hassua, että täälläkin on koulutuksen tutkimuslaitos, joka tuottaa aika pitkälle viimeisintä tutkimustietoa opetuksesta ja oppimisesta, mutta sitä ei hyödynnetä systemaattisesti (tai välttämättä mitenkään) tiedekuntien opetuksessa. Tai on täysin tiedekuntien tai yksittäisen luennoitsijan niskoilla, miten opetus järjestetään, ja jos nyt edes suurin piirtein diplomaattisesti sanoo, niin aika kaukana se on monesti siitä, mitä tiedetään hyvästä oppimisesta.

Niinhän se ei voi olla missään nimessä, että opiskelija ei tiedä, mitä varten jotain asiaa ollaan opettelemassa. Hyvä oppiminenhan perustuu ihmisen käsityksiin jostain asiasta, joita lähdetään työstämään, ja yksi keskeinen tekijä tässä on tiedon ja sen käyttöyhteyden kytkeminen, eikä tämä ole mahdollista, jos ihmiset ei tiedä, mistä ollaan puhumassa. Jos kurssin keskeinen sisältö ei tule opiskelijoille kunnolla selväksi, niin miksi sitä ei voi ihan suoraan tuoda ilmi, että kurssin keskeinen sisältö on tämä ja tämä? Sen jälkeen se opetellaan ymmärtämään. Vähän nyt tällaista puskista huutelua, kun ei tiedä tuon kurssin sisältöä, mutta joka tapauksessa.

On vähän hassua, että täälläkin on koulutuksen tutkimuslaitos, joka tuottaa aika pitkälle viimeisintä tutkimustietoa opetuksesta ja oppimisesta, mutta sitä ei hyödynnetä systemaattisesti (tai välttämättä mitenkään) tiedekuntien opetuksessa. Tai on täysin tiedekuntien tai yksittäisen luennoitsijan niskoilla, miten opetus järjestetään, ja jos nyt edes suurin piirtein diplomaattisesti sanoo, niin aika kaukana se on monesti siitä, mitä tiedetään hyvästä oppimisesta.

Niinhän se ei voi olla missään nimessä, että opiskelija ei tiedä, mitä varten jotain asiaa ollaan opettelemassa. Hyvä oppiminenhan perustuu ihmisen käsityksiin jostain asiasta, joita lähdetään työstämään, ja yksi keskeinen tekijä tässä on tiedon ja sen käyttöyhteyden kytkeminen, eikä tämä ole mahdollista, jos ihmiset ei tiedä, mistä ollaan puhumassa. Jos kurssin keskeinen sisältö ei tule opiskelijoille kunnolla selväksi, niin miksi sitä ei voi ihan suoraan tuoda ilmi, että kurssin keskeinen sisältö on tämä ja tämä? Sen jälkeen se opetellaan ymmärtämään. Vähän nyt tällaista puskista huutelua, kun ei tiedä tuon kurssin sisältöä, mutta joka tapauksessa.

Ongelma on nimenomaan, että sanominen ei riitä. Jos riittäisi, ongelmaa ei ole. Pahimmillaan on ollut niin, että 5 minuuttia sanomisen jälkeen kysytään sitä, minkä olin sanonut.

Meillä tehdään ihan laitoksellakin yliopistopedagogista tutkimusta. Eräs aktiivinen yopedagogiikan tutkijamme käy paraikaa aikuispedagogiikan opintoja OKL:ssä, ja aika lailla on tullut kiroilua meille päin tuon opetuksen laadusta kahvipöydässä :)

Meidän koulussa on semmonen metodi, että kukaan ei opeta. Annetaan vaan tehtäviä ja sitten me ryhmissä pähkitään, että mikähän tässäkin tehtävänannossa on pointtina :D Toimii, mutta snadisti raastavaa.

Ongelma on nimenomaan, että sanominen ei riitä
Eihän se varmasti riitä, jos ei puhuta kuulijan tasolla, tai olla kiinnostuneita siitä, miten kuulija sanotun asian ymmärtää. Tässä ollaan kyllä minustakin yliopisto-opetuksen ongelman ytimessä, että siihen käytetään aivan liian vähän aikaa, miten ihmiset asiat ymmärtävät tai ymmärtävätkö ollenkaan. Eikä tää ole varsinaisesti kritiikkiä sun tai teidän laitoksen opetusta kohtaan, vaan yleensä, kun aika monta vuotta olen yliopisto-opetusta seurannut ja jotain aiheeseen liittyvää lukenutkin.

@PikkuPatleetti taitaa olla amk-ympäristössä tuo ongelmalähtöinen oppiminen suosiossaan. En tosin tunne asiaa kyllä yhtään sen paremmin. Tuokin taitaa pohjata tähän konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, että ollaan kiinnostuneita siitä, minkälaista tietoa ihmiset saavat tuotettua jonkun asian pohjalta, eikä siitä muistaako jengi jonkun asian tentissä ulkoa.

muoks. ja joo, kiinnostaisi tsekata tuo OKL:nkin touhu, mitä yhdessä vaiheessa harkitsinkin, mutta jäänee nykytilanteessa.

Viimeksi muokattu:
Mietin usein, et olis kiva päästä opettajien päähän kun ne suunnittelee näitä. Näkis vähä ehkä enemmän, että mitä kaikkein epäolennaisimmilla asioilla on pointtia, tai mitä sillä on pointtia, jos joku asia vaikuttaa omasta mielestä kaikkein olennaisimmalta, mutta siihen ei syvennytä yhtään enempää.

Totuushan näissä on usein (varsinkin yliopistolla), että kurssit tehdään kiireellä lähinnä puolivalmistetasolle ja sit performoidaan kuten keretään. Sit taas on joitakin bravuurikursseja (lähinnä kandiopetuksen sisäänheittokursseilla) joita on viilattu vuosikymmeniä (ja sit palaute onkin että opetetaan edelleen samalla tavalla kuin 20 vuotta sitten).

Meidän koulussa on semmonen metodi, että kukaan ei opeta. Annetaan vaan tehtäviä ja sitten me ryhmissä pähkitään, että mikähän tässäkin tehtävänannossa on pointtina :D Toimii, mutta snadisti raastavaa.

Toimii joissakin asioissa. Kollegani testasi tuota meillä muutama vuosi sitten, ei toiminut yhtään sillä kurssilla.

Eihän se varmasti riitä, jos ei puhuta kuulijan tasolla, tai olla kiinnostuneita siitä, miten kuulija sanotun asian ymmärtää. Tässä ollaan kyllä minustakin yliopisto-opetuksen ongelman ytimessä, että siihen käytetään aivan liian vähän aikaa, miten ihmiset asiat ymmärtävät tai ymmärtävätkö ollenkaan. Eikä tää ole varsinaisesti kritiikkiä sun tai teidän laitoksen opetusta kohtaan, vaan yleensä, kun aika monta vuotta olen yliopisto-opetusta seurannut ja jotain aiheeseen liittyvää lukenutkin.

Heh joo, kuten sanoin, kyllä mäkin kuvittelin tietäväni miten tuo kurssi pitää opettaa oikein, kunnes sitten opetin sen ekaa kertaa itse.

Tämän kevään ja kesän yksi hommista on tehdä epämuodollista kirjallisuuskartoitusta tämän aiheen opettamiseen liittyvistä tutkimusraporteista. Jos sieltä löytyisi ideoita. Jos siis muulta opetukselta ja tutkimukselta aikaa jää.

@PikkuPatleetti taitaa olla amk-ympäristössä tuo ongelmalähtöinen oppiminen suosiossaan. En tosin tunne asiaa kyllä yhtään sen paremmin.
Auts, taidat olla muunkin opetuksen pulmien ytimessä, sillä tuli nähtyä aikoinaan kouluissa työskennellessä näitä, jotka tulee opettamaan teineille vaikka nomelkimitätahansa :confused: Aika raskasta jos näkee, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä..:zzzz::mad:

No se siitä, juu AMK:ssa ollaan. Eiköhän tuossa oo oleellista kriittisen ajattelun kehittyminen, toki ryhmätaidot jne siinä sivussa on avainasemassa. Tuleepa surkeita lauseita, nowadewö..

Kone kyllä hidastui hiukan. Minkä arvasin jo etukäteen.

giffit taitaa toimia
tumblr_o44kbxG3Em1t87396o1_500.gif

Sain juuri trophyn Seriously likeable! "content You have posted has attracted 100 likes". ?? En ole saanut vielä 100 liketystä, mitä ihmettä tapahtuu siis..,?

Back
Ylös Bottom