Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.


20 ihan normihinta, kitymaastureista huutavat yleensä 25.

Mutta omalle pihalle vaihtamaan? Tuskin kantasuomalainen tulee, kun ei noi renkaanvaihtajat muutenkaan keskimäärin sellaisia ole. En välttämättä ottais viro/ählämsähläm renkaanvaihtajaa omalle pihalle, tietävät sitten tulla uudemman kerran fikkarin valossa kun Q5 ei ole pihassa...
Ihan kantasuomalaisia tyyppejä omalla nimellä ja naamalla mainostaa, useamman vuoden tehneet tuota syksyt&talvet.
Hinta tietysti malliin keskusta +5km ja joillain on hinta 20-25e kierros + kilometrit veloitetaan erikseen.
 
En ollut, oli työviikonloppu. Suunnitelmissa olis lähteä juurikin Lauttikseen meritaimenta jahtaamaan. Osaatko laittaa mapsilla tms tarkan paikan missä toi oli, näyttää hienolta!
se on tämä Lauttasaaren ulkoilupuiston puoli, sen rantaviivaa on noin 300m joten löytyy kyllä:

Auton jättäisin Särkiniementien päätyy ja siitä kävelee sen 400m pelipaikoille, matkalla on toi Paseo kahvila niin siitä kaffet vielä mukaan. Kahluuvehkeillä pääsee helposti tohon ekaan saareen. On siinä Särkiniemen puiston puolella myös muutama kalapaikka.
 
Jaahas. Opettajani on liian teoriapainotteinen. Tarkasteltiin pyörästä tehtyä siirtofunktiota ja sen mukaan pyörä ei pysy pystyssä vauhdissa ilman kuskia. Minun mukaani se pysyy, koska jo lapsena pyörää laitettiin mäkeä yksinään alas.

Täys tyrmäys ja toteamus, että mallin mukaan näin ei ole, vain kyseessä on sitten vaikka tuuria jolloin ohjaustanko pysyy sattumoisin suorassa ja pieni sivuttaisliike aiheuttaa epästabiilin reaktion joka voimistuu ja pyörä kaatuu. Pieni googletus tunnin päätteeksi ja asiaa on tutkittu. Opettajani väärässä ja siirtofunktiossa puutteita.

Ensimmäinen kerta koulussa, kun teoria ja totuus ei kohtaa. Mielummin uskoi teoriaa vaikka kyseenalaistin aiemmin jo renkaiden pyörivällä massallakin olevan merkitystä käytännön kokemukseni mukaan.
 
Sen verran valitan maskeista vielä, että jumalaare ku ei happi kulje. Äsken meinasin kuupata kierrolla, en onneksi kuupannut. Olis hävettäny.
On myös maskista kiinni meneekö rillit huuruun. Toisten kanssa näkyvyys säilyy mutta toisten kanssa on heti rillit aivan huurussa.

Ja kumelenkit! Voi saatana. Joissakin on niin tiukat lenkit, että alkaa korvantaustat valumaan verta samantien.

Käyttäisin solmittavia maskeja mutta ne on lukkojen takana.
 
Jaahas. Opettajani on liian teoriapainotteinen. Tarkasteltiin pyörästä tehtyä siirtofunktiota ja sen mukaan pyörä ei pysy pystyssä vauhdissa ilman kuskia. Minun mukaani se pysyy, koska jo lapsena pyörää laitettiin mäkeä yksinään alas.

Täys tyrmäys ja toteamus, että mallin mukaan näin ei ole, vain kyseessä on sitten vaikka tuuria jolloin ohjaustanko pysyy sattumoisin suorassa ja pieni sivuttaisliike aiheuttaa epästabiilin reaktion joka voimistuu ja pyörä kaatuu. Pieni googletus tunnin päätteeksi ja asiaa on tutkittu. Opettajani väärässä ja siirtofunktiossa puutteita.

Ensimmäinen kerta koulussa, kun teoria ja totuus ei kohtaa. Mielummin uskoi teoriaa vaikka kyseenalaistin aiemmin jo renkaiden pyörivällä massallakin olevan merkitystä käytännön kokemukseni mukaan.
Tuosta aiheesta on jonniiverran keskusteltu moottoripyöräfoorumeilla, eli mikä voima sitä pyörää pitää pystyssä kun ajetaan. Vielä kun sekaan heitetään näkemyksiä vastaohjauksesta niin saadaan hyvinkin sekava soppa.

e: Miten se kuski siihen vaikuttaa teorian mukaan?
 
Miten tuo sitten määritellään, pysyykö pyörä pystyssä vaiko ei. Mikä on "vauhti"? Etuhaarukan kulma taitaa aika paljon vaikuttaa myös.
Ei se pyörä taida pystyssä pysyä ainakaan niin hitaassa vauhdissa, mitä se pysyisi kuskin kanssa.
Mutta jos vauhtia tarpeeksi, eikä esteitä tiellä, niin meneehän se itsekseen aika pitkällekkin. Kai tätä lähes jokainen on lapsena kokeillut, tönätä se pyörä vauhdilla itsekseen menemään.
 
Koitin etsiä videota kun näin joskus sellaisen "juuston" eli n.60-70cm korkean ja ehkä 20cm leveän juustokiekon näköisen härvelin jota tyypit yritti kaataa.
Sisällä pyöri joku helvetin painava metallikiekko kovilla kierroksilla eikä nämä voimamiehet saaneet sitä mitenkään kyljelleen. (eikä ollut Lahtelaisia cf-voimamiehiä vaan ns. oikeita)
En löytänyt sitä kun en osaa oikeita hakusanoja lontooksi, jokatapauksessa pyörivässä pyörässä on melkoinen voima vaikka ei se paljoa painaisi niin sehän sen pystyssä pitää, toki tanko voi kääntyillä mutta oletuksena ettei käänny niin pysyy pystyssä.
 
Kun näin quoten, niin hetken mietin että mitähän vittua se doownek taas on kertoillut seikkailuistaan. Quotattu repliikki kokonaisuudessaan sentään johti eri aihepiiriin kuin oletin.

1603103764983.png
 
Tuosta aiheesta on jonniiverran keskusteltu moottoripyöräfoorumeilla, eli mikä voima sitä pyörää pitää pystyssä kun ajetaan. Vielä kun sekaan heitetään näkemyksiä vastaohjauksesta niin saadaan hyvinkin sekava soppa.

e: Miten se kuski siihen vaikuttaa teorian mukaan?
Sekava soppa kyllä.

Meillä opetuksessa kuskin tasapaino ja sitä kautta tasapainopisteen siirto piti pyörän pystyssä. Veikkaan että seuraavalla tunnilla keskustelu jatkuu, en varmaan ollut ainut, jota asia jäi mietityttään.

Kuten Saatanakin totesi, niin ohjaustangon kulmalla merkitystä. Kai. Ainakin sillä, että se voi liikkua vapaasti ja keskittää itsensä. Veikkaan, että tunnillamme käsitellyn yhtälön mukaan ohjaus on lukittu hieman sivulle. Mutta ei sekään nyt kyllä todellinen tilanne ole.

En tiedä, mystistä.
 
On myös maskista kiinni meneekö rillit huuruun. Toisten kanssa näkyvyys säilyy mutta toisten kanssa on heti rillit aivan huurussa.

Ja kumelenkit! Voi saatana. Joissakin on niin tiukat lenkit, että alkaa korvantaustat valumaan verta samantien.

Käyttäisin solmittavia maskeja mutta ne on lukkojen takana.

Minä oon melkein jo luovuttanut sen näkyvyyden kanssa. Välillä oon huurussa ja välillä en.

Tuolla olis solmittaviaki malleja, mutta niissä on joku haju mistä mulla tulee vielä pahemmin pää kipeeksi ku noista kuminauhallista.
 
On myös maskista kiinni meneekö rillit huuruun. Toisten kanssa näkyvyys säilyy mutta toisten kanssa on heti rillit aivan huurussa.

Ja kumelenkit! Voi saatana. Joissakin on niin tiukat lenkit, että alkaa korvantaustat valumaan verta samantien.

Käyttäisin solmittavia maskeja mutta ne on lukkojen takana.
Katkaise kumilenkit alhaalta, solmi ne pään taakse. Eij hierrä korvia, maski on alapuolelta lievästi löysemmällä eikä huurruta näkimiä niin paljoa.

pyörivässä pyörässä on melkoinen voima
Eikö se tunneta ns hyrrävoiman nimellä?
 
Back
Ylös Bottom