Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Minä oon melkein jo luovuttanut sen näkyvyyden kanssa. Välillä oon huurussa ja välillä en.
Maskeissa on kyllä eroja. Tänään yhdeltä osastolta sain sellaisen, jonka vekit jäivät epämiellyttävästi huulten väliin joka kerta, kun piti sanoa jotain.

Yksi potilas onnistui tänään pukemaan maskin suoraan otsalleen, mutta hän ymmärsi itsekin, että nyt meni hiukka ohi nenästä ja suusta.

En ole aiemmin hoksannut, kuinka maski voi olla niin haasteellinen pukine.

maski.webp

Asiat on välillä vaikeita.

Kesätöissä näki kun mummelit piti maskia leuan alla, kun tilanne valtakunnan tasolla oli hallinnassa :)

Vaikea päätös. Lähtisikö lenkille, menisikö salille rankaisemaan koipia vai köllähtäisikö sohvalle.

se on tämä Lauttasaaren ulkoilupuiston puoli, sen rantaviivaa on noin 300m joten löytyy kyllä:

Auton jättäisin Särkiniementien päätyy ja siitä kävelee sen 400m pelipaikoille, matkalla on toi Paseo kahvila niin siitä kaffet vielä mukaan. Kahluuvehkeillä pääsee helposti tohon ekaan saareen. On siinä Särkiniemen puiston puolella myös muutama kalapaikka.

Kiitos! Jos lauantaina menisi ihmettelemään!

opelle viteo
Ope saattaa purra hieman hampaita yhteen.

Ite joskus opetin opettajaani kuvankäsittelyssä ja 3d-mallinnuksessa. Saatoin aistia lievää vitutusta ja naaman punoitusta :LOL:

Hän esimerkiksi yritti opettaa kuinka vaihtaa väriä kuvassa olevaan autoon.
Katteli epätoivoisesti ohjeitaan, valitsi määrätietoisella klikkauksella "maaliämpärin", ja alkoi tökkimään väriä autoon. Tuli tosi hieno!

Varovaisesti viitoin siinä eturivissa, että tuota, ei.....Ei se nyt ihan noin.....

Ope saattaa purra hieman hampaita yhteen.

Ite joskus opetin opettajaani kuvankäsittelyssä ja 3d-mallinnuksessa. Saatoin aistia lievää vitutusta ja naaman punoitusta :LOL:

Hän esimerkiksi yritti opettaa kuinka vaihtaa väriä kuvassa olevaan autoon.
Katteli epätoivoisesti ohjeitaan, valitsi määrätietoisella klikkauksella "maaliämpärin", ja alkoi tökkimään väriä autoon. Tuli tosi hieno!

Varovaisesti viitoin siinä eturivissa, että tuota, ei.....Ei se nyt ihan noin.....
Kävin jokunen vuosi sitten avoimen kautta kurssin, jossa materiaaleissa oli kans opetusvideot 3D mallinnukseen.

Tehtiin niiden mukaan eri kappaleita.

Nyt kun reenannut itse lisää ja mallintelen mitä milloinkin omaksi huviksi, niin nyt kun aloin miettiä, oli videoissa kyllä aika outoja tapoja mille ei enää näe mitään järkeä.

Kävin jokunen vuosi sitten avoimen kautta kurssin, jossa materiaaleissa oli kans opetusvideot 3D mallinnukseen.

Tehtiin niiden mukaan eri kappaleita.

Nyt kun reenannut itse lisää ja mallintelen mitä milloinkin omaksi huviksi, niin nyt kun aloin miettiä, oli videoissa kyllä aika outoja tapoja mille ei enää näe mitään järkeä.
3D mallinnusta itsekin ihan vain #ajankuluksi joskus opetellut, eri ohjelmilla. Lähinnä taiteellisesti, eikä niinkään mitään millin tarkkaa, paitsi joskus.
Osaa olla kyllä sekavaa touhua, vähän toki ohjelmasta riippuen.
Blender esimerkkinä sieltä sekavasta päästä, aivan loputon määrä näppäinyhdistelmiä mitä pitäis muistaa. Ja sitten ne vielä muuttuu versiosta toiseen, niin morjes...

Viimesimmät millintarkat väkerrykset päädyin tekemään ihan tällä windowsin 3D Builderilla. Itseasiassa tosi hyvä kaikessa äärimmäisessä yksinkertaisuudessaan.
Ihan amatööriohjelmahan se on, mutta hetken perehtymisen jälkeen aikas hyvä ja nopea.

3D mallinnusta itsekin ihan vain #ajankuluksi joskus opetellut, eri ohjelmilla. Lähinnä taiteellisesti, eikä niinkään mitään millin tarkkaa, paitsi joskus.
Osaa olla kyllä sekavaa touhua, vähän toki ohjelmasta riippuen.
Blender esimerkkinä sieltä sekavasta päästä, aivan loputon määrä näppäinyhdistelmiä mitä pitäis muistaa. Ja sitten ne vielä muuttuu versiosta toiseen, niin morjes...

Viimesimmät millintarkat väkerrykset päädyin tekemään ihan tällä windowsin 3D Builderilla. Itseasiassa tosi hyvä kaikessa äärimmäisessä yksinkertaisuudessaan.
Ihan amatööriohjelmahan se on, mutta hetken perehtymisen jälkeen aikas hyvä ja nopea.
Eipä ole tullut kumpaakaan koitettua käyttää.

SolidWorksia kun itse käyttelen enemmäkseen. Autocad:n Fusion 360 on myös täysin ilmainen ja toimiva kuluttajakäyttöön, joten sitäkin kannattaa koittaa.

3D-tulostin kun on, niin tulee millon mitäkin tehtyä. Siihen hommaan sen ostinkin, että kehittyy mallinnustaito.

Topologiseen optimointiin käytin joskus jotain mallinnussoftaa, mutta nimee en enään muista. Pitäs kattoo, onko omassa ohjelmassa lisenssi voimassa siihen. Se on jännää hommaa, kun otetaan kappaleesta turha materiaali pois jäykkyyden kärsimättä.

Autocad:n Fusion 360 on myös täysin ilmainen
Mitäs ihmettä, en tiennytkään. Täytyy kokeilla joskus, vaikken mihinkään varsinaisesti tarvitsekkaan.
Se 3D Builderihan on ihan tulostuskäyttöön suunniteltu/tarkoitettu...Joten ehkä kannattaa joskus kokeilla.

E: Siis jos pitää nopeasti jotain todella simppeliä tulostaa. Ei se tietenkään Autocadille pärjää monimutkaisemmassa mallinnuksessa millään tavalla.

Minulla tarve aivojenkin vaihdolle siinä pään mukana

Back
Ylös Bottom