Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Frendi paino ebayn etunapamoottorin mummikseen ja kotona olleet pari ylimääräistä makitan porakoneen akkua siihen. Tyypitin niin olihan se vittu peli. Hienosti ja vikkelään kulki. Muistaakseni joku 150e luokkaa. Hän ajaa sillä muutama km suunta työmatkaa ja lataa töissä akut :D
Hyvä työmatkaan eikä tule edes hiki.:LOL:

hurjaa

Ei kai sade pyöräilyä estä?

Mä sain vihdoista viimein tilattua pyörälle huollon ja samalla saan lukkopolkimet. Kengät jätin jo sinne niin asentaa klossit samalla vaivalla ja rahalla. Reissun jälkeen saan sitten huolletun pyörän lomanviettoon.

en ole niin riippuvainen polkupyöräilystä, että #ajankuluksi +13 asteessa vesisateessa
kova työ taas siistiä pyöräkin jos sen menee sottaamaan

työmatkat on sitten eri asia, #kelilläkuinkelillä

Mitä vittua ampparit tarjosi mulle luettavaksi: Milla tienaa 7 700 €/kk, Ee elää yhteiskunnan tuilla – nyt he kertovat, mikä merkitys rahalla on elämässä | Me Naiset

Diplomi-insinööri Milla Saaristenperä, 37, työskentelee johtajana suomalaisessa pörssiyhtiössä. Hänen kuukausipalkkansa on noin 7 700 euroa, ja siitä jää verojen jälkeen käteen noin 4 400 euroa. Viime vuonna Milla sai lisäksi vielä 13 000 euron bonuksen.

Milla viihtyy työssään ja on tyytyväinen tulotasoonsa. Hän tekee arkisin 7–10 tunnin mittaisia työpäiviä, mutta saattaa jatkaa työpäivää vielä kotona tunnin tai parin ajan. Lisäksi hän vastailee työmeileihin myös kotoa.
Työssä menestyminen taas on Millalle tärkeää myös itsetunnon kannalta.

Ee Eisen, 34, on ollut viimeksi palkkatöissä yli kaksi vuotta sitten. Hän saa työmarkkinatukea noin 440 euroa kuukaudessa ja asumistukea 406 euroa. Hänen 30-neliöisen, Helsingin Itäkeskuksessa sijaitsevan yksiönsä vuokra on 800 euroa. Kela korvaa siitä 674 euroa.

– Asumistuestani on uhattu leikata pois 20 prosenttia, jollen hanki edullisempaa asuntoa, mutta sellaisen löytäminen on vaikeaa, kun minulla ei ole luottotietoja.

Ee on opiskellut yliopistossa suomen kieltä ja sukupuolentutkimusta. Hän on vetänyt muun muassa koulutuksia seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta.

– Olen ollut melkein 11 vuotta masentunut, ja yksi syy siihen on vähävaraisuus. Köyhyys aiheuttaa jatkuvaa epävarmuutta aivan kaikesta. Nykyisin myös fyysinen kuntoni on heikentynyt. En näe ulospääsyä.

Mitä tähän nyt pitäis sanoa?

Tällaisiin juttuihin jotkut tulevat aina muistuttamaan, että tässä ei kerrotan ollenkaan lähtökohdista. Kuinka paljon esim. Milla on saanut tukea vanhemmilta vs. Ee.
Että on tärkeää muistaa, ettei kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia. Että pitää ymmärtää ja tukea mussun mussun.

Ei jumankauta.

Tässä maassa on erittäin hyvät mahdollisuudet ihan jokaisella, joka vain haluaa ja on valmis tekemään töitä. Tiedän tämän omakohtaisesta kokemuksesta. Omat lähtökohtani eivät ole olleet kovin ruusuiset puhumattakaan siitä, että olen nuoruudessa kohdannut paljon sellaisia haasteita joita valtaosa ei koskaan käsittele. Enkä edes käsitellyt näitä asioita yksin, vaan myös huu, pelottavan ja leimaavan ammattiauttajan kanssa.
Muutettuani kotoa 17-vuotiaana en ole saanut vanhemmilta latin latia, enkä muunlaista tukea esim. että olisivat tarjonneet asunnon tms., että saan kasvatettua pesämunaa. Tiedän kyllä millaista köyhyydessä eläminen on, siitäkin on omakohtaista kokemusta vuosien ajalta.
Nykyisin tilanteeni on erilainen. Millan tuloille en yllä mutta pakkiksen köyhyysrajan yläpuolelle kyllä. Näin lapsettomana tulee toimeen jotenkuten tälläkin ansiotasolla. (Missäköhän olisin, jos minun lähtökohtani olisivat olleet erilaiset, paremmat? Tai suunnitelmani selkeämmät - hankala oli yksin navigoida, kun ei ollut ketään kokenutta aikuista ohjaamassa, kannustamassa ja tukemassa.)

Minä ainakin sanon, että vtuttaa tuollaiset jutut joissa joku kokee tulotason pienuuden ulkoa annetuksi olosuhteeksi, jolle ei voi tehdä mitään.
Mitä yhteiskunnan pitäisi Een hyväksi nyt tehdä? Puhdistaa luottotiedot? Terve.

Tällaisiin juttuihin jotkut tulevat aina muistuttamaan, että tässä ei kerrotan ollenkaan lähtökohdista. Kuinka paljon esim. Milla on saanut tukea vanhemmilta vs. Ee.
Että on tärkeää muistaa, ettei kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia. Että pitää ymmärtää ja tukea mussun mussun.

Ei jumankauta.

Tässä maassa on erittäin hyvät mahdollisuudet ihan jokaisella, joka vain haluaa ja on valmis tekemään töitä. Tiedän tämän omakohtaisesta kokemuksesta. ........

Tämä.

Oma nuoruus vierähti 90-luvun laman kourissa Oulun Tuirassa. Pitkälti kova koulu, paljon tuli perseiltyä ja oppirahat maksettua, mutta ennen kaikkea opittua ja mentyä eteenpäin. Intin jälkeen omilleen asumaan ja opintotuen sekä paskaduunien (blokkari, tiskari, vänkärinä raksalla, varastojamppana jne.) avulla koulut tuli käytyä ilman lainarahaa. Ne nuoruuden tutut jotka jäi valittelemaan ja elämään tukien varassa, tekee sitä edelleen tai ovat jo heittäneet lusikan nurkkaan.

Oma tulotaso ei päätä huimaa myöskään, mutta toimeen tulee. Pankin talossa asustelen ja pihasta löytyy 3 autoa jotka on omia, vaikkakaan eivät uusia.

Mut joo, pitkälle pääsee, jos ja kun ei jää tuleen makaamaan. Toki varmasti on myös niitä joita ei kerta kaikkiaan onnista elämässä, mut suurin osa taitaa sitikkin olla vaan laiskoja ja mieluummin uhriutuvat kuin tekevät asialle jotain.

möh

Olen samaa mieltä, että tässä maassa kyllä on jokaisella joka haluaa mahdollisuus vaurastua. Koulut ei maksa mitään ja rahaa annetaan elämään.

Asia on eri, että jaksaako nähdä vaivaa. Osa on saamattomia osa on taas ahkerampia.

Vaurastuminen ei ole avain onneen, mutta tuo se elämään varmuutta.

Back
Ylös Bottom