Oculus Rift, Omni, Vuzix yms älylasit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dynion
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
HoloLens on oikeasti monella tapaa teknisesti tosi vakuuttava, mutta jostain syystä Microsoft kokee tarpeelliseksi antaa siitä valheellisen kuvan noissa esittelyissä. HoloLensin "hologrammien" field of view (FOV) on tosi rajoittunut horisontaalisti ja vertikaalisti. Paras kuvaus siitä on ehkä se, että niissä on keskellä näkökenttää kuin ikkuna, joka paljastaa virtuaaliset kohteet.
Mun lukemani perusteella siinä on kuitenkin kaikki muu tosi hyvää. Tracking on sulava ja tarkka, resoluutio on hyvä, virtuaaliset kohteet piilottaa oikeat kohteet melko hyvin taakseen, eli eivät ole juurikaan läpinäkyviä edes hyvin valaistussa huoneessa, mutta itse lasit ovat hyvin läpinäkyvät, vähän kuin kevyt savulasi. Lisäksi laite on langaton ja ilmeisesti prosessoi itsenäisesti kaiken, tai niin on annettu ymmärtää jossain haastatteluissa. Tiloja ei mun tietääkseni tarvitse erikseen skannata HoloLensiä varten, vaan se tunnistaa itse tasaiset/suorat pinnat, kuten pöydän taso tai seinä. Hologrammit myös pysyvät taustalla käynnissä normaalisti ja voivat pitää ääntäkin, mutta tulevat näkyviin ainoastaan kun osuvat siihen "ikkunaan".

FOV:n ei myöskään odoteta paranevan merkittävästi ensimmäisen sukupolven versioihin ja näyttäisi siltä, että se on aika kinkkinen pulma ratkaistavaksi jatkossakin. En odottaisi vähään aikaan isoa parannusta. Joku on spekuloinut, että siihen käytetään DPH-tekniikkaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_planar_holography), jolloin rajoittavaksi tekijäksi tulee materiaalin taitekerroin.
On vielä myös epäselvää, että minkälaisia sovelluksia siihen oikeasti tulee. Kaikenlaista voidaan kuvitella, mutta mikä sitten on käytännöllistä ja hyödyllistä. Pelit kyllä varmasti toimii, kuten ovat toimineet kaikissa muissakin laitteissa. Joku oli jo innokas tuomaan virtuaalipainajaiset omaan kotiinsa. :D http://i.imgur.com/943IN8A.jpg

Sitten mitä tulee Oculus riftin uutisiin, niin tiivistettynä kuluttajaversio on lopulta paljastettu ja se on jälleen kutakuinkin kaikilta osin parempi kuin ennen. Toimii kahdella erillisellä näytöllä, tarkempi resoluutio, näytöt ovat paremmat (esim. musta on mustempi), optiikka on parempi, virkistystaajuus 90 Hz ja screen door paljon huomaamattomampi. Ergonomia huomattavasti parempi kuin ennen ja painaa kuulemma vähän enemmän kuin lippis. Laite on suurelta osin jotain kangasmateriaalia ja sen voi tilata eri mallisilla kasvo-osilla kasvojen rakenteen ja silmälasien tarpeen mukaan. Linssien etäisyyttä toisistaan voi säätää kullekin käyttäjälle sopivaksi. Tracking kameroita voi tarvittaessa todennäköisesti hankkia useamman kappaleen ja ne toimivat yhdessä. Joissain demoissa oli käytössä kaksi kameraa.
Jokaisen riftin mukana toimitetaan myös xbox-peliohjain, koska pelinkehittäjille piti antaa joku ohjain, minkä pohjalle voi kehittää pelin toiminnot ja olla varma, että jokaisella on se. Ohjain ei kuulemma lisää hintaa kovin paljoa, ja jos omistaa sellaisen entuudestaan, niin voi myydä paketin mukana tulleen ja ehkä jopa jäädä voitolle.
Riftistä kiinnostuneille suosittelen katsomaan tän videon:

View: https://www.youtube.com/watch?v=asduqdRizqs


Ja tosiaan toi Oculusin itse kehittelemä Touch-ohjain ei tule paketin mukana vaan myydään erikseen. Se tulee myyntiinkin luultavasti muutama kuukausi riftin jälkeen (rift Q1 ja touch H1 2016). Kaiken mun kuuleman ja näkemän perusteella Touch on tosi lupaava. Ne ovat langattomat, kevyet, intuitiiviset käyttää ja mahdollistaa monipuoliset toiminnot. Tracking toimii kuulemma tosi hyvin myös, mutta näiden kanssa se toinen tracking kamera on luultavasti aika tarpeellinen, koska yhdellä kameralla ei kaikissa asennoissa voi olla suoraa näköyhteyttä kaikkiin laitteisiin. Demossa käyneet olivat aika täpinöissään mm. twitterissä ja haastatteluissa.

Crytekiltä on muuten tulossa joku dinosaurusmaailma-peli ja siitäkin oli tosi cool demo. http://www.roadtovr.com/hands-on-cr...pe-motion-controls-back-to-dinosaur-island-2/ Niiden tiimillä on epäilemättä aika hyvin hanskassa sellaisen ympäristön luominen, ja tää on ainakin itselläni prioriteettilistalla kärkisijoilla sitten kun tulee ulos. Cryengine saa myös virallisen tuen riftille.
Toinen mitä itse ootan innolla on tämä

View: https://www.youtube.com/watch?v=KH2YzotvLiw
 
Tästä ei ainakaan nopeasti löytynyt yhtään edes screenshottia, eli ei käryy miltä homma näyttää mutta tuntuu jengi kohtis kauhuissaan olevan.

When Virtual Reality Is Fucking Terrifying
http://kotaku.com/when-virtual-reality-is-fucking-terrifying-1713010885

At this year’s E3, Capcom had a Project Morpheus demo called Kitchen. It seems scary as all hell.

Chris Jager at sister site Kotaku Australia called the demo “the most disturbing gaming experience” he’s ever played.

Tuossa kuvaus demon sisällöstä: http://www.kotaku.com.au/2015/06/the-kitchen-on-project-morpheus-will-devour-your-soul/

Reactions:


View: https://www.youtube.com/watch?v=9kr6IKnmdkE



View: https://www.youtube.com/watch?v=mfoq-zBOigM


Joo-o, en tuu ikinä koskee kauhupeleihin VR lasit päässä. :p
 
Sonyn Project Morpheus yllätti henkilökohtaisesti laadullaan, mutta sen siitä saa kun aliarvioi ison teknologiayhtiön. Oon aina sivuuttanut Morpheusin, koska se pyörii pleikkarilla ja eihän konsolit mitään pyöritä. Paitsi että kyllähän VR saadaan pyörimään kännykälläkin, kun tarpeeksi karsii karkkeja.


View: https://www.youtube.com/watch?v=Dq5VVnsQgB8


Huomenna pitäis lähteä pari HoloLensiä avaruuteen, jos kaikki menee putkeen.


View: https://www.youtube.com/watch?v=S1IS8Kbzxos


En tiedä mitä ne sillä aikoo tehdä, mutta ehkä se liittyy jotenkin tekniseen etäneuvontaan. Jossain promovideossa oli esimerkki, että neuvoja näkee neuvottavan kuvan ja voi merkata siihen ohjeita.
 
Tää on kyllä aika makeeta.

Varsinainen setti alkaa about 2:30, mut alussa selittää hommia.
Noi hologrammit mitä videossa näkyy on mitä pelaaja näkee, täs käytetty jotain kameraviritystä et näkyy katsojille ruudusta.


View: https://www.youtube.com/watch?v=C3rNIxMlKmI
 
Tuosta uusimmasta Hololens pätkästä tulee mieleen että voi olla melkoisen mielenkiintoisia Megazone tyyppisiä palveluita tulevaisuudessa. Demon perusteella ei edes kovin kaukana tulevaisuudessa.
Porukalla pelaa joku sci-fi wave defense, kuten oli Mass Effect 3:ssa.
Toi olis varmaan ihan suosittu jos pykäis pystyyn?

Vähän samanlaista jo rakennetaan jenkeissä, mutta oli siinä vähän eri hommia. Enkä muista oliko siinä tommosia virtuaalisia gearei mitkä näky päällä. On siinä muuten augmented realityä.

Tämähän se olikin:


View: https://www.youtube.com/watch?v=cML814JD09g


Aukea kesällä 2016.
https://thevoid.com/
 
Täällä on HoloLens saanut aika paljon huomiota, niin laitetaas tämä varteenotettava kilpailijakin.


View: https://www.youtube.com/watch?v=kw0-JRa9n94&feature=youtu.be


Tärkein kohta on:
Shot directly through Magic Leap technology on 10/14/15, without the use of special effects or compositing.
Magic Leappia ei oikein voi sivuuttaa AR-teknologiasta keskustellessa senkin vuoksi, että se on onnistunut keräämään huomattavan määrän sijoittajien rahaa http://www.businessinsider.com.au/magic-leap-raising-1-billion-2015-10 Harvemmin kaadetaan miljardeja dollareita johonkin, ellei siitä ole saatu vakuuttavaa näyttöä (suljettujen ovien takana).

Viven julkaisupäivästä on myös tullut huhuja. Vuoto kuuluu näin "8 december there will be published price, it will be possible to purchase and there will be published list of available titles - we estimate that it will be several dozen of full games.". Kannattaa siis joulukuun alussa laittaa korvat hörölle, jos aikoo ostaa Viven.
 
Itseäni kiinnostaa nämä älylasit eniten tällä hetkellä sijoitusmelessä kun kaveri Jenkeistä alan firman bongasi. Näköjään on tarjolla ihan viihdekäyttöönkin, mitä mielipiteitä herättää?

https://www.vuzix.com/Products/iWear-Video-Headphones

Tuossa siis tuon kyseisen firman viihdepuolen tuote. Mielenkiintoinen kapistus ja varmasti näissä on tulevaisuutta.


Sitten vielä erikseen hyötykäyttö. Eli nyt hyvä esimerkki vaikka joku asentaja joka tarvitsee koko ajan jotain manuaalia, kuvaa jne:

https://www.vuzix.com/Products/m100-smart-glasses


Onko kellään täällä kokemuksia ja ajatuksia näistä noin ylipäätään? Google ei ainakaan tätä heti lentoon saanut, mutta joku saa jos on saadakseen.

Hyötypuolelta mietin vaikka raksamiestä jolla ois älykkäät suojalasit ja saisi niihin vaikka rakennuspiirustukset. Käyttökohteita keksii paljon.
 
Sijoitusmielessä jos pohtii, niin kannattaa pitää mielessä että tuossa kentässä toimii sellaisia firmoja kuin google, microsoft, oculus, samsung ja lieneekö muut htclghuawei sarjalaiset mukana myös. Että onko just se pulju x se joka tyhjentää potin?

Noin muuten ihan mielenkiintoisia tuotteita. Joku samsungin härpätin kai oli olevinaan joulun hittilahja. Itselle en käyttöä keksi, varmaan hauska olisi testata kerran. Kun joku kehittää oikeasti huomaamattomat ja häiritsemättömät lasit niin voihan niistä olla jokpäiväiseen käyttöönkin.
 
Täällä on ketju aiheesta, jossa on aiheesta selkeästi hyvin perillä olevia Pakkislaisia. Komppaisin tässä D. Yatesia, että startupeilla alkaa olemaan ahdasta matsata Facebookkia (Oculus), Microsoftia (Hololens), Googlea, Valvea ja Sonya vastaan ainakaan kuluttajamarkkinassa. Toisaalta taas pro puolella tuskin tulee olemaan pitkään tilaa kerätä isoja marginaaleja, koska kuluttajavolyymeilla vedetään markkinasta matto alta. Lisäksi on vielä aika epävarmaa, missä vaiheessa markkina todenteolla käynnistyy, mikä ei näille ison pelikassan pelaajille mikään ongelma samalla tavalla kuin suhteellisesti pikkufirmalle. Best case skenaario tällaiselle Vuzixille on tulla jonkun markkinasta myöhässä olevan ison toimijan ostamaksi - harmi vaan että isot ovat jo eturintamassa.
 
Vuzixista omistaa 30% sellainen pikkupaja kuin Intel...

En yllättynyt että oli ketju, ei jaksanut vaan etsiä kun ei parilta ekalta sivulta löytynyt. Mutta parempi näin että oli jo pohjalla juttua ja vielä parempi jos joku tutustunut aiheeseen konkreettisesti.
 
Minun mielestä kannattaa jakaa tuo markkina ihan heti kahtia.

On virtuaalitodellisuustuotteita(VR) kuten facebookin oculus, htc vive, samsung gear vr jne. Näissä käyttäjä on virtuaalimaailman sisällä ja interaktio todellisen maailman kanssa on minimaalista.

On myös augmented reality(AR) tuotteita kuten microsoftin hololens, google glassin uusi tulossa oleva versio, meta glasses, vuzix jne. Augmented reality tuotteissa idea on integroida virtuaalisia asioita todelliseen maailman kanssa yhteen.

Käyttötapaukset ovat ihan erilaisia VR vs. AR. VR on mahdollista nykyään tehdä todella hyvin melko huokealla ja kattaen liki koko käyttäjän näkökentän. AR ratkaisut taasen ovat kalliita ja alue mikä saadaan käyttäjän näkökenttään on pieni. AR ratkaisuissa käytännössä tuodaan pienehkö ikkuna käyttäjän näkökenttään.

VR lasit voivat olla rumat ja isot kunhan ne ovat mukavia pitää päässä. Näitä käytetään kotioloissa pelejä tai elokuvia katsoessa vrt. televisio käyttötapaus. Joku gearvr tyyppinen ratkaisu voi toimia myös lentokoneessa ja junassa. AR:aa käytetään on the go tai töissä. Isot rumat lasit voivat olla turnoff. Minun arvaus on, että vr lyö itsensä läpi seuraavan 1-3v aikana. AR:n läpilyöntiä muualla kuin todella kalliissa ja rajoittuneissa käyttötapauksissa voidaan joutua odottamaan 10v+. En laske läpilyönniksi ar:n osalta sitä, että 3000$ hintaista hololens protoa voi löytyä volvon myyntipisteistä...

VR markkina voi olla aika hyvin jo jaettu. AR markkinaa taas ei ole edes vielä olemassa poislukien microsoftin puskema hololens ja hololens yhteistyö esim. volvon kanssa.

En lähtisi liikaa uskomaan inteliin. Intel yrittää kaikenlaista ja niillä on ties mitä juttuja työn alla. Eivät he välttämättä silti oikein mitään saa menestymään. Niiden bisnes on muutenkin enempi tehdään teknologiaa ja toivotaan että joku dell, hp tms. tuotteistaisi tai tehdä cpu bisnestä tukevia tuotteita. Intel haluaisi löytää itsensä uudelleen, mutta heidän mobiili, iot jne. bisnekset eivät ole kyllä mihinkään lentoon lähteneet kovasta panostuksesta huolimatta(ainakaan vielä).

Holy grail juttu AR tuotteissa lienee projisiolaite, joka pystyisi ampumaan kuvan suoraan silmään ja kattamaan koko näkökentän. Se joka tuon keksii ja pystyy tekemään pienessä paketissa ilman hullua virrankulutusta tekee rahaa paljon. Tosin en pidättele hengitystä tätä odottaessa.
 
Oculus/htc vive tyyppinen ratkaisu tulee olemaan minun mielestä todella kovaa kamaa vaikka pelit eivät kiinnostaisi.

180/360 astetta 3d videot ja lähetykset tulevat olemaan todella kova juttu. Esim. ufc, jääkiekko tms. 360 3d lähetyksenä aitiopaikoilta voi nostaa ppv myyntiä hieman uusille luvuille. Samoin joku olympialaisista tuleva paketti, osta tästä 99snt hintaan video missä voit nähdä mäkihypyn, syöksylaskun tms. kuin olisit itse suorittamassa lajia. Ei tuota ehkä usko ennen kuin näkee muutaman videon ja aivot sanoo "täähän on ihan kuin olisin paikanpäällä, tämä on uusi todellisuus". Toki headsettien kuvanlaatu on vielä heikohko, mutta riittävä siihen, että vr iskee läpi ja aivot sanovat "tämä on totta". Pelkkä 360 3d kuva ei riitä. Äänetkin pitää olla oikein nauhoitettu ja tehty, että illuusio todellisuudesta syntyy.

Aikuisviihdeteollisuus on jo kerennyt apajille. Spoilerin sisällä olevien saittien videot ovat erittäin katu-uskottavia sopivan laitteen läpi katsottuna.

Nokian ozon tyyppiset ratkaisut kun yleistyvät niin sisällön määrä räjähtää käsiin. Miten olisi vaikkapa 360 3d google maps, jossa voi oikeasti virtuaalivierailla kiinanmuurilla. Kokemus on ihan kuin olisit paikanpäällä ääniä myöten. Tai virtuaalinen kierros museoon. Tai virtuaalinen 360 3d uutispätkä sota-alueelta.

https://ozo.nokia.com/

Ollaan ison murroksen äärellä. Mediankulutus voi muuttua samalla tapaa kuin tapahtui radio -> televisio siirtymässä. Tosin nää nykyiset headsetit on enempi sitä mustavalkotelevisiota muistuttavaa kamaa. Mutta tovin päästä asiat ovat paremmin.
 
Vuzixin kohdalla ei voi oikein startupista puhua, kerta firma on perustettu 1997. Ei paljoa googlet ja muut haittaa, jos ja kun tuote (AR) on parempi ja paukut riittää.

Esim. tällä hetkellä fortune 100 firmoista puolet pilotoi Vuzixin AR-laseilla. Mm. DHL sai varastokeräilynopeutta kasvatettua 25% Vuzixin laseilla ja niihin sopivalla softalla. Daimler sai myöskin pilotissa jotain tuotantoprosessia nopeutettua 25%. Aika äkkiä maksavat 1000$ lasit itsensä takaisin.

Kuluttajamarkkinaan fokusoituminen ei oikein päästrategiana kannata, koska yrityskäyttö tulee analyytikoiden arvioiden mukaan olemaan jopa 80% kokonaismarkkinan liikevaihdosta. AR läpilyönti on jo tapahtumassa ja vauhti kasvaa. Ei firmoilla ole varaa jättää käyttämättä AR tuomia mahdollisuuksia. Katsellaan mitä 6.-9.1.2016 järjestettävä CES tuo tullessaan ;)

Tästä voi katsella jonkinlaista tiivistelmää liittyen siihen, että miksi juuri Vuzix on napannut ja todennäköisesti tulee nappaamaan aika hyvän siivun markkinoista itselleen: http://microcapresearch.com/vuzix-smart-glasses-leader/
 
CES:n aikaan kannattaa tosiaan olla kuulolla. Jos ei muuta, niin ainakin hyvin todennäköisesti ilmoitetaan riftin kuluttajaversion preorder-päivämäärästä ja ehkä myös hinnasta. Ainakin lupasivat pian vuodenvaihteen jälkeen ilmoitella preorderista, ja Palmer Luckey on twitterissä prepannut ihmisiä ilmeisesti aika korkeaa hintaa varten. Luonnollisesti ensimmäisen sukupolven tuotetta ei välttämättä kannata ennakkotilata, jos ei ole innokas harrastaja. Jos kaveripiiristä löytyy sellainen, niin parempi käydä kokeilemassa ennen ostopäätöstä, ja mielellään vasta sitten kun oculus touch -ohjaimet ovat käytössä. Nopeasta kehityksestä huolimatta näissä on vielä isoja rajoitteita, jotka voi peruskuluttajalle olla kynnyskysymys. Hinta erityisesti.

Vuzixista en osaa paljoa sanoa, kun en ole perehtynyt. iWearin puolesta en pikaisen katsauksen jälkeen rahojani laittaisi likoon, mutta älylaseista en tiedä.
 
Vuzixista en osaa paljoa sanoa, kun en ole perehtynyt. iWearin puolesta en pikaisen katsauksen jälkeen rahojani laittaisi likoon, mutta älylaseista en tiedä.

Juu no eipä se pihvi heillä olekaan VR-puolella. iWearin vahvuuksia on mm. se, että tarjoaa kokonaisratkaisun koska sisältää kuulokkeet ja on lisäksi varsin yhteensopiva laite. Hinta 499$ ei tunnu kovin pahalta ja etua on myös siitä, että on ensimmäisten joukossa tuonut valmiin tuotteen markkinoille. Miinuksena toki se, että kuvan tarkkuus voisi olla parempikin ja näkökenttä laajempi. Mitä kuvanlaatuun tulee, niin 4K versio on tulossa markkinoille käsittääkseni ensi vuonna. Näkökentän laajuuden kasvattamisesta ei ole mulla tietoa. Itsellä ei oikein ole tuolle käyttöä, kun kotoa löytyy projektori ja julkisissa liikennevälineissä tai ylipäätään kodin ulkopuolella ollessani haluan nähdä mitä ympärilläni tapahtuu. Haluaisin toki itse kokeilla sekä iWearia että Oculus Riftin laseja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom