SUPERCARB 1kg -40%

Oculus Rift, Omni, Vuzix yms älylasit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dynion
  • Aloitettu Aloitettu
Toi olis niin paikallaan, että sais pelattua jotkut lasit päässä ja kunnon näkökentällä. Siihen vielä konsolit akkukäyttöisiksi, niin heippa vain tylsät mannertenväliset lennot jne muut aivoja tappavat tilaisuudet. Tässä on pelattu ilkuisuus samalla formaatilla, telkkari, konsoli, ohjain. Olis jo aika päästä eroon tosta telkkarista.
 
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Oculuksella saa hyvän tutkimuksen tehtyä. Lagin vaikutus. :lol2:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
^Tossa on paljon potentiaalia. Jos vaan kehitetään systeemiä riittävästi, niin helpottaa varmaan paljon. En oo panssaroituja ajoneuvoja ajanut, olen vaan ampunut niitä, mutta veikkaan että näkyvyys ei taida olla kovinkaan kummoinen.
Tositilanteessa tietysti kaikki kamerahässäkät ja muut ovat aika haavoittuvaisia, niin täytyy varoa ettei liikaa nojaudu siihen.
 
Nyt on pakko sanoa että hienoin Oculus säätö ikinä! ​Ikinä.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^Jep, kyllä tollasilla kelpaa jo pelailla. Käsien ja jokaisen sormen liikkeet voi trackata. Noilla on jo sellainen tarkkuus, että viittomakieli onnistuu VR:ssä. Hinta kuulemma vaan on aika suolainen vielä ja saa nähdä miten tuollainen hökötys miellyttää suurta käyttäjäkuntaa.

Nyt E3:n jälkeen voisi taas päivitellä tilannetta. Tässä jonkun tekemä tiivistelmä:
DK2 Shipping
Shipping going to plan.
-Nate Mitchell: “We’ll Ship 20-30,000 (DK2s) in July, I believe.. If you place an order today, you should receive it in August".

CV1 Specs
No hard info on CV1 specs. No info on eye tracking. The CV1 prototype exists, is better than DK2 in many ways and lots of people have tried it:
-Palmer Luckey: "The first consumer version will be a lot better than DK2 - a lot better. There’s a lot of unannounced things we can’t talk about, but it’s going to be a lot smaller, a lot lighter, cheaper, wider field of view, higher resolution and higher framerate".
-Brendan Iribe: "Internally at Oculus, we do have the consumer prototype" and "The prototype, I think we've had, hundreds of people, maybe four, five hundred people in".

CV1 Release Date
No hard info on release date, except that end of 2015 seems to be a worst-case scenario.
-Brendan Iribe: "I think Palmer said 'If we haven't shipped by the end of 2015, that's a problem'".
Conflicting info on whether the release date is dependent on content:
-Brendan Iribe: "We... need it to be a fun device to use and a fun platform to use.. And for that system to be fun, it needs content. Content sells hardware, right?"

CV1 Price
As cheap as possible:
-Palmer Lucky: "We’re going to be selling it at cost".
Edit - and likely cheaper than DK2 (see Palmer quote under CV1 Specs above)

Content
These games seemed to get a lot of coverage:
Lucky's Tale - unimpressive looking platformer, that's very impressive to play.
Alien Isolation* - AAA Alien game. See yourself get stabbed through the chest.
Superhot - Cool looking FPS still fundraising on Kickstarter.
No Man's Sky* - Space fighting, dinosaurs, massive amount of procedural content.

Motion Controllers
Lots of great reactions to ControlVR, but the community is expressing concerns about the cost & not being able to use it to move around.
There didn't seem to be any info from Oculus on whether they're working on their own motion controller.
* Edit: Not confirmed for the Rift

CV1 arvellaan (fanien keskuudessa) tulevan 2015 alkupuoliskolla. Sitä on tarkoitus myydä nollavoitoilla ja tulee ilmeisesti olemaan aikalailla hieno vempain. Voitot tahkotaan sitten tietysti myöhemmin softapuolella ja kunhan ollaan saatu laaja käyttäjäkanta. Tulevista OR AAA-peleistäkin alkaa pikkuhiljaa kuulumaan huhuja. Nyt onkin ensisijaisen tärkeää luoda sisältöä riftille, kun kriittisimmät tekniset ongelmat on jo ratkaistu.
-Alien: Isolation, lupailee kauhua ensimmäisen alien-leffan ahdistavissa tunnelmissa ilman halpoja "jump scareja". Alien-fanina taitaa olla pakkohankinta, vaikka kauhistuttaa jo etukäteen...
-Star Citizen, toinen mielenkiintoinen tekele. Avaruusroolipeli, jossa pääsee tottakai lentelemään avaruusaluksilla. Erittäin nätin näköinen ja alukset ovat hienoja ja niissä on tarkkoja yksityiskohtia. Cockpit view toimii kuulemma riftissä erittäin hyvin antaen parhaan immersion tällä hetkellä.
Muistakin peleistä on ollut paljon puhetta, ja demoja on jo vaikka kuinka paljon. Tässä nyt vaan pari isomman budjetin esimerkkiä. Demoissa löytyy monenlaista ideaa ja onkin mielenkiintoista nähdä mitkä niistä jäävät henkiin. Uusi teknologia herättää paljon uusia luovia ajatuksia pelinkehittäjissä.

Demoista täytyy vielä mainita ainakin Technolust, joka mielestäni näyttää aika lupaavalta. Hienosti luotu cyberpunk dystopia.
Parhaat reaktiot olen nähnyt tästä "pelistä", joka on oikeastaan lähinnä joku ihastelukierros. Enkä tarkoita huonossa mielessä. Se on vakuuttava ja avaa vähän sitä, millaisia mahdollisuuksia VR:ssä on.

Kannattaa katsoa. :D Huom: tämä reaktiovideo on tehty DK1:llä, joka on kurapaskaa verrattuna tulevaan kuluttajaversioon.

Tossa on joku artikkeli ja haastattelu How I got stabbed in the chest at E3 2014 (an Oculus Rift tale). Haastatteluvideon lopussa väläytellään vähän, että Oculuksella ollaan mietitty parempaa äänentoistoa ja myös "holodeckiä".
Oculus on värvännyt viime kuukausina aika nimekästä porukkaa riveihinsä ja solmipa jonkun sopimuksen Samsunginkin kanssa. Ilmeisesti Samsung toimittaa Oculukselle rautaa, eli näyttöjä, ja Oculus puolestaan toimittaa Samsungille softaa. Kasvava kiinnostus ammattilaisten ja isojen tekijöiden keskuudessa lupaa hyvää.

Omat fiilikset on sellaiset, että ei oikeen malttais odotella. :D
LMxO4OR.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^ En ollutkaan nähnyt tota Senza Peso pätkää, kaverin reaktiot oli kyllä vähintään hurjat.
Niin hitosti haluisin testaa tuota laitetta kun ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miltä se oikeasti tuntuu, ei videoita katsomalla saa edes kuviteltua sitä.
Ei millään jaksais odottaa. Tässä vaiheessa helvetin positiivista on se että jo toi DK1 on lyönyt kaikki testanneet ällikällä, useimmat ihan muna pystyssä ku demoja testailee. Sitten tulee DK2 joka on astetta parempi, ja sitten tulee vielä kuluttajille tarkoitettu versio joka tod.näk. ihan sikana parempi.
Päätin juuri etten uusi pc:lle mitään rautaa enneku toi laite on markkinoilla, sitä varten sitten miettii laitteiston uusiksi.
 
Kävin viikonloppuna westcoast motor showssa(auto,mp+jenkkinäyttely), jossa oli yksi heppu joka kuvasi jollain hi-tek kameralla illalla messujen jälkeen kaikki ajoneuvot. Sama heppu kävi näyttämässä puhelimesta, että miltä kalajoen juhannus näytti eturivistä kun Cascada soitti :rock:

On vain makiaa hommaa tuommonen! Pitänee linkata tänne, kun tulee infoa/linkkiä valmiista shöywstä :whip:
 
Vois päivitellä vähän.

Oculus esitteli tossa vähän aikaa sitten uuden prototyypin Crescent Bay


Jotain pääpointteja mitä muistan siitä:
-90Hz näyttö
-360 asteen head tracking
-Haluttaessa poistettavat kuulokkeet (myös mikrofoni tulee consumer versioon)
-Uutta optiikkaa
-Uusi näyttöpaneeli
-Tarkkuus vähintään 1440p (spekulaatio)
-Kevyempi ja ergonomisempi
Nämä siis ominaisuuksia, jotka ovat parannuksia DK2:sta. Kaiken kaikkiaan Crescent Bay oli taas merkittävä edistysaskel DK2:sta. Testaajien kokemusten mukaan oli jo erittäin tasokasta kamaa ja en ole törmännyt yhteenkään "meh"-reaktioon, toisin kuin vielä DK2-esittelytilaisuudessa oli jokunen. Screen door effect on häivytetty hyvin pitkälti ja ns. presence eli läsnäolon tunne oli joissain demoissa jo täysin vakuuttava.
Vielä ei ole lyöty lukkoon mitä kaikkea consumer versioon tulee, mutta en odota sen olevan enää samanlainen harppaus Crescent Baysta kuin tähän asti on ollut versioiden välillä. Siellä aletaan kai pikkuhiljaa valmistautua osien massatuotantoon ja kasaamiseen, jotta saadaan riittävästi yksiköitä pihalle julkaisuun. Siihenkin menee monta kuukautta, vaikka aloittaisivat heti.

Yksi ihan mielenkiintoinen juttu on tullut esille, kun tohon Alien: Isolation -peliin on modailtu rift-modi (ei ole virallista tukea). Tähän asti tulleiden käyttäjäkertomusten mukaan on nimittäin kuulemma ihan vitun ahdistavaa kamaa. :D Kokemus ei ole enää verrattavissa mihinkään, mitä perinteiset näytöt voivat tarjota. Siitä aletaan olemaan jo aika varmoja, että kauhupeleillä on merkittävää potentiaalia tappaa ihmisiä. VR Gaming Could Cause Death, Says Dev
Tämän vuoksi heräsikin kysymys, että ottiko Alien: Isolationin kehittäjät rift-tuen pois juuri siksi, ettei tulisi mitään lakijuttuja kun ihmiset alkavat saada slaageja. Alunperin siinä piti olla virallinen rift-support ja sitä jopa markkinoitiin sen avulla.


Tossa 2:20 jälkeen alkaa näkyä toimintaa. Itse en ainakaan omia vanhempiani laittaisi tällaisia pelaamaan, ihan varmuuden vuoksi...

Aiemmin oli juttua siitä, kun Norjassa oculus riftiä käytettiin tankkien ohjaamisen helpottamiseen. Tässä yksi toisenlainen ei-viihteellinen käyttötarkoitus First Oculus Rift Surgery (DK1/DK2) - Imgur Kirurgien kouluttamiseen. Saman voisi varmaan tehdä 2D-näytölläkin, mutta jos syvyysnäöllä ja "läsnäololla" on merkitystä, niin silloin tarvitaan VR-naamari.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vähän isompia uutisia, joita kehtaa tännekin spammata:
Samsungin Gear VR on nyt julkaistu ainakin jossain päin maailmaa. Euroopassa ei voi vielä kaiketi sellaista hankkia, mutta tulee varmaan aika pian tännekin. Kyseessä on siis Samsungin ja Oculuksen yhteistyössä kehittämät VR-lasit, joihin voi laittaa Note 4:n pyörittämään sovelluksia. Toimii aikalailla samalla tavoin kuin tähän asti DK1 ja DK2, mutta on kuluttajaversiona viimeistellympi tuote ja "moottorina" toimii älypuhelin eikä PC. Hintaa tulee kaiketi parisataa dollaria tälle lisähärpäkkeelle, eli puhelin ja Gear VR yhteensä ovat aika kallista lystiä.
Sillä voi ainakin muun muassa katsella leffoja virtuaaliteatterissa, 360 asteen kuvia ja videoita, sekä voi pelailla pelejä. En oo ihan hirveesti perehtynyt sovellusvalikoimaan, mutta kuulemma ihan hyvääkin kamaa löytyy jo, vaikka valikoima on vielä alkutekijöissä. Potentiaaliahan on kirjavaan joukkoon erilaisia sovelluksia.
Tarkempaa selostusta ja arvostelua täältä: part1 ja part2
Itse henkilökohtaisesti ällistyin melkein yhtä paljon siitä, miten raskaita pelejä noi nykykännykät pystyy pyörittää (en omista edes älypuhelinta). :D https://www.youtube.com/watch?v=KordUOzwoqo Huomatkaa screen door effect, joka on vielä näkyvä tässä resoluutiossa (1440p?). Tiedä sitten kuinka selvästi se näkyy, kun laittaa kakkulat naamalle, mutta jotain 4k sen kai pitäisi olla, että alkaa kelvata nirsommillekin. Kuulemma ihan täydelliseen kuvaan tarvitaan 8k, mutta siitä ollaan vielä tosi kaukana varsinkin näin pienissä ruuduissa ja näillä suorituskykyvaatimuksilla.

Toinen hyvin mielenkiintoinen uutinen on, että Nimble Sense on hypännyt Oculuksen kelkkaan. Ovat siis kehittäneet näppärän input-systeemin riftille ym. Ilmeisesti Oculuksella on todettu sen toimivan niin hyvin, että päättivät ostaa koko höskän. Varteenotettavia kilpailijoitakin oli tarjolla.
 
Vähän isompia uutisia, joita kehtaa tännekin spammata:
Samsungin Gear VR on nyt julkaistu ainakin jossain päin maailmaa. Euroopassa ei voi vielä kaiketi sellaista hankkia, mutta tulee varmaan aika pian tännekin. Kyseessä on siis Samsungin ja Oculuksen yhteistyössä kehittämät VR-lasit, joihin voi laittaa Note 4:n pyörittämään sovelluksia. Toimii aikalailla samalla tavoin kuin tähän asti DK1 ja DK2, mutta on kuluttajaversiona viimeistellympi tuote ja "moottorina" toimii älypuhelin eikä PC. Hintaa tulee kaiketi parisataa dollaria tälle lisähärpäkkeelle, eli puhelin ja Gear VR yhteensä ovat aika kallista lystiä.
Sillä voi ainakin muun muassa katsella leffoja virtuaaliteatterissa, 360 asteen kuvia ja videoita, sekä voi pelailla pelejä. En oo ihan hirveesti perehtynyt sovellusvalikoimaan, mutta kuulemma ihan hyvääkin kamaa löytyy jo, vaikka valikoima on vielä alkutekijöissä. Potentiaaliahan on kirjavaan joukkoon erilaisia sovelluksia.
Tarkempaa selostusta ja arvostelua täältä: part1 ja part2
Itse henkilökohtaisesti ällistyin melkein yhtä paljon siitä, miten raskaita pelejä noi nykykännykät pystyy pyörittää (en omista edes älypuhelinta). :D https://www.youtube.com/watch?v=KordUOzwoqo Huomatkaa screen door effect, joka on vielä näkyvä tässä resoluutiossa (1440p?). Tiedä sitten kuinka selvästi se näkyy, kun laittaa kakkulat naamalle, mutta jotain 4k sen kai pitäisi olla, että alkaa kelvata nirsommillekin. Kuulemma ihan täydelliseen kuvaan tarvitaan 8k, mutta siitä ollaan vielä tosi kaukana varsinkin näin pienissä ruuduissa ja näillä suorituskykyvaatimuksilla.

Toinen hyvin mielenkiintoinen uutinen on, että Nimble Sense on hypännyt Oculuksen kelkkaan. Ovat siis kehittäneet näppärän input-systeemin riftille ym. Ilmeisesti Oculuksella on todettu sen toimivan niin hyvin, että päättivät ostaa koko höskän. Varteenotettavia kilpailijoitakin oli tarjolla.

Tuosta saadaan ihan hyvä kilpailu aikaan, kun isot firmat kehittävät kilvan tekniikkaa:
Microsoft HoloLens | Official Site
 
Tuosta saadaan ihan hyvä kilpailu aikaan, kun isot firmat kehittävät kilvan tekniikkaa:
Microsoft HoloLens | Official Site
Joo kyllä tohon kilpailuun on aika hyvin herätty montelta taholta. Googlellakin oli oma halpisversio VR-laseista ja Valvella on huhujen mukaan oma salainen VR-labra, jossa on joku ennennäkemätön maaginen VR-laite. Valven ei kuitenkaan kai ole tarkoitus tuoda omaa tuotetta markkinoille, vaan tutkivat ko. teknologiaa pelinkehityksen vuoksi.

HoloLens ja muut sen kaltaiset ovat "augmented reality", eli AR-lasti, joiden tarkoitus on lisätä virtuaaliobjekteja oikeaan maailmaan, eikä niinkään luoda koko virtuaalimaailmaa käyttäjän ympärille. Eli liikutaan ainakin toistaiseksi vähän eri markkinoilla, vaikka jotain päällekkäisyyttä on. Mitä oon lukenut HoloLensistä, niin kuulostaa aika lupaavalta, mutta on vielä tosi keskeneräinen siihen verrattuna, mitä mainostavat.
 
Nyt on pakko linkata Valve's VR headset is called the Vive and it's made by HTC | The Verge

dbTkoa3.webp

Valven kanssa yhteistyössä luotu VR-headsetti. Developer kitissä (joka tulee tänä keväänä) ilmeisesti kaksi 1200 x 1080 näyttöä 90Hz virkistystaajuudella. Consumer versiota luvataan vuoden loppuneljännekselle. Valvehan vielä vuosi sitten oli sitä mieltä, etteivät osallistu noiden HMD:n kuluttajamarkkinoille rautapuolella, mutta mieli muuttui. Ehkä pelkona oli se, että facebook voi kehittää steamille kilpailijan VR-softaa varten.
Huhuja tästä naamarista alkoi tulla jo aiemmin tällä viikolla, mutta Valven oma virallinen julkistus on tulossa tiistaina 3.3 Game Developers Conferencessa, joten ajattelin olla hiiskumatta siihen saakka. Nyt kun HTC tuli ulos kaapista, niin on vähän vaikee pidätellä hypeä.

Katsellaan mitä sieltä konferenssista kuuluu. Koitan saada käsiini kaiken olennaisen materiaalin ja yksi kaverikin on sielä paikan päällä. Jännä kuulla käyttäjäkokemuksia ja vertailua riftiin.
 
Testasin oculus dk2:en kanssa semmoista softaa kuin vrmax videoiden pyörittämiseen. 360 videothan ovat parhaimmillaan tajunnanräjäyttäviä, mutta se mikä todella yllätti oli softassa oleva gopro moodi. Itse tehdyt 1080p laajismoodin gopro fillarointivideot tuntuivat ja näyttivät 3d:lta. Efekti oli jäätävän hyvä ihan tuolla gopro 2d 1080p60 laajismateriaalilla. Toki headtracking paljastaa gopron tapauksessa, että video on plain 2d mutta suurinpiirtein eteenpäin katsoessa tuntui ihan siltä, kuin näkisi kohteiden väliset etäisyydet ja olisi oikeasti menossa mukana.

Videojutuista voi todeta vielä sen, että aikuisviihde tulee myymään ihan sairaan määrän vr-systeemeitä.
 
Nyt on consumer versio näytetty. Myyntiin Q1/2016.
"Täysin uutta on Constellation-seurantajärjestelmä, joka seuraa virtuaalilasien fyysistä sijaintia."

http://muropaketti.com/oculus-esitteli-rift-virtuaalilasien-kuluttajaversion

Esiteltiin myös Oculus kaveriksi ohjaimet, yksi per käsi. Melko hienot! :D Niiden liikettä seurataan, eli käytännössä vois räiskii ja tarpeen tullen kädet erikseen pistää meleellä jatkoa. :D
Ne kuuluu myös ton Constellation seurannan piiriin.

20150611oculustouch.webp
 
Back
Ylös Bottom