Nyt tarvittaisiin pikaisesti laskuapua! (ei ymmärrä!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jtt1983
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
X= (5,0119x10³)² +5,0119x10³
1,0x10³

Tällainen yhtälö olisi ongelmana! Kemian tentti on tiistaina ja jäi tähän yhtälöön jumiin, kun laskin annettuja harjoituksia. Opettaja oli saanut ko. yhtälöstä vastaukseksi 0,03013, mutta en saa tuollaista vastausta mitenkään... Saan tulokseksi koko ajan 0,0050119! Olen yrittänyt laskea sulkeiden kanssa ja ilman ja välituloksien kautta, mutta ei vaan onnistu... Onkohan vika kenties laskimessa, opettajassa vai laskijassa?!

Voisiko joku matikka ihminen kertoa miten tuosta yhtälöstä saadaan tuo 0,03013 tulos? (opettajalla on kuitenkin sama yhtälö kuin minulla!)

p.s nuo neliöt kuvaavat miinuksia eli se on kymmenen potenssiin -3!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:jahas:
Joo parempi ku en sano mitään:D

e. sanompas. nyt varmaan mulla vamottaa, auttakaa joku :D onko noi lausekkeen x:t kertomerkkejä eli * vai x. Onhan nuo aaltoviivat potensseja eli ^ ?

Ja mitkä neliöt?

radiaanit ja asteet on kulman yksiköitä, eli koskee siniä, kosinia ja tania sekä niiden vastaisia. Millä tavalla Deviation ja kuukunen ootte ton laskenu?

radiaanit päällä tulee opettajan vastaus, deg päällä sun vastaus.

mä laskin DEG päällä sain open vastauksen. eka lasket yläkerran, otat välituloksen, sitten jaat. Sitten plussaat vielä ton seuraavan.

^noin mäkin tein ja tuli radiaaneilla tuo oikeea vastaus...

Miten vitussa tuo liittyy radiaaneihen ja asteisiin?

0.0050119^2/0.001 + 0.0050119=0.03013

EDIT: Fiksumpi laskea 1000x (0.0050119)^2+ 0.0050119=0.03013

mulla on deg päällä eli se pitää vaihtaa radiaaneiksi! kiitokset!
ai niin ja mä olen ton ukon parempi puolisko! se väitti että täältä löytyy vastaus kaikkeen, niin päätin kokeilla onneani ja toimihan se! suuret kiitokset vielä! :D

Mun mielestä tuosta tulee 5,0119x10³ X 2 jos jakoviiva ei koske koko yläkertaa.
Jos rupeaa ajattelemaan eikä vain näpyttele niin tuossa on virheen mahdollisuus. Potenssi täytyy ottaa molemmista tulontekijöistä sulkujen sisällä, jolloin jää:

X= 5,0119²x10³ +5,0119x10³ = 0.030131...

Ja sehän ei sitten vaikuta tippaakaan, että ajatteleeko laskin kulmat asteina vai radiaaneina.:arvi:

Sokee neuvoo sokeeta nettifoorumeilla :D

nyt sain itsekin ton opettajan tuloksen... Ei pitäis laskea väsyneenä, kun ei jaksa enää ajatella noita laskulausekkeita..

Joo sori sotkeutuminen, meni ne laskut mullaki molemmilla oikeen. Joskus vaan on saanu vääriä vastauksia fyssan tunnilla kun on ollu väärin noi deg ja rad päällä...tiiä sitte miten sen tohon sekotin... :D

menis nukkuun.

Voi helevetti. :dance: Alko kyllä hymyilyttämään kun luin tän ketjun. Perustakaahan kuukunen ja Tosilihas "Matikkaongelmia"-triidi, jossa setvitte muittenkin tiukkoja laskutehtäviä :D

Pidetään tää hengissä. Itelläkin ajoittain vaikeuksia laskujen kanssa, ehkä jo tällä viikolla tulee muutama probleema. Saatte sit auttaa, niin tarjoon bisset:kippis1:

Lainaan tätä tredia, niin ei tartte uutta tehdä.

"Samasta kehän pisteestä piirrettyjen ympyrän jänteiden pituudet ovat 9,0 cm ja 6,3 cm ja niiden välinen kulma on 60°. Laske ympyrän säde."

Kosinilauseella pitäisi ratkaista. Oikea vastaus on 4,6 cm. Jaossa mainetta ja kunniaa ratkaisijoille!

Piirtää ensin kuvan tosta kyseisestä tilanteesta. Sitten täydentää sen ympyrän sisällä olevan kuvion kolmioks eli yhdistää ne jänteiden toiset päät viivalla. Sen jälkeen laskee kosini lauseella sen kolmannen janan pituuden. Siitä tulee 8,0cm. Sen jälkeen taulukosta löytyy kaava kolmion ympäripiirretyn ympyrän säteelle R=a/2sin(alfa). Tossa a on toi 8cm ja alfa 60°. Tolla sain ainaki ite 4,6cm vastaukseks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom