Nyt tarvittaisiin pikaisesti laskuapua! (ei ymmärrä!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jtt1983
  • Aloitettu Aloitettu
Näin tuon ajattelin:

b = 9,0 cm, c = 6,3 cm y = 60

Kosinilauseesta: a^2 = b^2 + c^2 -2bc*cos y, joten a^2 = 63,99 eli a = 8.
Edelleen, kolmion ympärille piirretyn ympyrän säteelle (MAOL): r = a /(2*siny) = 8 / (2*sin 60) = 4,62

edit: Niin hidas, että hävettää;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä 0,03013 on väärä vastaus. Oikea olisi 0,0301, sillä alkuperäisessä laskussa oli vain 4 desimaalipaikkaa. Näin muistelisin tekun matikantunnilla opetetun.

Muuten en tajua miten tässä saa väärän vastauksen, varsinkaan laskukoneen kanssa.

Mun mielestä 0,03013 on väärä vastaus. Oikea olisi 0,0301, sillä alkuperäisessä laskussa oli vain 4 desimaalipaikkaa. Näin muistelisin tekun matikantunnilla opetetun.

Muuten en tajua miten tässä saa väärän vastauksen, varsinkaan laskukoneen kanssa.

Se tentti oli jo 1.5 vuotta sitten;)

Nostetaas nyt vähän ketjua. Löytyisiköhän ketään kelle Eulerin menetelmä sanoo mitään.
Eulerin menetelmän tuottaman virheen kaava:
errord.png

Olen nyt aivan kujalla tuosta kaavasta. Mikä tuo delta-t on? entäs mitä arvoa tulee käyttää tossa y:n toisen derivaatan yhtälössä?

edit: tuon t(n+1) piti siis olla iso T.

delta t on askeleen pituus, eli x_(n+1) - x_n. y:n toisen derivaatan arvo on tuossa kaavassa otettu ilmeisesti jossain pisteessä epsilon, joka on pisteiden x_n ja x_(n+1) välillä. Tuo arvio perustunee väliarvolauseeseen. Väliarvolauseen nojalla ei tuota pistettä ole mahdollista määrittää, mutta mikäli haluat laskea virheelle ylärajan (niin kuin yleensä halutaan), niin sinun tulee arvioida funktion y toista derivaattaa tuolla välillä ja johtaa sille yläraja. Sijoittamalla tuon ylärajan tähän lausekkeeseen saat ylärajan virheelle.

wikipediassa eulerin menetelmän virhe on johdettu Taylorin sarjaa hyväksi käyttäen, ja siellä on saatu tulokseksi sinun kaavaasi vastaava kaava, jossa tuo y:n toinen derivaatta otetaan pisteessä x_n. Tässä kaavassa kuitenkin jätetään huomiotta korkeampaa astetta delta t:ssä olevat termit, joten jotta tästä saisi eksaktin ylärajan virheelle, olisi näin saatuun virheeseen lisättävä taylorin polynomin virhetermi. Sillekin löydät tarvittaessa kaavan vaikkapa wikipediasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom