Nyt tarvitsisin monipuolista apua asiantuntijoilta!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mindis
  • Aloitettu Aloitettu
Miten liikuntaa pitäisi muuttaa? Jos haluan siis lisää lihaksia, niin meneekö harjoittelu nyt hukkaan, kun en ole vielä normaalipainoinen, vai voinko hankkia osan normaalipainoon menosta myös lihaksina suoraan? Eli kehittyykö lihakset vaikka en ole vielä normaalipainossa? Pitäisikö minun aloittaa salilla käyminen jos haluan oikeasti tuloksia vai riittäisikö kotona tehtävät lihaskuntoharjoitukset?

Tähän kohtaan piti nyt vielä erikseen sanoa, että harjoittelu ei todellakaan mene hukkaan vaikka olisit alipainoinen. Voit hankkia osan kiloista suoraan lihaksina, se olisi jopa ihan suositeltavaa :D Eli kyllä, ne lihakset kehittyvät vaikka et ole normaalipainossa, kunhan syöt enemmän kuin kulutat.
Lihas kasvaa plussa kaloreilla. Yleisesti pidetään hyvänä +500kcal/vrk, mutta aloittelijoilla pienemmilläkin plussilla saat varmasti lihaskasvua aikaan. Voit käyttää kalorilaskuri.fi tässä apuna, jotta näet varmasti saavasi tarpeeksi kaloreita. Lihakset eivät kasva miinuksilla. Vielä sen verta vinkkinä, että aseta kalorilaskurissa kalorikulutuksen ruokavalio kohtaan: Kuntoilijan ruokavalio, proteiinia 2g/painokilo. Näin saat suositellun proteiinitarpeen asetettua. Kaloreita ei kannata ruveta laskemaan mitenkään tiukkapipo-asenteella, jos ymmärrät. Riittää, että näet suuntaa antavasti paljonko niitä tulee ja lähinnä tarkkaile proteiinin ja rasvan määriä. Kuten Caitlyn sanoikin, lisää rasvaa ja proteiineja.

Mielessäni pyörii myös kysymys siitä, että onko väliä, että jos nostan päivittäistä kalorimäärääni, niin teenkö sen herkuilla vai normaalilla ruualla? ;o

Normaalilla ruualla. Herkuista saat nopeasti ja helposti kaloreita, mutta tuskin yhtään hyviä rakennusaineita lihaksillesi. Herkuista ei myöskään tule tärkeitä vitamiineja yms. Koita panostaa hyvään ravinnerikkaaseen ruokaan, jotta saat varmasti kaiken tarpeellisen. Opettele syömään uusia vihanneksia ja kasviksia, sekä ruoka-aineita joiden rasvapitoisuus olisi suurempi. Pähkinöitä kannattaapi syödä enemmän kuin tuo 5 päivässä, sekä jos lohi ei vielä ole ruokavaliossasi niin lisääppä se. Siitä saat hyviä rasvoja lisää. :) Eräällä läheiselläni on sama tilanne kuin sinulla, paitsi että hän on käynyt salilla jo vuosia, mutta nyt vasta on uskaltanut alkaa syömään kunnolla. Syömishäiriöstä toipumassa. Lorauttelee nykyään ruokaan kuin ruokaan kermaa ja näin saa enemmän kaloreita. Paino on lähtenyt hänelle hitaasti nousuun, ja muotoja on alkanut tulemaan lisää.
Rasvan kertymistä on turha pelätä, jos käy punttiksella. Sitä saattaa tulla, mutta eiköhän ne lihaksetkin kasva, joten paino jakautuu luultavasti tasaisesti ympäri kehoa.

Liikunta neuvoissa komppaan täysin muita. Ayanan kanssa täysin samaa mieltä siinä, että 2-jakoinen olisi luultavasti tässä vaiheessa sinulle paras. Kannattaa tosiaan mennä sinne salille mieluummin kuin kotona. Salilla on tarvittavat painot ja apu käytössäsi. Aluksi kannattaa pyytää kokeneempia treenaajia/personal trainereita tarkistamaan tekniikkasi eri liikkeissä. Joku ehdotti sarjojen toistomääräksi 6-10. Omasta mielestäni, sinun kannattaisi aloittaa, jos siis ihan aloittelija olet ja liikkeet ovat sinulle entuudestaan tuntemattomia, niin 15 toiston sarjoilla. Näin saat myös hermostosi tottumaan uuteen rasitukseen ja opit liikkeet turvallisesti vähän pienemmillä painoilla tehtäessä. Muutaman viikon/kuukauden päästä, kun olet oppinut liikkeet OIKEIN voit lisätä painoja ja ruveta tekemään lyhyempiä sarjoja. Silloinkin kuuntele kehoasi, mutta 6-12 on ihan pätevä toistoraja, silloin kun haluaa kasvattaa lihaksia. Ja muistat tehdä liikkeet niin, että viimeinen toisto tosiaan on viimeinen: enempää ei nouse :) Treenipainojen nousun seuraaminen (treenipäiväkirja) tuo motivaatiota jaksaa eteenpäin.
Netti on pullollaan 2-jakoisia ohjelmia. Valitse sellainen, jossa keskityttäisiin perus moninivelliikkeisiin eli kyykkyä, penkkiä mavea jne. Salilla kannattaa käydä 3-5x viikkossa. Aluksi otat tietenkin rauhallisesti harvemmin ja totutat kehosi siihen.

Tärkein asia syömisessä ja liikkumisessa on se miltä sinusta tuntuu. Kuuntele kehoasi, se kyllä kertoo sinulle tarvitsetko enemmän lepoa ja ruokaa. Ja uskalla levätä tarpeeksi. Lihas kasvaa levossa.

Aerobisesta samat neuvot kuin Caitlynillä eli jätä suurin osa pois. Varsinkin kovat rääkit, jotka kuluttavat suuria määriä kaloreita. Nyt kun et vielä pysty syömään montaa kertaa päivässä paljoa ruokaa, on ehkä helpompaa tiputtaa sitä kalorikulutusta pienemmäksi.

Toivottavasti oli jotain apua..En ihan tarkalleen muista, mitä silloin yks päivä tänne rustasin. Jotain saattoi unohtua. No ainakin saliohjelman kirjoitin, mutta löydät varmaan itsekkin ihan pätevän. Suosittelen lainaamaan/ostamaan jotain "bodauskirjallisuutta". Näet liikkeiden oikeat suoritustavat niistä ja voit salilla kysyä neuvoa lisää. Kirjoista löytyy myös asiat tarkemmin perusteltuina. Body for life-Bill Phillips oli ainakin luettava, vaikka vähän amerikkalaiseen tyyliin ylipirteä ja markkinoiva. Mutta pääasiat siitä tulee selkeästi esille. (paitsi se ei tapahdu 12 viikossa niin kuin hän väittää :D.)
Oikein paljon tsemppiä nyt sinulle ja tosiaan ainakin hyvä asenne löytyy! Pidä siitä kiinni :) Eiköhän ne asiat lähde rullaamaan oikeaan suuntaan.

Viimeksi muokattu:
Lisäisin edellisiin vielä sen, että varsinkin syömishäiriöstä toipuessa kannattaa myös harjoitella sallivuutta. Eli silloin tällöin herkutkin voivat olla sieltä "epäterveellisestäkin" päästä, jotta ei tule mitään uusia kieltoja/rajoitteita ruoka-aineiden suhteen (tätä saan/en saa syödä). Tiedät varmaan mitä tarkoitan. Kohtuudella kaikkea, kutenkin painottaen ravitsevaa ruokaa :)

Itseasiassa olenkin jos ostanut tummaa suklaata, juurikin maraboun pekaanipähkinä ja merisuola ja siitä oon tykänny :) Nyt sitte innostuin tänä vkl kokeilemaan tuota raakasuklaan valmistusta (laitoin pähkinärouheita sekaan) ja tuli ihan sairaan hyvää! Ja pähkinöitä tosiaan vois syödä enemmänkin, kun niistä saa niitä hyviä rasvoja yms.

Hazel: Tuhannet kiitokset, kun jaksoit laittaa viestiä uudelleen =) Tuosta oli todella apua!!

Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku voisi suunnitella minulle 2-jakoisen ohjelman niin, että kävisin 2krt viikossa salilla. Haluaisin panostaa enmmänkin jalkoihin ja keskivartaloon, ja käsiin vain "pakollisen verran." Tarkoitan sitä, etten kauheasti haluaisi uhrata aikaa ylävartalon treenaamiseen, sillä en halua siitä yhtään lihaksikkaamman näköistä kuin nyttenkään, kun rasvaa ei ole yhtään. (näytän luisen lihaksikkaalta yläkropasta) Tiedän kuitenkin ettei niitäkään lihaksia saa unohtaa ja että on hyvä harjoitella tasa- ja monipuolisesti. Enemmin muutosta kaipaa kuitenkin tuo alavartalo..

Olen sen verran amatööri näissä saliasioissa, vaikka olen toki salilla käynyt, mutta en yhtään tiedä millä liikkeillä saisi parhaiten tuloksia aikaan esim. peppulihaksiin ja reisiin.. Ne ovat suurin ongelmani nimittäin. Kannattaa varmaan alottaa vähän pidemmillä sarjoilla aluksi, niinkuin Hazel neuvoikin, mutta milloin kannattaa alkaa tehdä lyhyempiä sarjoja isommilla painoilla? Ja asun muuten niin pienessä kylässä, että täällä ei ole salilla ammattilaisia töissä, vaan kyseessä on ns. omatoimi punttis... Vähän ärsyttää, mutta tilanne on se, että voin kysyä neuvoa vain silloin jos salilla sattuu olemaan joku kokeneempi samaan aikaan. Eikä kyllä 30v punttimiehiltä oo kovin helppo mennä kysymään tietoja vaikkapa liikeradoista :SSS

Yleensä ne punttimiehet ovat todella avuliaita ja neuvoo kyllä jos kysyy :) rohkeasti vaan kysymään. Lyhyempiä sarjoja heti kun oot oppinu liikkeet ja samalla painoa lisää. Ja koitat pitää kehitystä yllä sarjapainoissa. Heti kun rupee tuntumaan vähän helpolta, nii lisää vaa! Ehkä toi 2 kertaa viikossa on aluks ok, mut pääasiassa ton verta on semmosta ylläpito treeniä. Mites jos vaikka treenaisit ne jalat 2xviikko ja yläkropan kerran viikkon, eli yhteensä siis 3 treenikertaa. Näin tulis jaloille vähän enemmän kasvattavaa treeniä. Pistän nyt sulle esimerkki ohjelman vielä.

Alavartalo maanantai
Lämmittely pyörällä 5-10min, kepin kanssa kyykkyjä, vähän venyttelyä jne.
Kyykky tangolla 2x15 (lämmittelysarjat) 3X6-12 (työsarjat)
SJMV 3-5x6-12
Reiden ojennus 3x6-12
Reiden koukistus 3x6-12
Pohkeet seisten laitteessa/smithissä 4x12
Vatsarutistukset 3xmax tai lisäpainoilla 3x8-15
Jalkojen nostot (alavatsa) 3xmax
Lankku 2-3xmax aika

Ylävartalo Keskiviikko
Kulmasoutu tangolla/kp 2x15 + 3x6-12
Penkkipunnerrus tangolla/kp 2x15 + 3x6-12
Pystypunnerrus 3x6-12
Vipunostot sivuille 2x6-12
Ranskalainen punnerrus kp 3x6-12
Hauiskääntö tangolla 3x6-12

Alavartalo Perjantai
Sama ku maanantaina

Ohjelmaa saa muokata ja kokeilla mikä tuntuu itsestä parhaalta, kuinka kauan menee aikaa ja kuinka kauan pidät taukoa sarjojen välissä. Sarjoja voi vähentää tai lisätä oman fiiliksen mukaan. Tuo on nyt vaan tuollainen aika basic-ohjelma, jossa liikkeet on aika helppoja. Kokemuksesta voin sanoa sjmv olevan todella tehokas pepun kasvattaja, mutta siinä tekniikka on tärkeä. Tekniikkaneuvoja aloittelijoiden osiolta http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40912-suorinjaloin-maastaveto-takareisien-taikatemppu/

Hazelille tuhannesti kiitos jälleen! Alan ehdottomasti "ensi viikosta seuraavalla" viikolla toteuttaa ohjelmaa (nyt tulevalla viikolla ei vielä pysty, kun on tanssinäytökset niin reenejä ja kenraaleja koko viikko täynnä ettei muuta ehdi -.- ) Tosiaan varmasti kokeilen miltä ohjelma tuntuu ja muokkailen jos tarvis, mutta kuullostaa hyvältä näin aloittelijan korvaan. :) Ja varmaan hyvä vinkki toi että 3krt viikossa niin sais jalat sitte enemmin reeniä ja hyvin kyllä ehdin nuo 3kin kertaa käymään..

Nyt melkein ootan jo että ens viikko ois ohi ja pääsin lataamaan salikortin ja pääsis vauhtiin :) Oon niin kauan jumittanu paikallaan, ihan ok tilanteessa, mutta silti täysin parantumatta ja olematta tyytyväinen kuitenkaan! Nyt aion todella tehdä asioille jotain enkä vain nyhjätä, siksi että nyt on niin helppo olla -> ei tarvitse hyväksyä painonnousua. Ja siitä päivästä asti, kun salitreeni alkaa niin aion unohtaa vaa'an, syödä hyvin ja kuunnella kehoani!

Vielä semmonen asia jäi mietityttään, että jos käyn sitten jatkossa salilla esim. klo 18 pintaan, niin onko riittävän nopeasti jos syön iltapalan n. klo 21, vai pitäiskö heti reenin jälkeen jo esim juoda joku palkkari tai jotain? ;o Kun oon kuullu, että palautuminen pitäis saada heti alkuun? Mulle vaan on vähän vaikee muuttaa tota ruokarytmiä, että esim. söisin ton iltapalan aikasemmin... Ku ennen ilta ruokaa (klo 16) en oikein mitenkään kerkee salille, kun koulusta pääsen kotiin vasta siihen aikaan että suoraan syön ruuan...

^Itse olen lukenut "puolen tunnin ikkunasta" (esim. Hersissä "30-min window"). Eli palkkari pitäisi ottaa puolen tunnin sisällä treenin päättymisestä, jotta saa parhaan hyödyn irti. Palkkariksi siis proteiinia ja jonkin verran nopeita hiilareita (hiilarit kuljettavat proteiinin lihaksiin). Esim rahka + marjoja + sokeria (tai hilloa tai vesimelonia tmv).

Vielä semmonen asia jäi mietityttään, että jos käyn sitten jatkossa salilla esim. klo 18 pintaan, niin onko riittävän nopeasti jos syön iltapalan n. klo 21, vai pitäiskö heti reenin jälkeen jo esim juoda joku palkkari tai jotain? ;o Kun oon kuullu, että palautuminen pitäis saada heti alkuun? Mulle vaan on vähän vaikee muuttaa tota ruokarytmiä, että esim. söisin ton iltapalan aikasemmin... Ku ennen ilta ruokaa (klo 16) en oikein mitenkään kerkee salille, kun koulusta pääsen kotiin vasta siihen aikaan että suoraan syön ruuan..

No sehän se mulla vielä siinä kadonneesa viestissä lukikin :D Ei kaikkee muista enää jälkikäteen. Ota vaa salille mukaan palkkari ja juo samantien ku lopetat treenin. Vaikka näin alkuun käyt ostaa prismasta tai jostain muusta missä myydään urheiluravinteita, niin vaikka ihan valmiin palautusjuomajauhesekoituksen (recovery). Tulee halvaksi, koska ne pussit yleensä kestääkin monta kuukautta, ja on helppo tehä ja ottaa mukaan. How simple is that :) Toki voit myös syödä rahkaa ja marjoja, niinku Ayana ehdotti, jos vaan sulla on siihen mahdollisuus. Ja ei kestä kiittää :) Mukava, että joku on noin motivoitunut ja oikeasti kiinnostunut tekemään asiat oikein :)

Okeeei, hyvä tietää, joten palkkari sitten mukaan :) kiitos tästäkin! Ja ihan tosi teistä on ollu suuri apu, kiitos siitä :)

Lisäkommentit edelleen tervetulleita!

Bongasimpa juuri M&F:n aloittelijan treneiohjelman: Muscleandfitnesstrainer.com a beginners plan

2-jakoinen ohjelma, 4 treeniä viikossa. Mun mielestä voi hyvinkin tehdä vain alkuun kaksi treeniä viikossa. Tuosta saisit kuitenkin vinkkejä treenaamiseen ja treenin varioimiseen.

Ayanalle taas kiitos :)

Millanen toi palkkari pitäis olla jos haluis juomana sen? Siis että ei mitään rahkaa tmv, vaan ihan palautusjuoma. Millasia noi recoveryt on mitä Hazel sanoi? Siis valmiina pullossa vai miten ja auttaako ne lihasmassan saamisessa vai onko ne enemmänkin energiavarastojen täydentämiseen?

Melkein kaikista ruokakaupoista löytyy palautusjuomajauheita isoissa pusseissa. Minä käytin alkuvuodesta aloittaessani salilla käynnin Fastin Dietmixiä, mutta vaihdoin sen myöhemmin Fastin Muscle+ -jauheeseen, kun dietmix ei enää riittänyt treenien koventuessa. Minusta nuo palautusjuomajauheet ovat olleet käteviä eli tarvitset vaan shakerin, johon laitat jauheen kotona ja lisäät salilla treenin jälkeen vettä ja vedät napaan :) Ja tuommoinen jauhepussi kestää aika pitkään.

auttaako ne lihasmassan saamisessa vai onko ne enemmänkin energiavarastojen täydentämiseen?

Auttaa osaltaan lihasmassan lisäämisessä. Saliharjoittelu aiheuttaa lihaksissa pieniä mikrorepemiä, jotka korjaantuvat proteiinilla ja hiilihydraateillä. Lihasten glykogeenivarastot tyhjentyvät harjoitelussa ja ne täytyy saada mahdollisimman pian täyteen, jotta lihas voi kasvaa. Olen joskus aikoinani kuullut hyvän esimerkin palautusjuoman merkityksestä. Yksinkertaisesti se meni näin: Työmiehet rakentavat kerrostaloa. Kerrostalo kuvaa sinun kehoasi ja lihasmassaasi. Olet saanut kolme kerrosta valmiiksi levossa. Sitten menet salille ja saliharjoittelu vastaa samaa, kuin lyötäisi kerrostaloon lekoilla ja hajoitettaisiin yksi kerros. Saliharjoittelun ja kerrostalon rikkomisen lopuksi nautitaan palautusjuoma, joka sisältää oikeassa suhteessa ravintoaineita eli rakennusaineita kerrostaloon. Rakennusaineita tulee niin paljon yli, että työmiehet saavat rakennettua kerrostaloon samalla muutaman ylimääräisesen kerroksen sillä välin kun sinä lepäät. Eli kerroksia tuli enemmän, mitä niitä hajoitettiin. Ne tulevat oikealla ravinnolla ja levolla. Hyvä palautusjuoma sisältää proteiinia ja maltodekstriiniä. Malto on nopeaa hiilihydraattia, joka kuljettaa/auttaa proteiineja imeytymään lihaksiin.

Tarkoitin aiemmin juurikin jauheita, joita saa hyvin varustelluista päivittäistavarakaupoista ja luontaistuotekaupoista ja netistä. Itse olen muutaman vuoden juonut prismasta ostettua valmista sekoitusta American Mass Blastia. Iso 4 kg pönikkä, minttusuklaa makuna nam :kuola: .Löytyy isoista prismoista. Pienemmissä ei oo näkynyt. Olen tosin sekoittanut jauheeseen vielä maustamatonta herajauhetta pussillisen, jotta maku ei olisi liian makea ja että siinä olisi enemmän proteiinia. Täydellisen makuista. Tällä hetkellä tosin juon pelkkää hera+kreatiinia, kun välttelen hh. Voit toki ostaa kaupasta myös hera+malto pussit ja sekoittaa ne itse keskenään. Haulla löydät aiheesta lisää. Toivottavasti selvensi asiaa.

Nyt nousi sellainen kysymys vielä, että jos hölkkään alku- ja loppuverryttelyksi salille ja takaisin (vähän alle 2km suuntaansa) niin kannattaako palautusjuoma juoda sitte kotona vai onko sillä väliä? Ja onko tuo ensinnäkään hyvä, että hölkkää verryttelyiksi? Aattelin, ettei sitten salilla tarvis tuhrata aikaa verryttelyyn, kun joka tapauksessa tuo matka tulee kuljettua.

Ja sitten vielä: mikä olis paras sellanen valmisjauhe palkkariin jos en tollasta noin isoa pönikkää (american mass blast) halua ostaa?

Kauheesti näitä kysymyksiä, mutta kiitos jos joku jaksaa vastailla :)

^ No tuosta palkkarin ajoituksesta on eriäviä mielipiteitä, mutta kyllähän se yleensä heti sen punttitreenin jälkeen pitäisi ottaa. Kun siinä palautellaan nimen omaa niitä lihaksia treenistä ja paikataan niitä repeämiä jne. Mutta ei se maailma kaadu, jos sitä ei mukaan ota, vaan juo heti kotona.

Miksi tuo "pönikkä" ei käy, eli millaista tuotetta siis haet? Itse käytän Fastin Reco2:sta jauheena ja sheikkaan sen veden kanssa (joskus kotona, joskus vasta salilla). Riittävän kätevää mielestäni.

En oikeestaan tiedä, miks aattelin, et ois liian iso pönikkä mutta jos American Mass Blast olis kuitenkin paras noista palkkareista niin kyllä senkin voin ostaa! Mut nyt siis epäselvää oikeestaan onki, että mikä palkkari ois mulle sopivin?? ;o Noista on ilmeisesti niin eriäviä mielipiteitä, mut oon kattonu nyt tota Reco2, MUSCLE+ ja American Mass Blast ja oon aika pihalla siitä, että mitä käytännön eroja noissa oikein on, vai onko? Jostain luin myös, et MUSCLE+ vois aiheuttaa finnejä, ku siinä on kreaa; pitääkö paikkansa? ;o Mitä suosittelisitte just mulle?

Mut nyt siis epäselvää oikeestaan onki, että mikä palkkari ois mulle sopivin?? Jostain luin myös, et MUSCLE+ vois aiheuttaa finnejä, ku siinä on kreaa; pitääkö paikkansa? ;o Mitä suosittelisitte just mulle?

Mahtavaa kuulla tervehtymisestäsi, onnea!:dance:
Niin palkkareita löytyy valmistajalta kuin valmistajalta. Mä lisään vielä omaan (tällä hetkellä Fastin reco)kreatiinia, eikä kyllä koskaan ole ollut finniongelmia.
Tuskin noissa niin valtavia eroja loppujen lopuksi on, jos hakee sellaista perustuotetta.

Mäkin suosittelen, että lisäät noita ruokailumääriä - vaikka puhdas protskupaukku aamupäivään ennen lounasta ja sit lounaan ja päivällisen väliin jotain proteiinipitoista - rahkahan se näissä piireissä on pop :D. Ja sitten vielä protskupitoinen iltapala. Ja lisäile rasvaa ruokavalioosi, mulle on nyt tullut tutuksi soijalesitiini, ja sen nimeen moni muukin vannoo, joku 10g sitä aamulla, avot. Muista myös kalaöljy!

lomo// kiitos =) Ja joo ajattelinki, että ei noista määristä varmaan mitään erityisiä ongelmia pääse tuleen noitten finnienkään suhteen. Taitaa olla samanlaista ku suklaamyytit jne.

Ja kiitos vinkeistä, tuota soijalestiiniä itseasiassa ostin juuri viime viikolla ja oon sitä tohon aamupuuroon laittanukki =) Pitäis tosiaa yrittää lisäillä protskumääriä..

Muita neuvoja palkkarin suhteen, vai onko tosiaan melko sama minkä noista ostaa?

Hei siellä! :)

Olin samassa tilanteessa kanssasi alkuvuodesta, kun aloitin kuntosalilla käynnin. Koska en halua antaa suoria neuvoja ja uskon jokaisen omaan tyyliin ja syömishäiriöajatusten asteittaiseen parantumiseen, kerroin, mitä itse olen tehnyt. :)

Mie ryhdyin käymään puntilla ystäväni kannustuksesta. Alkuun se oli tosi haparoivaa ja kokeilevaa. Innostuin nopeasti, koska aloin puntilla nähdä kroppani aivan uusin silmin, ja itseasiassa juuri sellasena kuin sinä kuvailit: perseetön, lihakseton, laiha, syömishäiriökeho. Päätin, että haluan näyttää samalta kuin miltä miusta parantuneena tuntuu: voimakkaalta, vahvalta, selviävältä, itsestäni määräävältä. Anoreksia-aikana olin kuihduttanut lihakset pois hiilaripitoisella ruokavaliolla, jossa oli tietenkin aivan liian vähän energiaa ja erityisesti proteiinien määrä oli surkea. En syönyt lihaa juuri lainkaan. No, kuntosalilla käynnin aloitettuani lisäsin alkuun proteiineja varovasti, koska kuvittelin, että esim. kipollinen rahkaa päivässä saisi aikaan hurjia muutoksia. Alkuun sotkin senkin rahkan vielä sokerittomaan jogurttiin. Voi niitä määriä! :D Niin vähän, niin pieniä annoksia.

Salilla kävin tuolloin alkuun pari-kolme kertaa viikossa ja treenailin aina koko kropan läpi. Siinä meni siis aika paljon aikaa, noin tunti kerralla. Mikä tietysti tarkoitti myös energiankulutuksen lisääntymistä. Alkuun painoni siis jopa tippui vähän, kunnes pikkuhiljaa aloin lisäämään syömisteni määrää. Nykyään kerään päivän proteiiniannokseni rahkasta, lihasta, soijarouheesta ja maitotuotteista. Erityisesti tuohon rahkaan olen aivan ihastunut, ja myös soijarouheeseen: ne yhdessä (mehutiivisteen kanssa) ovat niin ihana yhdistelmä, että syön nykyään tällaisia välipaloja jopa 3 päivässä (aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan lisäksi). Ja kaloreiden laskemisesta: sitä en kyllä syömishäiriötaustaiselle suosittelisi. Omalla kohdallani olen jättänyt kaiken maailman laskurit pois, koska juuri ne aikanaan orjuuttivat minua niin pahasti. Nykyään kroppani kertoo, mitä se tahtoo saada ja kuinka paljon. Uskon, että sitäkin voi harjoitella. Kun vain luottaa kehoonsa. Kyllä se tietää. :) Ja jos haluaa lihasta, voi hyvin tuudittautua siihen tosiseikkaan, että energiansaannin on oltava kulutusta suurempi. Ja erityisesti niitä proteiineja on saatava aika hurja määrä. Itseasiassa kaikki entiset mässäilyhimonikin (jotka johtuivat osin näänyyttämisestä, osin vääristä ravintoaineista) ovat jääneet pois, koska syön riittävästi juuri proteiineja ja rasvaa. Toki myös hiilihydraatteja esim. leivän, hedelmien ja joka-aamuisen puuron muodossa, mutta erityisesti proteiineja. Voi niitä syömishäiriöaikoja, jolloin puuron päällä oli enintään tasan 1/2 dl mustikoita ja saman verran light-jogurttia. Nykyään keitän puuroni maitoon, laitan päälle Keiju-silmän sekä raejuustoa ja jogurttia. Enkä tulisi toimeen yhtään vähemmällä! Näillä eväillä painoni on noussut tammikuusta n. 6 kiloa, enkä oikeastaan edes välitä, montako prosenttia siitä on rasvaa. Alkaa näyttää nimittäin siltä, että hyvältä näyttää. :) Näitä elämäntapoja haluan jatkaa!

Treeniohjelmajuttujani olen postaillut toisten otsikoiden alle; ne varmaan löytyvät tuolta jostain profiilini kautta? Mutta tiedätkö mindis, lopulta uskon, että tärkeintä on antaa niille lihaksille kunnon rasitusta ja syödä paljon protskua, jotta lihas kasvaa. Minusta tuntuu, että se treeniohjelmien hienosäätö on lopulta juuri hienosäätöä. Pääasia että tuntuu, harjoittaa monipuolisesti koko kehoaan ja syö kunnolla. Ja kuuntelee kroppaansa, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Tämä siksi, että syömishäiriötaustan omaava ei tarvitse (ainakaan alkuun) mitään tiukkoja sääntöjä. Parempi olis vaan mennä aika vapaalla vaihteella. En tiedä miltä tämä sinusta kuulostaa, mutta minun kohdallani se oli ainoa vaihtoehto. Nyt voi jo vähän väsäillä itselleen ohjelmiakin, mutta niitäkään en noudata aina orjallisesti, vaan annan itselleni aika usein lupaa joustaa ja tehdä kuten siinä tilanteessa haluan. Se kun on ollut avain tähän terveeseen elämään..

Tsemppiä siulle jatkoon! Jos haluat jutella jostain tai kysyä jotain, nappaa virtuaalihihasta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom