Nyt tarvitsisin monipuolista apua asiantuntijoilta!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mindis
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka! Rekisteröidyin tänne juuri, sillä kaipaisin kokonaisvaltaista apua elämääni ja täällä tuntuu olevan oikeasti sellaisia ihmisiä jotka tietävät asioista!

ensin vähän esitietoja itsestäni ennen varsinaista ongelmaa:
Olen 17v (kohta 18) tyttö, ja olen parantumassa anoreksiasta. Voisin kuvailla itseäni lähes terveeksi, sillä ainut ongelma on enää painonnousuun liittyvät pelot ja ennakkoluulot. Tällä hetkellä olen 172cm/n.52kg

sitten varsinainen ongelma:
Haluaisin peloistani huolimatta nostaa painoani, sillä en ole tyytyväinen nykyiseen kroppaani (perseetön, osittain ruipelo eli lihakseton). Haluaisin siis lisää massaa; tiedän, että tarvitsen myös rasvaa, mutta ennenkaikkea haluaisin samalla lisää lihaksia. En vain tiedä miten minun tulisi liikku ja syödä, jotta saisin oikeasti muutoksia aikaan. Olen nostanut painoani 44kg:sta nykyiseen, mutta nyt se on pysynyt jo yli puoli vuotta tässä samassa, koska en enää vain uskalla nostaa sitä. Pelkään, että en saa ollenkaan lihaksia, vaan että kaikki tulee läskinä. Nyt yritän kuitenkin juurruttaa päähäni ajatuksen, että jos haluan muuttua niin minun pitää hyväksyä myös painonnousu!

Liikun nykyään seuraavasti:
2x viikossa ratsastus (ti,su)
2x viikossa tanssi(75min,showjazz)(ke,to)
muutaman kerran viikossa rullaluistelu (n.40min kerrallaan)
muutaman kerran viikossa juoksulenkki (n.30-40min) teen siis muutaman kerran juoksua ja rullaluistelua vaihdellen
koiran kanssa kävelylenkkejä muutaman kerran viikossa (n.40min)
päivässä tulee usein käveltyä myös n. 2-6km paikasta toiseen, päivästä riippuen
kotona lihaskuntoa yritän tehdä ainakin kerran viikossa, joskus en ehdi, joskus useammin
en pidä mitään säännöllistä vapaapäivää

Miten liikuntaa pitäisi muuttaa? Jos haluan siis lisää lihaksia, niin meneekö harjoittelu nyt hukkaan, kun en ole vielä normaalipainoinen, vai voinko hankkia osan normaalipainoon menosta myös lihaksina suoraan? Eli kehittyykö lihakset vaikka en ole vielä normaalipainossa? Pitäisikö minun aloittaa salilla käyminen jos haluan oikeasti tuloksia vai riittäisikö kotona tehtävät lihaskuntoharjoitukset?

syön seuraavasti:
aamupala klo 6.30
puuro vaniljasoijamaidolla (n. 1.5dl sekalaisia hiutaleita ja leseitä ja n. 0.5dl soijamaitoa ja ihan vain siksi että se on hyvää)
leipä + levite, kinkku, kurkku, tomaatti
hedelmä
vanukas (yritän totutella herkkuihin)
teetä

lounas klo 10.45
koulussa suunnilleen lautasmallin mukaan esim.
3dl laatikkoruokaa/3dl keittoa/2perunaa ja 2dl kastiketta/2dl riisiä,makaroonia tmv ja 2dl kastiketta
näkkäri + levite
salaattia vähän (ei yleensä kastiketta, koska koulussa jotain ihan kauheeta vaan tarjolla)
maitoa lasillinen

illallinen n. klo 16-17
kotona samaan tyyliin kuin koulussa, mutta salaatin kanssa kastike ja kunnon leipä

iltapala n. klo 21
leipä päällyksineen (samoin ku aamul)
2dl jugurttia + muroja tai mysliä
n. 1dl tai alle raejuustoa/rahkaa
1dl mehua
hedelmä
n.5 pähkinää tai palanen tummaa suklaata

Paljonkohan tuossa on about kaloreita? Ja miten ruokailuja pitäisi muuttaa? Ongelmani vain on se, että ei oikein oo ikinä nälkä, kun "joutuu" syömään nuin paljon (itselleni tuntuu jo isolle määrälle päivässä) niin yritän pitää ruokailujen välit riittävän pitkinä et ois ees pikkuse nälkä ni ois syömine helpompaa.. Viikonloppuisin syön vain yhden lämpimän aterian, mutta otan jonkun jälkkärin ihan vain että en enää pelkäisi herkkuja niin paljon ja silloin se tuntuu sallitummalta. Mielessäni pyörii myös kysymys siitä, että onko väliä, että jos nostan päivittäistä kalorimäärääni, niin teenkö sen herkuilla vai normaalilla ruualla? ;o

Kiitos erittäin paljon jos joku jaksaa perehtyä asiaani ja auttaa minua! En haluaisi palkata mitään kallista personal traineria, jos täältäkin vaikka sais asiantuntevaa apua =) Parasta ois jos joku vois tehdä jonku suuntaa antavan liikuntaohjelman ja ravintosuunnitelman. OLEN VALMIS RADIKAALEiHIN MUUTOKSIIN!

Jos unohdin kertoa jotain oleellista tai ilmenee jotain kysyttävää niin vastaan mielelläni!!

Sen lisään vielä, että tuolla ruokavaliolla painoni on pysynyt samoissa lukemissa n. puoli vuotta..

Hieno homma, että olet parantumaan päin! :)

Kirjoitan nyt ihan lyhyesti.

Kirjoitit, että nykyisellä ruokavaliolla painosi pysyy samana. Eli näkisin itse kaksi strategiaa.
A) syöt kuten nyt, mutta korvaat osan aerobista lihasta kasvattavalla treenillä, tai
B) lisäät kaloreiden määrää ja lisäät viikoittaiseen liikuntaohjelmaasi lihasta kasvattavaa treeniä

Riippuu myös aikatauluistasi, että mahtuuko ohjelmaasi lisää liikuntaa vai pitääkö korvata aerobista lihaskunnolla.

Koska olet taipaleen alussa, lihaskuntosi on todennäköisesti melko heikko, niin suosittelisin 2-jakoista ohjelmaa, joka sisältää paljon kokonaisvaltaisia liikkeitä (en näe järkeä lähteä tekemään eristäviä liikkeitä). 2-jakoinen tarkoittaa esim. kerran viikossa ylävartalo (selkä, rinta, hartiat, kädet) ja kerran viikossa alavartalo.

Et välttämättä tarvitse personal traineria, mutta voisit teettää ohjelman vaikka kuntosalin ohjaajalla. Tällöin kävisitte läpi myös sen, että osaat tehdä liikkeet oikein.

Ateriasi kaloreiden laskennassa auttaa esim. Kalorilaskuri.fi

Todella hienoa että olet parantumaan päin!! :hyvä:

Itse lisäisin ruokaan vähän öljyä(oliivi / rypsi) sekä proteiinia vähän lisää(jos rasva ei vielä uppoa, niin edes proteiinia). Suosittelen myös välipaloja otettavaksi niin että saisit 6 ateriaa/päivä(aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala), eli välipaloiksi sopisi hyvin rahka+mehukeitto tai profx-proteiinipatukka.
Ja tietenkin niin kuin Ayanakin sanoi niin aerobista vähän vähemmälle, eli varmastikin voisit nuo rullaluistelut ja lenkkeilyt vaihtaa kuntosalitreeniin ja salilla juurikin kaksijakoinen ohjelma ja sarjojen toistomääriksi keskimäärin 6-10.

Niin ja muista lepopäivät!!! Lihas ei kasva jos ei huolehdi lihashuollosta, joten lepopäiviä (täysiä lepopäiviä, ei lenkkeilyä, ei salia, ei jumppaa, ei ratsastusta) viikkoon yksi/kaksipäivää.

Toivottavasti näistä on yhtään apua.

Tsemppiä ja voimia!! :)

Kiitos neuvoista! Tosiaan kannattais varmaan osa aerobisesta alkaa korvaamaan kuntosalilla (aika ei varmaan riitä enää tuon lisäksi kuntosaliin ja sitten se syömisen lisääminenkin on kuitenki vaikeeta).. Ja se lepopäivä pitää alkaa ottaa jos salilla alotan käymään.

Voisko joku kertoo tarkemmin tosta kaksijakoisesta ohjelmasta, että mitä liikkeitä kannattais kummallakin kerralla tehdä? ;o

Ja kaipailen vielä lisää vastauksia ja mielipiteitä! =)

Liikkeitä onkin vähän vaikea neuvoa. Voisit tutkailla tuota Mimmien treeniohjelmat -ketjua ja tsekata täältä eri lihasryhmille kuvattuja liikkeitä.

Kaksijakoinen voisi mennä esimerkiksi (huom! vain esimerkiksi, jotta osaat hieman hahmottaa) näin:

(Aina ensin lämmittely. Treenijärjestys on ensin isommat lihasryhmät ja sitten pienemmät)

Ylävartalo:
Rinnalleveto ja työntö tangolla (selkä, hartiat ja kädet -> nostaa sykettä ja treenaa useampia lihasryhmiä yhdellä liikesarjalla. Liikettä ei tarvitse tehdä yhtä napakasti, eikä kyykätä yhtä syvälle kuin painonnostajat treenatessaan, vaan rauhallisempi liikerata sekä ylös että alas on hyvä. Kannattaa kuivaharjoitella jumppakepillä ensin!)
Avustettu leuanveto (selkä ja hauis)
Punnerrus (tai penkkipunnerrus tangolla / käsipainoilla) (rinta ja ojentajat)
Kulmasoutu tangolla (selkä ja hauis)
Sivuvipunosto käsipainoilla (hartiat)
Punnerrus kapealla otteella (ojentajat, rinta, etuhartiat)
hauiskääntö (hauis)
Vatsat (esim hoover t. lankku -> treenaa ns. korsettilihaksia, rutistukset, linkkuveitsi)

Alavartalo:
(Maastaveto)
Askelkyykky
Penkillenousu
Swingi kahvakuulalla
Kyykky
Pohkeet

Edelleen suosittelen, että joku ammattilainen tekisi ja katsoisi yhdessä kanssasi ohjelman ja tarkistaisi samalla, että osaat tehdä liikkeet oikein!

Kiitokset Ayanalle neuvoista :)

On vaa vieläki nii kauheen vaikee hyväksyy ajatusta siitä et paino nousis ;o Mitenköhän saisin itteni tajuumaan asian...

Mut olisin ilonen jos tulis vielä lisää vastauksia!:)

Seurataanko sulla sitä painoa jossain terveydenhoitajalla tai muussa paikassa? Jos minä olisin sinä, niin jättäisin vaa'an tyystin hukkaan ja keskittyisin vain syömään kunnolla ja treenaamaan kovaa. Täytyy muistaa, että paino ei lihaksikkaalla ihmisellä ole mikään terveyden mittari (tai oikeastaan kenelläkään muullakaan), vaan se oma hyvä olo on. Olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä ja nykyään painan kymmenen kiloa enemmän kuin laihimmillani, enkä voi sanoa olevani ruma - muodokas lähinnä, ja oikeastaan ihan kauniskin :rolleyes: Joskus tietenkin tulee niitä hetkiä kun mieli halajaa paluuta takaisin entiseen, mutta silloin kysyn itseltäni esimerkiksi: "Miten pitkään olisin jaksanut ylläpitää tuota tilannetta? Mikä minulle on elämässä OIKEASTI tärkeää? Olisinko tässä vielä, jos olisin jatkanut samaan malliin?"

Joten suosittelen erittäin lämpimästi, että heivaat sen vaa'an pois. Se ei ole millään tavalla ihmisen mittari :) Voimia!

siis voi hitto. Kirjotin sulle Mindis kunnon romaanin tänne, meni varmaa oikeesti joku puol tuntii ellei ylikin sen kirjottamisessa. Pohdin vaikka mitä ja annoin vaikka mitä vinkkejä, mutta sitten ku tää oli heittäny mut ulos, nii kirjauduttuani takasin niin en pystynykkää enää postaamaan sitä vaan näky pelkkää valkosta. Argh. Nyt en enää kyl jaksa ruveta uuestaa vääntää sitä. Höh. Ei muuta ku tsemppiä. :)

Tää mielen suhde yhteen vaakalukemaan on kyllä erikoinen :) Tiedän omalla kohdalla, että lisäpaino on lihasta, ja se tietysti on hyvä ja toivottu asia (saa olla tyytyväinen kun katsoo peiliin ja huomaa, että käsivarret ja peppu näyttää paljon paremmalta kuin vuosi sitten :)), mutta vaa'alle kun nousee, niin jostain syystä helposti alkaa potuttamaan, vaikka pitäis olla tyytyväinen samoin kuin peiliin katsoessa. No harvoinpa nousen nykyään enää vaa'alle.

insensibility: Lääkärissä seurataan painoa, muttei enää niin kovin säännöllisesti. Aina, kun saan seuraavan ajan niin alan miettiä syömisiä enemmin ja stressaannun enemmin, kun tiedän, että joudun näyttämään painon jollekkin ja pelkään, että se on noussut itselle liikaa. On totta, että vaaka pitäis heittää menemään. Ainakin vähäks aikaa, niin että kerkee olla tyytyväinen kropan muutokseen ja sitten nousta vaa'alle ajatellen, että lukema saa olla mitä vaan kunhan muistaa että on tyytyväisempi peilikuvaan :) Kiitos vinkistä! Ja aion kyllä kysyä, että onko minun vieläkin pakko käydä painokontrollissa, kun tilanteenikaan ei ole niin akuutti enää, ja kyseinen toimenpide tuottaa vain suunnatonta stressiä hyödyn sijaan..

Hazel: Voi ei, nyt harmittaa kuulla, että joku olis oikeesti paneutunut vastaamaan :( Sun olis pitäny kopioida teksti ennenkun lähetät, niin olisit voinu kirjautuu uudelleen sisään ja lähettää sen vasta sitten.. Et millään jaksais kirjottaa vielä uudelleen?? :)) Edes jotakin... Kaipaan niin paljon kaikkia mahdollisia neuvoja ja tukea!

Ayana: Joo siis tuttu tunne tuo vaa'an lukeman aiheuttama tunne.. En ymmärrä mikä siinä on, kun järjellä ajateltuna tietää, että se on vaan numero, eikä kerro yhtään mistään (varsinkaan jos sattuu omistamaan lihasta) eikä lukema myöskään määritä ihmistä millään tavalla! Olis tosiaanki parempi hankkiutua koko vaa'asta eroon, jos ei oikein pysty hyväksymään lukemaa, vaikka muuten olis tyytyväinen..

insensibility: Lääkärissä seurataan painoa, muttei enää niin kovin säännöllisesti. Aina, kun saan seuraavan ajan niin alan miettiä syömisiä enemmin ja stressaannun enemmin, kun tiedän, että joudun näyttämään painon jollekkin ja pelkään, että se on noussut itselle liikaa. On totta, että vaaka pitäis heittää menemään. Ainakin vähäks aikaa, niin että kerkee olla tyytyväinen kropan muutokseen ja sitten nousta vaa'alle ajatellen, että lukema saa olla mitä vaan kunhan muistaa että on tyytyväisempi peilikuvaan :) Kiitos vinkistä! Ja aion kyllä kysyä, että onko minun vieläkin pakko käydä painokontrollissa, kun tilanteenikaan ei ole niin akuutti enää, ja kyseinen toimenpide tuottaa vain suunnatonta stressiä hyödyn sijaan..

Mulla oli ihan sama juttu silloin aikoinani, ennen punnitusta oli kamala stressi että saako nyt sitten syödäkään enää mitään ja jos saa niin mitä, ettei se paino olisi noussut. Kannattaa todella kysyä, että voisko niistä kontrolleista luopua, sillä se helpottaa oloa huomattavasti kun elää täydessä epätietoudessa vaakalukemista. Peili on ystävä ja aivan riittävä mittari kertomaan, jos jossain mättää tai ei mätä :)

Hienoa jos olet saanut Mindis motivaatiota tervehtymiseen. Itselläni on myös tausta SH-juttujen kanssa ja voin sanoa että tuskin olisin näin hyvässä kunnossa ja fyysisesti terveenkirjoissa jos en olisi saanut punttiharrastuksesta uutta intoa ja halua parantua ja lähteä kehittämään omaa fysiikkaani terveeseen suuntaan. Mulle on tullut pikkuhiljaa lisää painoa, en ole käynyt puntarissa enkä edelleenkään pidä vaa`an numeroita olennaisina. Mun painoa tosin seurataan säännöllisesti autoimmuunisairauteni hoitokäynneillä, mutta meillä on hoitajan kanssa sopimus ettei mulle tarvitse joka kerta erikseen mainita mitä vaaka näyttää jos ei mitään suuria muutoksia suuntaan tai toiseen ole tapahtunut.

Rentoa asennetta sullekin, ja tsemppiä.:dance:

siis voi hitto. Kirjotin sulle Mindis kunnon romaanin tänne, meni varmaa oikeesti joku puol tuntii ellei ylikin sen kirjottamisessa. Pohdin vaikka mitä ja annoin vaikka mitä vinkkejä, mutta sitten ku tää oli heittäny mut ulos, nii kirjauduttuani takasin niin en pystynykkää enää postaamaan sitä vaan näky pelkkää valkosta. Argh. Nyt en enää kyl jaksa ruveta uuestaa vääntää sitä. Höh. Ei muuta ku tsemppiä. :)

Juu täällä on vissiin joku aikaleikkuri, joka heittää pihalle, jos ei ole ollut "aktiivinen". Ilmeisesti siis tekstin kirjoittaminen ei käy aktiivisuudesta :( Juu niinku mindis sanoi, kannattaa ottaa copy tekstistä ennen kun lähettää, varmuuden vuoksi. Mulle kävi ihan samoin mun tän ketjun ekassa postauksessa kun sulla, mut olin onneks ottanut copyn :)

Nyt oon kyllä päättäny, että aion tosissaan kysyä, josko painokontrollit vois kokonaan lopettaa! Ja en myöskään käy kotona vaa'alla niin pitkään aikaan ennenkuin olen oikeesti valmis.. Nytkin kun en oo käyny muutamaan päivään ni jotenki parempi olo, vaik tavallaa mietityttääki ku ei tiedä painoa ;s Mutta siis sillä tavalla hyvä olo, että tuntuu kehossa hyvältä. Nyt jos en jatkossakaan käy vaa'alla niin on helpompi keskittyä syömiseen ja treenaamiseen ja katsoa, josko muutoksia positiiviseen suuntaa tapahtuisi peilikuvassa :) Numerot saa nyt vähäksi aikaa jäädä sekoittamasta päätäni..

Lisävastaukset ovat edelleen tervetulleita :)

Miks sitä painoa ylipäätänsä pitäis tietää? Mikä hinku meillä kaikilla on tietää paljon painaa? Nyt ku miettii tätä ihan niinku kunnolla, niin eihän siinä oo mitään järkeä! Onko siitä hirveästi apua, jos tiedän painavani tänään 59kg ja huomenna 59.3kg...viikon päästä ehkä 58kg? Onko mitään muuta sellaista lukua, jota naiset seuraavat näin tarkkaan? Ja mitä siitä seuraa suurimmalle osalle- ei ainakaan sitä mitä ollaan hakemassa. Kyllähän sen huomaa jo ilman vaakoja ja jopa ilman peilejäkin, jos se paino alkaa muuttua jompaan kumpaan suuntaan liian radikaalisti. Siinä vaiheessa asiaan voi puuttua. Vaaka ei paljon auta paino-ongelmiin vaan pahentaa sitä lähinnä.
Itse olen tässä ketodieetillä nyt, ja on tullut vaa'alla pompittua. Aiemmin tuskin koskaan. Huomannut, että jo näinkin lyhyessä ajassa (3 viikkoa ollut nyt dieetillä) siitä on alkanut muodostua jonkinlainen tapa ja ei kovin hyvä sellainen. Ja oikeestaan sillä ei oo mitään väliä paljon painan, kuhan olo on hyvä. Heivaan vaa'an kaappiin.

Hazel: Voi ei, nyt harmittaa kuulla, että joku olis oikeesti paneutunut vastaamaan Sun olis pitäny kopioida teksti ennenkun lähetät, niin olisit voinu kirjautuu uudelleen sisään ja lähettää sen vasta sitten.. Et millään jaksais kirjottaa vielä uudelleen?? ) Edes jotakin... Kaipaan niin paljon kaikkia mahdollisia neuvoja ja tukea!

Voin koittaa vaikka huomenna muistella mitä olin kirjottanut, nyt alkaa kello olee jo niin paljon, että nukkumatti kutsuu :D. Joka tapauksessa täällä on annettu jo hyviä neuvoja! Niillä pääset hyvin alkuun :)
ps. tästä lähtien kopioin kaikki vähänkään pidemmät tekstit! Kamalasti meni aikaa ja vaivaa hukkaan :(

Hazel: Oot niin oikeessa tuossa painolukema-asiassa! Lukeman tietäminen ei tuo mitään hyvää, jos siihen ei osaa suhtautua oikein.

Ja juu, kiitos kovin jos jaksat vielä kirjotella viestiä uudelleen =)

mindis, sinulla on todella hyvä asenne!

Lyhyesti lähtisin tuossa ruokavaliossa proteiinin ja rasvan lisäämisestä. Proteiinia olisi hyvä olla joka aterialla, totuttele pienillä annoksilla ja tähtää siihen, että vähitellen kolmella pääaterialla on about oman kämmenen kokoinen pala proteiiniruokaa (liha, kala, juusto, tofu, pavut (papuja saa olla enemmänkin)). Ja totuttele lorauttamaan öljypohjaista salaatinkastiketta, mielellään oliiviöljy tai rypsiöljypohjaista - lisäksi kokeile esim. täysrasvaista maustamatonta kreikkalaista jogurttia välipalana marjojen/hedelmien ja muutaman pähkinän kanssa. Herkkua! Ja terveellistä :). Älä stressaa kaloreista, vaan keskity perusasioihin - vähintään neljä ruokailukertaa päivässä, proteiini, rasva ja kasvikset / hedelmät / marjat joka aterialla.

Esim. puuroon raejuustoa, voisilmä ja kotimaisia marjoja lisukkeena. Rahkasta, kreikkalaisesta jogurtista ja hedelmistä pirtelö. Leipää, jonka päällä kalkkunaa, vähän majoneesikastiketta (rypsäripohjaista) ja kasviksia. Ja niin edelleen. PRR = Proteiini, rasva, rehut

Ja liikuntapuoli uusiksi! Jätä aerobisesta vaan tarpeellinen koiran kävelytys) ja kaikkein kivoimmat (esim. tanssi ja ratsastus) - mutta lisää viikko-ohjelmaan alkuun kaksi - vähitellen enemmänkin - punttikertaa. Punttisalilta pitäisi selvitä pois alle tunnissa.

Ja hakeudu sellaiseen seuraan, jossa saat positiivista palautetta ihanasta, uudesta sporttisesta kehostasi!

Nauti liikunnasta ja syömisestä - ja heitä se vaaka mäkeen!

Caitlyn: Kiitos erittäin paljon viestistäsi! Siitä todella oli apua :) Noi ruokavinkit pitää ottaa kokeiluun. Olenkin ajatellut, että voisin nimenomaan lisätä energiamäärää syömällä "samalla tavalla kuin ennen" mutta lisäämällä kaikkeen jotakin.. Huonosti ilmaistu, mutta pointtina se, että varsinainen lisääminen esim. "yksi leipä päivässä lisää" on minulle vaikempaa kuin se, että käyttäisin esim. täysrasvaista jugurttia tavallisen sijaan jne.. Olo on muuten paljon ahdistavampi, kun maha tuntuu niin täydeltä. Ja tosiaan aerobista pitää yrittää vähentää.. Ja mikä nyt ainakin on varmaa - aion todella heivata vaa'an romukoppaan!

Kiva juttu - ja ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat! Se on varmasti psykologisesti kaikkein helpoin tapa - ja todennäköisesti johtaa myös kaikin puolin ravinteikkaampaan ruokaan. Mietit vaan, millaisilla pienillä muutoksilla saat jokaisesta ateriasta paremman - ja ajattele muutosta nimenomaan positiivisesti.

Kun mietit tuota herkuttelua, niin yritä totutella terveellisiin herkkuihin. Pähkinöihin ja siemeniin, kotitekoisiin smoothieihin, tummaan suklaaseen - raakasuklaan tekeminenkin on tosi helppoa. Nekin toimivat varmasti sinulle hyvin, pienikokoinen annos on jo hyvin tyydyttävä - eikä täytä vatsaa epämukavalla tavalla. Älä aloita tummaa suklaata kaikkein ärtsyimmästä vaan tummenna vähitellen. Esimerkiksi Lindtin merisuolalla maustettu voisi olla hyvä aloitus (kuulostaa hurjalta, mutta on herkkua). Maraboulla on oikein hyviä tummasuklaalevyjä. Pähkinöistä saa aivan uskomattomia herkkuja pienellä kotikokkauksella (paahtaminen, mausteiden lisääminen)

Hyvää tummaa suklaata saa myös Lidlistä. 70% karamellipaloilla höystettyä, appelsiinia, vadelmaa ja ihan tavallista 70-volttista. Eikä todellakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa, koska tumma suklaa on hyötyjensä puolesta enemmän suositus kuin satunnainen kahvipulla herkkuna. Nauti :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom