Nyt täytyy ostaa uusi tietokone

C2D prossuista kalleimmat on tuota hintaluokkaa mutta esim tuon AsRockin ja E6300 prossun saa vähän päälle 200€ hintaan ja monesti ne kellottuvat 3.3Ghz taajuudelle jolloin tehollisesti paljon kovempi kun tupla välimuistin omaava E6700 prossu.

TESTIÄ

Ja varmasti huomaa eron P4:n välillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
..monesti ne kellottuvat 3.3Ghz taajuudelle jolloin tehollisesti paljon kovempi kun tupla välimuistin omaava E6700 prossu.[.

Meni tuo Asrock emo tilaukseen. Nyt mietin otanko E6300 vai E6400. Sullahan oli toi sama emo, mikä prossu sulla oli siinä ja paljonko kellottu?

Meinaan että jos tuon E6300 sais kellotettua tonne 2,8 GHz paikkeille? Ei taida onnistua tolla emolla?

Ei noilla kahden tai useamman ytimen prosessorilla nyt olekaan eroa nykyisiin, mutta pian on. Vistan vanavedessä tulee uusia pelejä ja muita ohjelmistoja, jotka osaavat hyödyntää useaa ydintä ja silloin "tavalliset" prosessorit ovat auttamatta pahasti jäljessä.

Esim. Alan Wake ei Remedyn edustajien mukaan tule kunnolla pyörimään yhden ytimen prosessorilla, vaikka ko. prossussa tehoa muuten riittävästi olisikin. Siinä tulee olemaan sen verran vaativat ympäristöt jne, että toinen ydin tarvitaan käsittelemään niitä.

Ja tuo on vain yksi esimerkki, tuohon suuntaan mennään varmasti nopeasti laajalla rintamalla. Eli itse olen sitä mieltä, että jos nyt on uutta prosessoria hankkimassa niin ehdottomasti kannattaa hankkia dual core prossu.

Meni tuo Asrock emo tilaukseen. Nyt mietin otanko E6300 vai E6400. Sullahan oli toi sama emo, mikä prossu sulla oli siinä ja paljonko kellottu?

Meinaan että jos tuon E6300 sais kellotettua tonne 2,8 GHz paikkeille? Ei taida onnistua tolla emolla?

Joo on toi emo ja se on äärimmäisen huono kellotukseen VIA piirisarjan takia, kellotukseen tuota emoa ei oikein voi käyttää mutta juuri tuon päivitys mahdollisuuden takia ostin ite tuon ja hyvin on toiminu, oon kokeillu AGP ja PCI-E näyttiksillä ja hyvin ropelti molemmilla ja DDR1 muistit on mulla kanssa.

Nyt emo vaihtuu Asus P5B Wi-Fi AP emoon ja muistit Rhino DDR2. Toi Rhino on vissiin Elektronin oma merkki ja rokkaa aika sairaan kovaa mitä oon shotteja katellu. The Stilt nimimerkillä murossa vingutti 3-3-3-1 latensseilla 1000Mhz taajuudella. The Stilt on elekronin omistajia kait ja perhanan mukava tyyppi.
Rhinot

E6300 ja E6400 prossuilla ei ole muuta eroa kuin kerroin on E6400 mallissa 8 ja E6300 mallissa 7, eli kun kerroin on 8 niin ei vaadi niin paljoa väylää emolta, E6300 prossulla emolta vaaditaan tosi paljon väylää ja monilla emoilla maksimi kulku jää saavuttamatta. Muuten prossut on identtisiä paitsi tuon kertoimen ja kellotaajuuden osalta mutta ainahan voi kellotella. AsRock ei sovellu kellotukseen juuri ollenkaan kun jo 300 väylän saavutus on tuskan takana.

Tuo dual core tulee vähän myöhemmin vielä hyödyllisemmäksi mutta nyt jo huomaan selkeen eron 1 corellisen välillä kun pystyy hyvin ilman viiveitä touhuamaan useampaa asiaa yhtä aikaa. Dual core on lähes välttämätön jos haluaa täyden hyödyn koneen kanssa touhutessa. C2D on hinta/laatusuhteelta aika kova juttu. Mua houkuttais aika kovasti E6600 Conroe :D

Muuten prossut on identtisiä paitsi tuon kertoimen ja kellotaajuuden osalta mutta ainahan voi kellotella. AsRock ei sovellu kellotukseen juuri ollenkaan kun jo 300 väylän saavutus on tuskan takana.

Otan varmaankin suoraan tuon E6400, jos kerran kellotus tolla lankulla on mahdotonta. Muutenkin aika pieni hintaero noissa. Tolla prossalla + 7800GS näyttiksellä pärjään sitten pelienkin puolesta seuraavan vuoden. :kippis1:

Onhan noilla DC prossuilla jo nyt hitonmoinen etu winkkari käytössä. Koneen käyttö on paljon sulavampaa. Muistan kun asentelin aikoinani jotain AMD 3200+ konetta ja ihmettelin että onpas hias. Kun surffaili resurssienhallinnassa ja avas esim. media playerin samalla niin hyvä ettei menny polvilleen koko kone.

Asrock PT880PRO 775DUAL-VSTA -emolevy 57e

Intel Core 2 Duo E6300, 1.86 GHz, Socket 775, FSB 1066, 2MB Cache, Boxed 204e

MSI GeForce 7900GTO PCI-E 512MB GDDR3 Dual-DVI -näytönohjain. 250e

Tollanen pohja, nopeempi ja halvempi. Säästä porukoiden rahoja.

edit. tossa on ihan hyvä pohja päivitykseenkin jos ei halua ostaa kerralla kaikkia kamoja, tohon sopii agp ja pci-e näyttikset sekä drr ja ddr2 muistit.

mä oon käsittänyt että toi e6300 kellottuu tosi hyvin, mutta asrockilla ei kuulemma niin hyvin, en ihan 100varmaa kyllä oo.

ja by the way onko noi amd:n x2 prossut kerroinlukottomia??

e: ja meikä ostaa seuraavan koneen niin siinä on tota sarjaa
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/51100

6400 on hyvä prossu, ite ottaisin niin mielellään tuon E6600 prossun, hintaero on aika pieni noiden välillä ja 6600 Conroessa on tuplasti L2 kakkua.

Kauheita eroja ei ole noiden välillä mutta joissain peleissä eroa on ja tulevaisuudessa voi olla enemmän mutta vaikea sanoa. Pakko kai se on kohta hommata toi Conroe vaikka tällä E6300 Allendalellakin pyyhkii loistavasti ja kohta vasta alkaa kellotukset :D

2MB VS 4MB

Mutta toi E6400 on loistava valinta...

Onkos porukalla tiedossa muita emoja johon voisi iskeä agp-näyttiksen? Ja sitten tuosta asrockin muistikapasiteetista/muistipaikoista niin tietojen mukaan siihen voi tunkea max 2gb muistia.

Tuolla nyt ei niinkään väliä ole mutta onko niiden pakko olla esim. 2*512 mb kampoja vai sopisiko myös esimerkiksi 1*512 + 2*256 kuten nykyisessä koneessa. Onko siis DDR ja DDR2 muistipaikoissa mitään fyysisiä eroavaisuuksia?

Eli jos ostaisin tuohon nyt 2*512 DDR2 ja myöhemmin saman setin lisää niin toimisiko tuo emo 4 DDR2 muistikammalla? Ja kellotuksesta vielä niin tuossahan taitaa olla normaali FSB 266 mikäli oikein muistan? Ja jos 300 saavuttaminen on jo vaikeaa niin eipä tuo tosiaankaan paljoa kellotu? (tosin nykyinen paska amd kellottuu vaan reilu 10 mhz fsb:n avulla :rolleyes: )

Tuolla nyt ei niinkään väliä ole mutta onko niiden pakko olla esim. 2*512 mb kampoja vai sopisiko myös esimerkiksi 1*512 + 2*256 kuten nykyisessä koneessa. Onko siis DDR ja DDR2 muistipaikoissa mitään fyysisiä eroavaisuuksia?

Siis tohon emoon saat maks 2GB (2x1GB palikkaa) muistia. Jompaakumpaa, DDR1 tai DDR2. Et voi yhdistellä niitä mitenkään. 2 gigaa riittää ainakin mulle maailman tappiin asti en tajua mihin tarvii enempää, ellei ole kyse palvelimesta tai IIIIIIIIIIIISOJEN kuvien käsittelystä.

Siis tohon emoon saat maks 2GB (2x1GB palikkaa) muistia. Jompaakumpaa, DDR1 tai DDR2. Et voi yhdistellä niitä mitenkään. 2 gigaa riittää ainakin mulle maailman tappiin asti en tajua mihin tarvii enempää, ellei ole kyse palvelimesta tai IIIIIIIIIIIISOJEN kuvien käsittelystä.

Yksi kysymys, joka itselle tulee muistien suhteen mieleen on se, että paljonkohan Windows Vista mahtaa imaista RAM:ia käyttöönsä... Onko kenelläkään faktatietoa asiasta?

Yksi kysymys, joka itselle tulee muistien suhteen mieleen on se, että paljonkohan Windows Vista mahtaa imaista RAM:ia käyttöönsä... Onko kenelläkään faktatietoa asiasta?

Itsellä RC2:nen käyttää normikäytössä 460-550 megaa.. Onhan tässä on vielä kaikenlaisia turhia prosesseja käynnissä ja hieman optimoimaton verrattuna RTMmään tai tulevaan myynti versioon..
Mutta eikö Vistassa tuo muistin käyttö tule olemaan hieman erilaista eli se varaa ohjelmille sitä valmiiksi ja vapauttaa kun on tarvetta jolloin kovon ruksuttelu vähenisi.. Eli jos sitä muistia on niin eihän siitä hyötyä ole ellei sitä käytä hyväksi.. Esim. usb ym muistejakin voi käyttää apuna..
Ja kyllähän tuota tulee sitten tweakattua leaninpään kuntoon kun se tulee kauppoihin asti..

Mullla on koneessa 1 gigatavua muistia ja ei ole mitenkään tökkinyt parin kuukauden aikana jona olen tätä käytellyt.. Mutta kai tulevaa ajatellen 2gigaa tulee olemaan sellainen määrä jolla pärjää pitkälle...

Kone menee kuitenkin päivitykseen sitten kun ostan tuon...

pentele kun tuo 2 gigaa DDR2 kustantaa vielä melkoisen summan. Menis niihin enemmän massia kuin emoon ja rossuun.

Mutta toi E6400 on loistava valinta...

Joo tilaukseen meni toi. :hyper:

Nyt tarvii pari viikkoa venailla, oli assROCK loppu verkkokaupasta.. Toivotaan lisää sulavuutta winkkarikäyttöön ja roimasti tehoa peleihin. Ajan winukan uusiksi ja ajan 3dMark03:en ja postaan sitten pisteet (verrattuna tähän 2,8 P4:een).

Nii kaikki on niin suhteellista, kannattaako laittaa vaikka prossuun 500e ja sitten ostaa suht huono näyttiksen tai muistia vähän. :D

Mut enpä tiedä tosta vistasta sitten, jos vaikka siirtyis linuxiin seuraavaks

Asrock PT880PRO 775DUAL-VSTA -emolevy 57e

Intel Core 2 Duo E6300, 1.86 GHz, Socket 775, FSB 1066, 2MB Cache, Boxed 204e

Tää vaikuttaa ihan hyvältä setiltä. Mitetityttää vain tuo intel, kun aikasempaa konetta ostettiin oli amd ehdoton.

Mainitsemasi näytönohjain on nyt ehkä hankintalistalla..

Vastailen enemmän huomenna, nyt on kiire käymään ankeassa armeijassa.

tässä tredissä on jo muutama kommentti tosta asrockista e6300 tai e6400 kanssa, ja muualla netissä lisää vinkkiä, ei kannata.

Tää vaikuttaa ihan hyvältä setiltä. Mitetityttää vain tuo intel, kun aikasempaa konetta ostettiin oli amd ehdoton..

Se oli silloin se. Intel määrää tällä hetkellä ;) Esimerkkinä tuo E6400 prossa on kellottamatta nopeampi kuin esim. AMD Athlon 64 X2 5000+ pelikäytössä. Se kertoo jo jotakin. Ja kellotettuna listan kärjessä, AMD:t kaukana takana. Eli TODELLAKIN kannattaa hankkia toi. Mitä olen lukenut niin nyt on paras aika koskaan päivittää kone. Juuri tuon Core 2 ansiosta.

Linkkiä: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802&p=10

Se oli silloin se. Intel määrää tällä hetkellä ;) Esimerkkinä tuo E6400 prossa on kellottamatta nopeampi kuin esim. AMD Athlon 64 X2 5000+ pelikäytössä. Se kertoo jo jotakin. Ja kellotettuna listan kärjessä, AMD:t kaukana takana. Eli TODELLAKIN kannattaa hankkia toi. Mitä olen lukenut niin nyt on paras aika koskaan päivittää kone. Juuri tuon Core 2 ansiosta.

Linkkiä: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802&p=10

Onko ketään muuten tutustunut enempää noihin C2Duo:jen kellotukseen? Mulla on omassa koneessa E6700, eli se 2,67Ghz versio, siitäkin saanee kellottamalla aika paljon enemmän irti sitten jos/kun tarvetta tulee? Tällä hetkellä tosin ei ole mitään tarvetta ;)

Kerro toki miksi?

Nimim. Asrockin emoja jo neljä vuotta ilman ongelmia.

No, noita töissä pyörittelin ja vikaprosentti muihin verrattuna ylivoimaisesti suurin. Poistettiin sitten valikoimastakin, kun jatkuvasti sai lähetellä niitä valmistajalle huoltoon.

No, noita töissä pyörittelin ja vikaprosentti muihin verrattuna ylivoimaisesti suurin. Poistettiin sitten valikoimastakin, kun jatkuvasti sai lähetellä niitä valmistajalle huoltoon.

Jaa, noh, mulla ja tutuilla joilla nyt perskiviä on, on vissiin sitten hyvä säkä käynyt. Enemmänhän te siellä niitä pyörittelette. Eikös noi Asrockin komponentit oo kuitenkin samoja mitä Asuksellakin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom