Nyt sattuu kyykkääminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jep.
Eli parisen viikkoa sitten oli tekemässä jalkakyykkyä, piti mennä maksimiin asti. Olin vielä vanhaa ennätystäni parikymmentä kiloa pienemmissä raudoissa, kun alaselässä vihlaisi. Elikkäs rautaa ei ollut vielä kamalasti, mutta jalat olivat vähän normaali asentoani leveämmällä, koska tuntui et sillai pääsen parempaan tulokseen.

Kyykkääminen loppui siihen pariksi viikoksi, alaselkä oli pirun kipeä. Hierojalla kävin viikko sitten ja sen jälkeen kivut vähentyivät. Tänään rupesin kyykkäämään uudelleen, harjoitus painot oli samat kuin ennenkin, mutta jätin sarjat paria toistoa vajaammaksi. Kaksi ekaa sarjaa meni vielä hyvin, mutta kolmannella kerralla kun otin painot harteille ja lähdin peruuttaan pari askelta pois päin telineestä, niin jälleen alaseljästä vihlaisi. Kyykkääminen loppui siihen.

Niin, pari ensimmäistä sarjaa ei siis tuntunut pahalta ollenkaan, varsinkaan itse kyykkääminen. Mutta se tuntui hiukan kun joutui vähä kävelemään romut niskas ja pudottaan ne telineeseen. Maastavetoa en ole edes uskaltanut harkita.
Nyt kirjoittelen tätä buranan voimalla ja pelkään huomis aamun heräämistä. Olis edes pyssy...

Onko teillä vastaavia kokemuksia ? Millä saitte alaselän kuntoon ? Tarvittiko jättää vapaat painot vallan pois, pitkäksikin aikaa ?

Kuulostaa valitettavasti aika tutulta hommalta. Itellä meni oikeestaan selkä "ekaa" kertaa rikki joskus viime kesänä etukyykyssä, jonka jälkeen jopa kävely teki pahaa pari viikkoa. Siitä se kuitenkin itsekseen parani kunnes taas napsahti tossa ~3kk sitten. Otin aika läheltä ykköstä, jonka seurauksena ekaa kertaa pieni horjahdus ylösnousussa, tuloksena karseet vihlasut.

Ajattelin, että tämä uudempi vaiva olis menny itekseen pois; olinhan ollut lähes 2kk ilman punttia kokonaan. Eiupä auttanu. Tai ehkä auttoikin. Tein nimittäin ekaa kertaa loman jälkeen hiukan isommilla painoilla, mutta sitten kun alotin HST, ei selkä ole enää vihoitellut muutamaan viikkoon.

Itse voisin antaa vinkiksi pienet painot ja vähän pidemmät sarjat. Tsemppia :thumbs:

Tuttuja vaivoja.. Silloin kun itsellä napsasee selkään, niin kyllä siinä 2vko-2kk menee. Ihan kuinka viitsii antaa selän kuntoutua. Yleensä se pari viikkoa on selkä lepoa ihan täysin ja sitten pikkuhiljaa kuntouttaen. Kannattaa suosilla ottaa jonkin aikaa reippaasti pienemmillä painoilla selkää rasittavat liikkeet.

Itelläni "napsahti" alaselkä vuosi takaperin ja oli niin pirun kipeä monta viikkoa. Lääkärissäkin kävin ja siellä todettiin että lihasrevähdys ja määrättiin buranaa... viikot kuluivat ja kivut eivät hävinneet. Vihdoin tajusin käydä naprapathilla ja heti löytyi vika. Alaselässä oli fasettinikaman hakauma(kai se noin kirjoitetaan) ja olisi kuulemma ajanmyötä hajottanu myös välilevyn...Kolmesti kävin väänneltävänä ja kivut hävisivät. Elikkä mun mielestä kannattais käydä tarkistuttamassa selkä jos kivut ei muutamassa viikossa ala vähetä....

Mulla sattunut kyykätessä reilun vuoden sisään kaksi kertaa vähän samalla tavalla. Vihlas kerran ja se oli siinä, Seuraavina päivinä ja viikkona oli sitten alaselkä jäykkä ja kipeä koko ajan. Kipu säteili tuonne reiteen ja esimerkiksi kumartuminen lavuaarin äären naamapesua varten oli miltei mahdotonta. Ekalla kerralla selkä kuvattiin eikä siinä näkynyt mitään ihmeellistä. Kiropraktikolla selvisi, että SI-nivel oli sijoiltaan. Meni paikalleen helposti ja kipu hävis. Toisella kertaa oli joku alimmista selkänivelistä lukossa, aukes fysioterapeutilla helposti ja kipu hävisi. Tästä hoidosta muutama päivä niin kyykkäsin uuden ennätyksen.

Ei kuitenkaan kannata riskeerata selkäänsä vaan selvittää kunnolla mikä vika siellä on, saattaa olla jotakin oikeasti rikki!

Olen sattumoisin kuullut tässä aivan vähän aikaa sitten näihin useiden ihmisten selkävaivoihin sellaisen teorian (aika asiantuntevalta taholta) että monilla ihmisillä olisi/saattaisi olla hieman eri pituiset jalat, jolloin selkään jää hieman vinoutta noston aikana, jolloin se rikkoutuu helposti suuremman kuorman alla.

100% varma en teoriasta ole, mutta jos joku voi viellä vahvistaa, kannattaa ehkä lääkärillä käydessä kysyä lekurilta...homma siinä tapauksessa nimittäin korjaantuu pelkällä kantapään alle laitettavalla korkokkeella.

RikHard sanoi:
No, minulla on jalat eripituiset. Eroa on noin sentti. Se on sitten eri juttu kannattaako sitä lähteä korjaamaan.

Sentti-puolitoista eroa jalkojen välillä katsotaan vielä normaaliksi. Eikä sillä ole tutkimuksissa havaittu merkitystä ihmisen kuntoon.

Jos ongelmat jatkuu niin suosittelen hankkimaan toiseen kenkään pohjallisen tai ns korokkeen. Toinen mistä monen selkäongelmat johtuvat on syväkyykky. Alle 90 asteen kulmaan mentäessä suurimmalla osalla kyykkääjistä alaselkä pyöristyy ja liike muuttuu ns. hyvää-huomenta-kyykyksi :(

TJJ sanoi:
Sentti-puolitoista eroa jalkojen välillä katsotaan vielä normaaliksi. Eikä sillä ole tutkimuksissa havaittu merkitystä ihmisen kuntoon.
IMO sillä on ihan selkeä merkitys. Mulla 1cm pituusero jaloissa ja ilman korotusta lyhyemmän jalan alla voisi mv:t, kyykyt ym. jättää pois. Tuo tuki tasoittaa eroa, mutta kuitenkin epäsymmetriaa on jäänyt, esim. vatsat ja kyljet ovat erivahvuiset eri puolilla, pitempi jalka on vahvempi... Mun mielestä jo 0,5cm erokin kannataa korjata pohjallisella, koska se säästää vammoilta. Jo pelkkä 5km kävely aiheutti mulla ennen kipua lyhyemmän jalan polveen ja alaselkään. Tuen kanssa, oh-la-la, ei mitään vaivoja. Suosittelen :thumbs:

Mielestäni arvauskeskuslääkärien kommentit tämän asian suhteen voi jättää huomioimatta. Minullekin sanottiin silloin, ettei sentti merkkaa mitään ja oltiin välinpitämättömiä..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kvu sanoi:
IMO sillä on ihan selkeä merkitys. Mulla 1cm pituusero jaloissa ja ilman korotusta lyhyemmän jalan alla voisi mv:t, kyykyt ym. jättää pois. Tuo tuki tasoittaa eroa, mutta kuitenkin epäsymmetriaa on jäänyt, esim. vatsat ja kyljet ovat erivahvuiset eri puolilla, pitempi jalka on vahvempi... Mun mielestä jo 0,5cm erokin kannataa korjata pohjallisella, koska se säästää vammoilta. Jo pelkkä 5km kävely aiheutti mulla ennen kipua lyhyemmän jalan polveen ja alaselkään. Tuen kanssa, oh-la-la, ei mitään vaivoja. Suosittelen :thumbs:

Mielestäni arvauskeskuslääkärien kommentit tämän asian suhteen voi jättää huomioimatta. Minullekin sanottiin silloin, ettei sentti merkkaa mitään ja oltiin välinpitämättömiä..

Juuri näin, itsellä oikea tassu 1.5cm lyhempi ja vaivoja oli pitkään..pahimpana ehkä si-nivelen tulehdus.
Nyt kun on tukipohjallinen hankittu, niin vaivoja ei ole..joskin vasen suora selkälihas on muutaman sentin paksumpi kuin oikea...vanhan treenin tuloksena...
Ja ne arvauskeskuksen lääkäreiden kommentit voi unohtaa oikein huolella niistä suurin osa ei ole nostanut koskaan mitään palkkakuittia raskaampaa ja silloin on helppo "kirjaviisaana" puhua, että "ei se vaikuta mitään jos vähän eripituiset jalat on". Kannattaa käydä fysioterapeutilla mittauttamassa tassut...sen näkee myös suorana seistessä persauksen yllä olevista "hymykuopista" mikäli ero on merkittävä.

kvu sanoi:
IMO sillä on ihan selkeä merkitys. Mulla 1cm pituusero jaloissa ja ilman korotusta lyhyemmän jalan alla voisi mv:t, kyykyt ym. jättää pois...jne.

Niin, siis kyse on tutkimuksista, missä on todettu, että tuollaisella sentin erolla ei ole tilastollisesti mitään yhteyttä selkäkipuihin tai muuhun. Tietysti yksittäisen ihmisen kohdalla voi olla eri, mutta isompaa kuvaa katsottaessa ei sentin pituuserolla ole merkitystä. Mullakin on eroa kintuissa se sentti, mutta ei ongelmaa sen suhteen. Siis muotoillaan asia näin: jos otetaan n ihmistä, suurella osalla todennäköisesti on pituuseroa jaloissaan, suurella osalla siitä ei ole mitään ongelmaa.

itellä ei tuota ongelmaa ole tullut vastaan vapailla painoilla, mutta smithissä on ihan turha yrittää mitään syväkyykkyjä edes 80kg tietyn rajan ali jos menee menee nikamat ihan jumiin ja on jumissa ~ viikon verran. puolipallon päällä selällään makoilu/venyttely aukaisee yleensä nikamat suht hyvään kuosiin, mutta syväkyykkyjä olen sen jälkeen vältellyt.

mulla meni kerran kans, enkä halua sitä toiste kokea. Käveleminen sattui, kyykkäyksestä puhumattakaan. Pari kolme viikkoa taukoa ja kylmägeeliä ni autto.

mulla on nyt toinen jalkatreeni takana...ja kyykky&SJMV on jumiuttaa alaselkää..mullakin on tosiaan lääkäri todennut että toinen jalka on vähän toista pidempi. en muista kumpi..en edes tiennyt tätä ennen armeijan lääkärintarkastusta. pitää varmaan käydä lääkärissä tarkistuttaan :/

Itsellä on kans toinen jalka toista lyhkäsempi n.1-1.5cm ja alaselkää ympäröivät luut ovat välillä kipeänä..mutta noita pohjallisia ei kuulemma saa laittaa ennen kuin pituuskasvu on täysin loppunut, voi kuulemma mennä vielä pahempaan suuntaan jos menee kasvun aikana pohjallista käyttämään. Saatan vielä kasvaa sentin tai pari, joten pitää kuulemma vielä odottaa ennenkuin ruvetaaan jalkojen pituus eroa parantamaan :(

Kannattaa ehdottomasti käydä näyttämässä selkää asiantuntijalle. Mahdollinen välilevyn hajoaminen on liian kova hinta kyykkyennätyksistä. Tsemppiä. :thumbs:

No perskules!

Rupesin tossa kelaaman, noista jalan eripituuksista. Niin mulla oli joskus murros iäs koroke toisen jalan alla !
Tämä jäi pois jossain vaihees enne armeijaa, kun pärjäsin hyvin ilman sitäkin. Olin unohtanukki jo koko jalkojen pituus eron ! :nolo:
Tosin yksi syy tähän on ollut myös se miksi olen unohtanut, että silloin sanottiin et olen kasvavas iäs ja toi pituus ero saattaa tasaantua. Mutta sitä ei kyllä tutkittu, heitin ne koroke pohjalliset komeroon, kun vedin armeijan maiharit jalkaan. Tarttee varmaan käydä lääkäris tarkistamas pituudet.
kiitos teille :worship:

EDITTIÄ:
hernekeppi sanoi:
..mutta noita pohjallisia ei kuulemma saa laittaa ennen kuin pituuskasvu on täysin loppunut, voi kuulemma mennä vielä pahempaan suuntaan jos menee kasvun aikana pohjallista käyttämään. Saatan vielä kasvaa sentin tai pari, joten pitää kuulemma vielä odottaa ennenkuin ruvetaaan jalkojen pituus eroa parantamaan :(

TÄH ! Mulle ainaski laitettiin, vaikka pituus kasvu oli viä kesken. Näin siis viistoista vuotta sitten, kun oli amattikoulusta lääkärin tarkastuksessa.

Onko kyykkäämisessä väärin tehty jos esim tekee 4 toistoa ja 1,2 ja kolme tulevat "hyvin" mutta neljännes on jo tiukkaa, ja että joutuu nojautumaan eteenpäin enemmän niin silloin irtoaa helpommin... Eli onko tuo eteenpäin nojaaminen oikein vai väärin

rahvas sanoi:
Jep.
Eli parisen viikkoa sitten oli tekemässä jalkakyykkyä, piti mennä maksimiin asti. Olin vielä vanhaa ennätystäni parikymmentä kiloa pienemmissä raudoissa, kun alaselässä vihlaisi. Elikkäs rautaa ei ollut vielä kamalasti, mutta jalat olivat vähän normaali asentoani leveämmällä, koska tuntui et sillai pääsen parempaan tulokseen.

Kyykkääminen loppui siihen pariksi viikoksi, alaselkä oli pirun kipeä. Hierojalla kävin viikko sitten ja sen jälkeen kivut vähentyivät. Tänään rupesin kyykkäämään uudelleen, harjoitus painot oli samat kuin ennenkin, mutta jätin sarjat paria toistoa vajaammaksi. Kaksi ekaa sarjaa meni vielä hyvin, mutta kolmannella kerralla kun otin painot harteille ja lähdin peruuttaan pari askelta pois päin telineestä, niin jälleen alaseljästä vihlaisi. Kyykkääminen loppui siihen.

Niin, pari ensimmäistä sarjaa ei siis tuntunut pahalta ollenkaan, varsinkaan itse kyykkääminen. Mutta se tuntui hiukan kun joutui vähä kävelemään romut niskas ja pudottaan ne telineeseen. Maastavetoa en ole edes uskaltanut harkita.
Nyt kirjoittelen tätä buranan voimalla ja pelkään huomis aamun heräämistä. Olis edes pyssy...

Onko teillä vastaavia kokemuksia ? Millä saitte alaselän kuntoon ? Tarvittiko jättää vapaat painot vallan pois, pitkäksikin aikaa ?

Samanlainen ongelma tännekin tuli kyykkyä tehdessä.

Kyykyssä oli sellaiset painot joilla en ennen ollut kyykkyä tehnyt ja tein "ykkösen" kun ala-asennosta lähti nostamaan ylöspäin niin vihlaisi ihan perkeleesti selästä. Nosto kuitenkin tuli ylösasti ja heitin painot telineisiin ja lähdin kotia.

Päivän olin koulusta pois kivun takia kotona lepäämässä ja kipu vähenikin aika paljon mitä se noston jälkeen oli. Viikko tuosta eteenpäin kipu oli aikalailla jo pysyvää eli ei enää pienentynyt/suurentunut ja siitä asti on ollut kipu samanlainen tähän hetkeen asti ja tämä siis sattui viime tammikuussa.

Ensin painelin kouluterkkariin ja sieltä sain lähetteen terveyskekukseen ja siellä sitten laittoivat röntgenkuvaan (mitä ääliöitä). Röntgenkuvassa ei tietenkään mitään näkynyt ja sitten määräsivät fysikaalista hoitoa. Kävin 5 kertaa siellä ja kun kipu pysyi samanlaisena niin lähdin taas terveyskeskukseen. Sieltä päättivät lähettää kunnon sairaalaan ja sitten kun pääsin sairaalassa käymään 3kk:n päästä niin aika kesti jonkun 10min ja lääkäri sanoi, että välilevyssä revehtymä, mitä tarkoittaneekaan.

Määräsi sitten taas jotain fysikaalista hoitoa joka alkaa ensi tammikuussa :curs:
Tuostakaan varmaankaan taas mitään apua ole joten en tiedä mihin seuraavaksi saan lähetteen :rolleyes:

Treenit pystyny "kutakuinkin" aika normaalisti tekemään jos ei kyykkyä oteta mukaan jonka otin jo ajat sitten pois ohjelmastani selän takia. Olen toki kokeillut kyykätä jatkossakin mutta selkä ei anna siinä periksi sitten millään vaan joka kerta tuntuu kun yhdenkään toiston tekee isommilla kuin 50% painoilla vihlontaa ja puutumista.

Joka päivä koko ajan joutuu kestämään tätä selkä kipua, mutta tässä sinnitellään.

Back
Ylös Bottom