Nykyihmisten tavat

Mää ainaskin sanon aina esim. kaupassa ja bussista lähdettäessä kiitos ja moi. Vaikka ei saiskaa takasi sanomista, niin silti voi olla että on pelastanu sen toisen päivän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja onhan se nyt niin, että hyvät tavat antavat ihmisestä fiksun vaikutelman. Eivätkä nuo tavat ole mitään nöyristelyä, kuten tuolla pipoketjussa jo todettiin.
Duunipaikan salillakin käy tyyppejä, jotka käytävällä vastaantullessaan katsovat ties minne tyhjyyteen, mutta eivät tervehdi takaisin.

Mulla tulee aina sellainen lämmin mieli kun näkee pikkukersoja varustettuna herrasväen tavoilla. Tuollainen pikkupoika kun on ollut Auervaaran opissa niin on huvittavaa kuulla suusta jopa flirtin kuuloista juttua kun puhuu aukuiselle naiselle. Ikävä kyllä pelkän kiitoksen kuuleminen lapsen suusta alkaa olla poikkeus nykypäivänä. Ainakin kaupungissa.

Voisi kysyä että mitä tapoja???
kaikille 18v. täyttäneille voisi ainakin antaa oppaan: kuinka käyttäytyä baareissa, julkisilla paikoilla ym ym.

Mr.Referee sanoi:
kaikille 18v. täyttäneille voisi ainakin antaa oppaan: kuinka käyttäytyä baareissa, julkisilla paikoilla ym ym.

Joo tiedän että yleistit, mutta silti: on hyvinkäyttäytyviäkin nuoria ihmisiä. Monesti vika on vanhemmissa ihmisissä, jotka kohtelevat nuoria todella törkeästi.

On kyllä totta että usein paikoissa jossa n. 18 v. mellastaa, on kohtuusotku ja muutenkin meininki melkoinen... kahvilat, baarit, leffateatterit... huh huh. :eek: Mutta niin kyllä missä tahansa baarissa, oli asiakaskunta sitten k-18, k-24 tai keski-ikä 50 v.

Joo, yleistin. mutta tota toimintaa ovelta katsoneena en voi kuin ihmetellä mihin ne tavat häviää kun on otettu 1 pullo olutta?? selvinpäinä kun näkee kaupungilla samoja kavereita, ei voi uskoa samaksi kuin edellisenä viikonloppuna baarissa. Vai johtuuko se minusta, että mulle saa vittuilla heti ensinmäiseksi, ei osata sanoa kiitosta tai hyvää yötä. ei osata vastata kyseisiin tervehdyksiin?

Mr.Referee sanoi:
Vai johtuuko se minusta, että mulle saa vittuilla heti ensinmäiseksi, ei osata sanoa kiitosta tai hyvää yötä. ei osata vastata kyseisiin tervehdyksiin?

Voi käsittääkseni johtua sun duunista, ei niinkään susta. Katsos kun ne nuoret miehet (pitäishän sun muistaa!) ovat 'siis vittu niin kovia', niillä voi olla vielä jotain auktoriteetti-ongelmia käsittelemättä peruskoulun/armeijan jäljiltä.

Älä sä sitä itsees ota, alkoholi nyt tunnetusti tuo esiin ihmisten ns. parhaat puolet. Ihan samaa tosin näkee kaikissa rafloissa, oli asiakaskunta minkä ikäistä tahansa.

Itseäni ärsyttää eniten se että palveluammatissa olevat eivät voi katsoa toista ihmistä silmiin tätä palvellessa tai edes silloin kun ojennat heille maksun ja sanot "ole hyvä".Katse kiertää seinien ja lattian kautta mutta ei vahingossakaan tule katsekontaktia.Voi tietenkin olla että olen niin pelottavan näköinen ja jäätävä katseinen,mutta kun itse yleensä avaan pelin kiittämällä tai sanomalla "ole hyvä" niin siitä huolimatta ei.
Ei kannattaisi hakeutua palveluammattiin jos ei pysty kohtaamaan asiakasta.
Toinen paikka missä ei tänä päivänä osata palvella on baaritiski ,kun olet tilannut juotavan ja maksatut sen etkä ole antanut tippiä niin vaihtorahat melkein heitetään/lyödään eteen eikä katsekontaktista ole tietoakaan.Annan mielellään vähän tippiä jos tarjoilija käyttäytyy asiallisesti ja lausuu kiitokset sekä ottaa edes sekunniksi katsekontaktin.Käsittääkseni se ylinmääräinen on ansaittava hyvästä palvelusta.

Tulipa viellä mieleen kolmaskin asia kun liikut kaupungilla oli kyse sitten jalkakäytävä tai kauppakeskus ja vastaan tulee nuoria n.10v-16v niin on se kumma että eivät voi sitten väistää senttiäkään jos ei itse väistäisi niin törmäys oli aivan varma.No,pari kertaa olen jättänyt väistämättä:curs: ja natiainen on löytänyt sitten itsensä selältään ja ollut ihmeissään miksei toi nyt väistänytkään minua.

Ja minä kun olen murrosiässä vannonut etten ikinä rutise vanhempana nuorten tekemisistä/pukeutumisesta/tavoista... :wall: Nyt sitä kai ymmärtää vanhenevansa...

Mielestäni tervehtiminen ja kiittäminen kuuluu ihan perus käytösnormeihin, tai ainakin kuului vielä muutama vuosi sitten.

Toinen mikä ärsyttää on se ettei enää tajuta edes ruokailun ajaksi ottaa sitä pipoa tai lippistä pois päästä.

Oli jokunen vuosi sitten takaperin Brasiliassa pari kuukautta ja jouduin kerran nuhteluun yhdelle nuorelle naiselle, kun en jostain syystä toivottanut hyvää huomenta, jne. aina tämän nähdessäni. Sanoi, että sai sen vaikutelman kuin olisin sille vihainen jostain syystä tai jotain. Havahduin tossa tilanteessa, että perhana ei muuten oo tullu juurikaan noita hyviä etiketin mukaisia tervehdyksiä käytettyä, joten olen sen jälkeen sitä puolta opetellutkin käyttämään enemmän.

Nykyisin minua käy kyrpiin oikeen rankasti noi kaupassa asioivat asiakkaat. Teen nyt rankan yleistyksen, mutta useimmiten tien tukkeeksi asettuu keski-iän ylittänyt kaljamahainen äijä, joka vetää kärryt poikittain keskelle kulkuväylää ja ottaa kunnon trendikkään noja-asennon odotellessa vaimon hakevan ostoksia. Toinen tapa on jättää ostoskärryt siihen käytävän keskelle ja käydä "äkkiä" hakees jotain tuolta hyllyltä. Koita siinä nyt kaksostenvaunujen kanssa mahtuu jotenkin ujuttaa ittees.

Noi tervehdykset taitaa mennä aika pitkälle sen mukaan, kuinka isossa paikassa asuu. Maalla oon huomannu, ku kaikki tuntee toisensa, niin sitä tervehtimistä ei niinkään vierasteta. Toisin on näissä isommissa kaupungeissa. Välillä ihmetyttää, et mikä perhana siinä on niin vaikeeta morjestaa, jos asuu samassa kerrostalossa.

Hyvät tavat periytyvät aika pitkälti kotoa ja ala-asteelta. Ruokapöydässä istuminen, pukeutumisetiketti (edes pieni sellainen), ja vanhempien ihmisten kunnioittaminen. Noista PITÄISI lähteä.

Pukeutuminen ja kohtelias käytös ovat mun mielestä Kaarina Suonperää lainatakseni ihmisen paras käyntikortti. Ihmetyttää kun edes häihin ei pukeuduta suoriin housuihin, kättely on kuin kala ois kädessä jne.
Jostain kumman syystä viime vuosina käymissäni häissä, on niissä aina ollut se yksi nälkämahainen tyttö. Superstarit jalassa, trendikkäät farkut ja joku perjantai-illan bileisiin sopiva toppi. Niin ja kroppa kun somaliasta; jumalattoman laiha mutta pömppömaha. Ja ei mitään kuria tai käytöstapoja ko. neideillä.
-huokaus-

Jos minä avaan oven sinulle, avaa sinä ovi seuraavalla...:thumbs:

mxm sanoi:
Mua vituttaa äärimmäisen paljon se, ettei ihmiset osaa tervehtiä ja se, että kadulla kun tulee porukkaa vastaan niin kaikki tuijottaa kengännauhojaan.

Nih? Pitäiskö sitä nyt moikkailla tuntemattomiakin?

B-fit sanoi:
Itseäni ärsyttää eniten se että palveluammatissa olevat eivät voi katsoa toista ihmistä silmiin tätä palvellessa tai edes silloin kun ojennat heille maksun ja sanot "ole hyvä".Katse kiertää seinien ja lattian kautta mutta ei vahingossakaan tule katsekontaktia.Voi tietenkin olla että olen niin pelottavan näköinen ja jäätävä katseinen,mutta kun itse yleensä avaan pelin kiittämällä tai sanomalla "ole hyvä" niin siitä huolimatta ei.
Ei kannattaisi hakeutua palveluammattiin jos ei pysty kohtaamaan asiakasta.
.

Sarkasmi alkaa nyt: Minua taas ärsyttää se että osa asiakkaista luulee olevansa.... tai parempi kun en sano loppuun:rolleyes: :D sarkasmi loppui nyt.
Mutta muistukseksi ne asiakaspalvelijatkin ovat ihmisiä joilla on inhimillisyys ja tunteet joten joskus katsekontakti ja muu iloisuus voi olla kaukana muista syistäkin kuin siitä ei sovellu hommaan.
On totta että osa ihmisistä ei ehkä sovellu työhönsä mutta väittäisin että enempi on niitä epäkohtelijaita asiakkaita kuin niitä asiakaspalvelijoita liikenteessä. Itse pyrin aina olemaan niin iloinen/kohtelias/positiivinen jne kuin vain mahdollista ja olen huomannut että moni jurokin tyyppi on pikkuhiljaa ruennut positiivisemmaksi minun kanssa asioidessa.
Ja aivan samalla minäkin tilanteen mukaan otan ne tervehdykset ja muut kohteliaisuudet, jos tuttu asiakas niin rennommin jne.
Mutta toisaalta joskus on myös varmaan tullut niitä "huonojakin" asiakkaita jotka sitten voivat heijastua seuraavaankin tilanteeseen.
No se siitä asiakaspalvelu hommista, näistä on jo otettu niin monesti kantaa että en ota tässä threadissa enää siihen kantaa.

Mutta jos ajatellaan kokonaisuudessa ihmisten tapoja niin ne ovat tosiaan huonontuneet ja mielestäni se ei ole pelkästään kasvatuksen syy vaan koko yhteiskunnan. Koko yhteiskunta ajaa porukkaa kiireempään ja synkempään suuntaan ja siinä unohtuu tavat kun on muita murheita. Porukka alkaa olla jollakin tasolla itsekkäitä että jos "ei mua tervehditä niin en varmasti minäkään". Ja tuolla asenteella tulee sellainen valtavirta joka vie hyvät tavat unohduksiin.

Jos en ymmärrä nykyisen valtaväestön hallitsevia eettisiä arvoja, olenko henkisesti syrjäytynyt... :eek:

Täällä myös yksi, jota kummastuttaa tervehtimisen ja kiitosten vähyys. Kaupan kassajonossa saa monesti nähdä asiakkaita jotka eivät kiitä edes vastarahat saatuan. Itsellä ei tulisi mieleenkään olla tervehtimättä ja kiittämättä henkilöä joka työkseen joutuu olemaan kohtelias.

Sama juttu bussiin astuttaessa, maksaapa sitten joka matkan erikseen tai käyttää kausikorttia. Sama juttu salille tullessa ja sieltä lähtiessä. jne..jne.. :)

Asun Oulussa ja kotopuolessa käydessä on samassa kyydissä joskus kavereita. Kun monta sataa kilometriä jotain kuskaa, niin on mukava kuulla sanat "kiitos kyydistä", bensarahoja en yleensä ole perinyt jos itse olisin ollut reissussa muutenkin.

Vanhempaa tuntematonta ihmistä tulee teititeltyä automaattisesti, joskus on tämä unohtunut ja jälkeenpäin vähän harmitti.

Yksi asia minkä huomasin bussissa matkustettaessani tänään. Niin se nuorten kielen käyttö tarviiko niitä kirosanoja laittaa jokatoisen sanan jälkeen?? Kun yhdenkin pojan suusta " V***u stana toikin p*rk*le tulee tänne v***u", tuollaista oli hieno kuunnella vartti.

hahah,mun käyttäytyminen on varmaan jostain hyvän ja huonon välimaastosta.
töissä ja koulussa mä olen kuin enkeli,muuten ei oikein jaksaa panostaa :D
no kyllähän mä kaupan kassaa tervehdin ja kiittelen.jne. jne.kiitän että se sai sille kuuluvan työn hoidettua...kun itse oli kassalla töissä ei paljon välittäny jutteliko ne asiakkaa mitä vaan ei.
ite heitti ne samat fraasi joka kerta ja eikun seuraava ja sama uudestaan...

burdock sanoi:
Mitä tässä opimme? Ollessasi ystävällinen ja kohtelias toiselle voit kenties samalla piristää jonkun toisenkin päivää. :)
Nimenomaan näin. Aikoinaan ex-duunissa sanoin kaupan tädille, kun siinä tuskaili jotain että kaikki on sinä päivänä mennyt päin helevettiä, että asiat menee huonosti vain jotta ne voisi mennä taas hyvin. Oisitte nähny ilmeen. Ilostu täti ihan oikeesti.

Mun mielestä keski-ikäiset "elämäänsä kyllästyneet ihmiset" (naiset ehkä vielä enemmän) on unohtanu jonnekin ne käytöstapansa, ei ole pelkästään nuorien ongelma.

edit:
Itellä on perussetti kunnossa luulisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom