Nykyihmisten tavat

libelinha

VIP
Kertokaa hyvät pakkiskollegat minne ovat kadonneet nykypäivän ihmisen hyvät tavat? Nykyisin kuulee huolestuttavan harvoin sanat "kiitos", "ole hyvä" tai " hyvää päivää". Olenko mä ainoastaan vanhanaikainen ja nykymuodista out, vaan mistä sitten johtuu, että ihmiset ovat unohtaneet hyvät tavat?

Ystävyydellä saa nimittäin paljon enemmän aikaan kuin yrmeisyydellä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisiko yhtenä syynä olla perinteisen kotikasvatuksen unohtuminen? Olen itsekkin pohtinut monesti samaa. Viime kesänä satuin jurripäissäni törmäämään paikallisella nakkarilla meidän lähikaupan tätiin, joka päätti avautua mulle siitä, kuinka kohtelias asiakas olen ollut. "Sä sitten aina shanot niiiin iloishesti kiitti moooi!"

Vähän tuli hyvä mieli. :haart:

Edit. Minun kersa osas sanoo jo 1,5-vuotiaana ruokapöydästä lähtiessään kiitoksen, yleensä vielä oma-aloitteisesti. Hyvät tavat kunniaan!

Olen tästä ennenkin kirjoittanut, mutta mua ainakin ottaa päähän ihmiset jotka eivät osaa tervehtiä. Asiaskaspalvelutehtävissä olevia ihmisiä on tullut vastaan, jotka tuijottavat vaan, kun heitä tervehtii. Toinen on kun soitat jonnekin. Vaikka sitä soittavaa henkilöä ei tuntisikaan, voi sitä silti tervehtiä.

Vituttaa soittaa johonkin, kun tervehdit ja vastausta ei kuulu. Jotkut huomaavat ilmeisesti ahdistavan hiljaisuuden tervehdyksen jälkeen, koska väkinäinen vastaus lopulta tulee. Jotkut taas odottavat mieluummin vaikka maailman tappiin ennenkuin vaivautuvat tervehtimään.

En tiedä häiritseekö tämä muita, mutta itselläni ainakin tuntuu, että tervehtiessä saa jonkinlaisen kontaktin siihen henkilöön ennenkuin alkaa kertomaan asiaansa.

Minulla taitaa olla aika vittumaisen akan maine opiskelijoiden keskuudessa koska pidän jokaiselle (outoa) vanhusta sinuttelevalle tai muuten töykeästi asiakasta puhuttelevalle osastomme opiskelijalle vartin vuorisaarnan kohteliaasta puhetavasta. :evil:

Jotenkin joskus tuntuu, että ei niitä hyviä tapoja enää edes odoteta. Friikiksi leimaantumisen pelossa on helppo unohtaa jokapäiväiset "kiitos" ja "ole hyvä".

Naisille oven avaaminen = iskuyritys, samoin kuin hymyileminen. -> "vitun sika".

Parempi vaan pitää pää kii ja raahustaa lumituiskussa kotiin niihin sosiaalisiin seikkailuihin, joita televisio tarjoaa.

Baarissa on kans parempi pitää turpa kii ja vetää vaan sitä hunajaa käkättimeen.

Näin yleistettynä...

HarryG sanoi:
Parempi vaan pitää pää kii ja raahustaa lumituiskussa kotiin niihin sosiaalisiin seikkailuihin, joita televisio tarjoaa.

Baarissa on kans parempi pitää turpa kii ja vetää vaan sitä hunajaa käkättimeen.

Näin yleistettynä...

Mutta onneks me pakkislaiset ollaan niin kauniita, sivistyneitä ja kohteliaita ihmisiä. Vai tunnustaako joku olevansa huonotapainen mulkku?

Tää on varmaan :wanha: , mutta tuli mieleen se tarina maalaispojasta, joka meni Helsinkiin ja sanoi bussikuskille kohteliaasti päivää, johon kuski vastasi: "Vittuiletko sinä?" :D

TRENT sanoi:
Mutta onneks me pakkislaiset ollaan niin kauniita, sivistyneitä ja kohteliaita ihmisiä. Vai tunnustaako joku olevansa huonotapainen mulkku?

Meitsi

burdock sanoi:
Kertokaa hyvät pakkiskollegat minne ovat kadonneet nykypäivän ihmisen hyvät tavat?
Thaimaahan? Itse ollut pari kertaa noin kuukauden reissulla ja kyllä todellakin huomaa tulleensa Suomeen takaisin...

PikkuT sanoi:
Tää on varmaan :wanha: , mutta tuli mieleen se tarina maalaispojasta, joka meni Helsinkiin ja sanoi bussikuskille kohteliaasti päivää, johon kuski vastasi: "Vittuiletko sinä?" :D

Tää on mun lempiurbaanilegenda, mutta kertoo mun mielestä jotain asenteesta, joka Helsingissä(kin) vallitsee. :(

Huomio: ennen kuin sota syttyy, huomatkaa muoto Helsingissä, ei helsinkiläisissä. Kiitos. :)

Raskolnikov sanoi:

Höpöhöpö, johan tämä harhaluulo miitissä korjattiin. :)

EDIT: Tuohon Miken postiin sen verran, että aina pitää ottaa huomioon tilannekin, ts. eri tilanteissa ne hyvät tavat voivat olla hyvinkin erilaisia muodoltaan. Peruskohteliaisuushan siellä kuitenkin on takana, sanottiinpa sitten "hyvää päivää, miten voin palvella" tai "moro, mitäs sais olla" tjsp. Fiksulla ihmisellä ns. pelisilmä varmasti kertoo, millaista muotoa milloinkin kannattaa käyttää :thumbs:

Hyvää päivää tulee sanottua kyllä erittäin harvoin. Päivää kuitenkin jo huomattavasti useammin ja muutenkin väittäisin et koitan moisia "turhuuksia" käyttää useammin kun keskiverto kansalainen... Perseen nuolian leiman siitä varmaan monessa paikassa saa, mutta ei kai sen niin väliä.

Itsellä ainakin käyttätyminen on niin tilanne sidonnaista, että jos on vaikka palaverissä niin siinä kätellään ja sun muut esittäytymiset. Mutta kavereiden kanssa ja muutenkin nuorempien kanssa en ala heittämään mitää "hyvää päivää juttua", se on kuitenkin kankeeta johonkin rentoon tilanteeseen.

Hmm, mä vielä pidän ovea auki ja sanon päivää, tai morjens tilanteesta riippuen. Aina kiitos kaupassa jne.

Välillä oli usko menossa. Nykyisin vanhemat muorit jo ymmärtävät, ettei jokainen kalju ole ryöstämässä sitä, vaan se on nykyaikana ihan normaalia ajaa hiukset pois. Eli ei juosta karkuun, jos avataan ovea. Yks nuori naisihminen sanoi mulle täs vähän aikaa sitten, että on sillä omatkin kädet millä saa oven auki. :D Oma äitimuori taas sai kaverin äidiltä kaupassa kiitoksia, kun olin niin hienosti käyttäytyvä nuori mies, se teidän poika. :nolo: Kavereille nyt voi sanoa nähdessään vaikka, että haista sinäkin v...

VelttoV sanoi:
Hmm, mä vielä pidän ovea auki ja sanon päivää, tai morjens tilanteesta riippuen. Aina kiitos kaupassa jne.

Samoin. Tosin jotkut 'erikoiset' naiset ei pidä tuosta oven avauksesta, juurikin sen takia, että luulevat miehen pitävän naista heikkona tms tämän takia :jahas: .
Ja ihan vain tiedoksi, se ovi avautuu samalla tavalla miehille kuin naisillekin.
Ja vielä lisäyksenä ovien availuun, minusta ei ole kohteliasta oikein 'rynnätä' avamaan se ovi (paitsi jos siitä on menossa joku lastenvaunujen, rollaattorin tahi muun tavaran kanssa). Se pitäisi avata vain silloin, kun itse sattuu sopivasti kohdalle. Noh, turhaa pilkunviilausta ehkä.

VelttoV sanoi:
Kavereille nyt voi sanoa nähdessään vaikka, että haista sinäkin v...
..elttoV? :lol2:
Täysin oikeassa olet, mielestäni kavereiden kanssa jäykän muodollinen tervehtimen on persiistä. Paitsi joskus se on äärimmäisen hauskaa:hyper:

Mua vituttaa äärimmäisen paljon se, ettei ihmiset osaa tervehtiä ja se, että kadulla kun tulee porukkaa vastaan niin kaikki tuijottaa kengännauhojaan. Anteeksi-sanan käyttö on myös jonnenkin unohtunut, ei sitä tarvitse sanoa just anteeksi mutta edes sori tai jotain.
Kaupoissa palaa päreet kun ihmiset seisoo keskellä käytäviä parkissa persettään raapimassa, eikö vois hieman ottaa muita ihmisiä huomioon, jotka siellä kaupassa tepastelee.
Enpä yhtään ihmettele kun vanhempi väki päivittelee, että mihin tämä maailma on mennyt kun ennen oltiin hieman kohteliaampia.

Samaa mieltä edellisten puhujien kanssa: ei luulisi olevan liian vaikeaa kiittää, jos ovi avataan jonkun puolesta. Meikällä on tapana avata ovi naisihmisille, jos satun sopivasti paikalle. Yleensä oven avaamisesta seuraa hölmistynyt katse (ei, se ei johdu minusta :D ), jonka jälkeen hän/he kävelevät sisään sanomatta mitään. Olen ottanut tavaksi tokaista suht' kuuluvaan ääneen "ole hyvä!/olkaa hyvä!", jolloin yleensä vastaukseksi tulee jotain kiitos-sanaa muistuttavaa mutinaa. Pari kertaa on tullut pelkkää nenän nostamista korkeammalle, jolloin olen pistänyt naaman muistiin ja arkistoinut sen päähäni kohtaan: "Näille ei enää ovea avata".

Miehille en yleisluontoisesti ovia availe, ellei hän/he kanna jotain tavaraa tms. joka vaikeuttaa oven avaamista. Hyvien tapojen mukaisesti pyrin avaamaan oven silloin, jos kyseinen henkilö ei siihen itse hyvin kykene (sukupuolesta riippumatta).

Jos lisää avaudun, niin yksi hyviä tapoja rikkova käytäntö nykyään on jo aikaisemmin mainittu käytävien tukkiminen. Eli esim. kaupoissa väki päättää pysähtyä juuri keskelle kulkuväylää näpelöimään kännykkää tjsp. Ei luulisi olevan liian vaikeaa siirtyä kulkureitin reunaan. Käy vituttamaan kaikki läskiperseet, käsi kädessä kävelevät parit, lastenvaunuja työntävät perheenäidit/isät, teinijoukot, jotka kulkevat keskellä käytävää. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, joten käytetään sitä oikeaa reunaa. Sama pätee kävelytiellä kuljettaessa. Käytetään sitä oikeaa reunaa, oltiin sitten liikkeellä pyörällä tai kävellen (joo tiedän, tieliikennelain mukaan jalankulkija saa käytää kumpaa puolta kävelytiestä tahansa). Ja kun kuljetaan siinä kulkureitillä, niin pidetään mielessä, että se ei ole kenenkään oma. Myös muut käyttävät sitä, joten ei tukita koko väylää.

Jonottamisesta en viitsi edes avautua.

Ugh, olen puhunut.

Tapahtui tänään:

Neljän jälkeen kävin kirjastossa ja kirjastonhoitajalle sanoin normaaliin tapaan "päivää" ja se sitten mutisi jotain vastaukseksi. En antanut tämän häiritä vaan kysyin ystävällisesti, että onko täällä mulle kirjaa varattuna. Täti kävi hakemassa kirjan ja sitten se tapahtui :eek: , kun olin sanonut "kiitos" ja ojentaessa korttiani sanoin ystävällisesti "tuossa", niin herran jumala, se muijahan ihan ilostui siitä. Ei taida kovin useasti kuulla kiitosta tai muuten vaan kohteliasta sanaa työstään. Tämän jälkeen se tätikin oli sitten ystävällinen ja sanoi hymyillen heiheit.

Mitä tässä opimme? Ollessasi ystävällinen ja kohtelias toiselle voit kenties samalla piristää jonkun toisenkin päivää. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom