Nyhtökaura

Lihaosastolta sitä luulisi Prismoista löytyvän. Nyhtökauran saatavuus on ollut tosiaan koko kesän ihan onnetonta. Kaupat eivät saa tilata sitä suuria määriä, että kaikille riittäisi tasaisesti edes vähäsen. Nythän on sitten Härkistä ja Valiolta kanssa oma tuote, MiFu (?). Vaihtoehtoja alkaa kyllä olla. Meneeköhän tämä ohi samalla lailla kun karppausbuumi leipineen muutama vuosi sitten?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meneeköhän tämä ohi samalla lailla kun karppausbuumi leipineen muutama vuosi sitten?
Toivottavasti ei, vaan näkyisikö tässä jonkinlainen asennemuutos? Eihän se ole millään tavalla huono asia jos lihansyöntiä vähennetään. Sekasyöjäkin voi valita joskus sen kasvivaihtoehdon tai korvata osan lihasta näillä "korvikkeilla". Musta ei saa tekemälläkään vegetaristia vegaanista puhumattakaan ja syön vastaisuudessakin lihaa, mutta tällä viikolla tein esimerkiksi lasagnea missä jauheliha oli korvattu härkiksellä ja mifulla eikä se ollut ollenkaan hassumpaa. Jauhelihaa jatkan usein pienellä määrällä härkäpapurouhetta ja niin eespäin.

Mä uskon näin että se ei tee mulle ainakaan pahaa jos syön vähän vähemmän lihaa tai kanaa (kalaa en ole syönyt ikinä koska en tykkää siitä) ja ja onhan se maapallollekin ihan hyväksi. Eettiseltä kannalta en osaa asiaa ajatella ja siksi en halua lopettaa lihansyöntiä kokonaan.

Toivottavasti tosiaan eivät ole ohimenevä trendi, vaan korvikkeiden valikoima lisääntyy ja saatavuus paranee. Kyllä itse ainakin ihan ekologisista syistä yritän vähän hilata lihansyöntiä alaspäin, ja siinä nää uutuudet auttaa. Helppo tehdä tuttuja perusruokia ja korvata vain se liha välillä jollain kasvisproteiinilla. Soijarouheesta yms. en ole koskaan tykännyt, mutta pavut ja muut kyllä uppoaa. Vähän enempi noiden kanssa joutuu laskeskelemaan, että saa prodet kohdilleen, mutta nää nyhtökaurat, härkikset ja muut menee kyllä testiin heti kun kaupassa vastaan tulee. Härkäpapurouhetta on jo jonkun aikaa ollut yleensä aina kaapissa "hätävarana", josta saa nopeasti ruokaa. MiFun taidan sen sijaan jättää kaupan hyllylle, esim. 10% salaattijuustosta saa aivan riittävän hyvän pastan lihattomana pikaruokana :)

Onkohan nämä prosessoidut kasvistuotteet ns. perusterveellisyydessä yhtään parempia kuin vaikka vähärasvainen tai rasvaton luomuliha?

Mutta tuosta ekologisuus-näkökulmasta kyllä. Se lehmän kasvattaminen huonosti satoa tekevällä luomurehulla on melkoista peltopinta-alan tuhlausta ja kasvihuonepä'ästöjäkin se ammu tuottaa papuja enemmän (vaikka joku herkkämahainen ehkä onkin toista mieltä). Ja juu, syön kyllä itse ihan sitä ei-luomua, varmaan vieläkin pahempaa ekoterrorinautaa, ei sillä :D

Onkohan nämä prosessoidut kasvistuotteet ns. perusterveellisyydessä yhtään parempia kuin vaikka vähärasvainen tai rasvaton luomuliha?
Pitäis kyllä ensin tietää mitä niille on tehty ennen kuin arvailee mitään. Prosessointihan itsessään ei ole mikään paha asia, koska onhan jauhelihakin prosessoitu kun se on jauhettu. Silti joillakin aina nousee niskakarvat pystyyn kun puhutaan prosessoinnista ja tuote on heti terveydelle suorastaan haitallinen. Sekin on prosessointia kun kuorit ne omasta pensaasta kaivetut härkäpavut, jauhat ne ja paistat pannulla. Siitä tulee vain kummasti ihan hirveän epäterveellistä jos se tehdään teollisesti.

Pitäis kyllä ensin tietää mitä niille on tehty ennen kuin arvailee mitään. Prosessointihan itsessään ei ole mikään paha asia, koska onhan jauhelihakin prosessoitu kun se on jauhettu. Silti joillakin aina nousee niskakarvat pystyyn kun puhutaan prosessoinnista ja tuote on heti terveydelle suorastaan haitallinen. Sekin on prosessointia kun kuorit ne omasta pensaasta kaivetut härkäpavut, jauhat ne ja paistat pannulla. Siitä tulee vain kummasti ihan hirveän epäterveellistä jos se tehdään teollisesti.
Mä en viitannut prosessointiin omalla eilläni, vaan siihen että kasvistuotteet olisivat sinänsä terveellisempiä kuin eläinperäinen ravinto tai kasvisperäiset tuotteet täysin eläinperäisten tilalla.

Apua mä aavistan et kohta alkaa väittely.

Mikähän nyt sitten on terveellistä, kun kyseessä on kokonaisuudet.

Suolapitoisuus noissa näyttää olevan melko korkea (1,3-2,1g/100g). Eli me jotka haluaisimme "lihan korvikkeen" suolattomana eivät sitä tästä saa. Tarkoittaa siis että kovin suuria määriä tätä ei viitsi nauttia sittenkään kun on kunnolla saatavissa.

Melko mielenkiintoinen haastattelu Nyhtökauran ja Härkäpavun tuotekehityksestä yle puheella

http://www.radiot.fi/#!/ohjelma/yle-puhe/miia-krause-nautintoja-neljalta

Ihan hyvää vaihtelua on. Itse pidän tuosta nyhtökaurasta enemmän kylmänä ja seuraavanlainen mössö on aika usein iltapalana näin kevätdieetin ollessa kiivaimmillaan:

• 100g maustettua nyhtökauraa
  • 100g raejuustoa 2%
  • 50g maustamatonta luonnonjogurttia.2%

Kaikki sekaisin kupissa ja lusikalla ääntä kohti.

Prot: 45g
HH: 15g
R: 7g
Kcal: ~300​

Viimein tuli testattua, ja tuostahan saa aivan mainiota ruokaa kun paistaa pannulla meksikolaistyyppisten pakastevihannesten kanssa ja lisää vielä potkua jollain chilikastikkeella. Jos tällä lähden korvaamaan nyt liharuokia, niin pitäisikö lähteä lisäämään jotain lisäravinteita? Hera ja kananmunat pysyy ruokavaliossa tosin myös ja kreatiinia toki purkista.

Minä kanssa jäin tällä viikolla tähän aivan koukkuun. Pannulle öljyn kanssa ja vähän bbq-soossia mausteeksi, niin kyllä maistuu riisin kanssa. Terveellisyydestä en osaa sanoa, mutta hyvää on. Ja ei se huono juttu ole, jos samalla vähentää lihansyöntiä

Viimein tuli testattua, ja tuostahan saa aivan mainiota ruokaa kun paistaa pannulla meksikolaistyyppisten pakastevihannesten kanssa ja lisää vielä potkua jollain chilikastikkeella. Jos tällä lähden korvaamaan nyt liharuokia, niin pitäisikö lähteä lisäämään jotain lisäravinteita? Hera ja kananmunat pysyy ruokavaliossa tosin myös ja kreatiinia toki purkista.

Perus sinkki ja b-vitsku kannattaa varmistaa. Mutta seuraa tilannetta joskos tuo eines olis ensi viikolla jo sulanut siellä vatsassa

Olen tässä miettinyt, että se on hiukan harmi, kun jotkut on niin lihansyöjiä, ettei anneta kasviproteiinivalmisteille edes tilaisuutta, tai ollaan jo päätetty etukäteen, että ne on pahoja.

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun maistettu vaikka jotain härkistä sellaisenaan, verrattu sitä jauhelihaan ja päätetty, että tämä on ihan paskaa. Väittäisin, että tuollainen vertailu on melkoisen epäreilu. Ei sen kuulu jauhelihalta maistuakaan eikä voida odottaa, että se on sellaisenaan parhaimmillaan. Jollekin tuollaiselle kun tekisi oikeaa ruokaa näistä tuotteista, niin ei se varmaan edes tajuaisi syöneensä jotain "epäilyttävää" ennen kuin sille kertoo.

Ja makuaistin kestää tietysti tottua kaikkeen. Jos syö ensimmäistä kertaa vaikka härkispullaa ja odottaa sen maistuvan lihapullalta, niin kyllä se metsään menee. Otetaanpa sama vertailu toisinpäin ja kuvitellaan tilanne jossa henkilö on syönyt koko ikänsä härkispullia ja sille kun löisi ensimmäistä kertaa lihapullan suuhun, niin se ei varmaan saisi sitä edes alas.

Noihin tottuu kyllä ja niitä alkaa arvostaa ihan eri tuotteina kuin lihan korvikkeena, joten rohkeasti kokeilemaan eri ruokia näistä. Ei tee varmaan kenellekään pahaa pitää viikossa yksi kasvisruokapäivä, vaikka en kyllä itsekään tätä neuvoa toteuta. Mulla menee vähän kausittain.

Ihan ykköstuote, ja en koe hintaakaan ongelmana vaikka opiskelijana ollaan. Tulee syötyä kahdeksana päivä viikossa. Kasvikset ja tomaattipersilija-nyhtökaura-pannulla. Se uppoaa. Lihan syöntiä olen vähentänyt todella paljon. Lähinnä eettisten syiden vuoksi, tehotuotanto on mennyt niin sairaaksi. Silloin tällöin ostan kaupasta jotain luomulihaa tai suoraan kasvattajilta, joista tietää että eläimellä on ollut hyvät oltavat. Mutta en kyllä sanoisi nyhtökauraa lihankorvikkeeksi vaan se on ihan oma juttunsa, ja se ei mielestäni ole läheskään niin monikäyttöinen raaka-aine kuin liha. Joissakin ruuissa se toimii yhtä hyvin kuin liha ja joissakin se ei toimi taasen ollenkaan. Esim. Voin kokeilematta sanoa että ei siitä keittoa tehdä.

Avopuoliso on ollut nuoresta saakka kasvissyöjä ja nyt hän siirtynyt koko ajan lähemmäksi vegaaniutta. Joten tulee aina testattua hänen kauttaan, uusia tuotteita/raaka-aineita, joista osa on ihan kuraa ja osa timanttia, kuten nyhtökaura. Makuasioitahan nämä, jokainen syököön sitä mistä tykkää ja joka soveltuu kukkarolle.

Lihatuotteista pystyisin tarvittaessa luopumaan kokonaankin, mutta maitotuotteista en. Maito ja juusto on sellaisia, johon vegaanimaailmalla ei ole mitään tarjottavaa, ainakaan vielä.

Jotenkin toi härkiksen ja nyhtiksen koostumus on alkanu tökkiä. Nykyään mieluummin vaikka tofusta jotain.
Quorn-rouhe on ehken mun suosikki, ja falafelpullat on alkanu uppoamaan tosi hyvin. Niistä pidän.
MiFu-rouhe myös ihan jees.
Myös huhtahyvältä löytyy hyviä tuotteita. Omaan makuun ehken parhaita "jauhelihan korvaajia" on Jonna.
Ja Niilo nuketit. Noita vaan harvakseltaan hyllyissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom