Nuorukaiselle apuja (kotitreeni yleiskunnon kohottamiseksi)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MFF
  • Aloitettu Aloitettu

MFF

Päätin tehdä uuden topicin kun en tiennyt minne tämän sijoittaisin.

Eli olen nuori 14 vuotias pikkupoika ja yleiskunnon kohottaminen olisi mielessä. Mitat ovat 54/166 eli tahtoisin vähän massaa lisää varsinkin vatsa-alueelle.

Harjoittelen kaksikertaa viikossa pesäpallotiimini kanssa paikallisella urheilukentällä. Nyt olisi tarkoitus omalla ajalla ruveta reenaamaan kotimaisemissa eli ei, en mene häpäisemään itseäni salille joka parveilee korstoja. :)

Eli mitä olisivat sopivia liikkeitä näin nuorelle tuomaan kestävyyttä ja massaa lisää. :nolo:

No ikävä kyllä kotona ei voi pitkään tehdä mitään kunnon massaliikkeitä. Punnerruksilla, leuoilla, vatsoilla, selkätreenillä ja vaikka hyppyharjoittelulla saa tuota kestävyyttä. Massaan sitten tarvitaan plus kaloreita eli ruokaa enemmän kuin kulutusta on. Ja kyllä sinne salillekin uskaltaa mennä vaikka siellä korstoja onkin. Eivät ne pahalla kato, ovat itsekin joskus aloittelijoita olleet. :)

EDIT: vähän liian hidas. hemmetti. :D

Kotona on levyjä noin 20-30 edestä, tanko ja punnerruspenkki. Mikä olis sopiva vatsissarja mistä alottaa. Monesti viikossa ja minkälaista reeniä? Kun mitä nuo oppaat tuolla niin onko ne tarkotettu jollekkin painevemmille raavaille miehille. :)

salille vaan sanon minä.. lue aloittelijoiden osiota ja etsi sieltä joku perustreeni alottelijalle. Muista vaan se, että olet aika nuori eli ei kannata vielä rankasta kroppaa lisäämällä treenipainoja jatkuvasti suurin harppauksin vaikka tulosta tulisikin vauhdilla. Ja muista myös lukea perusasiaa ravinto & lepo puolesta

:zzzz: Jotenkin näitä on ankea lukea näitä "en kehtaa mennä salille, kotona on hauiksen tekoon käsipainot ja penkki". Joo itsekin joskus tuollainen ajatus ollut, mutta kunnon treenistä suoriutuu hyvin salilla. Keskityt omiin juttuihin etkä näe muita minään uhkana. Salit ovat hyviä sosiaalisille ihmisille ja ennenkaikkea saat sieltä paikanpäältä neuvoja, et jää tangon alle paskassa paikassa yksinäsi jne.

Semmonen pitää sanoa, että aika monelle salille on ikäraja 16 vuotta. Itsellä oli tuo ongelma aikoinaan, mieli olisi tehnyt salille, mutta ikä ei riittänyt. Tosin varmaan joku erikoislupa juttelemalla järjestyy varsinkin yksityisille saleille, mutta kaupungin salille voi olla vaikeampaa saada ostettua kortti "alaikäisenä".

No ei mun mielestä mitään vikaa ole puntata kotona etenkään, jos sieltä sattuu käsipainot ja penkki löytymään. Itekkin tässä kesällä 14 täyttävää pikkuveljeä olen innostanut kokeilemaan ja just eilen sille kahestaan väännettiin aloitteluohjelma.

Kotona meillä on käsipainoja, penkki ja tanko, mutkatanko ja laite, jossa jalan koukistukset ja ojennukset kohtuudella onnistuu etenkin nuoremmalta. Koko kropan saa hyvin käytyä noilla läpi. Veikkaan, että velikin aluksi noin nuorena mieleemmin kokeilee kotona mun opastuksella kuin, että lähtisi suoraan salille.
Ja ikäraja silläkin ottaa toistaiseksi vastaan - ainakin sille salille, jossa minä käyn.

Lääkäri on aikoinaan arvioinu, että pidemmäksihän se pikkuveli kasvaa ku minä. Nyt se alottaa punttaamisenki aiemmin ja ennenkaikkea järkevämmällä systeemillä kun minä tietämättömänä aikoinaan. Huoh... Se on mun iässä varmaa melkonen körmy. :D

Eli olen nuori 14 vuotias pikkupoika ja yleiskunnon kohottaminen olisi mielessä. Mitat ovat 54/166 eli tahtoisin vähän massaa lisää varsinkin vatsa-alueelle.
---
Eli mitä olisivat sopivia liikkeitä näin nuorelle tuomaan kestävyyttä ja massaa lisää. :nolo:

Yleiskunnon kohottamiseen hyviä lajeja ovat lenkkeily ja vaikkapa pallopelit. Voimapuolta, lihaskestävyyttä jne. voit yrittää harjoitella kotona vaikka punnerruksilla, erilaisilla vatsa- ja selkälihasliikkeillä, leuanvedoilla ja kyykyillä.

Vatsan alueelle saa parhaiten massaa syömällä ja LIHOMALLA.

Samaa mieltä Puntti-Häiskän kanssa, kyllä niitä perusliikkeitä on hyvä opetella kotona käsipainoilla rauhassa ettei sitten salilla tule hajotettua kaikkia lihaksia. Kuitenki käsipainoilla voi tehdä melko paljon erilaisia yläkropan liikkeitä.
Joo ja ei ne siellä salilla alottelijoita mitenkää pahalla kato, kuhan vaa muistaa hyvät tavat eikä sählää mitää ylimäärästä.:)

Samaa mieltä Puntti-Häiskän kanssa, kyllä niitä perusliikkeitä on hyvä opetella kotona käsipainoilla rauhassa ettei sitten salilla tule hajotettua kaikkia lihaksia. Kuitenki käsipainoilla voi tehdä melko paljon erilaisia yläkropan liikkeitä.
Joo ja ei ne siellä salilla alottelijoita mitenkää pahalla kato, kuhan vaa muistaa hyvät tavat eikä sählää mitää ylimäärästä.:)

IMO todennäköisyys hajottaa itsensä noilla säätelyillä kotona on helpompaa, kuin salin kunnon systeemiellä sekä muiden ollessa varmuutena.

Kyllä vain... Meillä on vissiin niin hc-pimuja siellä, ettei sinne haluta 15w teinipoikia kuolaamaan. :D

Pakko sanoa että kyllä ne sua kyttää :P Joku saatana siinä on. Ei vaikka vakio naama oot ni kaikki ainakin pikkusen kyttää.

Sitä tekee myös itse :P Huomasin sen kertoessani kaverille mitä muut oli tehnyt salilla. Se on vaan paha tapa, joka on kaikilla :D Vaikka et sitä myönnäkkään, niin varmasti joku on huomannut sen. Miks muuten salit olis seinustettu aina peileillä, ei niistä itseä kuulu katella :D

Mietin samaa asiaa, kehtaako sinne nyt mennä mikki hiireileen? Ei auta muutakun mennä vaan. Ja todellakin laita ihan pientä painoa alkuun ja selvitä millä jaksat. Se on hauska kattella ku joku kiskoo selvästi liian paljon rautaa tankoon, sit ei saa ensimmäistäkään toistoa ja alkaa selittään että mikä meni vikaan, vaikka totuus on että yritti hieman esittää :D

Pakko sanoa että kyllä ne sua kyttää :P Joku saatana siinä on. Ei vaikka vakio naama oot ni kaikki ainakin pikkusen kyttää.

Sitä tekee myös itse :P Huomasin sen kertoessani kaverille mitä muut oli tehnyt salilla. Se on vaan paha tapa, joka on kaikilla :D Vaikka et sitä myönnäkkään, niin varmasti joku on huomannut sen. Miks muuten salit olis seinustettu aina peileillä, ei niistä itseä kuulu katella :D

Mietin samaa asiaa, kehtaako sinne nyt mennä mikki hiireileen? Ei auta muutakun mennä vaan. Ja todellakin laita ihan pientä painoa alkuun ja selvitä millä jaksat. Se on hauska kattella ku joku kiskoo selvästi liian paljon rautaa tankoon, sit ei saa ensimmäistäkään toistoa ja alkaa selittään että mikä meni vikaan, vaikka totuus on että yritti hieman esittää :D

Jos kuitenkin puhuisit vaan omasta puolestas. En mä sinne salille mee muita kyttäämään vaan tekemään treeniä.

Itteeni harmittaa ihan saatanasti juuri sen takia, että joskus reilu vuosi sitten en kehdannut mennä salille, vaikka olisi mieli tehnyt. Nytten kun miettii, että miten paljon kehittyneempi/parempikuntoisempi olisi, jos rohkeena poikana olisi vaa marssinu sinne salille ja alkanu nostelee romuja..

Semmonen pitää sanoa, että aika monelle salille on ikäraja 16 vuotta. Itsellä oli tuo ongelma aikoinaan, mieli olisi tehnyt salille, mutta ikä ei riittänyt. Tosin varmaan joku erikoislupa juttelemalla järjestyy varsinkin yksityisille saleille, mutta kaupungin salille voi olla vaikeampaa saada ostettua kortti "alaikäisenä".

Kukas saikaan 15-vuotiaana salille kortin ;) Ei ne välitä oletko 14 vai 15-vuotias kunhan haluavat vain rahaa.

Vaikka osa ihmisistä ehkä "kyttääkin" uusia salille tulijoita, niin mitä vitun väliä sillä on? Kaikki aloittavat salilla käynnin joskus ja jokaisen pitää käydä läpi se aloittelijavaihe jossa painot tuntuvat naurettaville ja tuntuu että muut nauravat niille. Mutta ei pidä välittää näistä kyttääjistä koska salille mennään tekemään OMAA treeniä OMAN lihaskunnon parantamiseksi, eikä töllistelemään muita. Otat vaikka mp3-soittimen mukaan ja sitä kuunnellen keskityt pelkästään omaan treeniin niin ei nämä kyttääjätkään häiritse.

Ja yleensä ne on juuri nämä kyttääjät, jotka käyvät salilla vähintään joka toinen päivä, mutta eivät silti kehity yhtään koska treeniaika menee muiden treeniä katsellessa ja paskaa puhuessa. Rohkeasti vaan salille, liikkeiden tekniikat kuntoon ja salillakäynnin pyhä kolminaisuus: treeni, ruoka ja lepo kaikkea oikeassa suhteessa niin ohitat nämä kyttääjät sarjapainoissa ennen kun huomaatkaan :thumbs:

Minä en tahallani pyri kyylämään jotakuta 5 min putkeen, mutta jotain 10 sek saatan katsoa, jos vaikka opiisi liikeestä jotain uutta. Tuota varmaan monet tekee. Joillain sitten tarve nostaa ego sarjapainojakin suuremmaksi ja siksi kyylätä ja sitten kuiskaillaan ;) .

Muutama kerta huomautettu tekniikasta ja silloin en inise ainakaan. On se joskus ahistava, kun vedät mielestäsi loistavasti ja joku kyylää viimeiset 6 toistoa ja toteaa, että ei lähellekään oikein,

Jos kuitenkin puhuisit vaan omasta puolestas. En mä sinne salille mee muita kyttäämään vaan tekemään treeniä.

Mutta silti et voi edes väittää, mielessäsi muutmaan kertaa oot miettiny toisten tekemiä tekniikka virheitä ja vastaavia. Kaikki sitä tekee ihan ketun varmasti peilin kautta on katsellut muita hiaman pidempään kun ohimennen. Ei välttämättä tietoisesti. Mutta harvakseen niitä tulee jotka oikeesti jää oikeen katsomaan mitä teet.

Itselle kävi täänän justiinsa et vanhimpi tyyppi kyttään kun olkapäitä reenasin. Sit hetkenpäästä se tuli ja sano et "ihan pakko korjata toi sun tekniikkas" ja neuvo miten saa tehokkaimman treenin olkapäihin. En tiedä paljon siitä oli totta mutta kyllä se ihan wörkkas.

Normaalisti olisi alkanut ottaan päähän mutta jotenkin mielestäni oli ihan hyvä että tuli kertomaan mitä tein väärin.

Back
Ylös Bottom