Nuorena treenaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja whaat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
"Saliharjoittelun voi aloittaa jo 13-16-vuotiaana, jolloin on kuitenkin treenattava kevyemmin ainakin selkärankaan kohdistuvat liikkeet. Selkärangan epifyysilinjat eivät tällöin kasvuikäisillä ole vielä sulkeutuneet ja kova painoharjoittelu voi pysäyttää pituuskasvun."

Viitsisikö joku viisaampi selittää kuinka kevyttä sen harjoittelun sitten tulisi olla, ja minkälaiset/mitkä liikkeet vaikuttavat selkärankaan? En nimittäin välttämättä haluaisi jättää kasvamista kesken :D

Tähän tuli itsekin joskus nuorena poikana kyseltyä kommentteja, mutta eihän niitä oikein mistään saanut ja aika kovaa sitä treenasi jo 14 v. En tiedä sitten oliko tuolla vaikutusta pituuskasvuun, mutta en kyllä kasvanut enää 8. luokan jälkeen senttiäkään.

Ehkä kuitenkin kannattaa ottaa kohtuullisen pienillä painoilla kohtuullisen pitkiä sarjoja niin ei se kasvaminen ainakaan siihen lopu.

Oikeastaan ei voi sanoa iän perusteella. 14 vuotias voi olla jo kasvanut ainakin suurin piirtein täyteen pituuteen. Jotkut vain jaksavat kauhistella kun voi yksi senttiä lähteä pituudesta... Mutta sanokaapa joku joka on treenannut nuoresta asti: Onko teillä s-selkä?

ERGJ sanoi:
Oikeastaan ei voi sanoa iän perusteella. 14 vuotias voi olla jo kasvanut ainakin suurin piirtein täyteen pituuteen. Jotkut vain jaksavat kauhistella kun voi yksi senttiä lähteä pituudesta... Mutta sanokaapa joku joka on treenannut nuoresta asti: Onko teillä s-selkä?

Ei ole s-selkää ei. Muutenkaan ei ole mitään ongelmia ollut nivelten kanssa treenatessa lukuunottamatta pieniä kyynärpää vaivoja joskus lukioaikaan ranskalaista tehdessä.

no en tiedä miten asia on..itse aloitin noin 14v ja on vielä pituutta tullu..tulee vieläkin :curs: . liikkeet mitkä kannattaisi ottaa kevyemmin ovat pääasiassa kyykky,maastaveto,pystypunnerrus(kulmasoutu) mutta noita siis kevyemmin ainakin aluks ja katsoa miltä se kasvu alkaa vielä näyttämään..

Tiä sitten onko treenaamisella asian kans mitään tekemistä, mulla fysioterapeutin mukaan selkäranka taipuu vähän vasemmalle. Alaselkäki on paskana. Se et selkäranka o vähän käyrä ei niinkään häiritte ku se, et alaselässä on mikä lie noidannuoli tai sinnepäin. Pari kertaa lähteny jalat alta ku o vähä kirpassu. Ei tuu vetoo tehtyä :D

Meillä oli lätkä joukkueen kanssa punttireenit siihen 16-vuotiaaksi sitä tekniikan harjoittelua ja sitten alkoi vasta se "oikea" reenaaminen..
Kannattaa varmaan ottaa rauhassa tohon 16-17-vuotiaaksi ja sitten ruveta kunnolla pumppaamaan kunnon tekniikalla!
Riippuen tietenkin omista kasvuennusteista... Tekniikka kuntoon alukks :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jyriJKL sanoi:
Kannattaa varmaan ottaa rauhassa tohon 16-17-vuotiaaksi ja sitten ruveta kunnolla pumppaamaan kunnon tekniikalla!
Riippuen tietenkin omista kasvuennusteista... Tekniikka kuntoon alukks :david:

Suosittelen :kippis1:

no mitäs siinä..samaa tavaraahan ne on mitä ruuastakin saa. tosin yleensä aloittelijat aina luulee että patti ei muilla turpoa kuin lisäravinteilla :jahas: . mun vastaus on ettei haittaa vaikka käyttäiskin kuhan ruokapuoli on muutenkin kunnossa.

huumor sanoi:
no mitäs siinä..samaa tavaraahan ne on mitä ruuastakin saa. tosin yleensä aloittelijat aina luulee että patti ei muilla turpoa kuin lisäravinteilla :jahas: . mun vastaus on ettei haittaa vaikka käyttäiskin kuhan ruokapuoli on muutenkin kunnossa.
jep niillähän vaan helpotetaan syömistä :rock:

Juniorijäääkiekosta voin sen sanoa, että enimmäkseen siellä mennään tuossa iässä jotain 30-60% maksimista. Painotus on enimmäkseen nopeus- ja pikavoiman puolella ja toistot liikkuu kymmenen molemmin puolin, joskus vähemmänkin.

Ravintopuoli kannattaa laittaa kuntoon mahdollisimman aikaisin ja kasvuiässä pitää vielä huomioida sekin, että siihen kasvamiseenkin tarvii energiaa ja rakennusainetta aika tolkuttomasti, proteiiniakin 2-4 g / rasvaton painokilo.

Jääkiekkovalmentaja Rautakorpi itse suosittelee junioreille lisäravinteita.Esimerkiksi lisäproteiiniä ja kun treenataan useammin kuin kerran päivässä hän suosittelee palauttavia valmisteita.

Minä itse aloittelin tuossa 14-vuoden iässä ja silloin olin jotain 184. Nyt treeniä reippaat 4 kuukautta (ikää 15) ja pituus 184,5-185 ja se on suurinpiirtein minun ennustukseni. Aloittelin aika pienillä painolla ja lisäsin painoa koko ajan, kun liikkeet alkoi luistaa. Tuossa iässä kannattaa ottaa tietenkin ne lämmittelyt ja venyttelyt huomioon.

Mutta eipä tuosta nuorena treenimisesta pitäisi haittoja tulla jos on malttia ja jaksaa opetella niitä liikkeitä vähän pienemmillä kuormilla.

jaki_ sanoi:
Sama vaaka mikä näytti 59kg viime Heinäkuussa näytti nyt 73.8kg.
Nuorena treenaaminen jyrää :rock:

Älä muuta sano! :kippis1:

Olisi jäänyt kyllä älytön määrä voimaa ja lihasta saamatta jos aloittaisin treenaamisen vasta nyt. Jokaselle 14< vuotiaalle suosittelen kovan treenin aloittamista. Tekniikka kuntoon ensiksi tottakai, mutta sitten voi alottaa jo ihan kunnon treenit, ainoastaan mavessa ja kyykyssä vähän rauhallisemmin jonkin aikaa. Muistakaa myös syödä riittävästi, ilman sitä ei varmasti tule lihasta :)

Suositut

Back
Ylös Bottom