Nuoren miehen elämäntapamuutos ja laihduttaminen?

Tässä nyt nuori mies haluaisi jonkunlaista laihdutusprojektia aloittaa. Mitat tällähetkellä 182/84 ja pötsiä löytyy jonkunverran ja pienet jenkkakahvatkin näkyvät ja pientä pyöreyttä on kasvoissa. Laihdutusta on aina tullut mietittyä, muttei koskaan ole saanut otettua itseään niskasta kiinni asian kanssa saati viemään sitä loppuun asti, eli viikon laihdutuskuureja on ollut useita. Nyt kuitenkin olisi tarkoitus oikeasti aloittaa se laihduttaminen. Mihinkään kesäkuntoon ei ole päästävä, sillä haluan muuttaa elämäntapani kuitenkin lopullisesti.

Urheilua en tällä hetkellä harrasta, vaikka urheilutaustaa onkin ja lihasta löytyy tosiaan. Mikään ongelma ei ole lenkkejä lähteä juoksemaan ja yleiskunto tosiaankin on tällä hetkellä hyvä. Läskiä ei mielestäni löydy muualta kuin keskivartalosta, johtuen tosiaan tuosta urheilutaustasta. Nyt kaipaisin tosiaan vinkkejä ruokailuun, aamupalaahan en ole vuosiin syönyt ja ruokailutottumukset ovat varmasti päin v*ttua. Ryyppääminen on varmasti ongelma, mutta onko siitä haittaa jos kerran/pari kuukaudessa käy kupilla? Jos kuitenkin muuten yrittää pitää ruokailun jne. kurissa. Muutenhan en alkoholia juo, mutta välillä tulee mentyä ulos ja siellä kuppia otetaan suht reilusti. Yks ongelma on nää mun ainaiset pikaruokailut mäkissä, hesessä jne. eli ne nyt varmaan kannattaa jättää myös kokonaan pois?

Kysymys nyt kuuluukin, millä tahdilla kannattaisi lähteä laihduttamaan? Paljonko pitäisi syödä ja mitä? Onko salille pakko lähteä? Onko aerobinen liikunta paras vaihtoehto ja, jos niin millaisia lenkkejä jne. kannattaisi juosta? Jonkuntyyppinen suunnitelma siitä, mitä kannattaisi syödä ja milloin olisi kiva. Paljonko kcal tän kokoinen nuori mies tarvitsee päivässä, jos kuitenkin painoa aikoo pudottaa? ~2000?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
toi kuvailemasi on kyl ihan ku mä kaikki mitä selitit, ni ihan ku mun päiväkirjast.. XD No ite täs nyt kiristelly ni ainakin itel noin 3200 kcal tarkkaa mitattuna päivittäin pitää painon samas, et 2500 on varmaa aika perus mitä monet vois suositella syömää.

Ei tollanen 1-2 kertaa kuussa ryyppääminen niin vakavaa ole, ite ainakin ensimmäisellä dieetilläni dokasin kerran kuussa, ja lisäsin sitten darrapäivälle jonkun mäkkärin tai pizzerian, cheatday.
3-4 ateriaa per päivä, 4-6h välein pitäis syödä, aamuks perus puuroa, ja sitten myöhemmille aterioille ihan reilusti rehuja, riisiä, kanaa, jauhelihaa, marjoja jne.
Oliskohan joku 1500-2000 kcal per päivä, salista ei todellakaan haittaa olis, päinvastoin, mutta jos sä lenkkeillä tykkäät niin kyllähän sekin käy, en oikeen osaa sanoa että millaisia lenkkejä, kai jotain parin kolmen- kilsan hölkkälenkkejä.
Juo paljon vettä, käytä tulisia mausteita ja tee aamulenkki tyhjällä vatsalla (jos mahdollista. Rasvanpolttopillereitä ja vihreä tee kapseleita voit hommata tehostaaksesi rasvanpolttoa, mutta ei oo mitenkään välttämättömiä.

Tässä pientä alkua, fiksummat voi kertoa enemmän.

Yleensä lenkit sellaista ~5-6km ja vauhti 10-13 km/h puhelimen mukaan. Juuri tuosta vauhdista olisi hyvä tietää, että mielummin rauhallisempi vauhti -> pidempi lenkki vai onko tuo ihan hyvä? Tein viime viikolla lenkin, jossa hölkkäsin lämmittelyksi n. 5min ja sen jälkeen n. 30 sekunnin spurtteja ihan täysillä ja sitten puolitoista minuuttia lepoa ja sitten uusiksi. Neljä kertaa toistin tuon. Luin tosiaan tuon jostain iltalehdestä, että olisi hyvä tapa polttaa rasvaa..

@pod juu tuon olen lukenut jo, ajattelin jos voisi saada vielä vähän tarkempia ohjeita ja ajattelin topicin perustaa senkin vuoksi, että tämä nyt ei sitten taas jäisi.. :D Ja tosiaan mitkään kovemman luokan lenkitkään ei ole ongelma, tuo peruskunto kun on hyvällä mallilla. Coopperissakin taitaa mennä lähemmäs ~3k tällä hetkellä, mutta tuo pötsi nyt olis tarkotus saada pois. Jos haluaa ettei ihan kupsahda nuo lihakset, niin onko jotain vinkkejä miten syödä? Salille ei mikään ongelma tosiaan ole lähteä, mutta pitäisikö tuo "laihdutuskuuri" jotenkin huomioida treenaamisessa? Kyllä kaveri on kysellytkin, että millos lähen salille, mutta nyt ei varmaan ole mun tarkoitus mitään lisäravinteita jne. vetää?

Tosiaan olen jo maidon jättänyt kokonaan ruokailusta pois, ennen sitä meni +1 litra päivässä ja veteen tosiaan vaihdoin. Mites tuollaiset kevytlimut, onko ihan ok juoda semmoisia? Limua kun yleensä tulee pelatessa juotua, mutta voihan nekin jättää pois.

Tohon ylempään en osaa vastata, mutta jos haluat lihasten palamista dieetin aikana välttää, niin vedä dieettiä hitaasti, eli älä mee niin matalilla kaloreilla.
No ite en dieetillä vetänyt niin rankkoja treenejä, koska rupes suhtkoht helposti heikottaa koska ruokaa ei tullut syötyöä mitään isoja määriä, pyri menemään salille tyyliin tunti syömisen jälkeen niin ei taju lähde.

Tällä hetkellä kun et treenaa niin tuskin tarvii murehtia mistään lihaskadosta dietin takia, kalorit sinne 2000kcal tasolle, paljon protskuu, hyviä rasvoja, paljon kasviksia, vähä hiilariii. 3-4litraa vettä.
Siihen kylkeen viel 4krt viikossa 45-60min aerobista ja 4krt salia. Dokaaminen on ihan turhaa, silloin on salilla tyhjää ku muut baarissa! :D ja syö 5 kertaa päivässä 2,5-4h välein! 6h on ihan liikaa .:rock:

Perustele? Ite oon välil 10 tuntiiki syömättä ja meen sen jälkee suoraan reenaa salil, kuolenko kataboliaan..?

Voithan sä olla vaikka päivän syömättä mut päivän selvää on että ei siel kropassa mitään energiaa silloin enää ole. Ja 10h syömättä ei kyllä tee hyvää aineenvaihdunnalle, vaikka joiskin paljon kahvia. Näin itsekki elin kun olin viel pakukuski ja ei siinä laihtunu vaikka söi vaan 1-2kertaa päivässä. Mut jokainen tyylillään, itse syön ku nälkä iskee ja kroppa on tottunu tähän 2,5-4h kiertoon.

no mun mielest ihan sama syökö ne ennalta määrätyt kalorit aamupalal, kahden tunnin välein pikku annoksina vai kerralla iltapalaksi, mut itsekkin syön noita pikkuaterioita päivän mittaan koska kuitu ja hiilaripitoisia ruokia en välttämättä jaksaisi syödä riittävästi jos kerran päivässä tjsp söisin, mutta yöllä en herää muutaman tunnein välein syömään. Haluan huomauttaa, että se oletko 10 tuntia syömättä nukkuessa vai valveilla on täsmälleen yhtä paha.. käytännössä toimistotyössä/tvtä katsellen istuen kulutat suunnilleen saman määrän kaloreita kuin nukkuessa.. Oletko lukenut tutkimuksia pätkäpaastosta? eroa pikku aterioihin vs mättäminen ei taida pahemmin löytyä.. mut tää on täyttä mutu brosciencee mitä kirjotin..^^ mut ite uskon et ei merkkaa et millon ne kalorit vetää :D Kyllä itsekkin käytännön syistä välil tulee koko päivä paastottuu, mut sit syön illal väkisin kaiken sen päivän safkan ja en oo huomannu et tällänenkää kauheus olis mun menoo pahemmin hidastanu.. Siis itse en katso kellost yhtään et millon pitäis olla seuraava ateria, enkä laske aterioita vaan saatan vetää 2 isoa, 3 isoa, tai monta pientä tai vaikkapa yhden ison aterian ja todella monta pientä päälle jne. Ja mikä pahinta, vastoin kaikkia tieteellisiä totuuksia, saatan syödä vaikka kerralla 60g proteiinia enkä ollenkaa hiilarei ja syödä myöhemmin erikseen naama irves pelkkii hiilarei.. :D

no mun mielest ihan sama syökö ne ennalta määrätyt kalorit aamupalal, kahden tunnin välein pikku annoksina vai kerralla iltapalaksi, mut itsekkin syön noita pikkuaterioita päivän mittaan koska kuitu ja hiilaripitoisia ruokia en välttämättä jaksaisi syödä riittävästi jos kerran päivässä tjsp söisin, mutta yöllä en herää muutaman tunnein välein syömään. Haluan huomauttaa, että se oletko 10 tuntia syömättä nukkuessa vai valveilla on täsmälleen yhtä paha.. käytännössä toimistotyössä/tvtä katsellen istuen kulutat suunnilleen saman määrän kaloreita kuin nukkuessa.. Oletko lukenut tutkimuksia pätkäpaastosta? eroa pikku aterioihin vs mättäminen ei taida pahemmin löytyä.. mut tää on täyttä mutu brosciencee mitä kirjotin..^^ mut ite uskon et ei merkkaa et millon ne kalorit vetää :D Kyllä itsekkin käytännön syistä välil tulee koko päivä paastottuu, mut sit syön illal väkisin kaiken sen päivän safkan ja en oo huomannu et tällänenkää kauheus olis mun menoo pahemmin hidastanu.. Siis itse en katso kellost yhtään et millon pitäis olla seuraava ateria, enkä laske aterioita vaan saatan vetää 2 isoa, 3 isoa, tai monta pientä tai vaikkapa yhden ison aterian ja todella monta pientä päälle jne. Ja mikä pahinta, vastoin kaikkia tieteellisiä totuuksia, saatan syödä vaikka kerralla 60g proteiinia enkä ollenkaa hiilarei ja syödä myöhemmin erikseen naama irves pelkkii hiilarei.. :D

VMP....

Jos joku haluu laihtua niin onko neuvo tosiaan et vedä 2000kcal aamupalaksi ja se on siinä? Syöminen ja treenaaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Se miten ne makrot jaottelee niin on hifistelyä. Monesta asiasta selviää puhtaalla maalaisjärjellä jos sitä jaksaa käyttää.

Syöminen ja treenaaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Se miten ne makrot jaottelee niin on hifistelyä. Monesta asiasta selviää puhtaalla maalaisjärjellä jos sitä jaksaa käyttää.

Niin ja silloin voi yhtä hyvin jakaa päivän kalorit vaikka 'vain' kolmeen osaan, josko kokeen sen itselleen parhaimmaksi. Syöminen ja treenaaminen ei ole tosiaankaan rakettitiedettä, ja kyse on aina kokonaisuudesta. Toisille sopii varsinkin dieetillä se usein ruokaa ja vähän kerrallaan, toisille sitten taas se harvemmin, mutta massu täyteen ne kerrat.

Mä olen kerrankin osittain samaa mieltä jostain sukkapossun kanssa. Piirrän ison rastin tietsikan näytölle :D

VMP....

Jos joku haluu laihtua niin onko neuvo tosiaan et vedä 2000kcal aamupalaksi ja se on siinä? Syöminen ja treenaaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Se miten ne makrot jaottelee niin on hifistelyä. Monesta asiasta selviää puhtaalla maalaisjärjellä jos sitä jaksaa käyttää.
no vaikka^^ Mähän just yritin päinvastoin helpottaa, nimenomaan purkaa tota rakettitiedettä pois, periaattees sanomal, et syö ne, mitä aiot syödä ihan, koska vain päivän mittaan ja missä vaan järjestyksessä.. Huono ruokavalio on huono vaikka söisit kahden tunnin välein kellon tarkkaa ja hyvä ruokavalio hyvä, syöt sen sitten yhdessä tai kuudessa osassa. Ja noist makroist ni et vissiin lukenu kovin hyvin mitä kirjoitin, koska tarkoitin nimenomaan niin päin, että itse en välitä, miten ne sijoittelee.

Niin ja silloin voi yhtä hyvin jakaa päivän kalorit vaikka 'vain' kolmeen osaan, josko kokeen sen itselleen parhaimmaksi. Syöminen ja treenaaminen ei ole tosiaankaan rakettitiedettä, ja kyse on aina kokonaisuudesta. Toisille sopii varsinkin dieetillä se usein ruokaa ja vähän kerrallaan, toisille sitten taas se harvemmin, mutta massu täyteen ne kerrat.

Mä olen kerrankin osittain samaa mieltä jostain sukkapossun kanssa. Piirrän ison rastin tietsikan näytölle :D

Se on kyllä totta että kannattaa kysyä neuvoja ja itsekkin tutkia mitä pitäis syödä ja kun tietää ns. perusteet niin syö niinkuin itse parhaaksi näkee. Työt, lapset, koulu yms, voi häiritä syömistä paljonkin ja turha siitä on ottaa stressiä jos se ei mene ihan kellolleen. Ja totta että kokonaisuus ratkaisee, omalla kohdalla 5-6kertaa päivässä 2,5-4h välein safkaaminen onnistuu ja tuloksia rasvakerroksen polton suhteen on tapahtunut joten sitä voin suositella. Kaikilla ei kaikki toimi joten aina kannattaa vaan ottaa asioista selvää ja etsiä se oma tie.

Omasta mielestä mitkään paastot ja 10h syömättä ei kuulu elämäntapamuutokseen, järkevästi usein syöminen mikä pitää aineenvaihdunnan käynnissä kuuluu. Mut jokainen tyylillään kuten ylhäällä jo totesin.

Se on kyllä totta että kannattaa kysyä neuvoja ja itsekkin tutkia mitä pitäis syödä ja kun tietää ns. perusteet niin syö niinkuin itse parhaaksi näkee. Työt, lapset, koulu yms, voi häiritä syömistä paljonkin ja turha siitä on ottaa stressiä jos se ei mene ihan kellolleen. Ja totta että kokonaisuus ratkaisee, omalla kohdalla 5-6kertaa päivässä 2,5-4h välein safkaaminen onnistuu ja tuloksia rasvakerroksen polton suhteen on tapahtunut joten sitä voin suositella. Kaikilla ei kaikki toimi joten aina kannattaa vaan ottaa asioista selvää ja etsiä se oma tie.

Omasta mielestä mitkään paastot ja 10h syömättä ei kuulu elämäntapamuutokseen, järkevästi usein syöminen mikä pitää aineenvaihdunnan käynnissä kuuluu. Mut jokainen tyylillään kuten ylhäällä jo totesin.

Toi riippuu henk.koht. rytmista, mulle on ihan luonnollista olla syomatta aamupalaa ja aineenvaihdunta pysyy yhta hyvin kaynnissa yhdella ateriallakin paivassa (itse syon dieetilla kaksi kertaa paivassa). Bonuksena ateriat eivat muistututa lasten valipaloja vaikka dieetilla olisikin.

Edit: Kaksi kertaa paivassa syomalla ja aamupalan valiin jattamisella paasin kivuttomasti vitosen rasvoihin pihdeilla mitattuna. Ehka olisin paassyt samaan 5-6 kertaa paivassa syomallakin, mutta kuten sanoin niin mulle toi sopii paremmin.

Voithan sä olla vaikka päivän syömättä mut päivän selvää on että ei siel kropassa mitään energiaa silloin enää ole. Ja 10h syömättä ei kyllä tee hyvää aineenvaihdunnalle, vaikka joiskin paljon kahvia. Näin itsekki elin kun olin viel pakukuski ja ei siinä laihtunu vaikka söi vaan 1-2kertaa päivässä. Mut jokainen tyylillään, itse syön ku nälkä iskee ja kroppa on tottunu tähän 2,5-4h kiertoon.

Koska söit liikaa kulutukseesi nähden. Se nyt on kuitenki päivänselvää, että normaali ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa, aivan sama mihin aikaan ruokailut tapahtuvat.

Juuri näin. Olisi kiva tarjoilla valmiita vastauksia, mutta niitä kun ei aina ole. Joillekin esim. IF on ilmeisen toimiva juttu, itse kokisin sen ihmisrääkkäykseksi. Toisella sitten taas usein ruokaa mutta vähän kerrallaan on paras, toiselle harvemmin, mutta enemmän parempi. Kokonaisuus ratkaisee, ja oman jutun löytää vain testaamalla. Toki jokaisen kannattanee ainakin sen verran keskittyä syömiseen, että ennen ja jälkeen treeniä tulee ruokaa tarpeeksi.

Ja menee jo melko ot:ksi, mutta siltä varalta, josko tästä hyötyä jollekin on.. Itselle ihan hyvää oloa sekä energiatasoja, ja jopa psyykettä ajatellen on toiminut aina parhaiten niin, että syön harvemmin, mutta sitten enemmän kerralla. Varsinkin dieetillä tuo jotenkin korostui. Koska nälkähän silloin kuitenkin välillä väistämättä oli. Ja olisin tullut hulluksi, jos kaikki syöminen olisi aina ollut vähän, versus kunnolla syöminen ainakin kerran päivässä. Nykyisellään sitten taas kun en dieettaa, ja kulutus naiseksi jopa suurehko, oli pakko siirtyä siihen useammin syömisen rytmiin. Ja jonka myötä tavallaan hassua kyllä, on enemmän nälkä koko ajan, vaikka kaloreita menee jopa tuplasti dieettiä enemmän, ja syömisväli max. neljä tuntia. Aineenvaihdunta tosin yhtä nopea molemmilla syömisrytmeillä.

Koska söit liikaa kulutukseesi nähden. Se nyt on kuitenki päivänselvää, että normaali ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa, aivan sama mihin aikaan ruokailut tapahtuvat.

Voi olla, en enää muista mitä tuli syötyä. Omista kokemuksista olen vain huomannu että mitä useammin syö ja se että mitä syö niin on saanu parempia tuloksia. Jos joku voi elää kahdella aterialla niin ei se oo multa pois, itse en vaan kykenis siihen vaikka vetäis sen 1000-1500kcal kerral.

Voi olla, en enää muista mitä tuli syötyä. Omista kokemuksista olen vain huomannu että mitä useammin syö ja se että mitä syö niin on saanu parempia tuloksia. Jos joku voi elää kahdella aterialla niin ei se oo multa pois, itse en vaan kykenis siihen vaikka vetäis sen 1000-1500kcal kerral.

Tuo patee ateriamaarasta huolimatta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom