nukkumisongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja r0hmu
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Itselläni toimii kun käytän kausina tuo sinkki,magnesium,arginiini yhdistelmä mutta se pitää ottaa minun noin 30 min ennen nukkumista ja sitten tuo välinen aika vaan olla ilman mitään suurempia tuohuiluja. Minä pääden duunista Klo22 ja sen jälkeen pitäis nopeasti rueta nukkumaan kun joskus pitää jo seuraavana aamuna mennä klo6 takas. Jos taas duunissa on ollut kiirettä tai jotain stressaavaa niin unen saanti on vaikeaa mutta kun vaan saa ottaa relax niin sitten nukahtaminen on nopeampaa.
Tuon treenaamisen olen kanssa todennut että viimeistään kl019 on käytä jos aikoo saada kunnolla unesta kiinni.

pahvieikka sanoi:
Lämmin maito hunajalla, tomaatti ja banaani; tämä yhdistelmä on hyvä luonnollinen unilääke. (Tämän voi ottaa noin reilu puolen tunnin päästä magnesium + sinkistä).
.

Tosi terveellistä varmasti nostaa insut kattoon just ennen nukkumaanmenoa ;)

Timba79 sanoi:
Minkälaisia kokemuksia tästä on porukoilla ollut JOS on kärsinyt unensaantiongelmista? Vois nimittäin vaikka tätäkin joskus kokeilla.

Iltatreenejä koitan välttää aina, ennemmin heti töistä treenaamaan ja sitte jääkin useampi tunti aikaa ennen nukkumaan menoa.

Tuo aines maistuu kyllä sen vertaa pahalle, että saa katsoa koska tuon puolet jäljellejääneestä pussukasta jaksaa vetää.. mut kyl se jonkin verran auttaa unen syvyydessä ainakin, unia näkee usein ku tota vetelee :)

Olis viel kiva tietää et mikä nyt se _oikeaoppinen_ tekniikka ois ottaa toi, kuinka kauan ennen nukkumaanmenoa, ja mitä apuaineita?

Btw, kehittelyidea tosta hc:lle, ett tekis siitä tabletin (helppo niellä) jossa olis kaikki magnesiumit yms. jo valmiina mukana :)

juffe sanoi:
Btw, kehittelyidea tosta hc:lle, ett tekis siitä tabletin (helppo niellä) jossa olis kaikki magnesiumit yms. jo valmiina mukana :)

Sinkki,magnesium,arginiini ja tryptofaani yhdessä voisi olla aika kova juttu :thumbs:

pahvieikka sanoi:
Lämmin maito hunajalla, tomaatti ja banaani
Välttäisin hunajaa kuin ruttoa illalla, sillä tuppaa olemaan tapa piristää ja nostaa insuliinia (1lusikallinen vastaa [kuulemma] montaakin suklaapatukkaa energiamäärässä [tosin on terveellisempää]).
Samoin banaani on vähän turhan piristävä välipala illalle.

Yksi mitä ei ilmeisesti ole tullut niin sokeri eli nopeat hiilarit yleensä kannattaa jättää jo aikaisin alkuillasta kokonaan pois. Palkkarin mukana treenin jälkeen on ainut poikkeus.

Paras keino kuitenkin on juurikin rauhoittuminen ja rentoutuminen. Pois piinaavat asiat mielestä. Lue/kuuntele hyvää kirjaa/musiikkia n. puolituntia ja heti perään nukkumaan.
Ei TV:tä tai tietokoneen monitoria koska näytön valo heijastuu suoraan silmiin.

Timba79 sanoi:
Minkälaisia kokemuksia tästä on porukoilla ollut JOS on kärsinyt unensaantiongelmista? Vois nimittäin vaikka tätäkin joskus kokeilla.

Iltatreenejä koitan välttää aina, ennemmin heti töistä treenaamaan ja sitte jääkin useampi tunti aikaa ennen nukkumaan menoa.

Mä ostin pussin muutama päivä sitten ja parina iltana olen ottanut... Mulla ainakin toimii. Uni tuntus olevan syvempää koko yön ja nukahdin n. tunnin sisällä.

Maku on kyllä kaamee, mut kyllä sen kestää! Ohjeessa lukee ettei se imeydy veteen, joten olen ottanut sen mehukeiton kanssa. Ei kun Timba vaan hankintaan ;)

pahvieikka sanoi:
Lämmin maito hunajalla, tomaatti ja banaani; tämä yhdistelmä on hyvä luonnollinen unilääke. (Tämän voi ottaa noin reilu puolen tunnin päästä magnesium + sinkistä).

Jos nyt mitään mistään tiedän niin tuon väsyttävä vaikutus perustuu siihen että verensokeri nousee nopeasti ja myös laskee nopeasti, jolloin tulee väsynyt, "veto pois" olo. Mutta kuten edellä on jo sanottu niin tuo on bodarille yksi huonoimmista iltapaloista.

japa sanoi:
Sinkki,magnesium,arginiini ja tryptofaani yhdessä voisi olla aika kova juttu :thumbs:

Nimenomaan, itse ainakin henk. koht. ostaisin heti kyseisiä nappeja :D

Porkkanaraastin sanoi:
Jos nyt mitään mistään tiedän niin tuon väsyttävä vaikutus perustuu siihen että verensokeri nousee nopeasti ja myös laskee nopeasti, jolloin tulee väsynyt, "veto pois" olo. Mutta kuten edellä on jo sanottu niin tuo on bodarille yksi huonoimmista iltapaloista.

Ajattelet siis juuri samoin kun minä, mä en vaan jaksanut pukea ajatuksia sanoiksi :) .. mutta yleensäkään nää "vanhat kansanlääkkeet" ei perustu mihkään terveellisyyteen =D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No enpä tiedä onko hiilari nyt kovin paha illalla. Ehkä se vähän lihottaa mutta so what.
Itse vedän välillä 1dl sokeria mausteeksi rahkaan illalla ja uni tulee paljon paremmin.
Korkea verensokeri syventää unta ja olen sen myös huomannut, tulee nukuttua rauhallisemmin ja olo on levänneempi.

Jos syön pelkkää proteiinia ja rasvaa, en läheskään aina saa hyvin unta, en kyllä välttämättä hiilareidenkaan kanssa, mutta olenkin kärsinyt univaikeuksista jo 3 vuotta ja välillä on tullut nukuttua pitkiäkin aikoja vain pari tuntia yössä. Hiilarit kuitenkin edesauttavat unensaantia melko paljon.

GH:n eritykseen tolla on sekä positiivisia, että negatiivisia vaikutuksia. Eli unen syveneminen lisää GH:n eritystä, mutta verensokerin nousu taas inhibitoi sitä.
Eli pitäisi melkein tehdä tutkimus, jotta asiasta selvyys saataisiin, mutta itse en usko hiilareilla olevan juurikaan merkitystä GH tasoihin..Elimistössä kuitenkin niin hieno säätelyjärjestelmä, joka pitää tasot kondiksessa vaikka tekisi mitä. Ja loppujen lopuksi IGF-1 on se joka vaikuttaa anabolisesti (kyllä myös kasvuhormoni, mutta ei niin paljon) ja hiilarit ja insuliini taas nostavat IGF-1 tasoja.

Itselläni sellainen ongelma että kun uni ei tahdo tulla joka yö vaikkei ois käynytkään salilla sinä päivänä. Ylikuntokaan se ei ole, en ole nyt vähään aikaan hirveän rankasti reenaillut. En vain ole tähän ikään mennessä oppinut nukkumaan, vissiin periytynyt isältä, sekään ei oikeen hallihe sitä hommaa. Yleensä menee pari kolme tuntia ennenkuin uni tulee, joskus kerkeää nukkua tunnin, aina ei sitäkään. Toissa yönä kerkesin nukkua pari tuntia, viime yönä sitten sain jo tieten tunnin yrityksen jälkeen unen.
Sitten olen vielä kuuhullu, jos on kuutamo, niin silloin ei yleensä nukuta tuntia enempää.
Auttauiskohan tuo tryptofaani? Olen näitä perinteisiä keinoja kokeillut, mitä lääkärissäkin on neuvottu, eli tuulettanut huonetta ja petivaatteita ennen nukkumaan menoa, olen myös kokeillut syödä ruisleivän maidon kanssa, eipä oikeen wörki.
Huonounisuus haittaa pitemmän päälle aikahyvin elämää, koulu ei aina suju kun järki pois unenpuutteen seurauksena, kehitystä ei reenin saralla tapahdu.
Äh tulipa sitä jo avauduttua :)

juffe sanoi:
Tosi terveellistä varmasti nostaa insut kattoon just ennen nukkumaanmenoa ;)

No hui kamala jos syö hedelmiä ja vihanneksia ennen nukkumaan menoa.
Jos noilla tulee uni silmään niin hyvä!

Hippo sanoi:
Mä ostin pussin muutama päivä sitten ja parina iltana olen ottanut... Mulla ainakin toimii. Uni tuntus olevan syvempää koko yön ja nukahdin n. tunnin sisällä.

Maku on kyllä kaamee, mut kyllä sen kestää! Ohjeessa lukee ettei se imeydy veteen, joten olen ottanut sen mehukeiton kanssa. Ei kun Timba vaan hankintaan ;)

Täsmennän vielä, siis väsyttävä vaikutus tuli mulla n. tunnin päästä. Eli kannattaa ottaa vähän etukäteen ennenkuin yrittää nukkumista.

Hippo sanoi:

Pitää seuraavan tilauksen yhteydessä ottaa ja kokeilla. Iltarahkan sekaan jos heittää niin luulis menevän kivuttomasti alas. Menee vaan harmittavan usein illat sängyssä pyörimiseksi.

Ostin kanssa pussin tryptofaania kokeeksi ja ihmettelen nyt vähän, että koska sitä pitäisi nauttia. Pussin kyljessä lukee hetki ennen nukkumaan menoa ja myyjä sanoi että kannattaa ottaa klo 18-20 välillä! Ota tostakin nyt sitten selvää, tarvii kai kokeilla mikä aika itselle sopii parhaiten!

Mulla on auttanut venyttely treenien jälkeen tuohon nukkumisongelmaan. Lisäksi iltasella vielä hyvä iltapala, niin meikä on untenmailla. Ilman venyttelyä tuntuu, kuin lihaksia kolottaisi ja muutenkin olo on vähän turhan aktiivinen. Vinkin sain joltain tutun tutun kissan ulkoiluttajan kaverin veljeltä, mutta mulle toimii hyvin. Kannattaa kokeilla, kun ilmaista on.

mul toi venyttely ei oikee sovi ku tuun aina treenaamaast jossaa 23-01 välil nii se on vaa ruoka ja sit nukkumaa... valmentajan kiireden takii en voi treenaa aikasemmin :(

rollerghost sanoi:
Itse vedän välillä 1dl sokeria mausteeksi rahkaan illalla ja uni tulee paljon paremmin.
1dl? :hyper:
Meinasitko sokeritaudin hankkia vai haetko vain sokerihumalaa?

liikarasitus

Kumma kun valmentajasi ei osannut neuvoa. Liikarasituksen tunteminen ja ennaltaehkäiseminen kuuluu valmennuksen perustietouteen.
Kuulostaa Basedow-liikarasitukselta, sympaattisenhermoston ylirasitustilasta (sympatikotoninen) . Basedow liikarasituksessa tyypilliset oireet ovat unettomuus ja kohonnut leposyke. -> harjoittelun tehoa, määrää, tiheyttä kevennettävä, tarvittaessa siirryttävä aktiiviseen palautumisharjoitteluun (matala tehoinen aerobinen peruskestävyys, anaerobista kuormitusta vältettävä).

akuutti liikarasitus korjaantuu 1-3 viikossa kevennetyllä harjoittelulla. Pitempään kehittyneen kroonisen liikarasituksen korjaantuminen saattaa viedä yksilöllisesti yhdestä useampaan kuukautta.

Liikarasituksen korjaannuttua harjoittelun kuormitus tulee suunnitella tarkasti ja korostetun nousujohtoisesti, jotta vältetään tilan uusiutuminen.

Selvitä mistä liikarasitus johtuu ja korjaa tilanne. tekijät saattavat esiintyä myös osittain päällekkäin.

esim.
harjoittelusta johtuva (overtraining)-> kevennetävä kuormitusta, aktiivinen palautumisharjoittelu tai täysi lepo.

elämäntavat, ruokavalio, sosiaaliset tekijät.

Kun kerran ylirasituksen kokee, otta siitä opikseen ja pystyy sen myöhemmin välttämään.

"Mikäli harjoittelun jälkeen ei tule hyvää oloa on harjoitus mennyt hukkaan."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom