No enpä tiedä onko hiilari nyt kovin paha illalla. Ehkä se vähän lihottaa mutta so what.
Itse vedän välillä 1dl sokeria mausteeksi rahkaan illalla ja uni tulee paljon paremmin.
Korkea verensokeri syventää unta ja olen sen myös huomannut, tulee nukuttua rauhallisemmin ja olo on levänneempi.
Jos syön pelkkää proteiinia ja rasvaa, en läheskään aina saa hyvin unta, en kyllä välttämättä hiilareidenkaan kanssa, mutta olenkin kärsinyt univaikeuksista jo 3 vuotta ja välillä on tullut nukuttua pitkiäkin aikoja vain pari tuntia yössä. Hiilarit kuitenkin edesauttavat unensaantia melko paljon.
GH:n eritykseen tolla on sekä positiivisia, että negatiivisia vaikutuksia. Eli unen syveneminen lisää GH:n eritystä, mutta verensokerin nousu taas inhibitoi sitä.
Eli pitäisi melkein tehdä tutkimus, jotta asiasta selvyys saataisiin, mutta itse en usko hiilareilla olevan juurikaan merkitystä GH tasoihin..Elimistössä kuitenkin niin hieno säätelyjärjestelmä, joka pitää tasot kondiksessa vaikka tekisi mitä. Ja loppujen lopuksi IGF-1 on se joka vaikuttaa anabolisesti (kyllä myös kasvuhormoni, mutta ei niin paljon) ja hiilarit ja insuliini taas nostavat IGF-1 tasoja.