nukkumisesta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
33
en löytänyt oikein aiheesta, joten tein tämän thredin.
eli yksi kysymys.
onko sama asia, jos menen myöhemmällä nukkumaan (12-03) ja nukun pitkään johonkin 12-14 välille, tai jos menen 9-10 nukkumaan ja herään normaalisti 9-12 ? mieluummin valvoisin myöhään :D

vastauksia alan ammattilaisilta, vaikka aloittelija palstalla ollaan :kippis1:

Tuntimäärä vaikuttaa ja se kuinka hyvin pidät ton sun rytmiäs yllä koko ajan. Jos nukkuu koko ajan miten sattuu ni pistäähän se väsyttämään väkisinkin. Isäni joskus kertoi jotain vanhan kansan juttuja ja sanoi että yksi tunti ennen klo 24.00 vastaaa kahta tuntia unta. Tiedä häntä sitten.

Kyllä mun mielestä on selvästi virkeämpi jos on menny aikasemmin nukkumaan, mutta eihän sitä koskaan malta mennä nukkumaan ennen klo 24 :jahas: Kai siinä 22-24 on aika hyvä kompromissi?

Itselläni on töiden ja muiden hommien vuoksi päässeet yöunet tippumaan 7 tuntiin.
Haluaisinkin tietää, että kuinka suuri vaikutus tällä on lihasten kasvuun.
Olen täysi aloittelija, joten jos saisin nostettua unen määrän 8-9 tuntiin, niin nopeuttaisiko tämä paljonkin kehitystäni vai onko kyse pelkästä hifistelystä?

Mulla ainakin hiton suuri ero nukunko 00-09 vai 22-07
Vaikka menisin puoli kahdeksan illalla nukkumaan mutta herään seitsemän kahdeksan välillä ei malta nousta sängystä. Jos pystyy heräämään vasta yhdeksältä ei väsymyksestä ole tietoakaan.

Laaksonen: 9 tuntia kun nukut saat parhaan mahdollisen vauhdin lihasten kasvuun mutta 7 tunnilla ainakin itse olen pärjännyt.

vitamiini sanoi:
Tuntimäärä vaikuttaa ja se kuinka hyvin pidät ton sun rytmiäs yllä koko ajan.

Meikäläisen kokemuksella asia on juuri näin. Töiden takia oma rytmi on nykyään sellainen, että nukkumaan mennään aamuyöllä 2-4 välissä, ja herätys tapahtuu 11-12 aikoihin. Enkä ole mitenkään sen väsyneempi, kuin "normirytminkään" mukaan eläessäni.

kiitos vastauksista :) askarrutti vaan tuo asia, että miten pitää kesälomalla sitten toimia, aikasinko nukkumaan vai myöhällä.
vastaus: siinä klo 22-01 välissä :)

StuntMan91 sanoi:
kiitos vastauksista :) askarrutti vaan tuo asia, että miten pitää kesälomalla sitten toimia, aikasinko nukkumaan vai myöhällä.
vastaus: siinä klo 22-01 välissä :)
Toi on kesällä ihan hyvä aika. Ikäsi puolesta tarviitkin unta aikaslailla reilusti, jopa 10h mutta tarve voi vuosien mittaan vähetä. Ainakin itellä riittää 6 tuntiakin jos ne saa nukuttua hyvin, viime yönä tuli vaan neljä eikä ainakaan vielä kummemmin väsytä... Tietty ois unelma juttu jos sais ne maagiset 9 tuntia unta, mutta niistä on tällasen unihäiriöisen turha kai edes haaveilla. Kesällä kun tuo valoisa aika lisääntyy niin sekin ehkä piristää eikä tarvi maata punkassa kellon ympäri;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä tulee nukuttua arkena oikeastaan aina 6-7h ja viikonloppuisin sitten ~10h, tosin nukun usein vielä päivällä lisäksi. Reeneissä en ole huomannut eroa, olen sitten nukkunut 6 tai 10 tuntia, mutta toki tiedän että enemmän pitäisi saada nukuttua, mutta kun ei vaan ehdi. :(

EDIT. Niin ja itse en ole ainakaan huomannut eroa siinä, että monelta menee nukkumaan tai herää, jos nukkuu saman tuntimäärän.

Mahtaako päiväunet sitten korvata lyhyeksi jääneet yöunet? Mun pitää herätä kesätöihin jo vähän viiden jälkeen, ja ei vain tunnu luontevalta mennä jo yhdeksältä nukkumaan - ei uni vain maita vielä silloin.

Mikäs siinä jos jaksaa tehdä töitä vaan. Vaikka ei tunnu luontevalta niin kannattaa yrittää.
Kyllä ne päiväunet väsymykseen auttaa nekin kunhan pysyy tietyissa rajoissa. Itse ole n suosinut semmoisia 30-40 minuutin pikaunia jolloin keho ei vielä siirry unitilaan ja olo on ainakin minulla virkeä. Luin taas kerran myös että ennen salia kannattaisi maata tai ottaa juuri nuo nopeat unet jolloin jaksaminen on ihan toista. Mutta jos yöunet häiriintyy tai väsyttää tuon jälkeen niin sitten ei kannata. Niin ja siis se aika kannattaa pitää myös tietyissa rajoissa ettei ne mene siihen 3 tunnin päiväuniks.

PunttiOskari sanoi:
Mahtaako päiväunet sitten korvata lyhyeksi jääneet yöunet? Mun pitää herätä kesätöihin jo vähän viiden jälkeen, ja ei vain tunnu luontevalta mennä jo yhdeksältä nukkumaan - ei uni vain maita vielä silloin.

Aluksi on varmaan pakko ottaa päikkäreitä, mutta pikku hiljaa totutella menemään nukkumaan aikaisin, vaikka se ajatuksena voi tuntua luonnottomalta.

Minä herään arkisin klo 4.20 ja kyllä viimeistään kello 20 hiippaillaan petiin (tosin ensin luen lapsille iltasadun joten noin 21 on varsinainen unen tulo). Viikonloppuna tästä ei juuri lipsuta (sitä paitsi kello 22 olisin jo aivan koomassa...) ja lauantai on ainoa aamu jolloin annan itselleni luvan nukkua pitkään ts. maksimissaan 8:aan, yleensä kuitenkin 7:ään. Sunnuntaina herään kello 6. Siltikin saattaa tulla la ja su iltana vaikeuksia saada unta. Näin kesällä on kieltämättä hankalampaa kun on valoisaa ja ulkona elämää riittää. :curs:

Mutta kyllä ne varhaiset kesäaamut palkitsevat vaivat :)

PS. Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, henkilökohtaisesti minulle on todella suuri ero sillä, nukunko 8 tuntia esim. kello 21-05 vai 24-08, eli jos menen myöhään nukkumaan, on olo aamulla kuin halolla päähän lyöty.

Mitenkäs sitten kun mulla tulee viikonloppusin nukuttua yli 12 tuntia yössä niin onko siitä kehityksen kannalta haittaa? eli voiko nukkua liikaa?

J.Gers sanoi:
Mitenkäs sitten kun mulla tulee viikonloppusin nukuttua yli 12 tuntia yössä niin onko siitä kehityksen kannalta haittaa? eli voiko nukkua liikaa?

Ei taida pystyä nukkumaan liikaa :D

Joskus radiossa unitutkija sanoi että 20 min unta päivällä ennen kello 17 vastaa melkein 2 tunnin yöunta. Onko muilla tähän kommenttia?

StuntMan91 sanoi:
joo ;)

ps. laskeskelin niin mun kesälomaan tulee n.40 treenipäivää, jos en oo sairaana tai mitään :hyper: :hyper: :hyper:

lomahan on 10vko... eli mulle tulee vain noin 70 treenipäivää, mutta vastaavasti useampia treenejä päivässä sitten :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom