nukkumisesta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
J.Gers sanoi:
Mitenkäs sitten kun mulla tulee viikonloppusin nukuttua yli 12 tuntia yössä niin onko siitä kehityksen kannalta haittaa? eli voiko nukkua liikaa?

Ei liika lepo haitaksi varmaan ole. Hyvähän se välillä on koisia pitkään. Joillaki tulee liiasta unesta vaan tokkurainen olo.

PunttiOskari sanoi:
Mahtaako päiväunet sitten korvata lyhyeksi jääneet yöunet? Mun pitää herätä kesätöihin jo vähän viiden jälkeen, ja ei vain tunnu luontevalta mennä jo yhdeksältä nukkumaan - ei uni vain maita vielä silloin.

Tottumiskysymys tämä on, ei muuta. Kun olet viikonkin herännyt siinä viiden paikkeilla, alkaa kummasti se unikin maistumaan aikaisemmin illasta jos ei pitkiä päikkäreitä nuku.

Teen itsekin paljon sellaista vuoroa, että kuuteen tulen töihin. Saattaa olla aina useampi viikko putkeenkin näin. Yritäin aina mennä myös viikonloppuisin siinä 22 viimeistään 23 nukkumaan. Jos väkisin valvaa aamuyöhön ja taas vastaavasti nukkuuu aamulla pitkään, on se alkuviikon unirytmi taas aivan sekaisin. Eli jos ei mitään pakottavaa tarvetta ole viikonloppuna valvoa, niin noudattamalla samaa rytmiä kun viikollakin, ei pitäisi ongelmia aikaisempaan unensaantiin olla.

henrig75 sanoi:
Joskus radiossa unitutkija sanoi että 20 min unta päivällä ennen kello 17 vastaa melkein 2 tunnin yöunta. Onko muilla tähän kommenttia?
Ainakin keholle palautumisen kannalta nukahtamisvaihe on tärkeä, siinä erittyy paljon kasvulle tärkeitä hormoneita, ja muistaisin että juuri siksi suositellaan myös päiväunia. Mutta toi unitutkian jutut taitaa liittyä henkiseen puoleen...

Itse olen havainnut, että mulla alle 7h unet vie hetkessä siihen että kehitys loppuu kuin seinään, 8h just piisaa, mutta 9h yöunet on parasta :rock: ei väsytä ja palautuu. Ei vaan oikein huvita mennä jo klo 21 nukkuun (herätys 6.00)... Ei parane aliarvioida levon merkitystä.

Enää 1h ja 30min, ja sitten :zzzz:

henrig75 sanoi:
Joskus radiossa unitutkija sanoi että 20 min unta päivällä ennen kello 17 vastaa melkein 2 tunnin yöunta. Onko muilla tähän kommenttia?

No sillä torkkujen ajankohdalla ei kovin suurta merkitystä ole mutta tuollainen lyhyt torkahdus kyllä virkistää ja vastaa siis juuri virkistyksen kannalta jopa pidempää unijaksoa. Totta on kuitenkin myös se, että 20 minuutissa ei ehditä käydä läpi kaikkia univaiheita, joten sen teho on rajoittuu lähinnä fyysisen rasituksen tasolle.
Sitten tuosta oikeasta unirytmistä vähän: jokaisella on se oma tietynlainen unirytmi, jota ei välttämättä saa säädettyä kovin helposti. Jotkut saavat paremmin unta myöhemmin yöllä, jotkut nukahtavat jo 22.00 ihan kevyesti.
Tärkeämpää on yhtenäisen unijakson kokonaiskesto eli se n. 8h kuin se, milloin nukutaan. Väkisin unirytmin muuttaminen voi olla joskus vaikeaa tai jopa mahdotonta, sillä esim. juuri tuo myöhäinen unensaanti on kohtuullisen pysyvä ominaisuus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom