nukkuminen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gregz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
eli oon 17v ja mietin että mikä olisi hyvä määrä nukkua (tunteja) päivässä.

mulla usein venyy koneella esim 12-2 niinkun nytkin 1am. ja herätys on sitä 7:30-9am..

sanoisin että nukun noin 7- :( 8h päivässä, riittääkö se? ja hidastaako se huomattavasti palautumista?

Eikös se 8-10 tuntia ole se perinteinen riittävä lepomäärä mikäli ei ole mitenkään itseään loppuun asti vienyt edellisenä päivänä... Tietysti se nyt riippuu paljonkin siitä miten sitä sitten sängyssä pyörii sen unensa ajan :)

Paras vinkki sulle ois, että mene nukkumaan äläkä mieti sitä kuinka paljon pitäis nukkua ;)

mSg-1 sanoi:
eli oon 17v ja mietin että mikä olisi hyvä määrä nukkua (tunteja) päivässä.

mulla usein venyy koneella esim 12-2 niinkun nytkin 1am. ja herätys on sitä 7:30-9am..

sanoisin että nukun noin 7- :( 8h päivässä, riittääkö se? ja hidastaako se huomattavasti palautumista?
Voi jumaleisson mitä kysymyksiä. Itsehän sinä tunnet kropassas paljon tarvit unta, jotkut pärjää 5tunnilla ja jotkut tarvii 12tuntia. Kroppa kyllä kertoo jos unet on liian vähäiset.

Optimaalisin olis 8-8-8 elikäs 8h unta, 8h töitä/mitä nyt teetkin, 8h hereillä viettäen aikaa. :lol2:

no mä liikun aika paljon yön aikana, usein lakanat ja kaikki peitot lattialla ku herään, tiedä sit mitä tuo tarkottaa :)

neutraali, tää on aloittelioiden osio, eikä kroppa aina kerro kaikkea. :kippis1:

mSg-1 sanoi:
no mä liikun aika paljon yön aikana, usein lakanat ja kaikki peitot lattialla ku herään, tiedä sit mitä tuo tarkottaa :)

neutraali, tää on aloittelioiden osio, eikä kroppa aina kerro kaikkea. :kippis1:

Nukut rauhattomasti? Itselläni rauhaton uni viittaa siíhen että olen ylirasittunut.

Tosiaan alussa menee vuosia ennenkuin alkaa tuntea kunnolla kroppansa ja sen tarpeet esim levon suhteen. ennenkuin oppii sen niin kannattaa noudattaa jotain sellaisia "suosituksia/ viisaampien neuvoja"
Elikkä 8h ainakin unta ja voisit vaikka kokeilla että ennen nukkumaan menoa yrittäisit hieman rauhottua vaikka lúkemalla noin 30min, eikä suoraan koneelta petiin.

Ei liika unikaan hyvältä tunnu! Nukuin pari viikkoa sitten 21h putkeen ,kun heräsin väsytti vieläkin ihan perkeleesti ja nuppi oli ihan jumis! :hyper: Meni vähän :offtopic:

neutraali sanoi:
Itsehän sinä tunnet kropassas paljon tarvit unta, jotkut pärjää 5tunnilla ja jotkut tarvii 12tuntia. Kroppa kyllä kertoo jos unet on liian vähäiset.

No olen kyllä vähän samaa mieltä Neutraalin kanssa, eli ei kannata katsoa kellosta, että "nyt tuli nukuttua 8 tuntia, tämä riittää", vaan kuulostella omaa oloa. Kyllä minä ainakin tunnen jos olen nukkunut liian vähän, ja silloin vaan unta palloon. Ei kai asiaa kannata tehdä tämän vaikeammaksi?

Unentarve myös vaihtelee ainakin itselläni todella paljon vuodenajasta, treenimäärästä, leipätyön raskaudesta ym. johtuen, joskus riittää 6 tuntia pitkäänkin, joskus taas pitää nukkua joka yö 9 tuntia, että jaksaa.

Yrittää nukkua keskimäärin 8-9 tuntia yössä niin ei varmasti mee ainakaan pahasti metsään. Jotkut pärjää tosiaan lyhyemmilläkin unilla, itse en kyllä tähän porukkaan kuulu. Mulla toi 8 tuntia on aika passeli määrä.

Mulla on yleensä sellainen 10-12 h ihanne, mutta joskus pärjää 4 tunnillakin. Riippuu aika monesta asiasta. Joskus voi tuntua myös sopivalta jakaa nukkuminen useampaan erään vuorokaudessa, esim. kaksi 4-6 tunnin erää, jos aikataulut antavat myöten. Liian vähällä selviämistä ei ainakaan tulisi pitää ihanteena. Anyway, kuuntele kroppaasi niin kuin moni jo sanoikin.

Aika selvästi sen kyllä huomaa, että lisääntynyt treenaaminen lisää paitsi ravinnon niin myös unen tarvetta. Toisaalta olen huomannut, että usein tapahtuva kova treeni + riittävä ravinto parantavat myös unen laatua.

Toisaalta: Joku lääkäri sanoi mulle, että liian säännölliset elämäntavat eivät ole terveellisiä. Olen ollut aina itsekin tätä mieltä ja pyrkinyt elämään mahdollisimman epärutiininomaisesti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tässä yritellyt nukkua vähän kauemmin, mutta tulee heräiltyä viiden tai kuuden aikaan vaikka seitsemän jälkeen pitäisi vasta nousta:)
Liekö jotain unirytmihäiriöitä, kun lomalla tuli nukuttua vähän hassuina aikoina. En miä ennen lomia näin heräilly.

Sukulaku sanoi:
Tässä yritellyt nukkua vähän kauemmin, mutta tulee heräiltyä viiden tai kuuden aikaan vaikka seitsemän jälkeen pitäisi vasta nousta:)

Siinä sopiva väli aerobiselle? Teetä/kahvia+tauriinia naamaan ja kävelylle/juoksemaan, ja/tai perusteellinen venyttelysessio. Siitä lähtee päivä käyntiin mukavasti. :thumbs:

Ennen tarvitsin unta joku 8-9h yössä kun tein iltatöitä koulun ohella ja viikonloppuisin (sekä usein ryypiskelin vkonloppuna), mutta nykyään kun teen päivätyötä ja en käy kuin muutaman kerran vuodessa radalla niin 7-8 tuntia unta on riittävä ja jos en oo treenannut vaik muutamaan päivään niin 6h riittää. Vasta kun aloin elää kurinalaisemmin (ja univelkaa ei syntyny) niin huomasin millä unimäärällä todella pärjään.

Testorage sanoi:
Siinä sopiva väli aerobiselle? Teetä/kahvia+tauriinia naamaan ja kävelylle/juoksemaan, ja/tai perusteellinen venyttelysessio. Siitä lähtee päivä käyntiin mukavasti. :thumbs:
Pyh.. olen laiska:)
Venyttelyä vois vähän harjoittaakin.

Kokeilemalla selviää. Itse olen huomannut että noin 8-8½ tuntia on itselleni optimaalinen unimäärä. Tätä lyhyempien unien jälkeen väsyttää ja pitemmät taas aiheuttavat tokkuraisen olon. Tosin valitettavan usein unimäärä jää tuonne 7 tunnin paikkeille :(

Minulle riittää 7-8 tunnin yöunet. Tosin viikonloppuisin voi tietysti nukkua pitempäänkin. :)

Testorage sanoi:
Joskus voi tuntua myös sopivalta jakaa nukkuminen useampaan erään vuorokaudessa, esim. kaksi 4-6 tunnin erää, jos aikataulut antavat myöten.

Tulee pientä mutua, mutta menköön... Eli ainakin mulle on sanottu/opetettu, että vuorokaudessa nukkuminen pitäis "suorittaa" yhdellä kerralla koska uni koostuu monesta osasta. Eli vasta muutamien tuntien nukkumisen jälkeen tulee REM-univaihe (?) jolloin kroppa ja aivot vasta latautuvat kunnolla. Jos unierä jää liian lyhyeksi ei unessa REM-vaihetta koskaan ehdi kunnolla syntymään ja palautumiset/latautumiset ovat vajavaisia.

Toisaalta jokainen on yksilö ja kaikille se yksi ja oikea ei ole paras vaihtoehto. Itse tarvitsisin unta noin 9h/vrk, mutta valitettavasti se taitaa jäädä siihen 6-7. Tämän sitten huomaakin seuraavana aamuna kun olo on kuin halolla päähän lyötä ja hämärää "aamukrapulaa" pukkaa. Mutta viikonloppuisin sitten nukutaan (jos ehditään) :hyper:

Mua kiinnostais nyt noi todella pitkät yöunet että kuinka ne vaikuttaa kehitykseen? Itse pystyn jos haluan nukkumaan helposti tuon 12H, mutta pystyisin heräämään aikasemminkin, mutta se vaatii sitten vähän väkisin nousua. Eli onko mahdollista että kroppa menee jossain vaiheessa kataboliseen tilaan tms. koska aina tämmöisten superpitkien yöunien jälkeen kun katsoo seuraavana aamuna vaakaa on painoa lähtenyt, vaikka viime päivänä on menty varmasti + kaloreille ja proteiiniakin on tullut tarpeeksi. Että onko nämä sitten nesteitä vai läskiä/lihaa vai mitä? Ja onko tämmöseistä yöunista haittaa koska jos oikeen yritän pystyisin heräämään aikasemminkin. Ajattelinkin tästä lähin herätä n. 8H jälkeen vaikka väkisin.. Hieman vaikeaa se minulle on, mutta olen kyllästynyt siihen, että paino näyttää joka kerta vähemmän seuraavana aamuna. Taas n. 8H unten jälkeen se ei näytä. Eli mitä mieltä ootte, voiko noin pitkän unet olla haitallisia?

7-9 tuntia ois aika passeli... pitää myös muistaa ettei nuku liian kauan... Ittelleni toi on iso ongelma.. nukun joko liikaa tai liian vähän .S:S

BoneFish sanoi:
Mua kiinnostais nyt noi todella pitkät yöunet että kuinka ne vaikuttaa kehitykseen? Itse pystyn jos haluan nukkumaan helposti tuon 12H, mutta pystyisin heräämään aikasemminkin, mutta se vaatii sitten vähän väkisin nousua. Eli onko mahdollista että kroppa menee jossain vaiheessa kataboliseen tilaan tms. koska aina tämmöisten superpitkien yöunien jälkeen kun katsoo seuraavana aamuna vaakaa on painoa lähtenyt, vaikka viime päivänä on menty varmasti + kaloreille ja proteiiniakin on tullut tarpeeksi. Että onko nämä sitten nesteitä vai läskiä/lihaa vai mitä? Ja onko tämmöseistä yöunista haittaa koska jos oikeen yritän pystyisin heräämään aikasemminkin. Ajattelinkin tästä lähin herätä n. 8H jälkeen vaikka väkisin.. Hieman vaikeaa se minulle on, mutta olen kyllästynyt siihen, että paino näyttää joka kerta vähemmän seuraavana aamuna. Taas n. 8H unten jälkeen se ei näytä. Eli mitä mieltä ootte, voiko noin pitkän unet olla haitallisia?

No eihän 12h nyt paljon ole. Itse nukun aina mieluusti sen verran jos on vain mahdollista. Jostain 20h unista voi tullakin kohtuu tokkuraa, mutta sitäkin voi ehkäistä heräämällä kesken unien tankkaamaan proteiinia (ja vettä) ja hengittelemään raikasta ilmaa (enkä tarkoita nyt vessassa käyntiä :D )

Nukkuessa poistuu yleensä nestettä kehosta ja se on varmaan juuri sen poistuminen, jonka olet huomannut vaa'asta. Tiedät varmaan itse parhaiten, kun tunnustelet; ja mietit, mitä on tullut syötyä.

Venyttely ennen nukkumaan menoa tehostaa palautumista, suosittelen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom