Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

En käytä vyötä nykyisin juuri missään liikkeessä. Mitä vähemmän vyötä käyttää, sitä parempi. Kyykyssä ennätyssarjoissa saatan laittaa vyön päälle.

Vyötä ei kannata opetella käyttämään ellei sitten kisaamaan meinaa ruveta eikä välttämättä silloinkaan. Itselläni meni noin vuosi, kun vieroitin kroppani vyöstä ja en ole sitä sen jälkeen kaivannut. Käytin sitä selkävaivojeni takia (rikoin selkäni mavessa vyö päällä), jotka vain jatkuivat vyöstä huolimatta. Nyt on hyvä olla.

_RAIDER_ sanoi:
Vyötä ei kannata opetella käyttämään ellei sitten kisaamaan meinaa ruveta eikä välttämättä silloinkaan. Itselläni meni noin vuosi, kun vieroitin kroppani vyöstä ja en ole sitä sen jälkeen kaivannut. Käytin sitä selkävaivojeni takia (rikoin selkäni mavessa vyö päällä), jotka vain jatkuivat vyöstä huolimatta. Nyt on hyvä olla.
Ite oon kans vierottanu ropan vyöstä,ja täytyy sanoa,että kyllä on tullu keskiroppaan voimaa aivan toisella tavalla,kun ennemmin.Jos on vyötä tottunu käyttämään,niin se vieroittaminen täytyy tehdä tosi maltilla,ettei paikat pauku...

Oon aina heittänyt vyön selkään mavessa ja kyykyssä kun sarjat on siinä viidessä toistossa max. Ikinä ei oo selkään sattunut tai kolotellut suoritteissa, mutta ehkä juuri tuon takia. Ennaltaehkäisevää varautumista. Kyllä mun mielestä se keskivartalo rasittuu sen vyön käytöstä huolimatta, varsinkin mavessa.

Penkissä en ole tuota vyötä käyttänyt ja nyt rupeaa voimasarjoja treenatessa oleman kevyttä jomotusta selässä. Jotkut käyttää salilla penkissä vyötä, mutta onko siitä mitään hyötyä, kun siinä asennossa se paine ei kasaudu samalla tavalla?

Ite käytän vyötä kyykyssä alaselkävaivojeni vuoksi. Kyllähän se auttaa ja tukee muutenkin ryhtiä.

Meah sanoi:
Ite käytän vyötä kyykyssä alaselkävaivojeni vuoksi. Kyllähän se auttaa ja tukee muutenkin ryhtiä.

Oletko ajatellut, että jos et käyttäisi vyötä ollenkaan, niin noita alaselkävaivoja ei kenties olisi? Itselläni on aika samansuuntaisia kokemuksia kuin raiderilla ja haballa. Eli vyön pois jättäminen ja keskivartalon vahvistaminen lopettivat aikanaan pitkään vaivanneet selkäkivut.

mmm..en usko..koska se alkaa särkee ja vihloo ilman tuota vyötä ja sitten mun alaselkä turpoaa hulluks..:// kun en oikeen tiiä viel mikä siin alaseläs on, ens kuus vast aika lääkärille niin...ja ne kivut alkoi ennen kun alotin vyön käyttämisen, nyt kestäny jo melkeen puoli vuotta..

Alaselkä vaivoja on kyllä mullakin, mutta vyötä en käytä siltikään. Tiiä sitten joutuuko alkaa käyttää treenipainojen kasvaessa. Minulla kans aiemmin turpos ihan kamalasti alaselkä, mutta sittenpä sitä ja vatsoja treenailin ja tekniikan tsekkasin, niin ei enää ole mitään toimintaa haittaavia kiputiloja eikä turvotusta. Notkoselkähän mulla tietty on, eli nikamat on vähän rutussa tuolla alaselässä.

Meah,ota rauhallisesti sen selän kans ennenkö tiedät mistä homma kiikastaa.Se vaan tahtoo olla semmonen laitos,että kun sen oikein kunnolla rikkoo,niin siitä saattaa saada elinikäisen vaivan.

Haba78, juu otan:) Oon mä nyt selkätreenejä rauhottanukin..

Onkohan kellään mulla vastaavaa ongelmaa: varsinkin aamulla kun pakki on tyhjä niin sivulta katsottuna vyötärö on todella ruipelon näköinen. Rakenne nyt on vielä muutenkin aika kynis (184/80) mutta vartaloni ei ole ihan balanssissa edestäpäin ja sivulta katsottuna. Eli olen suht tyytyväinen etulookkiin, mutta kun peilille kääntää kyljen niin on kun eri vartalo. Osa tästä johtuu eteen työntyneistä olkapäistä. Korjaan asiaa parhaillaan... Läskiä ei vyötäröltä löydy.

Kun päivän mittaan saan syötyä, myös sivuprofiili muuttuu. Miten saan vyötäröön lisää kokoa...? (Ei fläsää)

älä ihan tarkoituksella sitä vyötäröä lähde paksuntamaan. ellet sitten enemmän panosta voimaan kuin lihasmassaan. saattaa nyt kyniksenä pänniä mutta kun lihasta tarttuu reilummin niin kapea vyötärö saa ne näyttämään vielä paremmilta.

samaa mieltä kun ylhäällä. kapea lantio/keskivartalo, helposti näkyy muodot latseissa ym. itellä sama tilanne, näkyypä helposti nää vähät mitä on.

Noi eteentyöntyvät olkapäät kielii sitä että et venyttele tarpeeksi. Hyvä neuvo on parantaa tietoisesti ryhtiä eli vedät olkapäitä koko ajan taakse ja rintakehää ulospäin niiin, että siitä alkaa pikkuhiljaa muodostumaan sun normaali asentosi.

Alussa se voi olla vaikeaa ja nopeasti huomaa asennon taas lysähtäneen takas kasaan, mutta ajan myötä opit. Teet varmaankin penkkiä aika paljon? se voi olla osasyynä myös olkapään eteentyöntymisiin.

Niin ja mitä kapeaan vyötäröön tulee, jos haluat harrastaa esim kehonrakennusta tai classiccia, se on vain hyvä asia että on kapea vyötärö! Rakennetta ei pysty muuttamaan, mutta lihaa pystyy kehittämään järjestelmällisesti niihin paikkoihin mihin haluaa! Voimannosto tai esim paini on sitten asia erikseen. Niissä lajeissa tarvitsee nimenomaan keskivartaloa!;) :thumbs:

näimpä..eli ole vain onnellinen kapeaan vyötäröösi..mutta jos nyt välttämättä haluat vankentaa keskivartaloasi niin varsinkin maastaveto on hyvä liike(niinkuin muutenkin).se vankistaa keskivartaloa kaiken muun ohella.

Onko olemassa jotain lopullista totuutta vyön käytöstä? Osa sanoo että ei kannata käyttää koska tukilihaksisto heikkenee, osa sanoo että jos meinaa vielä 20v päästä treenata niin vyötä kannattaa käyttää paljon.

Itse olen käyttänyt vyötä aina kyykyssä ja vedossa ja nyt olen myös alkanut käyttämään kulmasoudussa (lämmittelysarjoja lukuunottamatta)

Ja vatsat treenaan kerran viikossa kovaa mm. istumaan nousuilla(lisäpainot), jalannostot(lisäpainot), rutistuskoneella ja voimapyörällä. Eikö tukilihaksisto saa muka tässä tarpeeksi ärsykettä?

Back
Ylös Bottom